میلگرد حرارتی در سقف کرومیت

میلگرد حرارتی و نکات آن

ترک خوردگی بتن سقف در اثر تغییر حرارت یکی از چالش هایی ست که در اجرای سقف های تیرچه بلوک با آن روبرو هستیم .برای حل این مشکل راه حل های متفاوتی پیشنهاد شده است که یکی از آن ها به کارگیری میلگرد حرارتی ست. میلگردهای حرارتی به صورت ردیف های افقی و عمودی روی سقف کار می شوند و بتن ریزی انجام می شود.

 با قرار گرفتن میلگرد درون بتن، تنش های حرارتی که به بتن وارد می شود تا حد زیادی توسط میلگرد جذب می شود و مانع از ترک خوردن بتن می شود. البته در اجرای میلگردهای حرارتی سقف رعایت برخی نکات مانند آجدار بودن، قطر میلگرد حرارتی، فاصله ی آرماتورهای حرارتی از هم و …. الزامی ست.  قیمت میلگرد اصفهان با توجه به مقاومت بالای آن در برابر تنش بسیار مقرون به صرفه است.

آرماتور حرارتی و نقش آن در بتن

میلگرد حرارتی یا آرماتور حرارتی از جمله المان های سقف های تیرچه بلوک است که باعث کاهش تنش های حرارتی وارد شده به بتن می شود. اما منظور از تنش حرارتی چیست؟

در فصل های مختلف سال و در اثر گرم و سرد شدن هوا، بتن دچار انقباض و انبساط می شود. این تغییر حجم اگر چه زیاد نیست اما می تواند باعث ایجاد ترک هایی در بتن شود. ترک ها محلی هستند که از طریق آن آب و یون های کلردار می توانند درون بتن نفوذ کرده و باعث زنگ زدگی و خوردگی میلگردها شوند.

به همین دلیل باید تا حد امکان از ایجاد ترک در بتن در اثر تنش های حرارتی جلوگیری کرد. از جمله راه حل هایی که به این منظور استفاده می شود میلگرد حرارتی است. میلگرد حرارتی درون بتن از شدت تنش های ایجاد شده درون بتن در اثر تغییر دما می کاهد و مانع از ترک خوردن بتن می شود. بالا بودن قیمت آهن اصفهان نیز به دلیل استفاده از مواد با کیفیت در آن و جلوگیری از عدم بروز چنین مواردی است.

نکات آرماتورهای حرارتی

جنس میلگرد حرارتی

آرماتورهای حرارتی یا میلگردهای حرارتی باید از نوع کم کربن باشند تا بتوانند به خوبی تنش هایی که در اثر انقباض و انبساط در بتن به وجود می آید مقابله کنند. میلگردهای کم کربن از خاصیت ارتجاعی بالاتری برخودارند و این برای عملکرد میلگرد حرارتی ضروری ست.

محل قرار گیری آرماتور حرارتی

آرماتور حرارتی باید حدود یک سوم بالای ضخامت دال بتنی قرار بگیرد. در این ناحیه است که می تواند نیروهای کششی سطحی را به حداقل برساند و مانع از ترک خوردن بتن شود.

اتصال میلگردهای حرارتی

برای اتصال میلگردهای حرارتی نمی توان از جوش استفاده کرد و این کار باید از طریق سیم های آرماتور بندی یا جوش سرد انجام شود.

آرماتور حرارتی حتما آجدار باشد

برای آرماتور حرارتی می باید از  آجدار استفاده کرد. آجدار بودن میلگرد باعث می شود تا درگیری میلگرد با بتن بیشتر شود و همراه با بتن منقبض یا منبسط شود و تنش های حرارتی را راحتر جذب کند.

استفاده از میلگرد حرارتی قطر ۸

برای حداقل قطر آرماتور حرارتی در نشریه ۵۴۳ حداقل قطر ۶ میلیمتر ذکر شده است اما سایز آرماتور بهتر است ۸ باشد تا به صورت راستا قرار بگیرد. مشکل قطر کمتر این است که در آن انحنا ایجاد می شود و کج شدن آن باعث می شود تا عملکرد درستی نداشته باشد.

فاصله آرماتور حرارتی

نحوه ی قرار گرفتن میلگردهای حرارتی به گونه ایست که یک شبکه مانند صفحه شطرنج را ایجاد می کنند. یعنی میلگردهای حرارتی یک به صورت موازی با هم در ردیف های افقی و عمودی قرار می گیرند. اما فاصله ای این ردیف های عمودی و افقی باید چگونه باشد؟ آیا این فاصله در قیمت تیرآهن اصفهان موثر است؟

فاصله آرماتور حرارتی طبق نشریه ۵۴۳ به ضخامت سقف بستگی دارد. به عنوان مثال اگر ضخامت سقف ۵ سانتیمتر باشد فاصله ی آرماتورهای عمود بر تیرچه ها باید ۵ برابر ضخامت سقف یعنی ۲۵ سانتیمتر در نظر گرفته شود.

فاصله میلگردهای حرارتی که موازی با تیرچه ها هستند نیز باید ۲۵ سانتیمتر در نظر گرفته شود. البته در مبحث نهم ویرایش ۹۹ گفته شده است که فاصله میلگردهای حرارتی  نهایتا می تواند تا ۳۵ سانتیمتر هم باشد.

نکته ی دیگری که باید به آن توجه داشت این است که اگر آرماتور بالایی تیرچه به اندازه ۲ سانت از یونولیت بالاتر باشد می توان در جهت راستای تیرچه از آرماتور حرارتی استفاده نکرد چرا که آرماتور تیرچه همان نقش آرماتور حرارتی را ایفا می کند.

خرید میلگرد حرارتی

شما می توانید برای خرید میلگرد حرارتی در سایزهای مختلف از طریق شماره تلفن با مجموعه مدیران آهن تماس بگیرید. همکاران ما در واحد فروش آماده پاسخگویی به سوالات و همچنین ثبت سفارشات شما می باشند.

 آشنایی با میلگرد حرارتی در انواع سقف ها

بتن یکی از عناصر مهم در ساختمان سازی است. این ماده صلب و سخت در تمام ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سختی این ماده موجب استحکام، مقاومت و ایمن سازی ساختمان می‌گردد. بتن به دلیل گرم و سرد شدن در تابستان و زمستان ترک‌هایی را در سازه ایجاد می‌کند.

سقف یکی از مهمترین قسمت‌های ساختمان است. بیشترین فشارهای وارده بر سقف اعمال می‌گردد. ترک خوردن سقف در طولانی مدت موجب ریزش سقف خواهد شد که خسارات مالی و جانی را در پی خواهد داشت. برای حل این مشکل مهندسین از میلگرد حرارتی درون بتن استفاده نمودند.

همانطور که گفته شد برای حل مشکل ترک خوردگی سقف و ریزش آن از میلگرد حرارتی استفاده می‌نمایند. میلگرد حرارتی نوعی میلگرد است که برای جلوگیری از ترک خوردگی سقف به ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. کربن بخش کوچکی از آن‌ها را تشکیل می‌دهد. وظیفه آن مقابل با تنش‌های ایجاد شده در اثر انقباض و انبساط بتن می‌باشد. از همین رو میلگرد حرارتی مانع از ایجاد ترک در بتن و فروریزی سقف می‌شود.

به میلگرد حرارتی آرماتور حرارتی نیز گفته می‌شود. در واقع آرماتور حرارتی با ایجاد خاصیت ترمودینامیکی باعث افزایش خاصیت ارتجاعی و لاستیکی میلگرد می‌گردد.

کاربرد میلگرد حرارتی : همانطور که گفته شد میلگرد حرارتی با قرار گرفتن در بتن با آن درگیر شده و مانع از ترک خوردگی بتن به مرور زمان خواهد شد.

میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک نوعی سقف است که در ترکیب آن از بلوک‌های سفالی یا سیمانی استفاده می‌شود. بتن ریزی یکی از مراحل ساخت سقف تیرچه بلوک است که برای کاهش مقاومت کششی از این مرحله استفاده می‌شود‌. میلگرد حرارتی در این سقف‌ها مانع از جمع شدن بتن خواهد شد. میلگرد حرارتی در سقف‌های تیرچه بلوک به عنوان مکمل میلگردهای داخلی استفاده می‌گردد. میلگردها از طریق جوش سرد یا مفتول به یکدیگر متصل و آرماتور حرارتی را ایجاد می‌کنند.

آرماتورهای حرارتی تقریبا یک سوم بالاتر از ضخامت دال بتنی قرار می‌گیرند. علت استفاده از میلگرد در این قسمت کاهش نیروهای کشش سطحی و جلوگیری از ترک خوردن بتن است. این میلگردها ضمن جلوگیری از ترک خوردن بتن از تخریب آن در اثر آتش سوزی جلوگیری کرده و وظیفه باربری ساختمان را نیز بر عهده دارد. برای جوش دادن میلگردهای حرارتی از جوش سرد یا مفتول استفاده می‌کنند. زیرا در ساختار آن‌ها از کربن کمی استفاده شده است. در نتیجه به خوبی به یکدیگر جوش نخورده و زود شکسته می‌شوند.

میلگرد حرارتی در سقف بتنی

در این سقف‌ها بعد از نصب ورق‌های فولادی نصب می‌شوند. وظیفه آن‌ها تقسیم و تنظیم حرارت و جلوگیری از ترک خوردن اسکلت بتنی در اثر انقباض و انبساط است.

میلگرد حرارتی در سقف عرشه فولادی

در ساختمان‌هایی که از عرشه فولادی برای اسکلت بندی استفاده می‌شود، میلگرد پس از نصب گل میخ به صورت شبکه مش آرماتوربندی می‌گردد. محاسبه فاصله میان میلگردها توسط معمار تعیین می‌گردد.

میلگرد حرارتی در سقف کرومیت

قبل از بتن ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سقف‌های کرومیت میلگردهای حرارتی از طریق جوش سرد یا مفتول به یکدیگر متصل می‌شوند.

میلگرد حرارتی در دیوار حائل

برای به حداقل رساندن حرارت در دیوارهای حائل بتنی و در دو جهت افقی و عمودی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حدود ۲۵ درصد دیوار را میلگردهای حرارتی افقی و ۱۵ درصد آن را میلگرد حرارتی عمودی تشکیل می‌دهد.

استفاده از میلگرد حرارتی در دال‌ها

در دال‌های بتنی یک طرفه در جهت مخالف میلگرد خمشی دال نصب می‌گردد. استفاده از آن‌ها در کنار آرماتورهای خمشی موجب استحکام آن و در نهایت استحکام ساختمان می‌شود‌. در این دسته سقف‌ها نیز قبل از بتن ریزی آرماتور حرارتی نصب می‌گردد.

نحوه نصب میلگرد حرارتی

برای بستن میلگرد حرارتی از جوش سرد یا مفتول به دو روش ضربدری یا کرواتی استفاده می‌شود.

روش کرواتی:

در این روش میلگردها بر روی هم قرار گرفته و مفتول به دور آن‌ها چیده می‌شود.‌ سپس مفتول از روی میلگرد بالایی عبور کرده و در نهایت سیم به صورت کروات گره زده می‌شود.

روش ضربدری:

در این روش پس از قرار گرفتن میلگردها بر روی هم، مفتول به صورت ضربدری بسته و از بالا و پایین رد می‌شود. سپس سیم مفتول با گاز انبر بریده و پس از خم شدن سطح نوک تیز آن‌ها رو به داخل قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از میلگرد حرارتی

میلگرد حرارتی از شکسته شدن بتن جلوگیری می‌کند. در ساعات اولیه بتن ریزی، بتن باز و جمع می‌شود‌. به همین علت استفاده از میلگردهای حرارتی مانع از ترک خوردن بتن شده و باربری سقف را افزایش می‌دهد. عدم استفاده از آرماتور حرارتی موجب رسیدن آب و سولفات به آرماتور اصلی شده و به مرور زمان دچار خوردگی و پوسیدگی می‌شوند.

از دید برخی مهندسین بهترین سایز برای آرماتور حرارتی ۶ یا ۸ سانتی متر می‌باشد. برخی معتقد هستند که میلگرد ۸ از ۶ مناسب‌تر است زیرا با رفت و آمد کارگران بر روی آن به کف یونولیت می‌چسبد. از همین رو سایز ۸ عملکرد بهتری دارد. یکی دیگر از مزایای استفاده از این میلگردها اتصال بهتر تیرچه‌ها در سقف تیرچه بلوک است.

معایب استفاده از میلگرد حرارتی

در کنار مزایای استفاده از این دسته میلگردها مشکلاتی نیز وجود دارد. برخی معتقد هستند که استفاده از میلگرد حرارتی تنها موجب هدر رفتن زمان و سرمایه خواهد شد. برخی معتقدند سقف‌های تیرچه بلوک با میلگرد حرارتی هم ترک می‌خورند.

سفارش میلگرد حرارتی سقف کرومیت

یکی از نگرانی های مهندسان به هنگام ساخت خانه و ویلاهای زیبا جلوگیری از ترک خوردگی است. به این منظور برای برطرف کردن این نگرانی پس از بتن ریزی، به سفارش میلگرد حرارتی اقدام می کنند. در واقع نام دیگر این میلگردها حرارتی، آرماتور حرارتی نیز می باشد چرا که نقش مهم این میلگردها پیشگیری از جمع شدگی و حرارت بتن است که در این مقاله با آن آشنا خواهید شد.

نحوه اجرای میلگرد حرارتی چگونه است؟

برای ساخت یک خانه از آرماتورها نیز داخل تیرچه استفاده می شود. اما علاوه بر این تیرچه های محکم، یک نوع آرماتور حرارتی به طور عمود به این تیرچه های داخلی جوش می خورند. بدین وسیله، مهندسان می توانند به راحتی از جمع شدگی و حرارت بتن جلوگیری کنند.

این آرماتورها را به صورت چپ و راست روی سقف نصب می کنند و زمانی که حرارت بتن کاهش می یابد باعث جلوگیری از ترک خوردگی نیز می شود. معمولا مهندسان این میلگردها را یک سوم ضخامت بتنی نصب می کنند. این میلگرد حرارتی بناب علاوه بر این که از ترک خوردگی جلوگیری می کند، به هنگام آتش سوزی باعث می شود که بتن ریزش نکند.

همچنین، این میلگردها نقش باربری نیز دارند چرا که قطر این میلگردها در حدود 6 و 6/5 می باشد. به طور کلی نحوه اجرای آرماتور به دو صورت عمود و راستا با تیرچه است که انجام هر کدام از این روش بستگی به نظر ناظر دارد.

فروش میلگرد حرارتی سقف تیرچه بلوک بناب

از طرف دیگر، این آرماتورها برای پیشگیری از خوردگی بتن نیز استفاده می کنند. چرا که بتن های ساختمانی در ابتدا تمایل زیادی به انبساط و انقباض دارند به همین دلیل است که از این آرماتورهای حرارتی برای واکنش کمک کردن به بتن استفاده می کنند و از این طریق از انبساط و انقباض آنها جلوگیری می کنند.

ممکن است که شما هم ترک های عرضی بر روی سقف خانه خود مشاهده کرده باشید که علت آن استفاده نکردن از آرماتورهای حرارتی است. اگر از این آرماتورهای حرارتی استفاده نکنید، آب و سولفات نفوذ می کنند و باعث زنگ زدگی و خوردگی آرماتورهای اصلی می شود.

فروش میلگرد حرارتی در بسیاری از فروشگاه و مغازه های وسایل ساختمان سازی انجام می شود که شما می توانید بر اساس متراژ منزل خود آنها را خریداری کنید. برای خرید بهترین میلگرد شما می توانید از کمک مهندسان خود استفاده کنید تا بتوانید بهترین نوع آن را خریداری کنید. از طرف دیگر، خرید این میلگردها به صورت عمده باعث تخفیف در قیمت آن نیز می شود.

خروج از نسخه موبایل