در بسیاری از موارد خریداران خودروها چه با گیربکس دستی و چه اتوماتیک با صداهای ناهنجاری که به زوزه معروف است مواجه میشوند. چرا گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ زوزه میکشد؟ سر و صدا اولین علامت هشدار دهنده مشکل در گیربکس اتوماتیک است. هر چه زودتر مشکل برطرف و اصلاح شود، قطعات کمتری تحت تأثیر قرار می گیرد و تعمیرات گیربکس هزینه کمتری را شامل میشود.
سایش دنده ها ماشین 206 و شفت شایعترین علت ایجاد صدا است. این موارد در ابتدا فقط کوچک هستند. اما به تدریج بزرگتر می شوند و هرچه رشد می کنند، نقص ها باعث ایجاد سر و صدای بیشتری می شوند.تا زمانی که آن را تجربه نکرده باشید، درک اینکه چقدر یک چرخ دنده خراب می تواند صدا ایجاد کند دشوار است. نحوه شنیدن صدا توسط یک شخص، بسیار متفاوت از شنیدن صدای مشابه توسط یک متخصص تعمیر گیربکس اتومات 206 است. زوزه کشیدن گیربکس در مدت زمان کوتاهی میتواند بسیار بلند شود. و می تواند نشان دهنده آسیب به دنده ها باشد.
وقتی ماشین شما شروع به تولید صداها یا لرزش های عجیب می کند، هرگز چیز خوبی نیست – به خصوص اگر از جعبه دنده باشد. سر و صدا – خواه کوبیدن، ساییدن یا خراشیدن – به این معنی است که دو قسمت در تماس هستند که قرار نیست. این صداها هشدار شما هستند که مشکلی در راه است و باید فوراً اقدام کنید. هر روز که می گذرد، احتمال تعمیر پرهزینه گیربکس افزایش می یابد.
هنگام کار گیربکس به خصوص در بارها و سرعت های بالا، صدا و لرزش ناشی از چرخش چرخ دنده ها مشکل بزرگی محسوب می شود. با این حال، از آنجایی که مشکلات نویز معمولاً به دلایل مختلف در کنار هم اتفاق میافتد، شناسایی علت آن بسیار دشوار است. در ادامه راه هایی برای کاهش نویز آورده شده است و در مرحله طراحی سیستم های دنده ای باید به این نکات توجه کرد.
استفاده از یک سطح بهتر روی چرخ دنده ها
اطمینان حاصل کنید که روکش تماس صحیح با دندان و قسمت انتهایی آن می تواند از تماس لبه جلوگیری کند. اصلاح پروفیل دندانه مناسب نیز موثر است.
از مواد رزین استفاده کنید
چرخ دنده های پلاستیکی در بار سبک و عملکرد با سرعت کم بی صدا خواهند بود. باید احتیاط کرد تا واکنش برگشتی ناشی از بزرگ شدن در اثر جذب در دماهای بالا کاهش یابد.
از مواد با لرزش بالا استفاده کنید
چرخ دنده های چدنی صدای کمتری نسبت به دنده های فولادی دارند. استفاده از چرخ دنده با توپی ساخته شده از چدن نیز موثر است.
روغن کاری مناسب را اعمال کنید
چرخ دنده ها را به اندازه کافی روغن کاری کنید تا فیلم روان کننده روی سطح، تحت روانکاری هیدرودینامیکی نگه دارید. روان کننده با ویسکوزیته بالا تمایل به کاهش نویز را دارد.
بار و سرعت کمتر
کاهش سرعت چرخش و بار تا حد امکان باعث کاهش صدای دنده می شود.
اکثر خودروهایی که امروزه فروخته می شوند دارای گیربکس اتوماتیک هستند. آنها رانندگی را بسیار آسان تر می کنند، اما فناوری آنها بسیار پیچیده تر از گیربکس های دستی است، و این بدان معنی است که چیزهای بیشتری وجود دارد که می تواند خراب شود و باعث ایجاد صدای گیربکس شود. در اینجا فقط تعدادی از صداهای معمولی گیربکس اتوماتیک، و معنای اغلب آنها آورده شده است. صداهای دیگری نیز وجود دارد که ممکن است بشنوید، و دلایل دیگری برای صداها وجود دارد، اما وقتی مالک خودرو به ما میگوید که هر یک از این صداها را میشنود، به ما کمک میکند تا مشکل را شناسایی کنیم:
ناله ویا سر و صدا هر زمان که ماشین در حال حرکت است. گاهی اوقات صدا با لیز خوردن چرخ دنده ها جفت می شود. این معمولاً نشاندهنده آسیبدیدگی مایع یا سطح پایین سیال است و میتوان آن را با تعویض مایع گیربکس برطرف کرد. اگر مایع چک شود، ممکن است مشکل از پمپ باشد.صدای ثابتی که وقتی خودرو متوقف می شود و در دنده قرار می گیرد، پارک می شود یا در دنده خنثی قرار می گیرد، قطع می شود. این معمولاً نشان دهنده مشکل مبدل گشتاور است.
سر و صدایی که می توان با قرار دادن خودرو در یک دنده خاص به خصوص دنده سوم آن را متوقف کرد. معمولاً به دلیل مشکلات مکانیزم دنده انتقال.جابجایی باعث تغییر صدا می شود. این معمولاً یک مشکل بین شفت توربین و بخش هایی از انتقال است.تندتر رفتن صدا را بالاتر می برد. این نشانه ای از این است که مشکل به سرعت حرکت چرخ ها مربوط می شود و معمولاً در درایو نهایی گیربکس یافت می شود.
چرا گیربکس زوزه می کشد؟
علت زوزه کشیدن گیربکس ماشین
شاید بدانید که زوزه کشیدن گیربکس، یکی از شایع ترین مشکلات گیربکس های اتوماتیک می باشد. همان طور که می دانید گیربکس اتوماتیک یکی از مهم ترین قسمت های خودرو است. گیربکس از تعدادی چرخ دنده مختلف تشکیل شده است.هر یک از این چرخ دنده ها نیز نیرو و گشتاور مخصوصی را انتقال می دهند. در واقع گیربکس ها به طور مداوم می چرخند و فعالیت می کنند. همین چرخش های طولانی و فعالیت مداوم سبب ایجاد شدن اصطکاک بین دنده های گیربکس می شود.
برای از بین بردن این اصطکاکی که ایجاد می شود و هم چنین جهت افزایش عمر گیربکس، باید گیربکس و چرخ دنده هایش را توسط یک روغن گیربکس استاندارد و با کیفیت به صورت کامل روغن کاری کنید. فراموش نکنید که روغن کاری کامل گیربکس نه تنها سبب افزایش عمر این قطعه از خودرو می شود، بلکه عملکرد آن را نیز بهبود می بخشد.
دراین مطلب دلایلی که منجر به زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک را شرح میدهیم:
- کم بودن روغن گیربکس
- خرابی کلاچ
- خرابی بلبرینگ
- خرابی شافت ورودی بلبرینگ
- خرابی بلبرینگ چرخ
دلایل زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک
علت زوزه کشیدن گیربکس در سرعت بالا
ایجاد صدای زوزه از گیربکس میتواند دلایل مختلفی داشته باشد و یکی از آنها تیز شدن دندهها به خاطر کارکرد بالا است. زوزه کشیدن گیربکس در خودروهای نو معمولا شنیده میشود و این مورد عمدتا به سه دلیل میتواند باشد. یکی از آنها کیفیت ذاتی گیربکس است که به دلیل کیفیت پایین باعث زوزه کشیدن میشود. دیگری کیفیت بد مونتاژ و در نهایت عدم درگیری صحیح سطوح چرخدندهها با یکدیگر است.
کم بودن روغن گیربکس
برای هر دو گیربکس دستی و اتوماتیک، دلیل اصلی زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک کم بودن روغن گیربکس است. اگر مایع روغن خیلی کم باشد، اجزای داخلی گیربکس به درستی روغن کاری نمی شود. آنچه شما می شنوید در واقع اصطکاک بین آن قسمت ها است و می تواند منجر به آسیب قابل توجهی شود. اگر مایع روغن گیربکس کم است، توصیه می شود نشتی آن را نیز بررسی کنید.
خرابی کلاچ
اگر گیربکس دستی باشد احتمال اینکه کلاچ شما فرسوده شده باشد، وجود دارد. هنگامی که کلاچ را فشار می دهید می توان صدای ناله، سنگ زنی و صداهای غیر طبیعی را شنید.
خرابی بلبرینگ
در حالی که کلاچ درگیر نیست و صدای زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک را نمی شنوید. این احتمال وجود دارد مشکل از بلبرینگ باشد. با این حال شنیدن سر و صدا از بلبرینگ هنگام فشار بر روی پدال کلاچ شایع تر است تا رانندگی در دنده بدون هیچ گونه فشار بر روی پدال کلاچ.
خرابی شافت ورودی بلبرینگ
یاتاقان داخلی در داخل محفظه گیربکس است و می تواند هنگام شروع خرابی صدای ناله و زوزه کشیدن ایجاد کند.
خرابی بلبرینگ چرخ
یاطاقان چرخ در مرکز قرار دارد. اما صدا می تواند حرکت کند و به نظر می رسد که از گیربکس شنیده می شود. معمول است که یک بلبرینگ چرخ نتواند صدای غوغایی ایجاد کند، اما ممکن است در حین رانندگی صدای ناله مانندی شنیده شود.
علت زوزه کشیدن گیربکس دستی چیست؟
گیربکس دستی مجموعه ای از شفت ها دنده ها و هماهنگ کننده ها ( دنده برنجی ها) است. در حالت ایده آل نباید میان دنده ها سایش وجود داشته باشد بلکه انتقال نیرو باید توسط روغن گیربکس (واسکازین) صورت پذیرد. در واقع میان دنده ها هموره باید لایه ای بسیار نازک از روغن گیربکس باشد.