خصوصیات و ویژگی های مدرسه غیرانتفاعی خوب

تفاوت مدرسه غیرانتفاعی و دولتی + معیارهای انتخاب مدرسه غیرانتفاعی برتر

مدرسه خوب یکی از مهمترین الزامات آموزش کودکان و نوجوانان است. بدون یک مدرسه خوب و یک معلم خوب نمی توان انتظار یک جامعه خوب را داشت زیرا پایه و اساس علم و آموزش از مدرسه است و این اصل در همه دنیا پذیرفته شده و سرمایه گذاری عظیمی در آن انجام می شود تا نتیجه آن در دانشگاه و جامعه. و صنعت و فرهنگ، مشاهده کنید.

در ایران 14 میلیون دانشجو و بیش از 110 هزار مدرسه در 31 استان وجود دارد و سالانه صدها میلیارد تومان توسط انجمن خیریه مدرسه ساز برای نوسازی، بازسازی و ساخت کلاس های درس اختصاص می یابد. وزارت آموزش و پرورش بزرگترین و در عین حال کمترین بودجه وزارت کشور است که وظیفه آموزش نسل آینده را بر عهده دارد.

تحقیقات مختلف نشان می دهد که بخش عمده ای از افکار و دیدگاه های به دست آمده در دوران کودکی شخصیت، دیدگاه ها، عادات و باورها، مبانی اخلاقی، ارزشی، علمی و حتی عملی انسان در بزرگسالی در دوران دانشجویی شکل می گیرد. بعد از خانواده، مدرسه نقش مهمی در این امر دارد.

خانواده ها معمولاً در انتخاب فرزند خود مدرسه بسیار محتاط هستند و برخی نیز در این انتخاب سختگیرند. گاهی والدین مدرسه را خارج از محله خود و دور از دسترس فرزندشان انتخاب می كنند، فقط به این دلیل كه معلم یا آنها كادر آموزشی خوبی دارند یا تصور می كنند كه در مدرسه در طبقه بالا در تربیت خوب کودک آنها تأثیر دارد که در بیشتر موارد تأثیر زیادی دارد.

در آخرین روزهای بهار، والدین به دنبال انتخاب مدرسه خوب برای فرزندان خود هستند تا مراحل ثبت نام را با توجه به شرایط و ضوابط تحصیل و مدرسه مربوطه از طرف دولت یا غیرانتفاعی دنبال کنند. به نظر می رسد که یک مدرسه خوب برای فرزند شما باید دارای مشخصات زیر باشد، که البته شرط لازم و کافی برای انتخاب مدرسه مناسب نیست.

مدارس غیرانتفاعی چطور تاسیس شدند؟

تا سالها پیش که مدارس غیردولتی وجود نداشت، همه کودکان با هم به مدارس دولتی می رفتند و فارغ التحصیل می شدند. اما این مدارس چندین سال در صنعت آموزش فعال بوده و توانسته اند دانش آموزان زیادی را به خود جلب کنند. آیا فقط به دلیل کیفیت بالای این مدارس است؟

متاسفانه نه. گاهی خانواده ها و والدین فرزندان خود را به اصطلاح “چشم در برابر چشم” به مدارس غیر دولتی می فرستند. این تصور غلطی است که مدارس غیرانتفاعی 100٪ بهتر از مدارس دولتی هستند و شرط موفقیت فرزندشان ورود آنها به مدارس غیرانتفاعی و پرداخت شهریه های سنگین است. بعضی از والدین فرزندان خود را برای جلوگیری از آنها به مدارس غیر دولتی می فرستند تا با بستگان، دوستان و آشنایان خود رقابت کنند. این طرز فکر بسیار خطرناک است و در آینده آموزشی و روابط اجتماعی کودک تأثیر می گذارد.

مدارس غیرانتفاعی در ابتدا برای افراد دارای معلولیت طراحی شده اند. به این ترتیب با خصوصی گذاشتن کلاس ها، معلمان می توانند با دانش آموزان بیشتر کار کنند و زمینه تحصیلی آنها را تقویت کنند. اما امروز اوضاع تغییر کرده و عکس آن اتفاق افتاده است. اگر والدین احساس می کنند فرزندشان توانایی بالایی دارد، سعی می کنند او را به مدارس خاص (استعدادهای درخشان، مدل دولتی و غیره) یا مدارس غیر دولتی بفرستند تا استعداد فرزندشان در کلاس های شلوغ 30 ساله از بین نرود. به 40 نفر در مدارس دولتی!

امروزه مدارس غیردولتی به طور فزاینده ای درگیر تجارت هستند. متأسفانه، گاهی شاهد هستیم مدارس غیردولتی به گونه ای با دانش آموزان کار می کنند که فقط در این مدارس می درخشد و اگر والدین آنها را به مدرسه دیگری برسانند آنها دچار مشکل می شوند. با این سیاست آنها سعی می کنند دانشجو را برای سالهای بیشتر در کنار خود داشته باشند.

تفاوت های مدرسه غیرانتفاعی و دولتی

اولین قدم این است که درک خوبی از رویکردهای انواع مختلف مدرسه ها داشته باشید تا بتوانید کودک خود را با در نظر گرفتن شرایط، روحیه و سن او به بهترین مدرسه اختصاص دهید. مدارس غیردولتی با هدف جذب و کمک به بودجه عمومی در آموزش و پرورش تأسیس شدند.

تفاوت بین مدرسه غیرانتفاعی و دولت در درجه اول منبع بودجه است. مدرسه غیرانتفاعی توسط والدین با شهریه اداره می شود و طبیعتاً در برخی موارد امکانات بیشتری نسبت به مدارس دولتی دارد. به عنوان مثال، تعداد دانش آموزان در هر کلاس، تغذیه دانش آموزان، برنامه های جانبی، کلاس های فوق برنامه و غیره. با این حال، توجه به کیفیت مدرسه مهم است. زیرا اگر مدرسه رویکرد درستی اتخاذ نکند، ممکن است باعث دور شدن کودک از اجتماع و دلزدگی از محیط مدرسه شود.

مزایای مدارس غیرانتفاعی نسبت به مدارس دولتی

از آنجا که برخی والدین شاغل هستند و وقت کمتری در خانه دارند، ثبت نام فرزندشان در یک مدرسه غیر دولتی این اطمینان را می دهد که فرزندشان تا پایان ساعت کاری تنها نیست و در مدرسه کار می کند. اخیراً در مدارس غیر دولتی ثابت شده است که این مدارس از روش “کیف در مدرسه” استفاده می کنند. به این ترتیب والدین مجبور نیستند پس از ورود به خانه با فرزندشان به مسائل تربیتی بپردازند.

تعداد ثبت نام در دولت ماداس زیاد است و این مدارس شلوغ است. در نتیجه، ظرفیت کلاسها برای تسلط کامل بر مسائل آموزشی و حتی تربیتی بیش از حد است. در این شرایط، معلم به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیازهای همه دانش آموزان باشد و از کیفیت آموزش کاسته می شود. امکانات متنوع و زیادی در مدرسه غیرانتفاعی وجود دارد. امکاناتی مانند:

پارامترهای مهم در انتخاب مدرسه چیست؟

مرجع مقاله:

https://118work.ir/subcategory/آموزش/مدرسه-غیر-انتفاعی

خروج از نسخه موبایل