موسیقی راک ایرانی چیست؟

در اواسط دهه 1950، نوع جدیدی از موسیقی عامه پسند ظهور کرد که ابتدا به نام راک اند رول و سپس به طور خلاصه به عنوان موسیقی راک شناخته شد. اگرچه در موسیقی راک شاهد سبک‌های متفاوتی هستیم، اما از سوی دیگر، این سبک به سمت وکال‌های خشن و ضربات رانندگی متمایل است و با گیتار الکتریک و وکال‌های بسیار قدرتمند تأثیر بیشتری دارد. موسیقی راک در سراسر جهان مخاطبان زیادی دارد. این جریان در طول سالیان متمادی وارد موسیقی ایرانی شده و آهنگ های موزیسین های راک ایرانی نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این مقاله با تعدادی از بهترین خوانندگان راک ایرانی آشنا خواهید شد.

موسیقی راک چیست؟

راک اولیه از سبک ریتم اند بلوز R&B، یک نوع موسیقی رقص آمریکایی سیاه‌پوست آمیخته با بلوز، و همچنین سبک موسیقی جاز و گاسپل سیاه نشات گرفته است. موسیقی راک برگرفته از موسیقی کلاسیک و موسیقی غرب آمریکاست، موسیقی مبتنی بر گیتار که بر اساس فرهنگ مردم سفید پوست در حومه آمریکا ساخته شده است. در طول این دهه، موسیقی راک از یک سبک ساده و رقص محور به یک ژانر موسیقی متنوع از نظر رنگ ها، اشعار و صداهای الکترونیکی تبدیل شد.

بهترین خوانندگان راک ایرانی چه کسانی هستند؟

در این قسمت با بهترین خوانندگان راک ایرانی آشنا می شویم و شرح کاملی از زندگی و فعالیت های آنها در اختیار شما قرار می دهیم. با مشهورترین و بزرگترین نوازندگان تاریخ موسیقی راک بیشتر آشنا شوید.

کوروش یگمایی

کوروش یغمایی در سال 1325 در شهرستان شاهرود به دنیا آمد. آهنگساز، خواننده، تنظیم کننده و نوازنده گیتار الکتریک. امروزه ساز اصلی او گیتار است اما اولین سازی که در کودکی نواختن را آموخت سنتور بود. او با تاسیس و رهبری گروه راک ریچرز به صورت حرفه ای وارد دنیای موسیقی شد. در آن سال ها به دلیل سبک و مهارت خاص گیتار به او لقب پنجه طلایی داده شد. وی پس از مدتی آهنگ گل یه را خواند و این آهنگ علاوه بر اینکه در ایران به دلیل فاکتورهای کیفی بین المللی با استقبال بسیار خوبی مواجه شد، در کشورهای دیگر نیز پخش شد و اولین موسیقی ایرانی شد که وارد عرصه جهانی شد. او طرفداران زیادی پیدا کرد.

کوروش یغمایی پس از قیام به مدت 17 سال ممنوع الکار شد. تا اینکه در سال 1375 با آلبوم سیب سیب به دنیای موسیقی بازگشت در سال 2008 شرکت ضبط Now Again آلبومی به نام Forge Your Chain را منتشر کرد که در آن 15 آهنگ زیبا از سال 1968 تا 1974 توسط نوازندگان سراسر جهان گردآوری شده بود. آهنگ خالی از کوروش یغمایی نه تنها اثر موسیقیدانان راک ایرانی است، بلکه تنها اثر خاورمیانه ای این آلبوم است.

کروش یغمایی در پیدایش و گسترش موسیقی راک در ایران، با معرفی گروه‌های راک مانند رولینگ استونز و بیتلز به مردم ایران و همچنین تأثیرگذاری بر ترانه‌سرایی دیگر خوانندگان راک ایرانی، کمک‌های قابل توجهی کرد. به همین دلیل او را پدر راک ایران نیز می نامند.

آلبوم: گل یخ (1352)، سیب نقره ای (1375)، ماه و پلنگ، کابوس، تفنگ دسته نقره ای، بازگشت از لبه پرتگاه

حبیب محبین (حبیب)

از دیگر نوازندگان راک ایرانی می توان به حبیب محبیان اشاره کرد. حبیب محبیان معروف به حبیب در چهارم مهر 1326 در شمیرون تهران به دنیا آمد. او آهنگساز، خواننده، ترانه سرا و نوازنده است، به ویژه در گیتار دوازده سیم. الیک حبیب عاشق نواختن گیتار بود. گروه بیتلز در سال های نوجوانی او شکل گرفت که حبیب را به موسیقی علاقه مند کرد. آهنگسازی را نزد مرتضی حنانه آموخت. حبیب در سال 1362 به دلیل ممنوعیت کاری ایران را ترک کرد و در سال 1364 در لس آنجلس آمریکا ساکن شد. او در سال 1387 نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت نوشت و از او خواست که به ایران بازگردد، درخواست او با شرایطی پذیرفته شد و حبیب به همراه خانواده‌اش به ایران بازگشت.

حبیب محبیان در ژانرهای پاپ، راک و کانتری فعالیت داشته است. او در دهه 1450 هجری قمری با آلبوم مرد طحانی شب به شهرت رسید. حبیب به دلیل استفاده از گیتار 12 سیم برای آهنگسازی به سبک موسیقی راک غربی به عنوان هنرمند برجسته موسیقی پاپ و راک ایران شناخته شده است. وی با هنرمندانی چون لیلا کسری، مسعود فردمنش، همایون هوشیارنژاد، سعید قائم مگی، بیژن سمندر، پاکیما زکی پور، سیوش قمیشی، منوچهر چشم آذر، ناصر چشم آذر و اروین خاکچیان همکاری داشت. سرانجام حبیب محبیان در 30 خرداد 1394 بر اثر ایست قلبی در رامسر درگذشت.

آلبوم: مرد تنهای شب (1356)، بت (1357)، آفتاب مهتاب (1363)، همراز (1367)، ایروس پرنگی (1368)، خورشید خانم (1369)، صفر (1373)، کویر باور (1378)، مالا کوچا. (1381)، جوونی (1383) و ایران بانو (1387)

فرهاد مهراد

فرهاد مهراد معروف به فرهاد خواننده، آهنگساز و نوازنده ایرانی در سال 1322 در تهران متولد شد. او از کودکی به موسیقی علاقه داشت و از کودکی سعی در یادگیری ویولن سل داشت، اما در این زمینه موفق نبود. چند سال بعد با کمک دوستان ارمنی اش علاقه کودکی اش به موسیقی را دنبال کرد و بدون معلم نواختن گیتار و پیانو را آموخت. او پس از مدتی به همراه دوستانش گروه کوچک موسیقی را تشکیل داد و تشکیل این گروه نشان دهنده آغاز فعالیت حرفه ای او در دنیای موسیقی است.

او با کاور کردن آهنگ های راک محبوب مانند الویس پریسلی، ری چارلز و بیتلز به شهرت و محبوبیت زیادی دست یافت. او به زبان های دیگر صحبت می کرد و همین باعث شد که حتی در بین غیر فارسی ها نیز به آهنگ های خارجی علاقه مند شود. برای دانلود بهترین آهنگ ها از این خواننده به موزیک باران مراجعه نمایید.

در سال 1348 اولین آهنگ خود را به نام مراد تنها منتشر کرد. فرهاد پس از مدتی با خواندن ترانه های اجتماعی و انتقادی به شهرت رسید. آثارش را با وسواس انتخاب کرد که در نتیجه از سال 1348 تا 1358 تنها 14 آهنگ منتشر کرد که آغاز ممنوعیت او بود. او همچنین سرود وحدت انقلابی در انقلاب را خواند. وی تا قبل از انقلاب کنسرت های زیادی در داخل و خارج از ایران برگزار کرد اما در سال 58 ممنوع الکار شد. او در سال ۱۳۷۳ اولین آلبوم خود را با نام «خوب در بیداری» با آهنگ های فارسی و انگلیسی منتشر کرد و این آلبوم اولین آلبوم راک انگلیسی در ایران شد. فرهاد مهراد یکی از بهترین خوانندگان راک ایرانی در ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ بر اثر بیماری درگذشت.

آلبوم: خواب در بیداری (1373)، برف (1377)

مهراد هیدن

مهرآذین یکی از مشهورترین خوانندگان ایران است. مهراد مستوفیراد معروف به مهراد هایدن در چهارم دی ۱۳۶۳ در تهران به دنیا آمد. او آهنگساز، خواننده و نوازنده گیتار و پیانیست است و کار خود را از سال 2002 آغاز کرد. او عمدتاً در سبک موسیقی راک، رپ و هیپ هاپ فعالیت می کند و کار خود را از ابتدای سبک رپ فارسی آغاز کرد. مهرآدیدن از سنین پایین پیانو را آموخت و از دوران راهنمایی وارد سبک راک شد و به تدریج کار خود را در سبک رپ فارسی آغاز کرد. هایدن اکنون در انگلستان زندگی می کند و به ایران سفر می کند.

مهراتیتن و سامان ویلسون گروه زدبازی را تشکیل دادند و آهنگ «تابستون کوتاه» را ساختند که به عنوان یکی از بهترین آهنگ های رپ فارسی آن زمان شناخته شد. پس از مدتی سامان ویلسون گروه را ترک کرد اما هیدن به همکاری با سایر اعضا ادامه داد و آلبوم جاکارنامه را که یکی از بهترین آلبوم های رپ فارسی است منتشر کرد. اگرچه گروه زدبازی پس از 12 سال منحل شد، اما اعضای آن اکنون به صورت مستقل کار می کنند. آلبوم صفر مهراتیدین سبک الکترونیک راک و فیلمبرداری است. او به غیر از زدبازی با هیکاس، عرفان پایدار، آرش دارا، تارا صالحی و آرش راسخ همکاری داشته است.

آلبوم ها: جاکارنامه (1390)، بیگ 2 (2014)، پریبادی (2015)، تونل (2016)، یکسین (2016) و سفر (2017).

خروج از نسخه موبایل