هفته اول بارداری، علائم و باید و نبایدهای آن

از هفته اول تا پنجم بارداری چه اتفاقاتی در بدن رخ می دهد

اگر شما هم جز کسانی هستید که به تازگی طعم مادر شدن را چشیده اید یا اینکه به تازگی برای باردار شدن اقدام کرده اید ، سوالات بی شماری در ذهن خود درباره بارداری و اتفاقاتی که قرار است که در بدن شما بیافتد دارید . با خواندن این مطلب به جواب سوالات خود از هفته اول تا پنجم بارداری برسید. متوسط زمان دوره ی قاعدگی حدود 5 تا 7 روز است؛ خونی که در طی این مدت از بدن خارج میشود ترکیب خون خالص و دیواره ی رحم (آندومتر) می باشد .بخش حائز اهمیت این است ؛

تغییرات هورمونی که سبب آغاز عادت ماهیانه می شود مغز را نیز به ترشح هورمون های لوتئینه کننده (LH) و فولیکول (FSH) تحریک می کند که هر دو کلیدی ست که به بارداری کمک می کند. در حال حاضر کودکی در کار نیست و نمیتوان از اینکه آیا تخمک ها برای ماه آینده بارور می شوند یا خیر مطمئن بود. متخصصان روز اول آخرین عادت ماهیانه را بعنوان شروع حاملگی انتخاب میکنند. فکر میکنید هنگام تخمک گذاری دمای پایه ی بدن (BBT) به پایین ترین نقطه افت میکند؟  خیر، بنابراین اگرچه حساب کردن وقت تخمک گذاری ایده ی خوبی است اما اگر بدنبال زمان دقیق تخمک گذاری هستید یک دماسنج بخرید.

ترشحات شما دچار تغییر میشوند؛ اگر بطور مداوم ترشحات خود را تحت نظر بگیرید متوجه خواهید شد که ثبات و رنگ آن ها هر ماه دچار تغییر میشوند و هرچه به روز تخمک گذاری نزدیک تر میشویم ترشحات غلیظ، چسبنده و کرم رنگ میشوند ، بنابراین سعی کنید اطمینان حاصل کنید که سه بار پروتئین در این چند هفته اول دریافت خواهید میکنید.  ریزترین علائم بارداری در هفته اول ، ممکن است شامل افزایش حساسیت سینه، افزایش خوابآلودگی، و حتی تغییراتی در سلامت گوارش باشد. علائم دیگری نظیر خستگی زودرس، تغییرات در حالت مزاج، یا حتی خوار شدن بعضی مواد غذایی نیز ممکن است در هفته اول بارداری ظاهر شوند.

در عرض چند ساعت از بارور شدن، تخمک شما شروع به حرکت از لوله فالوپ به رحم می کند، و تخمک پر شده (که اکنون به عنوان زایگوت پزشکی خوانده می شود) به 16 سلول یکسان تقسیم می شود. این سفر می تواند تا شش روز طول بکشد، بنابراین ممکن است تا هفته چهارم برسد، کودک شما یک توپ متشکل از حدود 100 سلول با اندازه یک سر سوزن می باشد. این به طور رسمی به عنوان یک بلاستوسیت نامیده می شود (نگران نباش، آن را برای مدت طولانی نامگذاری نکرده اند) و توده سلولی به جنین و کیسه های آمنیوتیکت تبدیل میشوند ، توده بیرونی سلول به جفت تبدیل می شود . هفته اول بارداری زمان بسیار مهمی برای رشد جنین است. با وجود این، بسیاری از زنان از باردار بودن خود در این دوره بی اطلاع هستند.

در این مقاله، بررسی خواهیم کرد که در اولین هفته بارداری چه اتفاقی می افتد و چرا درک این تغییرات مهم است. در هفته اول بارداری، تخمک بارور شده یا زیگوت، سفر خود را از طریق لوله فالوپ به سمت رحم آغاز می کند. این فرآیند به عنوان لانه گزینی شناخته می شود و معمولاً حدود شش روز پس از لقاح رخ می دهد. هنگامی که زیگوت خود را به پوشش داخلی رحم متصل می کند، شروع به تقسیم و تشکیل جنین می کند. در این مرحله، جنین تنها از چند سلول تشکیل شده است. این سلول ها در نهایت به بافت ها و اندام های مختلف تشکیل دهنده بدن انسان تمایز می یابند. جفت که مواد مغذی و اکسیژن را برای جنین در حال رشد فراهم می کند نیز در این زمان شروع به تشکیل می کند.

در این هفته گفتگو با بک متخصص آنلاین می‌توانید بسیار مفید و راهگشا باشد. در این زمینه می‌توانید با دکتر زنان آنلاین به صورت آنلاین صحبت کرده و سوالات خود را مطرح کنید. علیرغم تغییرات قابل توجهی که در هفته اول بارداری رخ می دهد، بسیاری از زنان ممکن است حتی متوجه بارداری خود نشوند. این به این دلیل است که آزمایش‌های بارداری معمولاً وجود هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) را تا چند روز پس از کاشت تشخیص نمی‌دهند. برای زنان مهم است که از هفته اول بارداری آگاه باشند تا بتوانند اقدامات مناسب را برای اطمینان از سلامت جنین در حال رشد خود انجام دهند.

این شامل انتخاب شیوه زندگی سالم مانند پرهیز از الکل، تنباکو و برخی داروها است که ممکن است به جنین در حال رشد آسیب برساند. علاوه بر این، زنان باید مصرف ویتامین های دوران بارداری حاوی اسید فولیک را در اسرع وقت شروع کنند. نشان داده شده است که اسید فولیک خطر نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا را در جنین های در حال رشد کاهش می دهد. به طور کلی، در حالی که هفته اول بارداری ممکن است بدون اتفاق به نظر برسد، در واقع یک زمان حیاتی برای رشد جنین است. با درک آنچه در این دوره زمانی رخ می دهد، زنان می توانند اقداماتی را برای اطمینان از سلامت کودک در حال رشد خود انجام دهند

شما برای انجام انواع آزمایش بارداری و سایر آزمایشات، میتوانید از خدمات آزمایش در محل مجموعه حال استفاده کنید ماه اول بارداری شروع دوره‌ای حساس از زندگی بانوان است. برخی از زنان در این ماه، متوجه باردرای خود نمی‌شوند. از این رو، توجه زیادی به تغذیه و سلامت خود نمی‌کنند. با شناسایی هر چه زودتر علائم ماه بارداری، شما می‌توانید اقدامات لازم برای تقویت جنین را از اوایل حاملگی انجام دهید. با مطالعه این مقاله از سایت آی آر مای شاپ، علائم ماه بارداری و بایدها و نبایدهای این ماه به طور کامل آشنا می‌شوید.

ماه اول بارداری از چه تاریخی شروع می‌شود؟

اولین روزهای لقاح جنین تقریبا در اواسط چرخه قاعدگی زنان اتفاق می‌افتد. علائم اولیه بارداری از حدود ۱۰ روز بعد از لقاح ظاهر می‌شود. اما ممکن است در برخی از افراد تا سه یا چهار ماهگی هم دید‌ه نشود. احتمالا در ماه اول بارداری متوجه تغییراتی در بدن خود شد‌ه و مشکوک به این باشید که “آیا باردار هستید یا خیر!؟”. ممکن است شما به جز تاخیر در پریود خود، هیچ نشانه‌ای از بارداری را مشاهده نکنید. اگر مشکوک به حاملگی هستید، واجب است که یک تست بارداری خانگی (بی بی چک) انجام دهید. اگر نتیجه تست مثبت باشد، به احتمال زیاد شما باردار هستید و باید برای انجام آزمایش خون و مراقبت‌های اولیه به پزشک مراجعه کنید.

تاریخ زایمان چگونه محاسبه می‌شود؟

احتمالا شما هم در ماه اول بارداری، مشتاق این هستید که بدانید نوزاد شما چه زمانی به دنیا می‌آید. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های آنلاین استفاده کنید، اما پزشک زنان و زایمان تاریخ دقیق‌تری به شما ارائه خواهد داد. در حالت کلی، تاریخ زایمان شما ۴۰ هفته یا ۲۸۰ روز بعد از اولین روز آخرین قاعدگی شما محاسبه می‌شود. به خاطر داشتـه باشید که این تاریخ فقط یک تخمین است. ممکن است شما تاریخ آخرین قاعدگی خود را به یاد نداشتـه باشید یا طول چرخه قاعدگی شما کوتاهتر یا بیشتر از میانگین ۲۸ روزه باشد. در این صورت، تشخیص دقیق زمان تخمک‌گذاری یا لقاح بسیار دشوار خواهد بود. در اغلب موارد، نوزادان دقیقاً در موعد مقرر به دنیا نمی‌آیند و وقت زایمان دو هفته زودتر یا دیرتر از موعد فرا می‌رسد. به همین جهت، پیش‌بینی زمان دقیق زایمان آنچنان هم حائز اهیمت نیست.

خروج از نسخه موبایل