ارت الکترونیکی چیست

سیستم ارت الکترونیکی یک دستگاه قدرتمند و منحصر بفرد حفاظت از برقگرفتگی و حفاظت از تجهیزات و سیستمهای برقی و الکترونیکی می باشد که به شماره 46660 در سازمان ثبت اختراعات و علایم تجاری به ثبت رسیده است. که می تواند با استفاده از یک اتصال زمین ساده، حفاظت از برقگرفتگی و حفاظت از تجهیزات حساس و گرانقیمت را با امنیت بالا انجام دهد و علاوه بر بالا بردن بهره وری از خسارت های احتمالی به دلایل خطاها و مشکلات در شبکه برق جلوگیری نماید.

این سیستم با هدف تخلیه الکتریکی بدنه مصرف کننده ها ، حذف ولتاژهای اضافه بدنه تجهیزات، حفاظت از نشتی جریان  بدنه، حفاظت از اشخاص و تجهیزات در زمان اتصال فاز و برق به بدنه، حفاظت از اشخاص و تجهیزات در زمان شناور شدن نول شبکه برق، حفاظت از اشخاص  و تجهیزات در زمان قطع نول شبکه و دو فاز شدن شبکه برق و حفاظت از تجهیزات در مقابل اضافه ولتاژهای گذرا طراحی شده است. دستگاه با تجهیزات بصورت سری متصل می شود و بر اساس تکفاز یا سه فاز بودن تجهیزات و همچنین میزان توان مصرفی یا آمپر مصرفی در انواع مختلف تولید می شود.

در زمینه دکل‌های مهاری، اهمیت استفاده از متریال‌های مرغوب و استانداردهای کیفیتی بسیار حائز اهمیت است. انواع مختلفی از فولاد‌های مقاوم در برابر زنگ زدگی و استحکام بالا به عنوان مصالح اصلی در ساخت دکل‌های مهاری استفاده می‌شوند. این مصالح با توجه به ویژگی‌های مکانیکی، مقاومت به عوامل جوی، و قابلیت مقاومت در برابر نیروهای عملکردی، دکل را قادر به تحمل شرایط مختلف محیطی و موقعیت‌های مختلف اجرایی می‌کنند. برای اطمینان از ایمنی و پایداری سازه، استفاده از نوع دکل مهاری مناسب با مشخصات فنی استاندارد، تضمین‌کننده عملکرد بهینه و طول عمر بلند مدت آن خواهد بود.

مهمترین کاربرد سیستم ارت الکترونیکی، تجهیزات و دستگاه های جریان ضعیف و حساس الکترونیکی، مخابراتی، کامپیوتری و ابزار دقیق می باشد، این گروه از سیستمها با توجه به حساسیت های بالای قطعات بکار رفته در آنها و همچنین حساسیت در نوع کاری که انجام می دهند، در مقابل نویزهای الکتریکی آسیب پذیرتر بوده  و ممکن است خطایی که در شبکه برق ایجاد می شود، آسیبی به یک موتور الکتریکی وارد نکند ولی همان خطا، می‌تواند در عملکرد سیستم های الکترونیکی و کامپیوتری اختلال ایجاد نمایند و یا حتی به آنها آسیب های سخت افزاری وارد نماید. سیستم ارت الکترونیکی یک سیستم حفاظت از بدنه  دقیق و با سرعت عملکرد حفاظتی بالا است

تداخل زمین تجهیزات الکترونیکی حساس و زمین تجهیزات الکتریکی قدرت، همواره مشکل زا بوده است، در این بین بیشترین آسیب به سیستمهای حساس الکترونیکی، مخابراتی و کامپیوتری وارد می شود، عملکرد سیستمهای الکتریکی پرقدرت و پرمصرف و موتورهای الکتریکی بصورتی است که همواره تولید نویز می کنند و در بسیاری از آنها نشتی های عادی به بدنه تجهیزات و زمین جریان پیدا می کند ، مشکل دیگر اشباع شدن زمین است مانند زمانی که سیستم زمین در حال تخلیه صاعقه است  و از طرفی ممکن است زمین اصطلاحا برقدار شود مانند زمین در برخی از شهرکهای صنعتی. سیستم ارت الکترونیکی یک سیستم اتصال زمین است که جهت تخلیه الکتریکی بدنه مصرف کننده های حساس ازولتاژهای اضافی مانند  ولتاژهای القایی یا الکتریسیته ساکن و همچنین هم پتانسیل سازی آنها با زمین، کاربرد دارد.

سیستم ارت الکترونیکی علاوه بر تامین سیستم ارت مناسب سیستمهای حساس، بعنوان یک محافظ برق قدرتمند و خاص نیزعمل نموده و با نصب بصورت سری با مصرف کننده های و تجهیزات برقی، از آسیب به تجهیزات حساس بواسطه خطراتی مانند اضافه ولتاژهای شبکه برق، شناور شدن نول شبکهیا قطع نول شبکه، دوفاز شدن برق، اتصال فاز به بدنه و اتصال کوتاه فاز و نول جلوگیری کرده و محیط امن الکتریکی جهت عملکرد صحیح و حفاظت از سیستمهای حساس و گرانقیمت را بوجود می‌آورد. با این توضیحات خصوصیات ارت الکترونیکی را به شرح زیر بیان می کنیم:

  1. سیستم ارت الکترونیکی خود یک سیستم اتصال زمین است.
  2. عملکرد آن در حیطه ارت عملیاتی و حفاظت از برقگرفتگی و حفاظت از تجهیزات الکتریکی و خصوصا سیستمهای حساس و گرانقیمت  الکترونیکی، کامپیوتری و مخابراتی است.
  3. سیستم ارت الکترونیکی حفاظت از نشتی جریان به بدنه تجهیزات را با بهترین کیفیت انجام می دهد.
  4. ارت الکترونیکی از اشخاص، تجهیزات و سیستمهای حساس در زمان اتصال فاز به بدنه حفاظت می نماید.
  5. ارت الکترونیکی از اشخاص و سیستمها در مقابل نشت فاز و برق به بدنه تجهیزات در ولتاژ کمتر از 50 ولت نسبت به زمین لوکال یا نول شبکه، حفاظت می نماید.
  6. ارت الکترونیکی با سرعت بالا از اشخاص و سیستمهای الکتریکی و الکترونیکی در زمان قطع نول شبکه و شناور شدن شدن نول حفاظت می نماید.
  7. ارت الکترونیکی از تجهیزات الکتریکی به ویژه سیستمهای الکترونیکی و کامپیوتری حساس در مقابل اضافه ولتاژهای ناگهانی شبکه برق، حفاظت می نماید.
  8. ارت الکترونیکی از تجهیزات الکتریکی به ویژه سیستمهای الکترونیکی و کامپیوتری حساس در زمان قطع و وصل برق و در مقابل جریانهای هجومی شبکه برق، حفاظت می نماید.
  9. ارت الکترونیکی بعنوان یک فیلتر قدرتمند در مقابل  نویزهای بدنه عمل نموده و از اختلال در عملکرد سیستمهای حساس و گرانقیمت جلوکیری می نماید.
  10. سیستم ارت الکترونیکی تخلیه الکتریسیته ساکن را با هم پتاسیل سازی سیستم با زمین، انجام می دهد.

بیش از ده سال از نصب انواع دکل اینترنت در صنایع مختلف IT، سیستمهای الکترونیکی و مخابراتی، تجهیزات کامپیوتری و ابزار دقیق می گذرد، ارت الکترونیکی روش نوینی در حفاظت از سیستمها و دستگاه های حساس و گرانقیمت ارایه نموده است، با نصب سیستم ارت الکترونیکی، آسیب به تجهیزات در زمان بروز مشکلات و خطاهای برقی، کاهش می یابد.

استراکچرهای فلزی، یکی از اصلی‌ترین عناصر در ساختمان‌ها و سازه‌های صنعتی محسوب می‌شوند. این سازه‌ها کاربردهای گسترده‌ای دارند و به دلیل خصوصیات فلزی خود از جمله مقاومت، انعطاف‌پذیری، و سبک بودن، به عنوان یک انتخاب مناسب در صنعت ساختمانی شناخته می‌شوند. از استراکچرهای فلزی در ساخت‌وسازهای مختلفی نظیر پل‌ها، ساختمان‌های اداری، انبارها، و همچنین تأسیسات مخابراتی استفاده می‌شود. این سازه‌ها با توجه به خواص مکانیکی و انعطاف‌پذیری فلزات، مقاومت بالا در برابر بارهای استاتیکی و دینامیکی را فراهم می‌کنند.

سیستم ارت الکترونیکی چیست؟

لوازم ارت که در حوزه الکترونیک با نام سیستم ارت الکترونیکی یا به اختصار EDS شناخته می شود کاربرد گسترده ای در هر مکانی که نیاز به یک منبع برق ایمن و پاک احساس شود، استفاده خواهد شد با استفاده از این وسیله می توان از خطرات مربوط به اتصالی وسایل الکتریکی که از القای ولتاژ و جریان حاصل می شوند جلوگیری نمود، در ادامه به معرفی سیستم ارت و ویژگی ها و مزایای آن خواهیم پرداخت.

نوع دیگری از دکل‌های مهاری دکل‌های چرخشی هستند که قابلیت چرخش به دور محور خود را دارند. این دکل‌ها به کار می‌روند تا تجهیزات مخابراتی یا دوربین‌های مداربسته را در جهت مورد نظر قرار دهند. دکل مهاری g45 چهار وجهی معمولاً در مناطقی با نیاز به پوشش گسترده و کنترل جهت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این انعطاف پذیری آنها در تعیین جهت و حرکت به سمت مورد نظر، آنها را به یک ابزار کارآمد و کاربردی برای ارتباطات و نظارت تبدیل کرده است.

سیستم ارت الکترونیکی چیست؟

به صورت مختصر می توان گفت سیستم ارت جایگزینی ایمن و بهبود یافته برای چاه ارت می باشد، لوازم ارت با جذب جریان و ولتاژ القایی از وقوع برق گرفتگی و اتصالی جلوگیری می کند و در صورتی که بدنه وسیله الکتریکی سبب اتصالی شود سریعا برق را قطع می کند. طراحی لوازم ارت الکترونیکی به صورتی است که با استفاده از یک جریان کم امپدانس ولتاژها و جریانات القایی و اضافی را جذب کرده و به وسیله تبدیل آن ها به انرژی حرارتی سبب دفع آن ها می شود. سیستم ارت به صورت گسترده ای در صنایع مختلف اعم از کارخانه ها و کارگاه ها و اماکنی مانند بیمارستان، آزمایشگاه و بانک و به طور کلی مراکزی که از تجهیزات حساس استفاده می کنند، استفاده می شود.

با توجه به تکنولوژی روزافزون، استفاده از دکل‌های مهاری در سیستم‌های مخابراتی جهت انتقال اطلاعات از طریق امواج الکترومغناطیسی بسیار اهمیت یافته است. دکل‌های مهاری این امکان را فراهم می‌کنند که تجهیزات مخابراتی به ارتفاعات مختلف نصب شده و برای ارتباطات موثر و پایدار در مناطق مختلف استفاده شوند. این دکل‌ها با توجه به نیازهای مخابراتی و شرایط جغرافیایی محل نصب، در انواع و اشکال متنوعی طراحی و اجرا می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل