آیا پاشش الماس به آسمان زمین را خنک می‌کند؟

پروژه ۲۰۰ تریلیون دلاری:

آیا پاشش الماس به آسمان زمین را خنک می‌کند؟

دانشمندان سوئیسی در تلاش برای یافتن راهی که بتواند مانع افزایش دمای زمین شود به راه حل غیرمنتظره‌ای دست یافته اند: الماس در آسمان.

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از IE، این محققان می‌گویند الماس نور خورشید را به فضا باز می‌تاباند. این روش که به نام مهندسی زمین خورشیدی نیز شناخته می‌شود، در حال حاضر نیز کاربرد دارد و شامل ارسال مواد بازتابنده به جو برای هدایت نور خورشید به دور از سیاره است و در نتیجه دما را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه جدید نشان داد که گرد و غبار الماس درخشان ممکن است راه حل مطلوبی باشد. این جواهرات به عنوان یکی از گران قیمت‌ترین جواهرات جهان، قیمت بالایی دارند.

تحقیقات در مورد این رویکرد عجیب و غیرمنتظره به خوبی در حال انجام است. تا کنون، تزریق ایروسل استراتوسفر (SAI) ذرات جامد بهتر از دی اکسید گوگرد برای مداخله در آب و هوا عمل کرده است.

با این حال، تحقیقات پیشین در توضیح «ته نشینی گرانشی ذرات» یا نحوه چسبیدن آنها به هم در هنگام برخورد، با شکست مواجه شده است. یک مطالعه جدید توضیح می‌دهد که به طور کلی، این ته نشینی، توانایی این راهبرد را برای انحراف نور کاهش می‌دهد.

محققان مؤسسه علوم جوی و اقلیمی در سوئیس در تلاش برای بررسی بیشتر این موضوع با جزئیات دقیق تر، یک مدل اقلیمی سه بعدی ساختند که شامل میکروفیزیک ایروسل جامع می‌شود یعنی نحوه پراکندگی ذرات در فاز گازی.

این مدل که ACCM SOCOL-AERv۲ نام دارد به محققان اجازه می‌دهد تا تاثیر تزریق ذرات جامد استراتوسفری را بر تعادل تابشی زمین، دمای استراتوسفر و دینامیک محاسبه کنند، که نیاز به سطح مقطع پراکندگی و جذب دارد.

گذشته از علم پیچیده، آنها SO۲ گازی را در برابر شش ذره جامد دیگر آزمایش کرده و دریافتند کلسیت، آلومینیوم، کاربید سیلیکون، آناتاز و روتیل هیچکدام به خوبی الماس با این مشکل مقابله نکردند، اما الماس توانست ناهنجاری‌های دما، گردش و بخار آب استراتوسفر را تا درصد زیادی کاهش دهد.

این پژوهشگران می‌گویند: ما به مقدار زیادی غبار الماس نیاز داریم تا تاثیر واقعی آن را ببینیم یعنی سالانه چیزی حدود پنج میلیون تن. اما این میزان می‌تواند دما را ۱.۶ درجه سانتیگراد در طول ۴۵ سال کاهش دهد.

هدف تعیین شده معاهده پاریس در سال ۲۰۱۵ کاهش ۱.۵ درجه سانتی گرادی در دما بود که قرار است تا سال ۲۰۴۰ به این رقم برسیم.
 
الماس در آسمان 

اگرچه هزینه اجرای الماس در آسمان ۲۰۰ تریلیون دلار پیش بینی می‌شود، اما هزینه‌های نظامی جهانی به تنهایی حدود ۲.۴۴ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. از این رو صنعت الماس می‌تواند جهان را به توافق برساند چراکه اکنون ثبات سیاره زیر سوال است. تهدید ۱.۵ درجه سانتیگراد نیز بستگی به نحوه رسیدن ما به چنین توافقی دارد.

صرف نظر از موضوع، شاید زمان آن فرا رسیده باشد که الماس‌ها را در جو بدمیم تا بهترین کار خودشان را انجام دهند: درخشش.

نتایج این پژوهش در نشریه Geophysical Research Letters منتشر شده است.

خروج از نسخه موبایل