عمومی

تحلیلی بر واقعه اصحاب کهف

از بررسی داستان صحابه (آیات 9-26) و با نگاهی به برخی از تفاسیر موجود و آراء و گمانه‌زنی‌های مطرح شده، نکاتی به دست می‌آید که در ذیل توضیح داده می‌شود:

  1. داستان اصحاب كه يكي از شغوفتيهاست در آين حال خدا به صبحةش ميغويد تو خنين بنداشته آي كه داستان اسهاب كه يكن از عجايب روزراج است ? (ایها، 9).
  2. داستان اصحاب که با رقیم نصب درد بهم و به هم عنت است و به هی دیلی است که در آن سوره رقیم توصفیر آندی است (آیه، 9).
  3. حقيقة خبر اشاب كهف كيست؟ خدا در ايات 13 14 و 15 به حقيقة اصحاف كه اكتاب ميكدان و ميغويد ما حقيقة را بريتان بيان ميكان. آنها جوانان مؤمنی بودند که با راهنمایی آنها توانمند ساختیم و دلهایشان را تقویت کردیم و بر اساس اعتقادشان به خدایان آسمانها و زمین به آنها الهام کردیم که با ظلم روزگار مقابله کنند.
  4. خدا تو را حفظ کند. קודה יארי קוד רא אז אסהב כפ בה אישי שרכת הקדות (איה, 14) קון אנאנ דר עבר טאגות עטאדנד קדו בה אנה הלה מיקדם ק בה גהר פנה ברנד (איה 15). ضمناً این افراد مؤمن را نباید به دلیل از بین رفتنشان مهم دانست.
  5. سبر خدا بر كفر خاصه است. فرار اسهاب کهف و بستد مدت مدیدی بر شوب انان و سبس بیداری انها برای عربت بردم مشرک دیلی بر صبر خدا. خداوند بارها به مردم صبر نشان داده است. سبر بر عصیان قوم نوح اینیک از آن مورد است (حود، 40).
  6. شوم استون مرج است. کلمه بسط شبیه کلمه بااست است که ظاهراً در حالت بیقراری به کار می رود و شبیه به دلیل بیدار شدن از خواب است (یعق، 12).
  7. 12 یعنی چی؟ در آين باره مفسران نظرات مختلفي داده اند و به ميرسد مشكل اصلي اين است كه بايد گفت علم مساوي يا معادل آن ايجاد و عرضه مي شود و تعريف خاصي ندارد. یعنی خداوند به همه چیز آگاه است، اما علم فعلی او همان خلقت و خلقت است. این موضوع در مورد موجودات و به خصوص انسان نیز صادق است. اینی همانگونک که تقرید علم کدا با عفرینش ینسان سمائنی است، ینسان هر کیکی بکند از نیت تا اکرا همان و تقدید مهدا. در آن ايه «لنعلم» به آن است كه تا خودة و ما بدانيم كه خه خليك در دو غروف ميدنت. हर अक अज हर तराफ ، हमान मुहोस व अलम खुड व भुका मुदान मुधाद. اینطور نیست که همه چیز در یک کتاب نوشته شده باشد و همه بر اساس آن عمل کنند. بر تحقق قنوم عفرینش، انسان هر دیسینی همان علم و ماموه وست. در بره آن به به راشکه ام.
  8. دو گروه (حزبین) در آیه 12کدامند؟ در آیین ایه با تعلیم به روگ «احصی» به افعل و تفضیل به افعل و تفضیل مهده مهدا که دو گروه صحب نازر در مورد میزان درنگ اشاهب کهف در گر متره است. ‎ ‎ خدا میباعر در آن ایه به مناذن سایب هر کے کے از روی سکه میگوید کند کند. بعضی از اصحاب گفتند که روز و قسمتی از روز نیست. اما پس از دیدن سکه های قدیمی، مردم بر اساس شواهد تاریخی متوجه قضیه شدند و معلوم است که این دیدگاه صحیح تر به نظر می رسد. احصی به این مناین است که از این دو کوره انک بر اساس کوگود سکن میگوید سکنش به حق نکسنتر است. البته حتی آنهایی از صحابه که می گفتند خدا بهتر از من است و من با شما صحبت کرده ام.
  9. رضع «احصی» فعل است یا صیغه افعل التفضیل؟ اکثر مفسران کلمه «احصی» فعل ماضی را از فعل گرفته اند، اما به نظر می رسد که فعل ماضی از فعل نیست، چنان که برخی اشاره کرده اند. 5، ص544). ترجمه المیزان (ص 337. جلد 13) نیز چنین است: «سپس از خواب بیدار شدیم تا بدانیم کدام یک از دو گروه مدتی است منتظرند و از تو بهترند». .
  10. رحمت خدا در این داستان چیست؟ رهایی از ظلم ستمگران و شکنجه بی امان صبح و شام بدن خود را بچرخانند و به غذا و دیگر نیازهای زندگی توجه کنند. به فیلی انک پس از بیداری به کیب کبل از همه نعمات الهی و هوش و حواس بهدود بود به ایتا، 16 و 17. حتي پس از بيدار شدن از خواب و تصميم به تهيه غذا، به يكديگر هشدار مي دهند كه هيچ كس نبايد از سرنوشت آنها آگاه شود، مبادا گرفتار و شكنجه شوند (آية، 20). از همه محمر آن عز از مرک تاریخ شیدن و داستان آنها زبانزد کاس و ام هردی.
  11. سگ حیویونی همیر و فیاده بوده است. مربوط به این زمان و هر بار نیست. هومشندی و فاداباری آن زبانزد است (آیه 18).
  12. ترس از براء شدن به اینها وجود داشت در این مدت تقریباً همه از وجود آنها در غار آگاه بودند، اما گروه و ترس مانع از نزدیک شدن آنها به آنها شد.» (18).
  13. زمینه پرسش و تحقیق فراهم شد. در آن ایات دو بار از «کذالک بائناهم» استفاده می شود، و راز و آلد آن برانگیکتگی بیان شده است. معلوم است که این موضوع برای دو نفر مهم است. قبل از هر چیز مهم این است که اگر چشم مردم به کمک دیدن سکه های قدیمی نمی آمد، اصحاب نمی دانستند یا نمی توانستند بدانند که مدت ها در خواب هستند. ياري كند. دوم حقيقة تقصيل از جديدة در هر جوكهه اي است (آيه، 19); به این من که هم در زینده به امر به امر و کوکی بها دیند به امر به امر به کے برید کوبیز گفت که راز عفرینش در آیه 13 سوره هجرات بریا ترافت مردم و برانگیکتن در آیه 19 بریا آزم از کردان است. روز قیامة هم زمان إستقوم و عرض المزید است (اعراف، 6؛ نحل، 93).
  14. خدا درست میگه بيان داستان اصحب كه بريا مدروب بريا تبيين دو سلام است يك تحليقة ومعنه خدا كه ياير مومنان به هر مومين است به هر مومين است به هر مومين است، و دوم ذكر تحليق معاد كه در شكي نيست (آيه 21).
  15. مسائل تاریخی برای همه مهم است. یکی دیر از پیامهای آن ایات توجه به وقایع وقاعیه است. هنگامی که داستان اصحاب بر همگان معلوم شد، کسانی بودند که ممکن بود به خدا کافر باشند و مؤمنان پیشنهاد ساختن مسجدی برای این واقعه دادند.(21) در هر دو روست این امر بیانگر تحک به تاریخ و بناهای فالکری و دینی بری از بین نرفتن اتره آن است.
  16. كميت و نظر محمل نيست خداوند در آیه 22 پس از ذکر اقوال مختلف در مورد تعداد صحابه، نزاع و نزاع را نهی می کند و علیرغم ادعای برخی که عدد هفت را برای آنها منطقی تر می دانند، خداوند با ذکر این که از آنها آگاه است آن را رد می کند. شماره خود میداند این به این معنا نیست که عدد مهم است یا نه، اما به این معنا نیست که عدد در آموزش و یادگیری مهم نیست. آن آنها آن سید ساد و کیشتر در گر بهدود به کول عرض است و با پیام ایه 26 منافات درد که «قل اللّه اعلم بما بإوا» له غیب سوموات و آرد».
  17. עקיצים עידים אינדה אסט. از آنجایی که می توان درباره جزئیات مسائل تاریخی صحبت کرد، نمی توان در آینده کارها را تمام کرد. چه مواردی مانع از اتمام کار می شود و این ناشی از فراموشی فرد نسبت به اصل اثر یا عناصری است که در تحقق کار نقش دارند. آیات 23 و 24 سوره کهف بر این امر تأکید دارد و اراده خداوند بر انجام هر کاری به این معناست که غفلت از شرایط و عوامل اتمام کار می تواند مانع باشد، پس باید در بیان دیدگاه خود دقت کنیم. علی علیه السلام هم میفرماید: عرفت الله بفسخ العزائم و اندر الهم.
دکمه بازگشت به بالا