تعميرکار لاستيک خودرو (آپاراتي) چقدر درآمد دارد؟

امروزه مشاغل فني و خدماتي از جمله آپاراتي و پنچرگيري علاقمندان زيادي پيدا کرده است. همچنين ممکن است درآمد تعميرکارلاستيک خودرو، به يکي از چالش‌هاي به وجود آمده در تصميم گيري براي اين علاقمندان تبديل شده باشد. پنچرگيري و آپاراتي از جمله مشاغل مرتبط با خودرو محسوب مي‌شود که هر نوع ماشيني اعم از خارجي و داخلي، صفرکيلومتر و قديمي به آن احتياج پيدا مي‌کند. بنابراين به جهت تقاضاي روزافزون اين خدمات، درامد شغل آپاراتي را مي‌توان خوب درنظر گرفت. اگر شما نيز تمايل به يادگيري شغل آپاراتي داريد اما شناختي از درآمد کار پنچرگيري خودرو و چشم‌اندازهاي شغلي اين حرفه نداريد، اين مطلب را از دست ندهيد.

فرصت‌هاي شغلي موجود براي کسب درآمد تعميرکار لاستيک خودرو

درامد شغل آپاراتي محدود به يک فعاليت و يک مکان نمي‌شود بلکه کارآموزان پنچرگيري و آپاراتي پس از پايان دوره آموزش پنچرگيري و دريافت مدرک معتبر فني و حرفه‌اي، مي‌توانند در موقعيت‌هاي متعددي مشغول به کار شوند و کسب درامد نمايند. به برخي از فرصت‌هاي شغلي در اين حرفه اشاره مي‌کنيم.

در صورتي که کارآموزي قصد ايجاد يک تعميرگاه مستقل را داشته باشد، مي‌تواند با استفاده از مدرک فني و حرفه‌اي خود، پروانه کسب دريافت نمايد و با خريد يا اجاره‌ محل مناسب براي کار شروع به فعاليت نمايد.

همچنين اين امکان براي کارآموزان وجود دارد که در مراکز معاينه فني مشغول به فعاليت شوند.

يکي ديگر از فرصت‌هاي شغلي در حرفه پنچرگيري و آپاراتي، استخدام در نمايندگي‌هاي داخلي و خارجي خودروسازن مي‌باشد

علاقمندان به شغل آپاراتي و پنچرگيري جهت کسب درآمد بيشتر مي‌توانند در کنار فعاليت به عنوان پنچرگير خودرو، اقدام به فروش لاستيک و ابزار و وسايل مرتبط با آن نمايد.

ضمنا کساني که در شغل پنچرگيري مهارت دارند، قادر خواهند بود در مراکز تعمير لاستيک و پنچرگيري سيار مشغول به کار شوند . و يا حتي يک تعميرکار لاستيک خودرو مي‌تواند خدمات پنچرگيري سيار را براي مشتريان خود در نظر بگيرد. اين کار به درآمد تعميرکار لاستيک خودرو بسيارکمک خواهد کرد.

اکثر فرصت‌هاي شغلي و استخدامي که نام برده شد، مستلزم دريافت مدرک فني و حرفه‌اي پنچرگيري مي‌باشد. بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت درآمد تعميرکار لاستيک خودرو وابسته به داشتن مدرک فني و حرفه‌اي است. اين مدرک مزاياي بيشتري نيز دارد از جمله دريافت وام خود اشتغالي جهت ايجاد کسب و کار خود و يا دريافت بيمه کارگري از سازمان تامين اجتماعي و درنهايت اين مدرک بين المللي و قابل ترجمه بوده است و امکان مهاجرت براي کارآموزان وجود دارد.

متوسط درآمد کار پنچرگيري خودرو

شغل آپاراتي و پنچرگيري يکي از مشاغل فني و خدماتي مربوط به صنعت خودرو محسوب مي‌شود که با توجه به افزايش حجم خودروها درآمد بسيار خوبي براي آن پيش‌بيني مي‌شود.

همانطور که اشاره کرديم براي يک تعميرکار لاستيک خودرو فرصت‌هاي شغلي متعددي مي‌توان درنظر گرفت که هر يک از اين مشاغل و موقعيت‌ها درآمد متفاوتي نيز خواهند داشت.

 در عين حال عوامل گوناگوني نيز وجود دارند که بر درامد شغل آپاراتي موثر است. که در ادامه بيشتر به آن مي‌پردازيم.

به طور متوسط درآمد کار پنچرگيري خودرو براي شخصي که در يکي از مراکز معاينه فني يا نمايندگي‌هاي مجاز خودروسازان مشغول به کار شده را مي‌توان در حدود حداقل حقوق تعيين شده توسط وزارت کار در نظر گرفت. اما اگر اين شخص داراي سابقه کار و تخصص در اين حرفه باشد تا 2 يا 3 برابر از اين درامد را نيز خواهد داشت.

درآمد تعميرکاري که کسب و کار مستقل خود را راه‌اندازي کرده باشد، همراه با نوساناتي خواهد بود و درامد ثابتي ندارد. اما با توجه به بررسي هاي محيطي، درآمد شغل آپاراتي در اين موقعيت به طور ميانگين برابر با حداقل حقوق وزارت کار مي‌باشد. اين درآمد به صورت خالص تا سقف 20 ميليون تومان نيز رشد پيدا خواهد کرد.

عوامل موثر بر درآمد شغل آپاراتي و پنچرگيري

در صورتي که در اين شغل مشغول به کار هستيد،بهتر است با شناخت و تقويت عوامل موثر بر درآمد تعميرکار لاستيک خودرو، درآمد خود را افزايش دهيد.

به عنوان نمونه اگر در يک تعميرگاه لاستيک خودرو مشغول به کار شويد، محلي که اين تعميرگاه واقع شده است، بسيار موثر در بازار کار و درآمد کار پنچرگيري خودرو خواهد بود. به اين معني که اگر اين محل در خيابان‌هاي شلوغ و پرتردد واقع شده باشد، مشتري‌هاي گذري زيادي به اين تعميرگاه مراجعه خواهند کرد.

همچنين جمعيت و وضعيت معيشتي مردم منطقه و شهري که تعميرگاه خود را افتتاح شده است، تاثير مستقيم بر درآمد کار پنچرگيري خودرو خواهد داشت.

علاوه بر اين‌ها تعداد پرسنل، ميزان تخصص و دانش تعميرکار لاستيک خودرو، رفتار پرسنل و مشتري‌مداري ‌آن‌ها از عواملي است که بر درآمد شغل آپاراتي موثر خواهد بود.

کارآموزان می توانند پس از آموزش و کسب مهارتهای آموخته شده در محیط کاملا واقعی و تعمیرگاهی در مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون در حرفه تعویض روغنی و آپاراتی که بر اساس نرخ نامه ی سال 1401 که بر اساس تحقیقات میدانی بدست آمده مشغول به کار شوند

به استناد مطالب موجود در آموزش آپاراتی دارالفنون:

شرح خدمات کلیه خودروهای سواری
اجرت تعویض روغن + فیلتر هوا و روغن بدون باز شدن سینی 60/000 تومان
اجرت تعویض روغن + فیلتر هوا و روغن ملزم به باز شدن سینی 80/000 تومان
اجرت تعویض فیلتر روغن 40/000 تومان
اجرت تعویض واسکازین گیربکس معمولی 40/000 تومان
اجرت تعویض واسکازین گیربکس اتوماتیک 200/000 تومان
اجرت تعویض واسکازین دیفرانسیل 40/000 تومان
اجرت بازدید دیفراسیل یا گیربکس 20/000 تومان
اجرت بازدید جعبه فرمان 20/000 تومان
اجرت گریسکاری هر قطعه گریس خور 15/000 تومان
اجرت هواگیری و ریختن ضدیخ 40/000 تومان
اجرت تعویض فشنگی روغن 60/000 تومان
اجرت تعویض فیلتر بنزین 40/000 تومان
اجرت تعویض شیلنگ بالای رادیاتور 50/000 تومان
اجرت تعویض شیلنگ پائین رادیاتور 70/000 تومان
اجرت بالانس چرخ معمولی هر چرخ 40/000 تومان
اجرت بالانس چرخ اسپرت هر چرخ 50/000 تومان
اجرت تعویض لاستیک با دستگاه لاستیک درآر هر لاستیک 20/000 تومان
اجرت آپارات لاستیک هر چرخ 140/000 تومان
اجرت پنچرگیری با نخ نازک 25/000 تومان
اجرت پنچرگیری با نخ کلفت 35/000 تومان
اجرت پنچرگیری تیوپ 40/000 تومان
تنظیم باد چهار چرخ 10/000 تومان
تعویض والف هر عدد 25/000 تومان
باد نیتروژن هر چرخ 15/000 تومان
تعویض لنت جلو دو طرف 75/000 تومان

خروج از نسخه موبایل