چه عواملی باعث داغ شدن بیش از حد موتور خودرو می شوند؟
یكی از متداول ترین دلایلی كه باعث می شود خودرو رانندگان در كنار جاده خاموش شود، داغ شدن بیش از حد موتور خودرو است. بویژه، در ماه های گرم تابستان، ممکن است سیستم های خنک کننده خودرو نتوانند کار خود را به درستی انجام بدهند. موتورهای اکثر خودرو های مسافربری در دمای بین 195 تا 220 درجه فارنهایت کار می کنند، و همچنین، هنگامی که حرکت خودرو از کنترل خارج شود و به صورت مارپیچ حرکت کند، ممکن است با مشکلات جدی روبرو شود.
در اینجا، ما در این زمینه که چگونه می توانید به موقعیت های ایجاد گرمای بیش از حد در موتور خودرو توجه کنید، رایج ترین دلایل بروز این مشکل کدام است و اینکه شما می توانید در مورد رفع این مشکل چه کاری انجام بدهید، و همچنین، چگونه می توانید از بروز مجدد این مشکل جلوگیری کنید، بحث خواهیم کرد.
علائم داغ شدن موتور خودرو
با کمال تعجب مشاهده می شود که، پیدا کردن علت بیش از حد گرم شدن یک موتور خودرو همیشه آسان نیست! خوشبختانه، علائم بسیار زیادی برای مشاهده داغ شدن بیش از حد موتور خودرو وجود دارد، که به شرح زیر می باشند:
داغ شدن بیش از حد کاپوت خودرو
یکی از اولین علائمی که هنگام داغ شدن بیش از حد موتور خودرو خود مشاهده خواهید کرد، داغ شدن بیش از حد کاپوت خودرو است. این موضوع کاملاً طبیعی است که احساس کنید یک موتور دارای احتراق داخلی، بعد از کار کردن گرم شود، اما اگر احساس کنید که کاپوت خودرو بعد از انجام مسافرت گرمای شدیدی دارد، باید وسیله نقلیه شما توسط امداد خودرو همدان که قابل اعتماد است؛ بررسی شود، تا متوجه شوید اشکال موتور خودرو شما چیست. هنگامی که خودرو شما به درستی کار می کند، باید بدون این که دست شما بسوزد، بتوانید دست خود را به مدت 10 ثانیه روی کاپوت خودرو نگه دارید.
یک چراغ هشداردهنده یا یک گیج (ابزار نشان دهنده) برای نشان درجه حرارت بالا
یکی از علائم بارز گرمای بیش از حد موتور خودرو، روشن شدن چراغ هشدار دهنده در خودرو شما، و یا دیدن این مورد است که عقربه سنجش دمای موتور خودرو شما، به منطقه خطر مشخص شده رسیده است. اگرچه این یک علامت خطر مشخص است، اما در نظر داشته باشید که چراغ های هشدار دهنده کاملاً قابل اطمینان نیستند. این ابزار نشاندهنده حرارت، دمای خودرو را از خنک کننده موتور خودرو می گیرند، بنابراین اگر خنک کننده موتور خودرو به درستی کار نکند، به احتمال زیاد موتور خودرو شما بیش از حد داغ می شود، اما دماسنج مربوط به درجه حرارت خودرو، هشدار لازم را به شما نمی دهد.
شنیدن سر و صدا از موتور خودرو
شنیدن یک سر و صدای قابل توجه از موتور خودرو نشان می دهد که روغن موتور خودرو شما، به درستی فرایند روغن کاری موتور را انجام نمی دهد. همچنین، این حالت زمانی اتفاق می افتد که روغن موتور خودرو بیش از حد داغ شود، که این موضوع نشان می دهد که موتور خودرو بسیار داغ شده است.
اگر شما متوجه شدید که مقداری روغن مایع در زیر خودرو شما ریخته است، ممکن است این امر به این معنی باشد که روغن خنک کننده خودرو داغ شده است، و همچنین می تواند نشاندهنده این موضوع باشد که مایع خنک کننده بیش از حد داغ شده و سرریز شده است. در هر صورت، در این حالت، احتمال اینکه موتور خودرو شما بیش از حد داغ شده باشد، وجود دارد.
یکی دیگر از علائم داغ شدن بیش از حد موتور، انتشار بوی سوختن پلاستیک یا لاستیک از موتور است. هنگامی که موتور خودرو بیش از حد داغ شود، واشرهای لاستیکی، و رزین های موجود در موتور خودرو، ممکن است شروع به سوختن کنند. اغلب، این بوی تولید شده، به عنوان “گرم” و کمی شیرین توصیف می شود.
به محض اینکه متوجه خروج بخار از کاپوت خودرو شدید، این موضوع به عنوان یک علامت مطمئن از این مطلب است که موتور خودرو شما بیش از حد گرم شده است، و زمان آن فرا رسیده است که خودرو خود را خاموش کنید. خارج شدن بخار از موتور خودرو نشان می دهد که دمای روغن خنک کننده موتور به نقطه جوش آن رسیده است.
شنیدن سر و صدای پرتاب شیء از درون موتور در هنگام رانندگی، می تواند یک نشانه از این موضوع باشد که موتور خودرو بسیار داغ شده است. همچنین، این سر و صداها هنگامی اتفاق می افتند که یک سوپاپ مسدود شده است و بنابراین، روغن خنک کننده موتور خودرو، بیش از حد گرم شده است. هنگامی که روغن خنک کننده موتور خودرو با یک عامل خنک کننده سرد در تماس باشد، یک صدای بلند از آن شنیده می شود.
موتور خودرو قدرت خود را از دست داده است
در نهایت، اینگونه احساس می شود که یک موتور خودرو که بیش از حد داغ شده است، دارای قدرت کمتری نسبت به موتوری است که در دمای مناسب خود قرار دارد. با این وجود از دست دادن قدرت موتور خودرو می تواند نتیجه چندین مسئله باشد. بنابراین شما باید مراقب علائم دیگر بروز این مسئله نیز باشید.
علل عمده گرم شدن بیش از حد موتور خودرو و روش رفع آنها
پنج مورد از مهم ترین علل گرم شدن بیش از حد موتور خودرو و روش رفع آنها در زیر بیان شده است:
- از سیستم خنک کننده موتور خودرو روغن نشت می کند
بدون وجود یک سیستم خنک کننده فعال، دمای موتور خودرو بیش از حد بالا می رود. هنگامی که روغن خنک کننده موتور خودرو به بیرون نشت می کند، موتور خودرو به اندازه کافی خنک نمی شود. هوا نیز از طریق قسمت نشت کننده روغن وارد سیستم موتور می شود و باعث ایجاد حباب هوای گرم در موتور خودرو می گردد. این نشت روغن ممکن است در نتیجه یک سوراخ و یا ساییدگی یا پاره شدن عمومی قطعات و یا واشرهای موتور خودرو باشد. مکانیک خودرو شما باید بوسیله تعمیر و یا تعویض قطعه معیوب خودرو، که معمولاً ممکن است شامل تعویض مخزن روغن خنک کننده موتور خودرو باشد، بتواند این نشت روغن را به راحتی برطرف کند.
- مسدود شدن مسیر سیستم خنک کننده موتور خودرو
گاهی اوقات، در هوای سرد، مسیر گردش روغن در موتور خودرو مسدود می شود. در این حالت، روغن خنک کننده دارای کیفیت ضعیف، در شرایط سرما منجمد می شود و باعث ایجاد انسداد در سیستم خنک کننده موتور خودرو می شود و در نتیجه از گردش صحیح روغن خنک کننده در موتور خودرو جلوگیری می کند. رسوبات معدنی و یا وجود یک ماده خارجی در سیستم خنک کننده موتور خودرو نیز می تواند همین اثر را داشته باشد. معمولاً، می توان این مشکل را قبل از تعویض روغن خنک کننده آن بوسیله تخلیه و شستشوی سیستم خنک کننده موتور خودرو، به راحتی برطرف نمود.
- کم بودن میزان روغن در موتور خودرو
یکی دیگر از دلایل رایج مربوط به داغ شدن بیش از حد موتور خودرو، کم بودن میزان روغن است. روغن موتور خودرو، علاوه بر روغن کاری موتور، در فرایند خنک کردن موتور خودرو نیز نقش دارد. در واقع، تا میزان حدود 70 تا 85 درصد گرمای استفاده نشده در موتور خودرو از طریق این روغن خارج می شود. روغن موتور به دلیل خاصیت روانکاری آن، با جلوگیری از تولید گرمای اضافی، به کاهش اصطکاک ایجاد شده در هنگام کار کردن موتور خودرو، کمک می کند. اغلب می توان این مشکل را بوسیله اضافه نمودن روغن تا سطح مناسب آن در سیستم خنک کننده خودرو موتوبرطرف نمود، اما پایین بودن مداوم سطح روغن موجود در سیستم خنک کننده خودرو، می تواند نشان دهنده مشکل دیگری نیز باشد. این مسئله می تواند به یکی از دلایل نیز نیز رخ بدهد:
- ایجاد نشت روغن از موتور خودرو
- واشرهای معیوب مربوط به سوپاپ ها، باعث ایجاد نشت روغن به درون موتور خودرو می شوند.
- رینگ های پیستون موتور فرسوده شده است.
به خاطر داشته باشید که موتور خودرو به همان میزان که عمر بیشتری از آن می گذرد، روغن بیشتری مصرف می کند. بنابراین، برای کمک به رفع این مشکل، می توانید از مواد افزودنی مناسبی که برای کند کردن مصرف روغن طراحی شده اند و یا از مواد ضخیم کننده بدنه موتور خودرو استفاده کنید.
هنگامی که موتور خودرو بیش از حد داغ می شود، یکی دیگر از علل اصلی بروز این مشکل ممکن است وجود یک پمپ آب معیوب باشد. پمپ آب خودرو، وظیفه گردش مایع خنک کننده در اطراف موتور و همچنین حرکت آب به سمت رادیاتور و در جایی را بر عهده دارد که یک فن، هوای خنک کننده موتور خودرو را به حرکت در می آورد. اگر پمپ آب خودرو شما معیوب باشد، ممکن است آب خنک کننده موتور به بیرون نشت کند.
در این حالت در هنگام رانندگی، شما صدای ناله موتور را می شنوید، و بخار آب از رادیاتور خودرو خارج می شود. پمپ آب خودرو به گونه ای ساخته شده است که عمر زیادی داشته باشد، اما این موضوع به این معنی نیست که این پمپ هیچگاه خراب نمی شود، و ممکن است این موضوع ضروری باشد که پس از طی نمودن 100،000 مایل (حدود 200،000 کیلومتر) نیاز داشته باشید آن را تعویض کنید. اغلب، خرابی پمپ آب می تواند به سادگی بوسیله نشت آب ایجاد شود، که به راحتی می توان با تعویض واشرهای عایق کننده آن، این مشکل را برطرف نمود. با این حال، در بعضی موارد، ممکن است تعویض کامل پمپ آب ضروری باشد.
- هوای داغ: بیشتر خودرو های مدرن به سیستم های خنک کننده ای مجهز هستند که می توانند موتور خودرو را حتی در اواسط تابستان (مشروط بر اینکه همه بخش های موتور خودرو مطابق آنچه که باید باشد کار کنند) در دمای مناسب نگه دارند. با این حال، شرایط خودرو های کلاسیک کاملاً متفاوت است. موتور خودرو های تولید شده قبل از اینکه سیستم خنک کننده مایع به طور گسترده در خودرو ها بکار گرفته شود، حتی اگر هیچ مشکلی در موتور خودرو وجود نداشته باشد، ممکن است در دمای بالا گرم شوند.
جلوگیری از ایجاد گرمای بیش از حد در موتور خودرو
همانطور که در بالا ذکر شد، خودرو های کلاسیک تولید شده قبل از شروع بکارگیری سیستم های خنک کننده مایع در خودرو، ممکن است در طول ماه های تابستان گرم شوند. خوشبختانه، شما می توانید کارهای زیادی برای جلوگیری از وقوع این حالت در موتور خودرو انجام دهید که تعدادی از این موارد به شرح زیر می باشند:
- مراقب گیج مربوط به دما سنج خودرو باشید و به طور مداوم میزان روغن موتور خودرو خود را بررسی کنید
همانطور که در بالا گفته شد، روغن موتور یک عملکرد اساسی در فرایند خنک کردن موتور دارد.
- رادیاتور خودرو خود را از وجود آلودگی ها، و مواد اضافی پاک کنید. یک اسپری ساده با سیستم تحت فشار می تواند به طور قابل توجهی بهره وری رادیاتور خودرو را بهبود ببخشد.
- اطراف اگزوز خودرو خود را مسدود نمایید
این مواد پوششی می تواند در اطراف اجزای اگزوز خودرو شما پیچیده شود، و به افزایش حرارت در سیستم اگزوز کمک کند و از هدر رفتن این حرارت به سمت موتور خودرو جلوگیری کند.
- سعی کنید از رانندگی به صورت مقطعی خودداری نمایید
متوقف نمودن خودرو و راه اندازی مجدد آن، باعث می شود موتور خودرو شما نسبت به حالت کار با سرعت ثابت بیشتر داغ شود. بنابراین، به منظور جلوگیری از انجام این نوع رانندگی در تابستان، تا آنجا که ممکن است، این کار می تواند به میزان بسیار زیادی از ایجاد گرمای بیش از حد در موتور خودرو جلوگیری کند.
مشکلاتی که ممکن است بوسیله داغ شدن بیش از حد موتور خودرو شما ایجاد شود، به شرح زیر است:
- ممکن است موتور خودرو از کار بیفتد
- واشرها و لاستیک های عایق کننده موتور خودرو ممکن است دچار آسیب شوند.
- ممکن است قدرت خودرو شما به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند.
- ممکن است پیستون ها و سیلندرهای خودرو دچار آسیب شوند.
- فلزات موجود در موتور خودرو شما می تواند متورم شود و بر اثر گرما مختل شود
- دمای بیش از حد موتور خودرو می تواند تنش در رادیاتور را ایجاد کند.