انواع وسایل در خانه هوشمند کدام است؟

معرفی انواع تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

قطعات هوشمند سازی ساختمان آنقدر گسترده هستند که بررسی جامع تک تک آن‌ها در یک مقاله غیر ممکن است. بنابراین ما در این مقاله به سراغ معرفی مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات خانه هوشمند می‌رویم و در مورد تک تک این وسیله‌های هوشمند سازی صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

روشنایی هوشمند برای کنترل راحت‌تر سیستم روشنایی

یک سیستم روشنایی هوشمند، نه تنها مدیریت سیستم روشنایی را راحت‌تر می‌کند، بلکه ممکن است به خواب بهتر شما نیز کمک کند. چراغ‌های خانه شما همانند سایر لوازم دیگر می‌توانند از طریق تلفن هوشمند یا تبلت کنترل و مدیریت شوند. برای مثال، می‌توانید از طریق کلید لمسی که جایگزین کلیدها و دیمرهای سنتی می‌شوند، مدیریت چراغ‌ها را در دست بگیرید. به طور مثال، می‌توان یک چراغ را به گونه‌ای تنظیم کرد که در زمان خاصی از روز روشن یا خاموش شود. یا حتا امکان پیاده‌سازی و اجرای سناریوهای مختلف مطابق نیاز وجود دارد.

اگر کم‌خوابی یا بدخوابی دارید تغییر رنگ یا گرمای نور در نور پردازی هوشمند می‌تواند به کیفیت خواب شما کمک کند. سپس در طول شب به مرور از روشنایی اتاق بکاهید تا چشمانتان برای خواب آماده شود. پیاده سازی روشنایی هوشمند و تهیه سایر تجهیزات خانه هوشمند، علاوه بر اینکه کنترل راحت‌تر خانه را برای شما فراهم می‌کند، بر ارزش و قیمت خانه هوشمند شما تاثر گذار است.

ترموستات هوشمند برای مدیریت خودکار دمای محیط

ترموستات هوشمند از دیگر  وسایل خانه هوشمند است که به شما کمک می‌کند تا محیط خانه‌ی خود را در دمای مطلوب نگه دارید. این در حالی است که شما تنها از آن منبع انرژی‌یی که ضروری و مورد نیاز است استفاد می‌کنید. در صورتی که یک ترموستات معمولی به شما این امکان را می‌دهد که دما را به طور دستی تغییر دهید. اما ترموستات هوشمند را می‌توان از قبل تنظیم کرد. همچنین رطوبت خانه شما را با فصول مختلف تنظیم می‌کند.

علاوه بر این، با یک ترموستات هوشمند دمای خانه را از راه دور قابل کنترل است. به طوری که می‌توانید در مسیر برگشت به خانه دمای سالن را تغییر دهید. مهم‌تر از همه، صورت حساب انرژی سالانه شما را به صورت قابل توجهی کم می‌کند و رد پای کربن را کاهش می‌دهد. ترموستات هوشمند جزء دسته از محصولاتی است که نستک ایران عرضه می‌کند. این ترموستات دارای صفحه‌ی لمسی LED می‌باشد که می‌توان از آن برای کنترل چیلر، فن، کولر و هیتر استفاده نمود. این وسیله یکی از تجهیزات خانه هوشمند ایرانی است که دارای پنج پل لمسی برای تنظیم دمای محیط از 50- تا 60+ استفاده می‌شود.

نصب ترموستات توسط متخصصان به نقل از خانه هوشمند کارن بدون تغییر سیم‌کشی خانه به آسانی قابل انجام است. تمامی تجهیزات خانه هوشمند نستک از جمله ترموستات‌های هوشمند، به دلیل سازگار بودن با استاندارد سیم‌کشی ایران، به راحتی در قوطی‌های برق موجود در بازار نصب می‌شوند. اگر مایلید اطلاعات بیشتری در مورد این محصول کسب کنید و برای خرید تجهیزات خانه هوشمند اقدام کنید، به این صفحه سر بزنید.

دستیار صوتی برای کنترل تجهیزات به وسیله فرمان صوتی

فکر می‌کنید اگر بتوانید تمامی تجهیزات خانه هوشمند خود را از طریق یک وسیله جانبی کنترل کنید، آن وسیله چه می‌تواند باشد؟! امروزه کنترل تجهیزات خانه ی هوشمند از طریق فرمان‌های صوتی به وسیله دستیار صوتی هوشمند این رویا را برای صاحب خانه‌ها به واقعیت بدل می‌کند. این دستیار صوتی به فرمان‌های شما پاسخ می‌دهد و انجام امور روزانه از خرید مواد غذایی گرفته تا برنامه‌ریزی برای داشتن یک قرار ملاقات را برای شما راحت‌تر می‌کند.

سيستم‌های بلندگوی بی‌سيم محبوب‌ترين کاربرد این نوع از تجهیزات خانه هوشمند در آمريکا در سال ۲۰۱۵ بوده، به نحوی که ۱۷٪ مردم دست کم از يک ابزار مربوط به آن استفاده می‌کرده‌اند. در همان سال، رتبه‌ی بعدی به انواع ترموستات‌ با ۱۱٪ محبوبيت عامه رسيد. این تکنولوژی برای کاربران کم‌توان نیز بسیار کاربردی و ارزشمند است و به آن‌ها در انجام کارهایی مثل کنترل چراغ‌ها، ترموستات و سیستم امنیتی کمک می‌کند.

تمامی ویژگی‌ها و خصوصیات یک خانه هوشمند می‌توانند به هم متصل و یکپارچه شوند. زمانی که این اتفاق بیافتد، مدیریت و نظارت بر وسایل خانه‌ی هوشمند شما راحت‌تر می‌شود. دستیارهای صوتی جزء تجهیزات هوشمندی هستند که کارهای روزمره با دریافت دستورهای صوتی انجام می‌دهند.

آمازون اکو جزء دسته‌ی تجهیزات خانه هوشمند الکسا می‌باشد که هم هنوز نسخه های به روز شده بیرون می‌دهد. الکسا مهارت های زیادی دارد که می‌توانید از آن ها به نحوی بهره مند شوید. مثلا، امکان کنترل موسیقی یا پاسخگویی به نیاز ها و درخواست های شما! اسپیکرهای هوشمند مثل آمازن اکو این امکان را فراهم می‌کنند تا بتوانید تجهیزات خانه هوشمند خود را از طریق فرمان‌های صوتی به راحتی کنترل کنید. از طرفی، همان‌طور که قبلاً هم ذکر کردیم، دامنه‌ی سوالاتی که می‌توانید از الکسا بپرسید زیاد هستند. مثلاً، پرسیدن ساعت یا تاریخ. حتا می‌توانید لیست خرید خود را به الکسا بسپارید.

قفل های هوشمند برای امنیت هر چه بیشتر

هنوز هم بعد از خروج از خانه نگران قفل کردن در خانه‌تان هستید؟ با داشتن تجهیزات خانه هوشمند نظیر قفل‌های هوشمند، آرامش و راحتی را جایگزین نگرانی‌هایتان کنید. قفل‌های هوشمند بی‌شک، تکمیل کننده‌ی قفل‌های سنتی هستند. مثلاً می‌توان درب خانه را بدون استفاده از کلید قفل یا باز کرد. حتا این کار را از راه دور هم می‌توان انجام داد.

همچنین هشدارهایی در رابطه با رفت و آمد افراد به خانه‌تان دریافت می‌کنید. قفل‌های هوشمند جزء دسته‌ای از تجهیزات هوشمندسازی است که بستر امنیت خانه شما را فراهم می‌کنند. قفل هوشمند یکی از مهم ترین تجهیزات خانه هوشمند است که امنیت خانه شما را تضمین می کند. این نوع از محصولات خانه هوشمند قابلیت های فراوانی دارند از جمله این که امکان کنترل از راه دور حتا خارج ار خانه را برای شما فراهم میکنند.

این قفل هوشمند نوکی (Nuki) با طراحی مینیمال و نصب آسانی که دارد، آدم را برای خریدش وسوسه می‌کند. این محصول متکی به قفل و کلیدی‌ست که روی در خانه‌تان نصب است. احتمالا برای کسانی که از قفل معمولی استفاده می‌کنند، گزینه خوبی است. این قفل درب هوشمند روی کلید قرار می‌گیرد و با استفاده از یک صفحه‌ی آهنی به در نصب می‌شود. سپس قفل را با یک برنامه‌ی کاربردی کالیبره می‌کنیم تا موتور تعبیه شده در نوکی تنظیم شود و اندازه‌ی فشار لازم را برای چرخاندن کلید بفهمد. به همین سادگی!

هرچند مشکل این‌جاست که این قفل تنها روی قفل‌هایی می‌نشیند که متناسب با نوکی باشند. یعنی هر کلیدی که کمی بزرگ‌تر باشد و شکل و شمایل آن را نداشته باشد، روی آن نصب نمی‌شود. به علاوه اگر سوراخ کلید به دستگیره‌ی در نزدیک باشد باز هم در نصب با مشکل رو به رو می‌شویم.

با فرض این که این کلید متناسب در منزل شماست، به راحتی و بدون هیچ ابزار دیگری می‌توانید آن را نصب کنید. شاید فکر کنید برداشتن این قفل هوشمند هم کار راحتی‌ست، در صورتی که این طور نیست. زمانی که در حالت قفل شده قرار گرفته، وضعیت کلید باعث نگه ‌داشته شدن نوکی روی در می‌شود. در واقع قفل نوکی بدون برداشتن تمام قفل در قابل برداشتن نیست. احتمالاً، تا به حال متوجه اهمیت ویژه‌ی این وسیله در بین سایر تجهیزات هوشمندسازی شده‌اید. امنیت موضوع مهمی است که هر خانه هوشمند از آن برخوردار است.

سیستم صوتی خانه هوشمند برای سرگرمی‌های روزمره

با نگاهی به بازار تجهیزات خانه هوشمند چه بسا اوضاع خيلی یک‌نواخت به نظر برسد. هر وقت که شرکت‌ها از تازه‌ترین محصولات خود رونمایی می‌کنند کاربرها منتظر محصول جدید و متفاوتی هستند. اما بيش‌تر اوقات متوجه می‌شوند که با چيزی از همان دسته‌های پيشین، مانند دماسنج‌ها، چراغ‌ها، دوربین‌های مدار بسته و … سر و کار دارند. در فرآيند هوشمندسازی خانه باید به این نکته توجه داشت که صرف اين که کاربر تمام محصولات هوشمند را داشته باشد، خانه‌اش هوشمند نمی‌شود. کاربر با استفاده‌ی بهینه از تک تک هم‌چه محصولاتی می‌تواند به خانه‌ی هوشمند دست پیدا کند.

آن‌چه چنين حسی را می‌تواند تغيیر دهد، يک سیستم صوتی هوشمند است. با به کار گیری این سیستم امکان پخش موسیقی در تمامی اتاق های خانه با صدایی رسا برقرار می شود. حتا با تعریف انواع سناریو می‌توانید زمان پخش موسیقی دلخواه ‌تان را انتخاب کنید. از دیگر محصولات هوشمند نستک، موزیک پلیر هوشمند دیواری است که به شما امکان پخش موسیقی مورد علاقه تان را می‌دهد. این دستگاه تمام لمسی از چهار بلندگوی استریو پشتیبانی می‌کند که می‌توان آن را در جای جای خانه نصب کرد. از طرفی هم مجهز به درگاه USB و AUX می‌باشد.

خانه هوشمند چه امکاناتی دارد؟

برای خانه هوشمند فارغ از اینکه از چه برندی استفاده می کنید، برخی از امکانات خانه های هوشمند بین برندهای مختلف مشترک هستند. اگرچه ممکن است روش یا تجهیزات مورد استفاده برای کنترل هریک متفاوت باشد. در ادامه به بیان تفاوت های تجهیزات و روش های مختلف می پردازیم. از جمله امکانات قابل ارائه در سیستم های هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اکنون با توجه به انواع وسایل هوشمند مورد استفاده در پروژه ها، به دسته بندی خانه های هوشمند می پردازیم.

وسایل هوشمند تجمیعی یا مستقل

جهت دسترسی و کنترل ت از راه دور، اتصال تجهیزات به اینترنت ضروری است. در برخی از سیستم ها تجهیزات به کمک یک دستگاه مرکزی به اینترنت متصل می شوند. گروهی دیگر از تجهیزات به صورت مستقل به اینترنت متصل می شوند. این تجهیزات را با نام standalone نیز می شناسند. انواع وسایل هوشمند مستقل با تکنولوژی wifi به اینترنت متصل می شوند. ارتباط دستگاه مرکزی با اینترنت نیز از طریق wifi برقرار می شود. مساله حائز اهمیت در این زمینه ارتباط بین تجهیزات و دستگاه مرکزی است. این ارتباط می تواند به دو شکل بی سیم و با سیم برقرار شود. در ادامه به بررسی این تکنولوژی ها می پردازیم.

انواع وسایل هوشمند سیمی

ارتباط بین این وسایل با دستگاه کنترل مرکزی از طریق سیم برقرار می شود. براساس پروتکل ارتباطی مورد استفاده، نوع سیم کشی متفاوت است. در واقع تفاوت در نوع سیم مورد استفاده برای ارتباط است. KNX و Mod-Bus شناخته شده ترین پروتکل های ارتباط سیمی خانه هوشمند هستند.

کابل استاندارد KNX دارای دو رشته است. تمام اطلاعات و ولتاژ تغذیه از طریق همین زوج سیم بین تجهیزات مبادله می شود. در پروتکل مد باس از 4 رشته سیم برای ارتباط بین تجهیزات استفاده می شود. دو رشته از این سیم ها برای انتقال ولتاژ تغذیه و دو رشته دیگر برای انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد. اگر از پروتکل های ارتباطی استاندارد استفاده کنید، قادر خواهید بود از انواع وسایل هوشمند مبتنی بر آن پروتکل استفاده کنید.

انواع وسایل هوشمند بی سیم

این گروه از وسایل ارتباط خود را از طریق فناوری های بی سیم برقرار می کنند. فناوری های ارتباط رادیویی (RF)، بلوتوث و WIFI از این قبیل هستند. لازم به ذکر است این فناوری ها تنا بستر ارتباطی را فراهم می کنند و پروتکل ارتباطی متفاوت از آن هاست. به بیان ساده منظور از پروتکل ، زبان ارتباطی بین تجهیزات است. پروتکل نوعی رمزگذاری روی اطلاعات است که آن ها را از دسترس عموم خارج می کند.

از کدام وسایل هوشمند استفاده کنیم؟

انواع وسایل هوشمند را علاوه بر نوع ارتباط، براساس عملکرد نیز می توان دسته بندی کرد. برخی از امکانات خانه هوشمند را می توان توسط تجهیزات متفاوتی ارائه کرد. به عنوان مثال برای کنترل تجهیزات روشنایی می توان از و یا رله تابلویی استفاده کرد. تنوع انتخاب برای تجهیزات سرمایش و گرمایش نیز وجود دارد. انتخاب رله یا ترموستات به انتخاب کاربر و البته با توجه به نوع سیستم مورد استفاده صورت می گیرد. تعیین انواع وسایل هوشمند مورد نیاز اولین گام در هوشمندسازی ساختمان است. بهتر است قبل از اقدام به خرید با یک کارشناس در اینباره صحبت کنید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند

خانه هوشمند چیست؟

قل از پرداختن به انواع وسایل خانه هوشمند به یک معرفی کوتاه از خانه هوشمن می پردازیم. خانه هوشمند مکانی است که در آن برخی کارها به صورت هوشمند انجام می شود. اگرچه می توان برای هوشمندی نیز سطوح مختلفی تعریف کرد. به عنوان مثال سنسورهای تشخیص حرکت می توانند بخشی از سیستم خانه هوشمند باشند.

این سنسورها به لامپ متصل می شوند و همزمان با ورود افراد به محدوده سنسور لامپ رذا روشن می کنند. اغلب این سیستم را در راه پله ها دیده ایم. اما خانه هوشمند چیزی فراتر از یک سنسورر ساده تشخیص حرکت است. در خانه هوشمند اغلب عملیات کنترلی به کمک تلفن هوشمند انجام می شود.

با توجه به انواع وسایل خانه هوشمند مورد استفاده در یک پروژه، امکانات قابل ارائه نیز متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی کنترل های لازم از طریق تلفن همراه هوشمند انجام می شوند. به عنوان مثال برای روشن یا خاموش کردن لامپ ها کافی است یک بار صفحه موبایل خود را لمس کنید. دسته بندی انواع وسایل خانه هوشمند براساس عملکرد آن ها صورت می گیرد. در خانه هوشمند اغلب وسایل الکتریکی به کمک موبایل قابل کنترل هستند. از این جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هریک از گروه های فوق می توانند شامل زیرگروه های مختلفی باشند. علاوه بر این ممکن است تولیدکنندگان مختلف از تجهیزات متفاوتی برای کنترل هر بخش استفاده کنند.

انواع وسایل خانه هوشمند برای کنترل روشنایی

کنترل سیستم روشنایی در خانه هوشمند به دو روش انجام می شود. در برخی از پروژه ها برای کنترل سیستم روشنایی از استفاده می شود. اما در برخی دیگر از پروژه ها رله تابلویی جهت کنترل سیستم روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد رله و کلید هوشمند یکسان است. هر دو امکان کنترل از طریق موبایل را به شما می دهند. اما با استفاده از کلید امکان کنترل به صورت محلی نیز وجود خواهد داشت.

کنترل وسایل برقی

در خانه هوشمند کنترل وسایل برقی به کمک رله های هوشمند انجام می شود. رله هوشمند وظیفه قطع و وصل جریان برق را بر عهده دارد. به کمک این وسایل هوشمند می توانید انواع تجهیزات الکتریکی را کنترل کنید. گاهی اوقات رله هوشمند پشت پریز نصب می شود. زمانی که وسایل الکتریکی به کمک دوشاخه به برق متصل می شوند از این روش استفاده می شود. همچنین می توان رله هوشمند را به صورت تابلویی نیز مورد استفاده قرار داد.

کنترل سیستم سرمایش و گرمایش

از جمله انواع وسایل خانه هوشمند می توان به کنترل کننده های سیستم سرمایش و گرمایش اشاره کرد. برای کنترل سیستم سرمایش و گرمایش روش های مختلفی وجود دارد. عامل تعیین کننده در این زمینه نوع سیستم سرمایش و گرمایش مورد استفاده است. اگر از داکت اسپیلت یا فن کوئل استفاده کنید، ترموستات هوشمند بهترین انتخاب برای شماست. در صورت استفاده از پکیج، اسپیلت یا … نیز رله های هوشمند چاره کار خواهند بود.

کنترل شیر اصلی آب و گاز

جهت کنترل شیر اصلی آب و گاز دو راهکار وجود دارد. راهکار اول استفاده از شیر برقی و راهکار دوم استفاده از کنترلر شیر اهرمی است. جهت اتصال هر دو تجهیز یاد شده به شبکه خانه هوشمند از رله هوشمند استفاده می شود. تفاوت کنترلر شیر اهرمی با شیر برقی در این است که در صورت قطع برق می توانید شیر اهرمی را به صورت دستی کنترل کنید. اما امکان کنترل دستی برای شیر برقی وجود ندارد.

منبع : خانه هوشمند اپل هوم کیت

خروج از نسخه موبایل