تفاوت کلید حرارتی و بی متال در چیست؟

مشخصات رله اضافه بار حرارتی (بیمتال)

برای بررسی تفاوت کلید حرارتی و بیمتال، ابتدا بایستی اندکی شناخت، پیرامون هر دو پیدا کنیم که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم. کلید حرارتی اشنایدر الکتریک به صورت سری در مدار قرارگرفته و قطعه‌ای برقی است که در برابر اضافه ‌بار، جهت حفاظت از موتورها در تابلوهای برقی به کار رفته و نوعی  رله‌ حفاظتی به شمار می‌رود. این محصول را با نام‌های دیگری همچون رله‌ اضافه بار، رله‌ اضافه بار حرارتی و نیز رله‌ حرارتی بی‌متال می‌شناسند.

اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز، اساس کار بی متال است؛ به شکلی که دو فلز در اثر عبور جریان اضافه بار، گرم شده و طول آنان بیشتر می‌شود. دو فلز در این حالت به سمت فلزی که ضریب انبساط طولی کمتری را دارد، خم می‌شوند؛ حرکت هر یک از بیمتال‌ها به یک اهرم فشار می‌آورد و در نتیجه، این خم شدن با جا به ‌جایی هر کدام از این اهرم‌ها، شاهد تغییر وضعیت میکروسوئیچی که کنتاکت تبدیل باز و بسته را دارد، هستیم و مدار و مسیر عبور جریانی که قطع شده است، باز می‌شود.

درصورتیکه بی متال احساس بار اضافه کند، فرمان قطع به کلید بالادست خود و یا کنتاکتور می‌دهد. در دماهایی از ۲۰- تا ۶۰+ درجه‌ سانتی‌ گراد، شرایط عملکردی آنان متغیر است.مزایایی که بی‌متال دارد، به شرح زیر است:

  1. » هرچقدر که جریان بیشتر باشد، حساسیت بی متال بیشتر می‌شود.
  2. » اگر در کمتر از ۲ ثانیه، جریان عبوری از مدار به ۱۰ برابر جریان نامی برسد، مدار قطع می‌شود.
  3. حساس بودن نسبت به درجه حرارت، می‌تواند از معایب بیمتال باشد.

مشخصات کلید حرارتی  

بیمتال اشنایدر الکتریک تجهیزات حفاظتی تشکیل ‌شده از بیمتال و فیوز مینیاتوری، را تشکیل داده که موتور را با این قطعه می‌توانیم در مقابل اضافه بار و اتصال کوتاه بصورت همزمان محفاظت نماییم. در صورت ایجاد اتصال کوتاه یا اضافه بار، کلید‌های حرارتی منبع الکتروموتور را قطع می‌کند.

مشخصات کلیدهای حرارتی به این شکل بیان خواهد شد:

مزایا کلید حرارتی نیز به شکل زیر است:

  1. »» قدرت قطع بالایی را دارند.
  2. »» بدون قطعی در برابر بارهای لحظه‌ای، مقاومت بالایی دارند.
  3. »» مورد استفاده جهت مدارات جریان بالا هستند.
  4. »» رنجه‌ای گسترده‌ دارند.
  5. »» قابلیت فرمان پذیری و کنترل دارند.
  6. در آنها امکان تنظیمات دقیق در مورد هر یک از پارامترهای الکتریکی، وجود دارد.
  7. کلید محافظ موتور یا کلید حرارتی، از بهترین‌های محافظ موتور است و تنها اشکال آن، تولید تا بازه‌ ۱۲۵ آمپراست.
  8.  در ادامه کاربردهای اصلی کلید حرارتی را به صورت زیر است:
  9. »» در برابر انواع خطاهای الکتریکی از موتور الکتریکی حفاظت می‌کند.
  10. برای اضافه بار مغناطیسی و حرارتی، حفاظت قابل تنظیم دارد.
  11. ایجاد کردن تأخیر حرارتی به‌منظور روشن شدن موتور که در اثر اضافه بار داغ می‌شود.
  12. شما عزیزان در سایت ، میتوانید انواع بیمتال و کلید حرارتی را به صورت آنلاین خریداری نمایید.

مهمترین تفاوت رله حرارتی با کلید حرارتی

کلیدهای حرارتی شبیه به بیمتال‌ها، عملکردی تقریبا مشابه را دارند و کار حفاظت در مقابل بالا و پایین شدن‌ها و مشکلات جریان را انجام می‌دهند. درست مثل بی متال؛ ولی در مجموع تفاوت‌هایی بین کلید حرارتی و بیمتال وجود داشته که سبب بهتر بودن کلیدهای حرارتی نسبت به بی‌متال‌ها شده است و همین‌طور ضریب امنیت آنان را بالاتر از بی‌متال برده است که در ادامه به این تفاوت‌ها می‌پردازیم:

»» مدار فرمان را بیمتال از طریق پیج‌های ۹۵ – ۹۶  قطع می‌کند؛ ولی کلید حرارتی ۳ فاز مدار قدرت را مستقیماً قطع کرده و سبب قطع نمودن موتور می‌گردد.

»» کلید حرارتی، هم از جریان مغناطیسی و هم از جریان حراتی محافظت می‌کند و این در صورتی است که بیمتال‌ها، تنها جریان حرارتی را حافظت خواهند کرد.

اما برای درک جریان مغناطیسی و جریان حرارتی و تفاوت آنان با یکدیگر، باید گفت: وقتی در اثر تحمل بار اضافه، یک الکتروموتور جریانش بالا برود، موتور داغ خواهد کرد که آن را بالا رفتن جریان حرارتی می‌گویند و درست زمانی که در اثر اتصال کوتاه بین اتصال بدنه و فاز، اتصال کوتاه بین دو فاز و یا همین‌طور فاز و نول، الکتروموتور داغ کند، می‌گویند جریان مغناطیسی بالا رفته است

 

رله اضافه بار حرارتی()
رله اضافه بار حرارتی ، که معمولاً “اضافه بار حرارتی” نامیده می شود ، وسیله ای است که معمولاً مستقیماً به یک کنتاکتور موتور متصل می شود. بی متال تنها محافظت از اضافه بار را انجام می دهد ، بنابراین باید برای محافظت از اتصال کوتاه در مدار حتما فیوز دیگری مانند در مدار نصب شود تا آن را در مقابل جریان مغناطیسی (اتصال کوتاه) محافظت کند. بی متال ها معمولاً مقرون به صرفه ، قابل اعتماد و ساده برای نصب و استفاده هستند بنابراین به طور گسترده ای برای کنترل موتور استفاده می شوند.

کلید حرارتی که همچنین به عنوان یک موتور نیز شناخته می شود ،وسیله ای است که دارای قابلیت محافطت در برابر اضافه بار و حفاظت از اتصال کوتاه می باشد. کلید حرارتی با یک MCB استاندارد (قطع کننده مدار مینیاتوری) متفاوت است به این دلیل که به کاربر اجازه می دهد بر اساس اندازه دقیق ، موتور را برای محافظت دقیق از پیش تنظیم کند. استفاده از کلید حرارتی در کاربردهای استارت موتورهای صنعتی بسیار پرکاربرد هستند.

مشخصات کلی کلید حرارتی :

۱- دارای شستی قطع و وصل یا کلید ۰-۱ ، برای کنترل دستی می باشد.
۲- مثل بی متال دارای درجه تنظیم جریان است (درجه بی متال معمولاً ۱۰% بیشتر از جریان نامی موتور تنظیم می‌شود)
۳- دارای یک کلید تست، برای تست سالم بودن کلید حرارتی می باشد.
۴- دارای ۳ فاز قدرت می باشد و ورودی به برق و خروجی آن به موتور وصل می‌شود.
5- کلید حرارتی دورمن اسمیت در جریان‌های بین 1 تا 32 آمپر ساخته شده است.
6- امکان اتصال کنتاکت خطا ، کنتاکت کمکی و رله شنت تریپ به کلید حرارتی وجود دارد.

برای خرید کلید حرارتی و مشاهده قیمت کلید حرارتی به لینک های زیر مراجعه بفرمائید :

رله اضافه بار حرارتی الکترونیکی(بی متال الکترونیکی):

رله حفاظت موتور الکترونیکی ، یا رله اضافه بار الکترونیکی ، یک وسیله الکترونیکی پیشرفته است که از الکترونیک برای نظارت مداوم بر جریان موتور و محافظت در برابر سناریوهای اضافه بار استفاده می کند. بیشتر مدل های این رله های الکترونیکی حفاظت از اتصال کوتاه را ارائه نمی دهند ، بنابراین باید با یک قطع کننده مدار همراه باشد. در این بی متال های الکترونیکی طیف گسترده ای از گزینه های ارتباطی اضافی نیز وجود دارد ، از جمله اتصالات اترنت یا سریال به PLC و سایر سخت افزارهای اتوماسیون.

برای مشاهده قیمت بی متال و خرید بی متال به لینک های زیر مراجعه بفرمائید :

رله اضافه بار الکترونیکی دقت و انعطاف پذیری بیشتری را در مقایسه با یک کلید بار اضافی حرارتی استاندارد ارائه می دهد ، اما بسیار گران تر است. استفاده از آنها بیشتر به برنامه های کاربردی در معدن و کاربردهای حیاتی محدود است که در آنجا به دید و انعطاف پذیری اضافی نیاز است.یکی از ویژگیهای دیگر بی متال الکترونیکی این است که قابلیت تنظیم تایم راه اندازی را دارد به این معنی که دارای درجه ای با واحد زمان (ثانیه) که به اصطلاح class نامیده می شود و می توان زمان راه اندازی موتور را برای آن تعریف کرد. الکتروموتورهایی هستند که در هنگام راه اندازی بنا به توان بالایی که دارند و یا نسبت به نوع مصرف آنها جریانی بیش از حد معمولی نیاز دارند تا به دور نامی خود برسند.بنابراین در اینجا بی متال و کنترل بار نمی توانند جوابگوی این مساله باشند و احتمال قطع شدن آنها در زمان استارت موتور زیاد است. بی متال اکترونیکی برای این نوع الکتروموتورها بسیار مناسب است. تایم (class) بی متال های الکترونیکی یا قابل تنظیم و یا ثابت هستند که با کلاس های 5 و 10 و 20 و یا 30 ارائه می شوند.
به صورت کلی می توان گفت تفاوت کلید حرارتی و بی متال ابتدا در این است که کلید حرارتی هم محافظ جریان مغناطیسی و هم محافظ جریان حرارتی می باشد اما بی متال فقط محافظ جریان حرارتی است و ثانیا بی متال مدار فرمان را قطع می کند ولی کلید حرارتی مدار قدرت را مستقیما قطع می نماید.

بر اساس تعاریف و توضیحات فوق هر دو کلید بسته به نوع پروژه در مدارهای موتوری مورد استفاده قرار می گیرند و برندهای مختلفی در بازار برای این دو کلید وجود دارد که از جمله آنها می توان برند انگلستان را نام برد که از جمله برندهای با کیفیت موجود در بازار می باشد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد که از جمله محصولات این برند در زمینه بی متال و کلید حرارتی میتوان موارد زیر را نام برد:

بی متال 1.6 تا 2.5 آمپر مدل LOR MD25/1.6-2.5 ساخت دورمن اسمیت :
بی متال 1.6 تا 2.5 آمپر مدل LOR MD25/1.6-2.5 ساخت دورمن اسمیت، دارای 1 عدد کنتاکت کمکی باز و 1 عدد کنتاکت کمکی بسته می باشد و قابل نصب بر روی کنتاکتورهای MD9-12-18-25-32 می باشد.
بی متال 2.5 تا 4 آمپر مدل LOR MD25/2.5- ساخت دورمن اسمیت :
بی متال 2.5 تا 4 آمپر مدل LOR MD25/2.5-4 ساخت دورمن اسمیت، دارای 1 عدد کنتاکت کمکی باز و 1 عدد کنتاکت کمکی بسته می باشد و قابل نصب بر روی کنتاکتورهای MD9-12-18-25-32 می باشد.
بی متال 4 تا 6 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LOR MD25/4-6:
بی متال مدل LOR MD25/4-6 مطابق با استانداردهای VDE-0660 وIEC 60947-4-1 ساخته شده است و دارای محدوده تنظیم جریان 4 تا 6 آمپر می باشد و این بی متال دارای 1 عدد کنتاکت کمکی باز و 1 عدد کنتاکت کمکی بسته می باشد. بی متال مدل LOR MD25/4-6 قابل نصب بر روی کنتاکتورهای MD9-12-18-25-32 می باشد.
بی متال 5.5 تا 8 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LOR MD25/5.5-8:
مدل LOR MD25/5.5-8 مطابق با استانداردهای VDE-0660 و IEC 60947-4-1 ساخته شده است و دارای محدوده تنظیم جریان 5.5 تا 8 آمپر می باشد و این بی متال دارای 1 عدد کنتاکت کمکی باز و 1 عدد کنتاکت کمکی بسته می باشد. بی متال مدل LOR MD25/5.5-8 قابل نصب بر روی کنتاکتورهای MD9-12-18-25-32 می باشد.
بی متال 23 تا 32 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LOR MD36/23-32:
بی متال مدل LOR MD36/23-32 مطابق با استانداردهای VDE-0660 وIEC 60947-4-1 ساخته شده است و دارای محدوده تنظیم جریان 23 تا 32 آمپر می باشد و این بی متال دارای 1 عدد کنتاکت کمکی باز و 1 عدد کنتاکت کمکی بسته می باشد. بی متال مدل LOR MD36/23-32 قابل نصب بر روی کنتاکتورهای MD40 می باشد.
بی متال 80 تا 93 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LOR MD95/80-93:
بی متال مدل LOR MD95/80-93 مطابق با استانداردهای VDE-0660 وIEC 60947-4-1 ساخته شده است و دارای محدوده تنظیم جریان 80 تا 93 آمپر می باشد و این بی متال دارای 1 عدد کنتاکت کمکی باز و 1 عدد کنتاکت کمکی بسته می باشد. بی متال مدل LOR MD95/80-93 قابل نصب بر روی کنتاکتورهای MD95 می باشد.

اجزای مختلف بی متال :

 

کلید حرارتی 1 تا 1.6 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LMPCB/M2 :
کلید های حرارتی یا به عبارت دیگر کلید های محافظ موتور که در اصطلاح کلید های MPCB نیز نامیده می شوند دارای قابلیت هایی مانند قابل قطع و وصل بودن زیر بار،قابلیت تنظیم دقیق آمپر در یک بازه و قطع کردن مستقیم سه فاز قدرت بدون نیاز به کنتاکتور در صورت ایجاد اضافه بار ، می باشند.
کلید حرارتی مدل LMPCB/M2 مطابق استانداردهای IEC 60947-2 و IEC60947-4-1 ساخته شده است و دارای رنج تنظیم جریان 1 تا 1.6 آمپر می باشد و دارای قدرت قطع 100KA می باشد. کلید حرارتی مدل LMPCB/M2 دارای توان0.37KW می باشد.
کلید حرارتی 2.5 تا 4 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LMPCB/M4:
کلید حرارتی مدل LMPCB/M4 مطابق استانداردهای IEC 60947-2 و IEC60947-4-1 ساخته شده است و دارای رنج تنظیم جریان 2.5 تا 4 آمپر می باشد و دارای قدرت قطع 100KA می باشد. کلید حرارتی مدل LMPCB/M4 دارای توان 1.1KW می باشد.

کلید حرارتی 4 تا 6.3 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LMPCB/M6:
کلید حرارتی مدل LMPCB/M6 مطابق استانداردهای IEC 60947-2 و IEC60947-4-1 ساخته شده است و دارای رنج تنظیم جریان 4 تا 6.3 آمپر می باشد و دارای قدرت قطع 100KA می باشد. کلید حرارتی مدل LMPCB/M6 دارای توان 2.2KW می باشد.
کلید حرارتی 9 تا 14 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LMPCB/M14:
کلید حرارتی مدل LMPCB/M14 مطابق استانداردهای IEC 60947-2 و IEC60947-4-1 ساخته شده است و دارای رنج تنظیم جریان 9 تا 14 آمپر می باشد و دارای قدرت قطع 15KA می باشد. کلید حرارتی مدل LMPCB/M14 دارای توان 5.5KW می باشد
17 تا 23 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LMPCB/M23:
کلید حرارتی مدل LMPCB/M23 مطابق استانداردهای IEC 60947-2 و IEC60947-4-1 ساخته شده است و دارای رنج تنظیم جریان 17 تا 23 آمپر می باشد و دارای قدرت قطع 15KA می باشد. کلید حرارتی مدل LMPCB/M23 دارای توان 9KW می باشد.
کلید حرارتی 24 تا 32 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LMPCB/M32:
کلید حرارتی مدل LMPCB/M32 مطابق استانداردهای IEC 60947-2 و IEC60947-4-1 ساخته شده است و دارای رنج تنظیم جریان 24 تا 32 آمپر می باشد و دارای قدرت قطع 10KA می باشد. کلید حرارتی مدل LMPCB/M32 دارای توان 15KW می باشد.

 منبع : الکتروشتاب

 

خروج از نسخه موبایل