اساسا، ما دو نوع استراتژی نگهداری و تعمیر پمپ داریم:
خرابی تعمیر و نگهداری
تعمیر و نگهداری خرابی کف کش راد را تعمیر و نگهداری اصلاحی، تعمیر در هنگام خرابی و عملیات قبل از خرابی نیز می نامند.
بسته به هزینه های مالی ناشی از خرابی های غیرعمدی، گاهی اوقات استراتژی های شکست می توانند موثر باشند. افزایش قابلیتهای تعمیر، مانند بهبود دسترسی به دستگاه، میتواند راه طولانی را در جهت تسریع پاسخ تعویض و کاهش مراحل غیرضروری کمک کند. اگر ماشین به طور مداوم استفاده شده باشد، تعریف خرابی ممکن است شامل “شکست اقتصادی” یا “سایش و پارگی اقتصادی” نیز باشد.
افزایش در هزینه مصرف انرژی با کاهش عملکرد همراه با کارایی همراه است. این موارد شامل پمپ نیز می شود.
عیب یابی پمپ:
1- عیب کاهش دبی خروجی است
علل آن به شرح زیر است:
جهت زمانی نادرست است
خروجی فشار بالا
پمپ دارای نشتی داخلی است
پمپ آب بندی نشده است
پروانه مسدود یا شکسته است
سرعت چرخش پمپ کم است
در پمپ های چند مرحله ای، پروانه به اشتباه نصب شده است
ویسکوزیته مایع بالاست
مهر و موم مکانیکی شکسته است و ورودی هوا در داخل پمپ وجود دارد
اتصالات لوله و سیستم آب بندی پمپ مشکل دارد.
– مشکل این است که دبی پمپ کم است
دلایل آن به شرح زیر است:
مسدود شدن خط ورودی هوا یا پمپ
گرفتگی دریچه ورودی یا فیلتر مکش
جهت رانندگی اشتباه است
سرعت رانندگی بسیار پایین است
3- عیب کم فشار تولید است
دلایل این امر به شرح زیر است.
سرعت چرخش پایین
هوا همچنان وارد پمپ می شود
لوله مکش با آب پر نمی شود
پمپ هوا دارد
افت فشار در لوله مکش زیاد است
رینگ های فرسوده یا بازی بیش از حد در داخل
ترشح بیش از حد خفیف است
ویسکوزیته مایع بالاتر از ویسکوزیته ای است که پمپ برای آن طراحی شده است.
دریچه ورودی مسدود شده است
جهت چرخش پمپ نادرست است
4- افت فشار خروجی صفر است
دلایل این امر به شرح زیر است:
هیچ مایعی در نی وجود ندارد
کوپلینگ و شفت را بررسی کنید
فن از شفت جدا شده است
5- مشکل این است که پمپ در ابتدا درست کار می کند اما پس از مدتی دبی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد
دلایل آن به شرح زیر است:
یک گرداب در لوله آب ظاهر می شود
لوله مکش مسدود شده است
هوا وارد پمپ می شود
پمپ هوا دارد
لوله مکش کاملاً با مایع پر نشده است
6- مصرف زیاد موتور یا مشکل کوبیدن موتور
دلایل آن به شرح زیر است:
سرعت چرخش بالای پمپ
جهت نادرست چرخش پمپ
مقدار زیادی برداشت
ویسکوزیته مایع بالاتر از ویسکوزیته ای است که پمپ برای آن طراحی شده است.
محدودیت های بسته بندی
بلوک مجوز
مواد بسته بندی مناسب نیست
موتور خراب شد
روغن کاری مورد نیاز انجام نشده است
قطعات ثابت و دوار با یکدیگر در تماس هستند.
7- لرزش پمپ بزرگ
دلیل آن در زیر آمده است:
پمپ فشار قوی
شل شدن قطعات پمپ
بدون کاویتاسیون
پمپ هوا دارد
ویسکوزیته سیال بیشتر از ویسکوزیته ای است که پمپ می تواند در آن حرکت کند
دبی مورد استفاده بسیار کم است
سرعت چرخش بالا
اتصال بین قطعات دوار و قطعات ثابت
فضا تحریف یا خراب شده است
بلبرینگ ها آسیب دیده اند
مجوز غیرفعال است
فشار و فشار از لوله ها به پمپ منتقل می شود.
8- خرابی نشتی در سیستم آب بندی ناشی از نوع بسته بندی است
این بخاطر این است که:
شفت یا بوش شفت در نقطه تماس با پکینگ آسیب دیده است
بسته بندی به درستی نصب نشده است
تاب خوردن و ناهماهنگی محور
قطعات چرخشی نامتعادل
بسته بندی صحیح انتخاب نشده است
خنک کننده پکیج کافی نیست و پکیج فرسوده شده است
9- عیب آن گرم شدن تخت است
دلیل آن در زیر آمده است:
گردن شکسته
چربی خیلی کم یا خیلی زیاد
از پمپ با دبی کم استفاده کنید
روغن کاری نامناسب و عدم روانکاری
افزایش دمای محفظه نگهداری و عدم وجود خنک کننده کافی
سرعت چرخش بالای پمپ
سیستم روغن کاری معیوب
استفاده از روغن نامناسب
نشت نفت و نشت نفت
فرسودگی و ناهماهنگی شفت
10- آسیب وارده به بلبرینگ آسیب مداوم است
دلیل آن در زیر آمده است:
اشتباه نصب شده است
مسکن یک مشکل است
تکان دادن و جابجایی شفت ها
ورود ذرات و آب به مخزن
روغن کاری و روغن کاری نامناسب
لرزش بیش از حد در دستگاه وجود دارد
اتصالات نامناسب
بلبرینگ بی کیفیت و تقلبی
پذیرش خیلی کم یا زیاد
بیشتر از نیروی محوری و شعاعی
ارتباط قطعات متحرک با قطعات ثابت
سرعت پمپاژ بالا