انواع دیزل ژنراتور

گزینه های دیزل ژنراتور چیست؟ یکی از عوامل مهم و مهم در انتخاب دیزل ژنراتور توجه به نیازهای کاربری شماست. (نوع استفاده) میزان برق مورد نیاز شما بستگی به نوع استفاده دارد از سوی دیگر، خرید دیزل ژنراتور را می توان با توجه به معیارهایی انجام داد که هر کدام از این معیارها دقیق هستند اما کلی نیستند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه انتخاب دیزل ژنراتور را بهتر درک کنیم.

معیارهای انتخاب دیزل ژنراتور

بر اساس نوع استفاده

بستگی به استفاده داره

بر اساس محیط استفاده

بسته به نوع سوخت

بسته به قدرت صدای خروجی

بر اساس نوع مصرف

بر این اساس مولدهای برق را می توان به دو دسته مصارف خانگی و صنعتی تقسیم کرد. در مصارف خانگی، جریان خروجی ژنراتور معمولاً 32 آمپر و 230 ولت تک فاز است، البته در برخی مصارف صنعتی از برق سه فاز استفاده می شود. در هر صورت استفاده از ژنراتورهای تک فاز برای مصارف خانگی به معنای آپارتمانی یا ویلایی کوچک رایج است. منبع تغذیه مصارف صنعتی محدودیت آمپر ندارد و برق خروجی سه فاز 380 ولت می باشد. همچنین می توانید به راحتی توان مورد نیاز را مشخص کنید

بسته به نوع غذا

بر این اساس دیزل ژنراتورها را می توان به دو دسته برق اضطراری و پرایم پاور تقسیم کرد. همانطور که از نام آن پیداست، برق اضطراری در مواردی استفاده می شود که ولتاژ شبکه یا برق شهری به طور منظم وجود دارد و زمانی که برق اصلی قطع می شود، برق ژنراتور به عنوان اضطراری استفاده می شود.

بیش از 70 درصد از دیزل ژنراتورها برای برق اضطراری استفاده می شوند:

فرودگاه ها

بیمارستان ها

مراکز تجاری

مراکز تفریحی

ساختمان های مسکونی

مرغداری

دارایی های دام

مزارع پرورش ماهی

اما-گلخانه ها

انبارهای مواد مخدر

پوشه

کارخانه های تولیدی

ایستگاه های پمپاژ آب

تصفیه خانه

تطهیر

لیتوانیایی

اینها از جمله ایستگاه هایی هستند که قطع برق شهری یا شبکه در آنها مشکل تلقی می شود و دیزل ژنراتورها باید بلافاصله با برق شهری یا شبکه جایگزین شوند.

استفاده از دیزل ژنراتورها به عنوان برق دائمی در مواردی است که برق و شبکه شهری وجود ندارد و دسترسی به آن ممنوع است. معادن، ساختمان‌های بین شهرها، اردوگاه‌های موقت و زیارتگاه‌ها و غیره ممکن است بدون برق شهری یا خدمات شهری باشند.

در برخی موارد برق شهری موجود است اما استفاده از آن مجاز نیست. به عنوان مثال، استفاده از برق شهری برای مزارع ارز دیجیتال مجاز نیست. همچنین استفاده از برق شهری برای تامین برق کارگاه های ساختمانی داخل شهر ممنوع است و عموما باید از ژنراتور برق استفاده کنند.

بر اساس محیط استفاده

بر این اساس دیزل ژنراتورها را می توان به دو دسته خشکی (زمینی) و دریایی تقسیم کرد:

دیزل ژنراتور خشک

هر دو دیزل ژنراتور زمینی به عنوان دیزل ژنراتورهای آب خنک طبقه بندی می شوند. در دیزل ژنراتورها (موتورهای احتراقی) آب رادیاتور در محفظه سیلندر گردش می کند و گرما را از موتور جذب می کند. این آب از رادیاتور عبور می کند و بیشتر گرمای خود را به محیط اطراف منتقل می کند و خنک می شود و دوباره به محفظه سیلندر گردش می کند.

دیزل ژنراتورهای دریایی

از آنجایی که در دیزل ژنراتورهای دریایی مخصوصاً در پروژه های کشتی و ساحلی استفاده می شود، رادیاتور آب وجود ندارد، آب پس از گردش در اتاق سیلندر و جذب گرما از موتور، گرمای خود را در مبدل حرارتی از دست می دهد. آب دریا یا رودخانه از طریق این مبدل جریان می یابد استفاده از دیزل ژنراتورهای زمینی به دلیل خشکی در اکثر نقاط ایران بسیار رایج است.

با توجه به نوع سوخت

این طبقه بندی در بازار باقی مانده است، اما از نظر علمی دقیق نیست. در واقع این بخش دیزل ژنراتورها را به دو دسته دیزل ژنراتور و گاز ژنراتور تقسیم می کند. اگرچه موتورهای گازسوز از بسیاری جهات با موتورهای دیزلی متفاوت هستند، همانطور که گفته شد، چنین محدوده ای در بازار وجود دارد.

این تقسیم بندی شبیه تقسیم تخم مرغ در زبان خراسانی است. در تهران و بسیاری از مناطق دیگر تخم، تخم کبوتر، شتر مرغ، تخم بلدرچین و… داریم، اما زبان خراسانی دارای تخم مرغ، تخم کبوتر، تخم شتر مرغ، تخم بلدرچین و … است.

در هر صورت دیزل ژنراتور و گاز ژنراتور صحیح ترین نام برای این بخش هستند. در دیزل ژنراتور یا دیزل ژنراتور، دیزل سوخت موتور است، اما در ژنراتورهای گازی یا ژنراتورهای گاز، گاز سوخت موتور است.

جالب اینجاست که در برخی موارد موتورهای برق بنزینی یا ژنراتورهای بنزینی نیز به اشتباه به عنوان دیزل ژنراتور طبقه بندی می شوند و به اشتباه دیزل ژنراتور بنزینی نامیده می شوند. با این حال، هنوز انواع زیادی از ژنراتورهای قدیمی وجود دارند که از دیزل به عنوان سوخت استفاده می کنند.

بر اساس قدرت صدای خروجی

شاید این دسته بندی که در بازار رایج است نیز معیار درستی برای طبقه بندی انواع دیزل ژنراتور نباشد. در این دسته دیزل ژنراتورها به انواع معمولی یا پر سر و صدا، بی صدا یا بی صدا، فوق کم صدا یا بسیار کم صدا و فوق کم صدا یا بی صدا تقسیم می شوند.

در نوع معمولی صدای خروجی از دیزل ژنراتور بسیار بیشتر از نوع بی صدا است. قدرت صوتی این دیزل ژنراتورها معمولا بین 100 تا 120 دسی بل است. البته این میزان صدا برای گوش انسان غیرقابل تحمل است و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض چنین منبع صوتی می تواند به سیستم شنوایی انسان آسیب برساند. در نوع بی صدا قدرت صوتی دیزل ژنراتور به میزان قابل توجهی کاهش یافته و برای کار در شرایط کارگاهی و صنعتی مناسب است. توان خروجی این دیزل ژنراتورها 85 دسی بل است.

قدرت خروجی صدا برای نوع فوق العاده آرام مناسب برای استفاده در مناطق مسکونی به 76 دسی بل کاهش می یابد و در نهایت قدرت خروجی صدا برای نوع بی صدا که معمولاً در بیمارستان های خاص استفاده می شود کاهش می یابد. 68 دسی بل در ایران بیشتر از دیزل ژنراتورهای پر سروصدا در پروژه های غیر شهری و معدنی استفاده می شود. بسیاری از کارخانه ها و حتی مراکز صنعتی از نوع نویز استفاده می کنند اما برای کاهش صدای دیزل ژنراتور آن را در یک اتاق مجزا قرار می دهند و معمولا سعی می کنند این اتاق را از محل کار افراد دور نگه دارند.

اخرین حرف

معیارهای انتخاب دیزل ژنراتور به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهمترین و کلیدی ترین معیارها توجه به نوع استفاده است. به عبارت دیگر، از آن برای مقاصد خانگی یا تجاری استفاده کنید. یکی از معیارهای دیگر انتخاب توجه به صدای خروجی دیزل ژنراتور است. شرکت تیارا ژنراتور برای کاهش صدای دیزل ژنراتور اتاق مجزا (سایبان) را در دسترس قرار داده است. هنگام استفاده از سایبان، نویز را بین 80 تا 85 دسی بل در فاصله 7 متری کاهش می دهد.

خروج از نسخه موبایل