ایا شامپو ضد شوره باعث ریزش مو میشود

البته قبل از اینکه نگران شوید، باید بدانید که این نتیجه به نوع شوره سر و شرایط سلامت شما بستگی دارد. به همین دلیل بهتر است قبل از هر کاری با کارشناسان زیما که در این زمینه تخصص دارند، مشورت کنید. خوشبختانه امکان مشاوره رایگان در زمینه شوره سر و ریزش مو با کارشناسان زیما برای شما وجود دارد. در ادامه اطلاعات مهم و کاربردی درباره ارتباط بین شوره سر و ریزش مو به دست خواهید آورد.

آیا ریزش مو می‌تواند ناشی از شوره سر باشد؟

شوره سر به پوسته‌های خشک و خارش‌دار روی پوست سر می‌گویند که در ظاهر خطری ندارد. اما دانشمندان بر این باورند که شوره سر شدید، به پوست سر یا فولیکول‌های مو آسیب زده و باعث نازک شدن موها و در نهایت متوقف شدن روند رشد مو می‌شود. عوامل زیادی مانند ژنتیک، خشکی پوست، رژیم غذایی نامناسب، استرس و بعضی از شامپوها مانند شامپو سیر کافئین و محصولات مو می‌توانند باعث ایجاد شوره سر شوند. واقعیتی که وجود دارد این است که شوره سر خفیف یا معمولی باعث ریزش مو نمی‌شود. با این حال، شوره سر شدید می‌تواند باعث شود که فرد پوست سر خود را آنقدر بخاراند تا خراش داده شده و به آن آسیب برساند.

به علاوه التهاب مکرر در فولیکول‌های مو می‌تواند باعث آسیب و زخم، کند شدن یا توقف کامل رشد مو شود. این شرایط می‌تواند باعث ضعیف یا نازک شدن موها شود. پیچاندن مو، برس زدن شدید آن، یا خاراندن پوست سر نیز می‌تواند این نوع ریزش مو را تشدید کند. همچنین بعضی از بیماری‌ها نیز می‌تواند باعث ایجاد شوره سر یا پوسته پوسته شدن پوست روی سر شوند. بیماری درماتیت سبورئیک، اگزما، پسوریازیس پوست سر و کرم حلقوی پوست سر از جمله این بیماری‌ها است.

چه عاملی باعث ریزش مو و شوره سر می‌شود؟ هر شرایطی که باعث پوسته پوسته شدن پوست شود، یا باعث شود لایه بیرونی پوست با سرعت غیرعادی ریزش کند، ممکن است باعث شوره سر شود. در این شرایط اگر درمان به زودی شروع نشود، ممکن است به پوست سر آسیب رسیده و باعث ریزش مو شود. از جمله رایج‌ترین شرایطی که باعث شوره سر و ریزش مو می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درماتیت سبورئیک این بیماری می‌تواند هر قسمتی از بدن را درگیر کند، با این وجود معمولاً پوست سر را درگیر می‌کند. در نتیجه درگیر شدن پوست سر به درماتیت سبورئیک، بثورات پوسته‌دار قرمز یا خاکستری که باعث خارش است در پوست سر ایجاد می‌شود. در صورت عدم درمان به موقع این بیماری، به فولیکول‌های مو آسیب رسیده و باعث ریزش مو می‌شود. عفونت‌های قارچی عفونتی مانند کرم حلقوی می‌تواند باعث خارش شدید در پوست سر شود. اما این نوع بیماری در بعضی از افراد عارضه دیگری نیز به همراه دارد. برای مثال ممکن است در بعضی از افراد، موها به صورت دسته‌ای شروع به ریزش کند.

بعضی از دیگر انواع عفونت‌های قارچی نیز می‌توانند علائم شوره سر را ایجاد کرده و در نهایت منجر به ریزش مو شوند. در این شرایط می‌توان با استفاده از درمان‌های ضد قارچ، عوارض ناشی از آن را نیز درمان کرد. لیکن پلانوپیلاریس بیماری لیکن پلانوپیلاریس در زنان شایع‌تر است و باعث ایجاد بثورات پوستی و خشک در پوست سر می‌شود. همچنین این بیماری می‌تواند باعث ریزش مو به صورت دسته‌ای شود. هرچند که این بیماری علائم مشابه شوره سر دارد، اما درمان‌های معمول شوره سر، این بیماری را درمان نمی‌کنند.

پسوریازیس پوست سر پسوریازیس نوعی بیماری خود ایمنی است، که می‌تواند پوست سر را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد لکه‌های تحریک‌پذیر و پوسته پوسته شود. اگرچه این شرایط همیشه نشانه شوره سر نیست، اما عوارضی شبیه شوره سر به دنبال دارد. این بیماری همچنین باعث ایجاد نقاط طاسی و لکه‌های پوسته پوسته می‌شود. طاسی با الگوی مردانه این بیماری نوعی ریزش موی هورمونی است که هم مردان و هم زنان به آن دچار می‌شوند. این بیماری گاهی باعث ایجاد پوسته‌های شوره مانند نیز می‌شود. تلوژن افلوویوم این بیماری نوعی ریزش موی ناشی از عفونت، آسیب یا استرس است. در این بیماری نشانه‌هایی مشابه با شوره سر دیده می‌شود.

آلوپسی آره آتا این بیماری خود ایمنی باعث التهاب یا اسکار پوست سر و همچنین عفونت‌های پوست سر می‌شود. در نتیجه شوره یا پوسته‌هایی در سر مشاهده می‌شود. فولیکولیت دکالوان این بیماری نادر التهابی، فولیکول‌های مو را از بین می‌برد. فولیکولیت دکالوان همچنین باعث ایجاد لکه‌های قرمز خارش‌دار روی پوست سر می‌شود. به همین دلیل این بیماری با شوره سر اشتباه گرفته می‌شود. توجه داشته باشید که هر شرایطی که باعث خارش یا سوزش پوست سر شود، می‌تواند عاملی برای ریزش مو نیز باشد.

نکته آخر

ریزش موی ناشی از شوره سر به ندرت اتفاق می‌افتد، با این وجود شوره سر درمان نشده ممکن است عامل ریزش مو باشد. حتی اگر شوره سر علت اصلی ریزش مو نباشد، ممکن است به دلایل دیگر به پوست سر آسیب رسانده و ریزش مو را تسریع کند. البته به این موضوع نیز توجه کنید که بیماری‌ها و اختلالات زیادی با علامشاهده دانه‌های سفید بر روی موها هشداری است برای افراد تا به مراقبت از پوست و موی خود اهمیت دهند. شوره سر چیست؟ اولین سوالی که برای هر فردی ممکن است پیش بیاید این است که شوره سر چیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که شوره سر به سلول‌های مرده پوست گفته می‌شود که از پوست جدا شده‌اند. این سلول‌های مرده نیز بر اثر خشکی پوست و یا بیماری‌های مزمن پوستی ایجاد شوند.

خروج از نسخه موبایل