بوی تینر چه عوارضی دارد؟

رنگ کردن دیوارهای خانه، نمای ظاهری اتاق ها را زیبا و تمیز می کند. ولی باید بدانید این رنگ کردن، در صورت رعایت نکردن برخی توصیه ها اثرات نامطلوبی روی سلامتی شما دارد. بوی رنگ نوعی محرک محسوب می‌شود و می‌تواند عاملی برای ایجاد سرفه‌های مکرر به همراه تنگی نفس خفیف باشد.بسته به نوع رنگی که برای نقاشی خانه استفاده می شود، تعدادی مواد مضر در آن وجود دارد. بیشترین مواد سمی شناخته شده در رنگ، ترکیبات آلی فرار هستند که به نام VOCs  شناخته می شوند.

VOCs، محصولات فرعی هر یک از مواد جامد، مایع و یا هر دوی آن ها در رنگ ها هستند.وقتی که دیوار اتاق ها رنگ می شود، این ترکیبات به شکل گاز (بخارهای رنگ) در هوای خانه پخش می شوند.غلظت این مواد سمی در فضای بسته بیشتر از فضای باز است که تقریبا 10 برابر میزان رنگ کردن در محیط بیرون و هوای آزاد است.  تینر چیست؟  تینر یک محلول شیمیایی پایه مشتقات نفنی با رنگ سفید می باشد که شباهات زیادی به آب دارد و در دو نوع فوری و روغنی تولید و در بازار موجود می باشد.

عبارت «ترکیبات آلی فرار» شامل انواع مختلفی از مواد شیمیایی است که بیشتر آن ها تأثیرات منفی و مضری روی سلامتی شما دارند.هر چه رنگ دیوار قدیمی ‏تر باشد، احتمال وجود سرب در رنگ آن بیشتر است. ‏رنگ‏های کهنه و قدیمی ساختمان‏ها می‏تواند حاوی مقادیر زیادی سرب باشد.بسته به دمای هوا و تهویه خوب ، زمان خشک شدن کامل رنگ روغن 3 روز تا یک هفته زمان نیاز دارد تا مغزرنگ به طور کامل خشک شود.

سرب به مقدار کم تا مدتی می‏ تواند بدون ایجاد عارضه ه‏ای در بدن باقی بماند، ولی با بالا رفتن تدریجی غلظت آن در نسوج بدن نشانه‏ های اولیه مسمومیت به شکل احساس ضعف وخستگی، درد شکم واسهال، تحریک پذیری و عصبانیت، ‏اختلال در یادگیری،سردردو اضطراب و بدخوابی وکم خونی ظاهر می‏ شود.

ذرات رنگ‏های قدیمی و پایه سرب که هنگام سمباده‏ کاری در هوای منزل پراکنده می‏ شود عامل جذب سرب در بدن کودکان و افزایش سرب خون آنهاست.افراد خانواده به ویژه کودکان و زنان باردار باید تا زمانی که رنگ کردن خانه به پایان برسد، از خانه دور بمانند.سرب در نسوج بدن جذب پروتئین‏ها می ‏شود و بیشترین اثر سمی خود را بر مغز و اعصاب وارد می‏ کند.

استنشاق غبار سرب هنگام سمباده زدن رنگ دیوار، به دهان بردن دست‏ها یا سایر اشیایی که به غبار سرب آغشته شده‏ اند و بلعیدن خرده ‏های رنگ راه‏های ورود سرب به بدن است.افراد خانواده به ویژه کودکان و زنان باردار را تا زمانی که کار به پایان برسد و منطقه تمیز شود از خانه دور کنید.‏اگر انتقال افراد خانواده ممکن نیست، به‌طور کامل ناحیه کار را بسته نگه دارید و از تهویه مناسب استفاده کنید.زمانی که رنگ تازه و خیس است، بیشترین میزان مواد سمی فرار در هوا وجود دارند.

– ناراحتی چشم ها، بینی، گلو و راه های تنفسی

– اختلال بینایی

– سردرد

– کاهش تعادل بدن

– تهوع

– احساس سبکی سر

– سرگیجه

– حساسیت پوستی مثل قرمزی و تاول پوستی

– خستگی

– اختلال حافظه

گازهای ناشی از رنگ کردن دیوار خانه دارای اثرات منفی کوتاه مدت و بلند مدت گسترده ای روی سلامتی فرد هستند.شدت تاثیر آن بستگی به چند عامل مختلف دارد که عبارتند از: مدت زمان تماس با بخار رنگ و میزان تماس با آن.

– آسیب کبد

– آسیب کلیه ها

– آسیب سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع)

– برخی از انواع سرطان

– بیماری آسم

گرمای نور خورشید در از بین بردن بوی رنگ موثر است ، زیرا گرمای نور خورشید باعث می شود که رطوبت رنگ روی دیوار سریع تر خشک شود . در نتیجه بوی رنگ از بین خواهد رفت.  تینر فوری از نمونه محصولات تولید شده توسط صنایع شیمیایی فاتح فام سپاهان تولید کننده انواع تینر می باشد.

بهتر است پنج تا شش روز پس از رنگ کردن هم خانه را خالي بگذاريد. حلال‌ها و ذرات رنگ و مواد سمي ‌و محرک تا چند روز در فضا باقي مي‌ماند و استنشاق اين مواد سبب سردرد و حالت تهوع مي‌شود.

مراقب منابع آتش و شعله باشيد و کهنه‌ها و پارچه‌هاي آغشته به رنگ و حلال را در ظروف فلزي دربسته بگذاريد. هنگام رنگ زدن خانه سيگار نکشيد. سيگار علاوه بر بيشتر کردن خطر حريق موجب تشديد علايم مسموميت با مواد شيميايي و حلال‌هاي رنگ هم مي‌شود. در قوطي‌هاي رنگي را که از آنها استفاده نمي‌کنيد، بسته نگه داريد و آنها را از دسترس کودکان دور نگه داريد.

مراقبت های اولیه در مواجه مسمومیت با بوی رنگ وتینر

در مجموع داشتن تهویه مناسب برای انجام رنگ کاری ضروری است ، از ماندن در جایی که تازه رنگ شده و به اصطلاح دیوار آن خیس است پرهیز کنید تا دچار آسیب و حساسیت هایی که ممکن است گاز تولید شده از رنگ متصاعد شود دوری کنید. در صورت تماس رنگ با چشم به خوبی آن را شستشو کنید تا آسیب های احتمالی پیشگیری کنید.

بوی رنگ تا مدت‌ها پس از اتمام رنگ کردن خانه و منزل، در آن محیط باقی می‌ماند. اما شاید با خود فکر کنید که پس از گذشت مدت زمانی مشخص به‌تدریج بوی رنگ از بین خواهد رفت یا به‌محض اینکه دیگر نتوانید آن را استشمام کنید، تصور کنید که به طور کامل اثرات مربوط به بوی رنگ از بین رفته است و دیگر خطری برای سلامت شما ندارد.

درست است که با رنگ کردن اتاق‌ها و دیگر فضاهای خانه، ظاهری تمیز و زیبا پیدا می‌کنند اما کارشناسان و متخصصان سلامتی بر این باورند که موقع رنگ کردن در خانه نمانید. چراکه در عین این زیبایی، استشمام بوی رنگ مشکلات پوستی و ریوی برای شما ایجاد می‌کند.

بنابراین همان‌طور که به آن اشاره کردیم اگرچه رنگ کردن خانه و منزل به هرچه بیشتر زیباتر دیده‌شدن فضاهای مختلف کمک می‌کند اما در صورت عدم رعایت برخی نکات و توصیه‌ها، استشمام بوی حاصل از این مواد رنگی، می‌تواند اثرات نامطلوبی روی سلامت شما داشته باشد.

البته لازم به ذکر است که بوی رنگ به‌عنوان نوعی محرک، عامل اصلی ایجاد سرفه‌های مکرر و به همراه تنگی نفس بوده و ازآنجایی‌که در نقاشی و رنگ ساختمان‌های قدیمی سرب وجود داشته است؛ بنابراین در هنگام نوسازی و رنگ کردن خانه باید به این نکته توجه داشته باشید که اعضای خانواده‌تان در معرض غبار ناشی از حذف رنگ‌های قدیمی قرار نگیرند.

چراکه تا مدت‌ها سرب در بدن هر فردی می‌تواند بدون حتی کوچک‌ترین عوارضی باقی بماند و به‌نوعی فرد متوجه حضور آن در بدن خود نشود. ازاین‌رو در اثر بالارفتن تدریجی میزان غلظت سرب در بدن ممکن است علائم و نشانه‌های اولیه و خفیف مسمومیت، احساس ضعف و خستگی، درد شکم، سردرد، اضطراب و بدخوابی در اعضای مختلف بدن ظاهر شود.

حال ما در این مقاله قصد داریم تا تأثیرات بوی رنگ را روی سلامتی به طور مفصل مورد بررسی قرار دهیم و همچنین به نکاتی در خصوص تأثیرات انواع مختلف رنگ‌ها برای رنگ کردن منازل شخصی و خانه‌ها اشاره کنیم و روش‌هایی برای رهایی از بوی رنگ به شما معرفی کنیم.

استشمام بوی رنگ ممکن است چه مشکلاتی برای سلامتی ما ایجاد کند؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، بوی رنگ به‌عنوان نوعی محرک عامل اصلی ایجاد سرفه‌های مکرر به همراه تنگی نفس خواهد بود.اما در اینجا باید به این نکته هم اشاره کنیم که اساساً استفاده از رنگ‌های استاندارد و استشمام بوی حاصل از آن‌ها برای بسیاری از افراد مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند ولی نباید فکر کنیم که استشمام بوی این رنگ‌های استاندارد عوارضی ندارد. چراکه استشمام بوی چنین رنگ‌هایی عوارضی مشابه با سایر مواد شیمیایی دارند.

پس باتوجه‌به موارد گفته شده ما در ادامه قصد داریم تا به اثرات ناشی از استشمام روی سلامتی را مورد بررسی قرار دهیم که از جمله مهم‌ترین تأثیرات بوی رنگ روی سلامتی می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

همان‌طور که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم، در صورت بازسازی و رنگ کردن خانه، ازآنجایی در رنگ و نقاشی ساختمان‌های قدیمی میزان زیادی سرب وجود دارد، به همین دلیل در زمان انجام چنین کاری باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید که اعضای خانواده‌تان در معرض استشمام غبار سرب ناشی از حذف رنگ‌های قدیمی ساختمان قرار نگیرند.

همچنین ازآنجایی‌که سرب به میزان کمی می‌تواند همچنان در بدن باقی بماند و حتی کوچک‌ترین عارضه‌ای برای بدن ایجاد نکند، پس به‌طورقطع نمی‌توان گفت که بدن افراد مختلف در برابر استشمام بوی رنگ، به‌ویژه رنگ‌های قدیمی ساختمان‌ها، کاملاً مصون خواهد بود.

چراکه با گذشت زمان و به‌مرورزمان غلظت سرب موجود در بدن این افراد، به‌تدریج افزایش پیدا می‌کند و در اثر چنین اتفاقی خطرات شدیدتری در انتظار فرد خواهند بود.البته لازم به ذکر است که هرچه رنگ دیوارهای یک خانه یا ساختمان قدیمی‌تر باشد، احتمال وجود سرب در آن فراوان است. چراکه معمولاً رنگ‌های کهنه و قدیمی که برای رنگ آمیزی ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفتند در خود مقادیر زیادی سرب داشتند.

یکی از راه‌های تشخیص و شناسایی وجود سرب در بدنتان، اندازه‌گیری میزان سرب خونتان قبل و بعد از اتمام رنگ آمیزی و مقایسه مقادیر به‌دست‌آمده است که در اکثر موارد این مقایسه از افزایش میزان سرب در خونتان پس از رنگ آمیزی و استشمام بوی رنگ می‌دهد. Paint thinner یک ماده شیمیایی بر پایه مشتقات نفتی با رنگ سفید است.

 

خروج از نسخه موبایل