راز تقویت زاموفیلیا + روش های رشد سریع زاموفیلیا

اگر یک گلدان زاموفیلیا خریده اید و بعد از چند هفته با مشاهده رشد کم آن، نگران سلامتی گیاه خود شده اید، به این دلیل است که از سرعت رشد زاموفیلیا و نکات نگهداری از این گیاه آگاه نیستید. زاموفیلیا یک گیاه آپارتمان دوست و جذاب اما نیازمند یکسری مراقبت اگر یک گلدان زاموفیلیا خریده اید و بعد از چند هفته با مشاهده رشد کم آن، نگران سلامتی گیاه خود شده اید، به این دلیل است که از سرعت رشد زاموفیلیا و نکات نگهداری از این گیاه آگاه نیستید.

زاموفیلیا یک گیاه آپارتمان دوست و جذاب اما نیازمند یکسری مراقبت هاست تا بتواند به خوبی رشد کند. برای رشد زاموفیلیا لازم به فراهم کردن شرایط محیطی مناسب از جمله خاک، گلدان، آبیاری، کود، دما، رطوبت و … است و اگر در یکی از این موارد کوتاهی شود، گیاه رشد کندی خواهد داشت و یا حتی ممکن است رشد آن متوقف شود. در این مطلب می خواهیم شما را با شرایط رشد زاموفیلیا آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

رشد زاموفیلیا چقدر است؟

قبل از هر موضوعی بررسی کنیم که رشد زاموفیلیا دقیقا چقدر است و هر ماه چند ساقه می دهد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید زادگاه این گیاه، کشورهای جنوبی و شرقی قاره آفریقاست و به همین دلیل است که جزو گیاهان مقاوم و صبور در شرایط محیطی نامناسب است.

این گل زینت بخش می تواند در اداره جات، منزل و هتل ها قرار داده شود و تا سال ها سالم باقی بماند. ساقه های زاموفیلیا در هر ماه به میزان 15 تا 30 سانتی متر رشد می کنند و ارتفاع نهایی هر ساقه ممکن است تا یک و نیم متر هم برسد. نسبت به شرایط محیط نگهداری گیاه، این میزان رشد قابل تغییر است و در شرایط ایده آل نگهداری، 6 تا 8 ساقه در یک فصل رشد تولید می کند.

در پاییز و زمستان، سرعت رشد زاموفیلیا کند تر است. اگر گیاه در فصل رشد ساقه های جدید تولد کند، یعنی شرایط نگهداری آن بسیار خوب است ولی اگر میزان رشد زاموفیلیا شما کم است، باید ایراد کار خود را پیدا کنید.

علت رشد نکردن گل زاموفیلیا

اگر گیاه زاموفیلیا شما هم رشد نمی کند و یا رشد آن متوقف شده است، حتما به خوبی از آن نگهداری نمی کنید و در یکی از بخش های مراقبتی و تغذیه ای گیاه، مشکلی وجود دارد.

در این بخش، چند مورد از علت های رشد نکردن زاموفیلیا و این که چرا زاموفیلیا رشد نمی کند را بررسی می کنیم :

آبیاری نامناسب

اگر قبل از خرید زاموفیلیا کمی درباره شرایط نگهداری این گیاه در آپارتمان تحقیق کرده باشید، حتما می دانید که به آبیاری خیلی زیادی احتیاج ندارد. پس اگر رشد زاموفیلیا شما کند است، در میزان آبیاری گیاه دقت داشته باشید. آب زیاد باعث می شود که ریشه ها یا ریزوم های گیاه میزان ذخیره زیادی داشته باشند و به مرور از بین بروند. از بین رفتن ریشه و ریزوم ها نیز برابر با نابودی کل گیاه و زرد شدن برگ هاست.

در آبیاری گیاه زاموفیلیا بسته به اینکه گیاه شما چه اندازه ای است و در چه فصلی از رشد است، باید مقدار آب را تعیین کنید و در فواصل زمانی منظم به آن آب دهید.

خاک نامرغوب و بدون مواد مغذی

اولین نکته برای خاک مناسب زاموفیلیا، زهکشی بالای آن است. بهترین نوع خاک برای این گیاه، خاکی با ترکیبی کوکوپیت، ماسه یا پرلیت است تا مواد مغذی گیاه نیز تامین شود.

نور شدید آفتاب

زاموفیلیا آفتاب دوست نیست و با نور کم و غیر مستقیم، به خوبی رشد می کند. نور شدید آفتاب باعث سوختن برگ ها و ساقه های گیاه می شود و به مرور از بین می رود. بهترین توصیه این است که گلدان زاموفیلیا را پشت پنجره جنوبی و با حداقل میزان نور آفتاب قرار دهید.

تناسب بین سایز گل و گلدان برای رشد زاموفیلیا

شاید از نظر شما کم اهمیت باشد اما گلدانی که برای زاموفیلیا انتخاب می کنید، باید در تناسب با سایز گیاه باشد. انتخاب گلدان خیلی بزرگ برای زاموفیلیا باعث می شود که ریشه ها میزان آب زیادی ذخیره کنند و فضای خالی زیادی لا به لای ریزوم های گیاه وجود داشته باشد که هر دو این عوامل گیاه را در معرض خراب شدن قرار می دهند.

گلدان بیش از اندازه کوچک هم فضای تنگی را برای گیاه ایجاد می کند و ممکن است ریشه دچار خفگی شود. زاموفیلیا نیاز به گلدان سایز کوچک (نه خیلی کوچک) دارد و ته گلدان هم باید سوراخ هایی برای خالی شدن آب اضافی گیاه وجود داشته باشند.

زمان عوض کردن گلدان گیاه

یک اشتباه که بعضی از شما ممکن است انجام داده باشید، عوض کردن گلدان زاموفیلیا بلافاصله بعد از خرید و آوردن به خانه است. این کار باعث شوک شدید به گیاه می شود و در کند شدن رشد آن بسیار موثر است.

زاموفیلیا را بعد از خرید، حداقل به مدت یکماه داخل همان گلدان خودش نگهداری کنید تا گیاه به شرایط دمایی، رطوبت و نور محیط جدید عادت کند. بعد از حدود یک ماه با انتقال گیاه به گلدان جدید، شوک کمتری به گیاه وارد می شود و احتمال آسیب دیدگی کاهش می یابد.

انتخاب زاموفیلیا پرپشت بهتر از زاموفیلیا بلند

در زمان خرید زاموفیلیا، گیاهی را انتخاب کنید که پرپشت تر باشد و فاصله بین برگ های آن کمتر باشد.

بیمار نبودن زاموفیلیا

برای خرید زاموفیلیا مطمئن شوید که دچار بیماری و آفات گیاهی نیست. زاموفیلیایی که برگ های سبز تر دارد، سالم است اما زاموفیلیا با برگ های قهوه ای احتمالا بیماری دارد.

هنگام خرید زاموفیلیا، خاک داخل گلدان آن را نیز بررسی کنید که عاری از هر گونه حشرات، هزارپا و … باشد زیرا قرار است حداقل برای یکماه، گیاه داخل آن خاک بماند و سپس اقدام به تعویض گلدان کنید.

استفاده از نور مصنوعی برای رشد زاموفیلیا

اگر خانه شما به اندازه کافی نورگیر نیست، حتما برای رشد زاموفیلیا از نور مصنوعی کمک بگیرید البته زیاده روی هم نداشته باشید. هفته ای یکبار و به مدت 10 ساعت استفاده از نور مصنوعی لامپ های فلوئرسنت، برای رشد زاموفیلیا کافیست است

چرخاندن گلدان زاموفیلیا

گلدان زاموفیلیا را هر چند روز یکبار به میزان 180 درجه به سمت نور بچرخانید تا همه جای گیاه در معرض نور قرار بگیرد.

بهترین زمان خرید زاموفیلیا

بهترین زمان برای خرید زاموفیلیا، فصل بهار و رشد گیاه است. فصل های پاییز و زمستان و روزهای خیلی سرد را برای خرید این گیاه انتخاب نکنید زیرا با شروع سرما، رشد زاموفیلیا به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد و در خواب است. همین امر باعث می شود که دیر تر با محیط جدید سازگار شود و شما را ناامید کند.

روش های رشد سریع زاموفیلیا

در ادامه، چند روش برای رشد سریع و انفجاری زاموفیلیا را به شما معرفی می کنیم :

آسپیرین می تواند برای رشد سریع گیاه زاموفیلیا موثر باشد زیرا دارای ماده ای به نام اسید سالیسیلیک است که باعث افزایش رشد و تقویت زاموفیلیا می باشد. هر چند هفته یکبار، از آسپیرین رقیق شده برای گیاه استفاده کنید تا تاثیر آن را در چند ماه ببینید.

برای سبزینگی، رشد سریع و تقویت ریشه زاموفیلیا خود پیشنهاد می شود از کود آهن استفاده کنید. همچنین این کود باعث پر شدن برگ های گیاه می شود.

یکی دیگر از کوددهایی که به رشد سریع زاموفیلیا کمک می کند، کود پتاسیم بالا و کود فسفر بالاست. این دو کود در ترکیب با یکدیگر، موجب مقاومت و ایمنی گیاه می شوند و کود فسفر بالا در افزایش ریشه دهی گیاه نیز موثر است.

همچنین اگر می خواهید گیاهی سبز تر داشته باشید، کود نیتروژن بالا به گیاه بدهید. این کود باعث افزایش رشد طولی و سبزینگی برگ های گیاه می شود.

سخن پایانی

در این نوشتار شما را برای نگهداری و تقویت گیاه زاموفیلیا راهنمایی کردیم و شما با استفاده از روش ها و رعایت نکات مراقبتی که در این مطلب گفته شد، گیاهی سالم و زیبا خواهید داشت. ممنون از شما که تا انتهای مطلب ما را همراهی کردید.

خروج از نسخه موبایل