خصوصیات مخلوط های دریافتی
خصوصیات مخلوط های بازیافتی تحت تأثیر خصوصیات و میزان مصرف آسفالت قدیمی در مخلوط های بازیافت شده است و در این خصوص دانشمندان و محققین متعددی نشان داده اند که خصوصیات ساختمانی مخلوط های بازیافتی، در بعضی موارد حتی بهتر از مخلوط های آسفالت کاری جدید است. برخی متخصصین در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که مخلوط های بازیافتی از مخلوط های جدید دیرتر فرسوده می شوند و این ممکن است به علت اکسیده شدن قیر قدیمی که باعث کاهش تمایل این مخلوط به سخت شدن می شود، باشد.
برخی دیگر از متخصصین نشان داده اند که مقاومت مخلوط های بازیافتی در برابر تأثیرات آب بیشتر است، که از دلایل آن ممکن است تراکم بهتر و بیشتر این مخلوط ها و کاهش فضای خالی آسفالت به علت استفاده از مواد جوان کننده باشد. سایر خصوصیات آسفالت های بازیافتی نظیر مقاومت در برابر تغییر شکل، مقاومت در برابر ترک های خستگی، تقریباً نظیر آسفالت های جدید است و اغلب آسفالت های بازیافتی منوط به اجرای کلیه ضوابط و معیارهای طراحی و اجرایی، عملکرد رضایت بخشی از خود نشان داده اند.
مزایا و معایب بازیافت آسفالت به روش سرد
مهم ترین عاملی که مهندسین را وادار به استفاده مجدد از آسفالت فرسوده نموده مسائل اقتصادی آن بوده که شامل موارد زیر است.
- صرفه جویی در مصرف قیر
- صرفه جویی در مصرف مصالح سنگدانه ای
- صرفه جویی در حمل و دستمزد
حفظ محیط زیست
بازیافت آسفالت می تواند به طرق مختلف در کنترل مسائل زیست محیطی موثر باشد.
- حفظ منابع محدود طبیعی و ثابت ماندن وضعیت هندسی و سطح جاده ها و خیابان ها
- به هم نخوردن سیستم زهکشی آنها
- مرمت یک باند که نیاز به تعمیر دارد از یک بزرگراه چند بانده به تنهایی و عدم تغییر ارتفاع آزاد پل ها و زیرگذرها و تصحیح شیارهای طولی و عرضی و ناهمواری های سطحی
- اصلاح فقط خط خراب شده
- باز نگهداشتن راه ضمن اجرا و پیشرفت کار با حفظ نسبی جریان ترافیک
- اصلاح قشر اساس
- تأمین مقاومت بدون افزایش ضخامت روسازی
- عدم نیاز به محلی برای تخلیه مواد زائد
- بهبود کیفیت سواری از طریق اصلاح زبری سطح
- کاهش ترک ها به طور نسبی
- اصلاح دانه بندی ضعیف
- عدم نیاز به احداث راه دسترسی و انحرافی از طریق باز نگهداشتن راه بر روی استفاده کنندگان
- افزایش مقاومت سیستم روسازی در مقابل یخبندان و رطوبت از طریق تبدیل مصالح غیر آسفالتی موجود به اساس
- تثبیت شده قیری و یا سیمانی
- حذف کلیه ترک های انعکاسی و حرارتی روسازی
- افزایش کیفیت روسازی با حفظ رقوم پروژه و بدون افزایش ضخامت روسازی
معایب
زمان عمل آوری طولانی
- معمولاً برای خروج رطوبت اضافی بایستی حدود دو هفته بین تراکم اوّلیه و نهایی فاصله باشد و سپس یک لایه نازک روکش اجرا شود.
محدودیت از نظر حجم ترافیک
- به طور کلی پروژه بازیافت به عنوان رویه برای ترافیک روزانه کمتر از 5000 وسیله در ساعت توصیه می شود. اما اخیراً برخی بر این عقیده اند که محدودیتی در حجم ترافیک وجود ندارد.
بازیابی نقش مهمی در دستیابی به توسعه پایدار دارد که بدون در خطر انداختن نسل آینده، نیازهای روز را برآورده می کند. منابع طبیعی محدود بوده، بنابراین لازم است که تا حد امکان در مصرف مصالح صرفه جویی شود و از تولید ضایعات جلوگیری شده و به امر بازیابی و استفاده مجدد روی آورده شود.