ساختمان بتنی یا فلزی در زلزله

مقایسه مقاومت اسکلت فلزی و بتنی در برابر زلزله

مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله اهمیت بسیار بالایی دارد. بیشتر ساختمان ها در کشور ما دارای اسکلت فلزی و بتنی هستند که هر کدام از آنها مزایا و معایب خود را دارند. اما این که مقاومت اسکلت فلزی در زلزله بیشتر است یا اسکلت بتنی به چند دلیل مربوط می شود. طبق تجربه رفتار ساختمان های با اسکلت فلزی در برابر زلزله خوب است و تخریب کلی سازه ها و مرگ و میرهای زیاد به دلیل ساخت و سازها با استفاده از مصالح دیگر است. از ویژگی هایی که موجب مقاومت اسکلت فلزی در زلزله می شود، می توان به شکل پذیری زیاد، انعطاف پذیری طراحی و اجرایی و وزن کم آن اشاره کرد.برای مطالعه مطالب بیشتر به سایت مراجعه کنید.

درباره مفهوم مقاومت اسکلت فلزی در زلزله دو گزینه وجود دارد. گزینه اول این است که سازه با مقاطع بزرگ ساخته شود که در این صورت تنها تحت تنش های الاستیک قرار خواهد گرفت. گزینه دوم هم این است که سازه با مقاطع کوچک تر ساخته شود که برای شکل گیری نواحی پلاستیک مختلف طراحی می شود.

سازه طراحی شده برای گزینه اول سنگین خواهد بود و ممکن است حاشیه امن مناسبی را در برابر زلزله قوی تر از انتظار تأمین نکند که به علت شکست شکل ناپذیر عناصر این اتفاق رخ می دهد. در سازه طراحی شده با گزینه دوم قسمت های منتخبی از سازه به شکل عمود طراحی می شوند که تحت تغییر شکل های پلاستیک سیکلی بدون شکست قرار می گیرند و سازه در کلیت به شکلی طراحی می شود که فقط نواحی انتخاب شده از سازه به شکل پلاستیک تغییر شکل دهند. سازه می تواند میزان زیادی انرژی را در این بخش های پلاستیک مستهلک کند.

رفتاری شکل پذیر که ظرفیت تغییر شکل بیشتری را موجب می شود، راه حل مناسب تری برای مقابله با زلزله محسوب می شود. یکی از علت های آن نبود قطعیت هایی است که دانش ما نسبت به زلزله دارد و تحلیل های ما منجر می شود که جنبش های لرزه ای و اثرات آن بیشتر از میزان مورد انتظار باشد. با مطمئن بودن از رفتار شکل پذیر چنین افزایش هایی در قدرت زلزله به سادگی به وسیله انرژی مستهلک توسط تغییر شکل های پلاستیک عناصر سازه جذب می شود.

 ساختمان بتنی متشکل از انواع ستون و تیرهای بتنی به هم پیوسته می باشد که میلگرد یکی از اجزای اصلی این سازه می باشد. برای خرید قالب فلزی بتن کافیست به سایت ما مراجعه نمایید.

همان عناصر قادر نخواهند بود یک مقاومت پلاستیک بزرگ تر را با انتخاب گزینه اول تأمین کنند. سازه های اسکلت فلزی در تأمین قابلیت استهلاک انرژی عملکرد خوبی دارند که به دلایل زیر است:

مقاومت اسکلت فلزی در زلزله بیشتر از سایر مصالح است که به دلیل عوامل زیر است:

مقاومت اسکلت فلزی در زلزله به دلیل انعطاف پذیری و وزن کم

مقاومت اسکلت فلزی در زلزله به علت انعطاف پذیری و وزن کم این مصالح است. سازه های انعطاف ناپذیر با وزن زیاد نیروهای بیشتری را در زمان زلزله جذب می کنند. سازه های اسکلت فلزی انعطاف پذیرتر از انواع دیگر سازه ها هستند و وزن کمی دارند. نیروها در اسکلت سازه و فونداسیون هم کاهش می یابد که در نیروهای طراحی منجر به کاهش اساسی در هزینه روسازه و فونداسیون ساختمان خواهد شد.

سازه های اسکلت فلزی در مقایسه با دیگر سازه ها وزن کمتری دارند. به علت این که نیروهای زلزله با اینرسی همراه هستند، کاهش وزن به طور مستقیم موجب کاهش نیروهای طراحی زلزله می شود. این مسئله بیشتر در سوله مطرح می شود. آنها یک پوشش در اطراف یک حجم بزرگ می کشند که وزن واحد سطح آنها بسیار کم است و اکثراً بار باد بیشتر از زلزله بر طراحی حاکم است. یعنی سازه ای که برای بار وزن و باد طراحی می شود، برای زلزله نیز پاسخگو است. این علت چرایی مقاومت اسکلت فلزی در زلزله نسبت به دیگر سازه ها با مصالح دیگر است.

نکات مهم در هنگام ساخت اسکلت بتنی و فلزی

هنگام ساخت خانه چه اسکلت فلزی باشد و چه بتنی باید مواردی را مد نظر قرار دهید تا ساختمان شما در برابر زلزله ایمن بوده و منجر به خطرات جانی و مالی نگردد. این نکات به شرح زیر می باشند:

اگر به دنبال خرید قالب های فلزی و بتنی هستید حتما از قالب سپنتا دیدن نمایید.

مقایسه مقاومت سازه های فلزی و بتنی در برابر زلزله؛ کدام بهتر است؟

اگر سازه ساختمان های فلزی و بتنی بر اساس رعایت استانداردهای لازم بنا شود می تواند زلزله های 7 ریشتری را تحمل کند. هر سیستم بتنی و یا فلزی را می توان با مقاومت های مختلف طراحی و اجرا نمود تا در برابر زلزله مقاوم باشند و آسیب نبینند.

سازه های اسکلت بتنی

سازه های اسکلت بتنی به دلیل داشتن وزن بالا می توانند نیروی بیشتری را تحمل نمایند. البته لازم به ذکر است که طول عمر سازه بتنی 50 الی 60 سال می باشد و این بناها با گذشت زمان و افزایش طول عمر دچار افت و خیزش می شوند در نتیجه در اثر وقوع زلزله ممکن است با آسیب مواجه گردند.

برخلاف این سازه ها، سازه های با افزایش عمر مقاومت آن ها کاهش پیدا نمی کند. فولاد در برابر حریق از مقاومت بالایی برخوردار نیست و در صورت افزایش دما مقاومت آن کاهش پیدا می کند.

اما در مقابل، ساختمان های اسکلت بتنی مقاومت بالایی در برابر آتش دارند. علاوه بر آن اجرای اسکلت فلزی به دلیل حساس بودن عملیاتی نظیر برش کاری، جوش کاری و حمل و نقل در مقایسه با اسکلت بتنی نیازمند دقت و حساسیت بالا است. سرعت اجرای سازه های فلزی بالاتر است، زیرا اجرای طبقات را می توان به صورت همزمان اجرا نمود.

یک زلزله قوی بارهای عمودی و جانبی بر یک سازه وارد می کند. نیروهای جانبی سازه را به شکل افقی تکان می دهند و منجر به آسیب به آن می شوند. از این رو اگر سازه از مقاومت جانبی لازم برخوردار نباشد، ریزش کرده و دچار آسیب های جبران ناپذیر خواهد شد.

این نکته که قسمت های مختلف سازه به نحوی بهم متصل شده باشند که نیروی جنبشی نتواند بر آن اثر بگذارد امری بسیار مهم است. در واقع این نیروی واردآمده باید در یک مسیر پیوسته به زمین منتقل شود.

در صورت عدم اتصال مناسب بین اجزاء در صورت وقوع زلزله هر کدام از آن ها به شکل جداگانه حرکت کرده، در نتیجه ساختمان از هم فرو می پاشد.

اگر تنها یک یا چند جزء سازه مقام سازی باشند در صورت آسیب به آن ها کل سازه فرو می ریزد، زیرا مقاومت لازم برای کل سازه تامین نشده است. شکل پذیری نیز از جمله ویژگی های سازه ای است که اجزاء سازه را در بر می گیرد.

این اجزاء در صورت واردآمدن بار اضافی به آن ها دچار آسیب و شکست نخواهد شد. در واقع طراحی این اجزاء باید به گونه ای باشد که مقاومت لازم در برابر بارهای غیر قابل انتظار داشته باشد.

استحکام تجهیزات مکانیکی، الکتریکی و یا سایر سازه ها باید بالا بوده تا هنگام بروز زلزله سنگین میزان خسارات کاهش یابد. قطعات مستحکم با اتصالات مناسب سازه را تقویت می کنند و عملکرد آن را در برابر لرزش های شدید زلزله ایده آل می نمایند.

البته اگر فونداسیون ساختمان بتواند بدون نشست، وزن سازه را تحمل کند و از ظرفیت انتقال نیروهای واردآمده به زمین برخوردار باشد، می تواند در برابر زلزله استحکام خود را حفظ نماید.

یک فونداسیون پایدار و مقاوم در سازه هایی که به آن متکی هستند حرکتی ایجاد نمی نماید و منجر به لرزش و یا سقوط آن ها نمی گردد.

بتن مسلح :

در اصل بتن سیمانی ساده با میله های فولادی است که مقاومت کششی بیشتری را ارائه می‌دهد. این رایج‌ترین نوع بتن مورد استفاده در ساختمان‌سازی است و نه تنها در ساختمان‌ها، بلکه در سازه‌هایی مانند مخازن آب کاربرد دارد.

بتن پیش تنیده :

با اعمال تنش فشاری قبل از اینکه تحت هیچ گونه بار غیر از وزن خود قرار گیرد، بارگیری می‌شود. فشرده‌سازی با کشش پی‌های فولادی با مقاومت بالا در حجم بتن، قبل از اعمال بارهای خارجی ایجاد می‌شود. این امر باعث بهبود عملکرد آن در سرویس حین می‌شود.

مزایای اسکلت بتنی

معایب اسکلت بتنی

مقایسه ساختمان بتنی و فلزی ازلحاظ محل احداث پروژه:

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب نوع سازه، محل احداث پروژه است. مثلاً در شرایط آب و هوایی مرطوب و در معرض بارندگی‌های مکرر، سازه فلزی نامناسب است چون در معرض زنگ‌زدگی و خوردگی قرار دارد.

ماندگاری بالا یکی از مزایای سازه‌های بتنی در مناطق با رطوبت بالاست. از طرفی در مناطقی که یون سولفات وجود دارد،  موجود در بتن در معرض حمله قرار دارد. ضمناً وضعیت گسل‌های آن منطقه و عملکرد سازه در زلزله نیز عامل مؤثر در انتخاب نوع سازه است. همچنین یکی دیگر از عوامل مهم در مورد محل پروژه، تأمین مصالح موردنیاز سازه در محل است. مثلاً نزدیک بودن محل پروژه به معادن سنگدانه و یا کارخانه بتن و یا محل تهیه آهن‌آلات، باعث کاهش هزینه حمل‌ونقل مصالح می‌شود و ازنظر اقتصادی در انتخاب نوع سازه تأثیرگذار است.

تفاوت اسکلت فلزی و بتنی ازلحاظ مقاومت سازه

تفاوت اسکلت فلزی و بتنی چیست؟ برای انتخاب یک اسکلت مناسب برای ساختمان ابتدا باید نوع بهره‌برداری از ساختمان و درجه اهمیت آن را تعیین کنیم. در مقایسه مقاومت ساختمان بتنی و فلزی نمی‌توان یکی را مقاوم‌تر از دیگری معرفی کرد. چون در صورت طراحی مناسب و اجرای خوب سازه، هر دو اسکلت باید بتوانند نیروهای وارده را به‌خوبی تحمل کنند؛ اما در مورد نیروی زلزله، وزن سازه یکی از عوامل تشدیدکننده این نیرو است و ازآنجاکه وزن اسکلت بتنی از وزن سازه فولادی بسیار سنگین‌تر است، نیروی زلزله شدیدتری به اسکلت بتنی وارد می‌شود.

وزن سازه‌های فولادی حدوداً 250 تا 390 kg/m^2 و وزن سازه اسکلت بتنی حدوداً 480 تا 780 kg/m^2 است. از طرفی صلبیت بالای بتن باعث می‌شود هنگام وزش باد و تکان‌های شدید از طبقات فوقانی، لرزه‌ای در سازه بتنی ایجاد نشود و احساس آرامش ساکنین سازه بتنی از سازه فولادی بیشتر است. شاید این موضوع یکی از مهم‌ترین مزایای سازه‌های بتنی باشد.

مقاومت سازه بتنی بیشتر است یا فلزی

در حالت کلی می‌توان گفت نسبت مقاومت فولاد به وزن آن در مقایسه با بتن بزرگ‌تر است. نکته دیگر این‌که مقاومت فولاد در مورد نیروهای کششی و فشاری و برشی تقریباً یکسان بوده و در نیروهای رفت و برگشتی، نیروی کششی و فشاری قابل تبدیل بوده و این باعث می‌شود سازه فلزی عکس‌العمل خوبی نشان دهد؛ اما در بتن مقاومت فقط در نیروهای فشاری خوب بوده و بتن در مورد نیروهای کششی و برشی عملکرد ضعیفی دارد و درصورتی‌که با میلگرد مسلح نشود، به‌راحتی ترک برداشته و تخریب می‌شود.

ضمناً فولاد به دلیل همگن بودن مواد و شکل‌پذیری بالا، نیروهای دینامیکی و ضربه‌ای را به‌خوبی تحمل می‌کند، درحالی‌که بتن به دلیل ساختار ناهمگن خود ترد و شکننده است و در مقابل این نیروها و انفجار ترک خورده و عملکرد سازه مختل می‌شود.

یک تفاوت دیگر ساختمان فلزی و بتنی این است که با افزایش عمر، مقاومت در سازه فلزی کاهش پیدا نمی‌کند، اما بتن با گذشت زمان دچار اُفت و خزش و ترک می‌شود که به عملکرد سازه آسیب‌زده و مقاومت آن را کم می‌کند.

همچنین در ادامه بررسی مزایا و معایب سازه‌های فلزی و بتنی باید گفت ساختمان فلزی امکان توسعه، ترمیم، تقویت و مقاوم‌سازی اعضاء حین اجرا و پس از ساخت وجود دارد. البته نقطه‌ضعف فولاد در مقاومت، کمانش قطعات فشاری به‌مرورزمان است. ضمناً فولاد در برابر حرارت‌های زیاد ایجاد شده در اثر آتش‌سوزی، مقاومت خود را از دست می‌دهد و در درجه حرارت بالای 600 درجه سانتی‌گراد سازه فلزی فرو می‌ریزد، درحالی‌که بتن در حرارت بالای 1000 درجه سانتی‌گراد حدود 1 الی 6 ساعت مقاومت از خود نشان می‌دهد.

سرعت اجرا در کدام سازه بیشتر است؟

مقایسه سازه بتنی یا فلزی از نظر سرعت اجرای هرکدام هم مسئله مهمی است. در بسیاری از مواقع افراد به زمان اجرای سازه حساسیت نشان می‌دهند. شاید این مورد برای شما مهم نباشد، اما در مقایسه این دو سازه از نکات مهم است و می‌توان یکی را بر دیگری برتر دانست. واضح است که سرعت اجرای سازه فلزی بیشتر است و این سازه در مدت زمان کمی آماده میشود‌. در اسکلت بتنی طبقات پشت سرهم ساخته می‌شوند و با اتمام طبقه زیرین، عملیات طبقه بعدی شروع می‌شود.

در اسکلت فلزی پس از آماده سازی ستون‌ها چندین طبقه در مدت زمان خیلی کمی ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه زمان بهره برداری از ساختمان در سازه فلزی زودتر خواهد بود، می‌تواند در بازگشت سریع سرمایه تاثیر مثبتی داشته باشد. از این نظر سازه فلزی بر سازه بتنی برتری دارد و می‌توان یک مزیت مهم قلمداد کرد.

بررسی هزینه سازه‌های بتنی و فولادی

بدون شک از عوامل بسیار مهم در ساخت ساختمان هزینه نهایی و همچنین هزینه ثابت اولیه است که برای شروع پروژه باید در نظر گرفت. در مقایسه سازه بتنی یا فلزی باید گفت که با توجه به اینکه در سازه بتنی طبقات پشت سر هم ساخته میشوند، میتوان ابتدا یکی از طبقات را تکمیل کرد و به این طریق هزینه شروع پروژه بسیار پایین میآید. همچنین با این کار فرصت مناسبی برای به آوردن هزینه‌های بعدی مهیا می‌شود.

در سازه فلزی این ممکن فراهم نیست و بهتر است تمام تیرآهن‌های لازم برای ساخت سازه در همان آغاز تهیه شود و پروژه یکجا انجام گیرد. با این حال مشخص است که در مقایسه این دو سازه، سازه فلزی هزینه بیشتری برای شروع می‌طلبد. در این مقیاس، سازه بتنی اقتصادی‌تر و به صرفه‌تر است. البته تنها این پارامترها برای تصمیم نهایی کافی نیست و باید مسائل دیگری نیز در نظر داشته باشید.

افراد زیادی بر روی وام مسکن حساب ویژه‌ای باز می‌کنند، این افراد می‌توانند از فاصله زمانی ساخت طبقات در سازه بتنی استفاده لازم را ببرند. نقدینگی برای ساخت سازه فلزی لازم و ضروری است، اما در سازه‌های بتنی می‌توان از وام‌ها نیز استفاده کرد و به تدریج طبقات را بالا آورد

خروج از نسخه موبایل