ارتودنسی چگونه انجام میشود؟

محتوای خبر پنهان

چگونه خود را برای درمان ارتودنسی آماده کنیم؟

با مرور کردن چند نکته زیر میتوانید خود را بهتر برای این درمان و سفری هیجان انگیز برای صاف کردن دندانهایتان آماده کنید.

اولین اقدام شما قبل از اینکه بخواهید ارتودنسی کنید، پرس و جو و تحقیق درباره تمام روش های این درمان باشد. برای اینکار میتوانید از سایت های مختلف، کسانی که تجربه این درمان را دارند و یا متخصصان استفاده کنید.

·        به فراز و نشیب های پروسه فکر کنید (معایب و مزایا)

داشتن بریس و سایر دستگاه های ارتودنسی برای یک مدت زمان طولانی میتواند کمی ناراحت کننده باشد اما در عوض مزایای زیادی برای شما خواهد داشت. در مجموع به تمام مزایا و معایب و هزینه ارتودنسی فکر کنید و آنگاه به متخصص مراجعه کنید.

·        سبک ارتودنسی خود را انتخاب کنید

درباره نوع دستگاه های ارتودنسی که میتوانید استفاده کنید تصمیم بگیرید. برای اینکار از متخصص خود کمک بگیرید.

·        از لحاظ روحی و روانی خود را برای ناراحتی های جزئی ارتودنسی آماده کنید

روند واقعی ارتودنسی و نصب براکت ها چندان طول نخواهد کشید، اما حین اتصال آن ها ممکن است کمی درد و ناراحتی تجربه کنید. خود را برای این درد جزئی و اندک اماده کنید.

·        به فکر تهیه غذاهای مخصوص درمان ارتودنسی باشید

در تمام طول مدتی که شما تحت درمان هستید و دستگاه هایی به دندان دارید نمیتوانید هر چیزی بخورید. با جستجو در اینترنت و یا پرس و جو از کسانی که تجربه ارتودنسی داشته اند از نوع غذاهایی که باید بخورید و انواعی که نمیتوانید بخورید اطلاعات به دست بیاورید.

البته برخی از مهمترین غذاهایی که میتوانید در این مدت بخورید عبارتند از:

·         قبل از ارتودنسی دلی از عزا در بیاورید

قبل از اینکه بریس های ارتودنسی شما نصب شوند غذاهایی بخورید که حین درمان نمیتوانید بخورید. غذاهای چسبنده، سفت و سخت، ترد و خلاصه هرچیزی که نیازمند جویدن زیاد است را بخورید. زیرا از اتصال بریس ها شما نمیتوانید از آن ها بخورید.

مراحل ارتودنسی (ثابت)

مرحله به مرحله پروسه درمان ارتودنسی به شکل زیر است:

  1. ابتدا یک جمع کننده گونه را در دهان شما قرار می دهد. این وسیله باعث می شود لپ ها از داخل از دندان خارج شده و فضا برای کار ارتودنتیست مهیا شود. متخصص زمانی میتواند کار خود را به درستی انجام دهد که هم دید و هم فضای کاری داشته باشد. بدون این وسیله انجام درمان میسر نمیشود.
  2. سپس متخصص دندان های شما را صیقل می دهد تا براکت ها بهتر به دندان شما بچسبند. بعد از این مرحله دندان ها را کاملا خشک میکنند تا اماده اتصال براکت ها شوند.
  3. در مرحله بعدی متخصص یک ماده تقریبا نرم کننده مخصوص را به مدت تنها ۳۰ ثانیه روی دندان های شما قرار میدهد و بعد از این، چند ثانیه آن را برداشته و دندان ها را تمیز میکنند. اینکار باعث میشوند که براکت ها بهتر به دندان های شما بچسپند. سپس یک چسپ مخصوص اولیه را به دندان های شما میچسپاند.
  4. مرحله بعدی شامل قرار دادن سیمان در پشت براکت ها و سپس قرار دادن آن بر روی دندان های شما است. پس از متصل شدن براکت ها، سیمان اضافی را برداشته و سپس سیمان براکت ها را با کمک تجهیزات مخصوصی سفت و سخت میکنند.
  5. در مرحله آخر نیز کنار زننده گونه ها یا چیک رترکتور برداشته میشود.

 برای اطلاع از بهترین متخصصان ارتودنسی وارد لینک منبع شوید.

این مراحل ارتودنسی ثابت بود اما اگر از این مراحل خوشمان نیامد چه؟

همانطور که گفته شد این مراحل بود اما برخی افراد دوست ندارند از این دستگاه ها استفاده کنند و اصلا دوست ندارند چنین مراحلی را شاهد باشند. این افراد باید از ارتودنسی نامرئی و شفافی شبیه اینویزیلاین ها استفاده کنند که مراحل بسیار جالب و متفاوت تری دارند.

کل فرآیند ارتودنسی از جمله آماده سازی براکت ها و اتصال آن ها به دندان ها، وارد کردن سیم بین آن ها و تنظیم فشار حداقل ۳۰ دقیقه و حداکثر چند ساعت طول خواهد کشید. به ویژگی ها و شرایط بیمار بستگی دارد و از آنجایی که شرایط هر  کس متفاوت است مدت زمان نیز یکسان نخواهد بود.

آیا ارتودنسی درد دارد؟

بعد از اتصالات بریس ها ممکن است کمی احساس ناراحتی یا درد کنید. این حساسیت همچنان که به خانه می روید و برای چند روز دیگر ادامه دارد. ناراحتی و درد ارتودنسی طبیعی است زیرا دندان های شما کم کم آماده حرکت و جابجایی میشوند و این میتواند کمی درد داشته باشد زیرا عروق عصبی متصل به دندان نیز تحریک میشوند. اما بعد از این چند روز و بعد از اینکه به شرایط جدید عادت کردید درد از بین میرود.

اولین روز بعد از ارتودنسی (چه چیزی در انتظار شما است؟)

پاسخ به مهمترین و شایعترین پرسش ها درباره ارتودنسی

آیا میتوان در خانه  و بدون کمک متخصص ارتودنسی دندان ها را صاف و ارتودنسی کرد؟

شاید بتوان چنین کاری را در خانه انجام داد اما ما توصیه میکنیم به هیچ عنوان چنین کاری نکنید. زیرا ممکن است  که به دندان ها و دهان و در نهایت به سلامتی عمومی خودتان آسیب بزنید. تنها ارتودنتیست ها میتوانند چنین کاری برای شما انجام دهند زیرا آن ها تجربه ، تخصص و تجهیزات لازم برای اینکار را دارند. برای ارتودنسی حتی به دندانپزشکان عمومی اعتماد نکنید و تنها به متخصصان فکر کنید.

مناسب ترین سن برای ارتودنسی چیست؟

هر کسی در هر سنی و هر شرایطی میتواند دندان های خود را با کمک دستگاه های ارتودنسی صاف کند. اما ارتودنتیست ها بر این عقیده اند که یک سن ایده آل برای درمان های ارتودنسی وجود دارد. البته بهتر است بگوییم یک محدوده سنی. سنین ۱۰ تا ۱۴ سالگی مناسبترین و بهترین سن برای شروع ارتودنسی محسوب میشود.

آیا قبل و بعد ویزیت های ارتودنسی (مراحل ارتودنسی) میتوانم چیزی بخورم؟

بله میتوانید. اما به این نکته توجه کنید که هر باری که به کلینیک مراجعه میکنید باید کاملا دندان های خود را مسواک زده و آن ها را تمیز کنید. بعد از اینکه چیزی خوردید حتما مسواک بزنید و آنگاه به  کلینیک ارتودنتیست خود مراجعه کنید.

آیا میتوانم ارتودنسی رنگی داشته باشم؟ چه رنگی باید انتخاب کنم؟

بله چنین امکانی وجود دارد اما اینکه رنگ ارتودنسی شما چه باشد کاملا به خودتان بستگی دارد. ارتودنتیست شما باید الاستیک های رنگی و اورینگ های مختلفی از همه رنگی داشته باشد، در انتخاب رنگ ارتودنسی میتوانید از متخصص خود کمک بگیرید. اما اگر با پلاک های دندانی شفاف میخواهید باید از خیر رنگ ها بگذرید زیرا گلاک ها رنگی نیستند و همگی شفاف و همرنگ دندان هستند.

هزینه ارتودنسی چقدر است؟

هزینه ارتودنسی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و مهمترین فاکتور آن نوع دستگاه های بکار رفته است. هزینه ارتودنسی ثابت با بریس های فلزی مرسوم در سراسر دنیا به طور میانگین ۷۵۰۰۰ دلار است. اما در همه دنیا کلینیک هایی وجود دارند که هزینه ها را بسیار پایینتر و ارزانتر از این مبلغ انجام میدهند و با ارائه برنامه های پرداخت خاصی هزینه ارتودنسی را برای بیمار به شدت کاهش میدهند.

معایب مرتب کردن دندان ها چیست؟

مرتب بودن دندان ها جز اینکه به بهبود طرح لبخند و عملکرد دندان ها و در کل ساختارهای داخل دهان کمک می کند هیچ عیب و ایرادی ندارد. زمانی که دندان ها مرتب باشند وضعیت سلامت ما بیشتر خواهد بود اما با نامرتبی دندان ها مشکلات زیادی گریبانمان را خواهند گرفت. بنابراین قطعا مرتب کردن دندان ها هیچ عارضه ای ندارد.

اگر هم یک زمانی در در خصوص نکات منفی و معایب ارتودنسی چیزی به گوشتان خورد منظور این موارد جزئی هستند که البته برای همه افراد نیز پیش نمی آیند:

هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟

بسته به عوامل زیر تعرفه و قیمت مرتب سازی دندان ها متغییر خواهد بود:

به طور کلی انجام ندادن درمان ارتودنسی دندان و یا به تاخیر انداختن آن می تواند یک سری عوارض به همراه داشته باشد که در ویدئوی زیر دکتر درویش پور در خصوص این عوارض توضیحاتی ارائه می دهند.

دندانها چطور و طی چه مراحلی با کمک ارتودنسی منظم میشوند؟

طبق تجربه عرض می‌کنیم که از بین بیمارانِ مراجع به مطب‌های ما، هیچ دو نفری عیناً یک مشکل با جزئیات و مشخصات یکسان ندارند. بنابراین روش و مراحل برای تمامی بیماران یکسان نیست. با این وجود تعدادی مرحله مشترک وجود دارد که همه بیماران آن ها را در طول درمان طی می کنند. برای آشنایی با 8 مرحله مرتب سازی دندان ها ادامه مقاله را بخوانید.

مشاوره رایگان، ارزیابی و معاینه تخصصی

ما همیشه قبل از شروع درمان، با تمام مراجعان‌مان، یک گفتگوی دوستانه و کاملاً صمیمی داریم. اغلب مراجعان از طریق سایت و فرم ، با ما ارتباط برقرار می‌کنند. که هماهنگی‌های لازم جهت مراجعه حضوری (مخصوصاً در این دوره دست و پا گیر کرونا) را پرسنل مطب‌ بر عهده دارند.

در این جلسه، ما ابتدا معاینه فیزیکی داریم. و دهان و دندان را به صورت بصری و با کمک تجهیزات معمولِ دندانپزشکی چک می‌کنیم. سپس تمام مشکلات موجود و احتمالی را تشخیص می‌دهیم. البته کار تشخیص ما، تنها محدود به معاینه نخواهد بود و با کمک تصاویر اشعه ایکس، موقعیت دندان‌ها و وضعیت فک شما را بررسی خواهیم کرد.

گاهی اوقات، مشخص می‌شود برخی از بیماران نیازی به درمان ندارند و ما روش‌های جایگزین را به آن‌ها توصیه می‌کنیم. اما در اغلب موارد، بعد از مشخص شدن مشکل و شدت آن، درباره مسیر درمان، نوع و روش منظم شدن دندان یا فک، ، مدت زمان پروسه و …. کاملاً صحبت و گفتگو خواهیم کرد.

قالبگیری دندانها

پس از معاینه برای اغلب بیماران، فرآیند قالبگیری دندان داریم. اینکار را مخصوصاً برای بیمارانی که قصد انجام با پلاک شفاف دارند حتما انجام می دهیم. هدف از اینکار ساخت پلاک ارتودنسی یا پیش بینی مسیر پیشرفت درمان است. در واقع، ما با اینکار می‌خواهیم ببینم دندان‌های شما باید چطور حرکت کنند تا به حالت صاف و منظم برسند و برای اینکار چقدر زمان مورد نیاز است.

نصب دستگاهها

یک سری وسیله و ابزار وجود دارند که ما برای منظم کردن دندان‌های شما، از آن‌ها استفاده می‌کنیم. به این وسایل معمولاً “” گفته می‌شود. شفاف بگوییم که بدون این دستگاه‌ها، ما عملاً نمی‌توانیم دندان‌های شما را منظم و مرتب کرده، یا تغییری در موقعیت آن‌ها ایجاد کنیم.

انواع دستگاه‌ها

دستگاه‌های ارتودنسی دندان، معمولا دو گروه هستند. (گروه اول، دستگاه‌های و دسته دوم هستند). ما این دو گروه (یا دو نوع روش درمان) را در مقالاتی به صورت جداگانه توضیح داده‌ایم. و شما می‌توانید با کلیک روی لینک‌ها، به صفحه توضیحات هر کدام مراجعه کنید.

البته اگر وقت کافی برای مطالعه صفحات معرفی شده ندارید، فقط کافیست بدانید که رایج‌ترین روش ارتودنسی دندان، استفاده از دستگاه‌های ثابت یا بریس ارتودنسی است که اغلب بیماران ما، با این روش تحت درمان قرار می‌گیرند. مهم‌ترین دستگاه‌های ثابت عبارتند از:

نحوه اتصال دستگاهها

دستگاه‌ها بعد از اتمام مشاوره و ترسیم مسیر درمان، توسط دکتر درویش پور به سطح دندان‌ها متصل می‌شود و شما اکنون درمان خود را آغاز می‌کنید و مطابق یک اصطلاح اشتباه و عامیانه، شما اکنون سیم کشی دندان دارید. نگاهی به ویدئوی زیر بی‌اندازید تا متوجه شوید ما چگونه دستگاه‌ها را به سطح دندان‌های شما متصل می‌کنیم.

مزایای ارتودنسی دندان

معایب ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان، شاخه‌ای از خدمات دندانپزشکی است که به اصلاح دندان‌هایی که در جای نامناسبی قرار دارند، می‌پردازد. در روش ارتودنسی، دندان های کج، فاصله های زیاد بین دندان و یا تراکم بیش از حد دندان ها، با استفاده از بریس های دندانی قابل ترمیم است. با اتصال بریس ها و براکت ها و ایجاد فشار اختیاری به دندان‌های نامرتب و بد فرم، جایگاه و نحوه قرارگیری آنها اصلاح می شود

طول درمان ارتودنسی دندان می تواند از 1 تا 4 سال، با توجه به میزان نامرتب بودن دندان ها، ادامه داشته باشد و خبر خوب اینکه با پایان دوره ارتودنسی، شما برای همیشه دندان هایی صاف و مرتب خواهید داشت. استفاده از ارتودنسی تنها برای اصلاح طرح لبخند یا ردیف کردن دندان ها نیست. این روش می تواند از بسیاری مشکلات دندانی و بیماری ها نیز جلوگیری کند.

اهمیت ارتودنسی دندان

شاید متوجه این نکته شده باشید که با وجود تراکم و روی افتادگی دندان ها، امکان رعایت بهداشت و مسواک زدن صحیح دندان ها وجود ندارد. در مواردی که برخی دندان ها به جلو و برخی به عقب تمایل پیدا کرده اند، فشار ناشی از جویدن غذا بیشتر روی یک طرف دندان ها وارد می شود و به مرور زمان، کج شدن آن را تشدید می کند. شما هرگز نباید نسبت به این مشکلات بی اهمیت باشید.

ارتودنسی تنها برای زیبایی ظاهر دندان ها و رفع بدفرمی آنها استفاده نمی شود، بلکه دلایلی وجود دارد که با دانستن آنها، انگیزه شما برای اصلاح کجی دندان ها بسیار بیشتر می شود. هر لحظه که اصلاح کجی و ناهنجاری دندان ها را به تاخیر می اندازید، امکان وقوع مشکلات و بیماری هایی مانند پوسیدگی دندان‌ها، مشکلات لثه‌ای، خوب جویده نشدن خوراکی ها، مشکلات گوارشی، احساس درد در گردن، شانه، پشت و سردرد بیشتر می شود.

در سایت cda-adc.ca می توانید مقالات متعددی از اهمیت ارتودنسی بخوانید.

مزایای ارتودنسی دندان

همان طور که قبلا اشاره کردیم، ارتودنسی به خودی خود عارضه خاصی را در پی نداشته و این عدم رسیدگی فرد و سهل انگاری وی می باشد که زمینه ایجاد عوارض را فراهم می کند. درمان ارتودنسی از جمله درمان هایی است که با هدف زیبایی بخشی، بهبود کارایی سیستم دندانی و پیشگیری از پوسیدگی و تحلیل لثه صورت می پذیرد. مزایای استفاده از درمان ارتودنسی عبارتند از:

  1. حفظ سلامت دهان و کاهش ریسک پوسیدگی دندان
  2. سهولت در رعایت بهداشت دهانو دندان
  3. سهولت در جویدن غذا و لذت بردن هر چه بیشتر از خوراکی ها،
  4. عدم به هم ریختن الگوی رشد طبیعی فک و دندان ها،
  5. ظاهر زیبای دندان‌های و لبخند زیبا،
  6. دندان‌هایی که احتمالا طول عمر بیشتری دارند،
  7. می توان رشد فک را با ارتودنسی هدایت کرد
  8. عدم لزوم به از بین بردن دندان های طبیعی که کج رشد کرده اند،

عوارض ارتودنسی دندان

گرچه این درمان مزایای چشمگیری دارد، اما در صورت عدم مراقبت مناسب توسط بیمار، مشکلاتی به سراغ فرد خواهد آمد. از جمله شایع ترین  که در اثر بی احتیاطی بیمار یا متخصص ارتودنسی ممکن است ایجاد شود، شامل موارد زیر است:

چگونه متوجه شویم به ارتودنسی نیاز داریم؟

سوالی که به کرات پرسیده می شود: از کجا بفهمیم به ارتودنسی نیاز داریم؟ بهترین راه برای تشخیص این که خود یا فرزندانتان نیاز به ارتودنسی دارید یا نه، مراجعه به متخصص ارتودنسی و گرفتن مشاوره است. اولین ملاقات کودک با دندانپزشک، سن دو سالگی و سن مراجعه به ارتودنتیست، هفت سالگی است. ارتودنتیست با معاینه دندان‌ها می‌تواند تشخیص دهد که نشانه‌های اولیه‌ای از مشکلات رایج دندان و موقعیت قرارگیری نادرست فک را دارید یا خیر. معمولا در سنین بین پنج تا هشت سالگی می‌توان گفت که آیا دندان‌های فرزندتان در حال رشد به شکل نرمال است یا خیر.

البته این روزها استفاده از درمان ارتودنسی در نوجوانان بسیار شایع است، اما باید بگوییم لازم نیست در تمام موارد انحراف دندان، به خصوص دندان های داخلی از درمان ارتودنسی استفاده کرد. اما برای نوجوانانی که به لحاظ ردیف بودن دندان ها مشکل دارند؛ حتما به فکر ارتودنسی کردن دندان های آنان باشید تا در آینده بتوانند با لبخندهای زیباتر زندگی بهتری را تجربه کنند.

اما ارتودنسی برای چه کسانی الزامی است؟ ظاهر دندان های شما می تواند مقیاسی برای تشخیص اولیه مشکلات دندانی باشد. کج بودن دندان و بهم ریختگی آن ها، وجود فاصله میان دندان ها و انواع اختلالات در بایت و فک می تواند نشانگر نیاز به درمان ارتودنسی باشد. اختلالات بایت که به ارتودنسی نیاز دارند شامل:

مهم ترین مشکلاتی دندانی که نیاز به ارتودنسی دارند

خروج از نسخه موبایل