کانال گالوانیزه چهارگوش برای تهویه هوا مناسب است یا کانال گرد اسپیرال ؟

یکی از کانال‌هایی که در تأسیسات جهت تصفیه و انتقال هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌باشد. کانال‌های گرد که به نام کانال اسپیرال (به معنای جسمی مارپیچ، حلقوی و دورانی) نیز شناخته می‌شوند، که معمولاً از جنس استیل ضد زنگ یا گالوانیزه می‌باشند. کانال اسپیرال نسبت به دیگر کانال‌های مشابه از محبوبیت و کاربرد بسیار بیشتری برخوردار می باشد.

این نوع کانال‌های معمولاً در اندازه، ابعاد و جنس‌های مختلفی تولید و به فروش می‌رسند و به همین دلیل است که قیمت کانال گرد بسته به ویژگی‌های آن متغیر می باشد. اما به طور معمول قطر آن‌ها از 100 تا 2500 میلی‌متر و از جنس استیل ضد زنگ، فولاد، گالوانیزه و مس می‌باشند. بدنه خارجی کانال‌های گرد گالوانیزه به صورت دنده دنده می‌باشد؛ در حالی که سطح داخلی آن صاف و صیقلی می‌باشد. به همین دلیل میزان اصطکاک و در نتیجه اتلاف انرژی در آن‌ها کاهش یافته و افت فشاری در طول مسیر به وجود نخواهد آمد.

کاربرد کانال اسپیرال

کانال‌های گرد یا اسپیرال از جنس‌های مختلفی و اندازه‌های گوناگونی ساخته می‌شوند، ولی کانال‌های گالوانیزه از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. به دلیل تنوع کانال‌های گرد باید به هنگام خرید کانال گرد به شرایط خود دقت کنیم، ولی قبل از خرید باید به این موضوع توجه کنیم که آیا کانال گالوانیزه برای مکان مد نظر ما مناسب است؟ یا نه.به دلیل مزایا و ویژگی‌هایی که کانال‌های گرد گالوانیزه دارند در مکان‌ها و شرایط متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. چند نمونه از این مکان‌ها به شرح زیر می‌باشند:

گالوانیزه در کانال گرد

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، از گالوانیزه جهت ساخت کانال‌های گرد استفاده می‌شود. استفاده از گالوانیزه موجب بالا رفتن چشمگیر مقاومت کانال می‌شود. بسیار مقاوم و مستحکم است و از کانال در برابر عوامل جانبی وارده مانند ضربه، فشار، ساییدگی و… حفاظت می‌کند.

انواع کانال گرد گالوانیزه

کانال‌های گرد در انواع مختلفی تولید و به فروش می‌رسند. این نوع‌ها از ساختاری مشابه برخوردار هستند، ولی دارای جنس و قطرهای متفاوتی می‌باشند. به طور معمول کانال‌های گرد از جنس استیل ضد زنگ، فولاد، گالوانیزه و مس می‌باشند. ولی خود کانال‌های گرد گالوانیزه در ابعادی بین 100 تا 2500 میلی‌متر ساخته و به فروش می‌رسند. به هنگام خرید کانال گرد گالوانیزه به اندازه قطر آن توجه داشته باشید. چند نمونه از کانال‌های گرد گالوانیزه با قطر متفاوت به شرح زیر می‌باشند:

چند نمونه از کانال‌های گالوانیزه با ساختاری متفاوت:

ویژگی های انواع کانال گرد

کانال گرد یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع هوایی، ساختمانی و سایر صنایع می باشد. این کانال ها با استفاده از ورق های گالوانیزه ساخته می شوند و معمولاً برای پخش هوا و گازهای مختلف در سیستم های تهویه، سیستم های تهویه مطبوع، ساختمان های صنعتی و تجاری و … استفاده می شوند. در ادامه به معرفی انواع کانال گرد و ویژگی های آنها می پردازیم.

کانال گرد (کانال اسپیرال) به دلیل اتلاف انرژی کم، استحکام بالا و صدای کم نسبت به کانال چهار گوش، جریان یکنواخت و توزیع مناسب هوا، نصب سریع و آسان و ظاهر زیبا کاربردهای مهمی دارد. این کانال به دو صورت گرد معمولی و گرد مارپیچی از ورق فلزی گالوانیزه و در برخی موارد از آلومینیوم برای مناطق مرطوب و از فولاد برای مناطق بهداشتی ساخته می شود. در ادامه بیشتر در این زمینه اطلاع کسب خواهید کرد.

ساخت کانال گرد

پیشنهاد ما به شما این است که ساخت کانال گرد مد نظرتان را به متخصصان مجموعه واگذار نمایید. کیفیت و سرعت ساخت در این مجموعه بسیار بالا می‌باشد. به هنگام ساخت این کانال از مواد متفاوتی در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود. به عنوان مثال لوله مارپیچ سفت و سخت معمولاً از ورق فولادی گالوانیزه ساخته می‌شود. همچنین کانال‌های انعطاف پذیر اغلب از آلومینیوم، فویل پلی استر و … ساخته می‌شوند.

یکی دیگر از انواع کانال های تصفیه هوا و سیستم های انتقال و توزیع هوا، کانال گرد (Round Duct)  می باشد. کانال گرد های اسپیرال به طور کانال یا درز طولی ساده تولید می شود، به طور معمول از جنس ضد زنگ یا ورق گالوانیزه می باشد که مقاومت بسیار بالایی دارد. این کانال را می توان در سایز ها و ضخامت های متنوع تولید  و عرضه نمود. همچنین یک نوع از این کانال تحت عنوان کانال گرد معمولی وجود دارد که از جنس آلومینیوم یا فولاد گالوانیزه می باشد، که جنس بسیار مقاومی دارد و به صورت یکپارچه تولید می شود. نوع ساختاری کانال گرد این اجازه را می دهد که به شکل های مختلف به همدیگر متصل شوند، سایر قطعاتی که در ساخت آن استفاده می شود همگی از نوع اسپیرال می باشند.

نحوه ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه

به طور کلی در ساخت کانال ها و لوله های هوا از ورق های فلزی در جنس های مختلف مانند آلومینیوم، مس و … استفاده می کنند که به صورت دایره ای دور لوله می چرخند و در سطح بیرونی با ایجاد برجستگی هایی، استحکام آن را بیشتر می کنند. به همین دلیل این محصول نسبت به مدل های مشابه و رایج موجود در بازار محبوبیت بیشتری دارد. در ادامه به انواع کانال های گرد اسپیرال  و کاربرد آنها می پردازیم:

کانال اسپیرال ساده:

از این مدل کانال ها بیشتر برای سیستم های گرم کننده  خنک کننده استفاده می‌کنند. به دلیل کیفیت و قدرت بالای این محصول در انتقال مواد زائد و زباله، در ساختمان ها و آپارتمان ها و به ‌خصوص به عنوان سیستم شوتینگ بسیار مورد استفاده است.

کانال اسپیرال آلومینیومی:

این نوع کانال مخصوص مناطق مرطوب می‌ باشد. ویژگی های این محصول از جمله وزن پایین و ضخامت کم و مقاومت بسیار بالا در برابر شکستگی و خمیدگی، باعث شده است که اینمحصول جایگزینی مناسب برای لوله‌ های سیمانی بشود.

کانال اسپیرال گالوانیزه استوانه‌ای و بیضی:

این نوع کانال ‌ها به علت شکل ظاهری ای که دارند، در پروژه ‌های عمرانی مثل؛ انواع سازه‌ های بتنی در کارگاه پارکینگ های طبقاتی، در صنعت ساختمان سازی و آپارتمان ‌سازی و… بسیار مورد توجه و استفاده قرار می‌ گیرد.

محصولات:

کانال ‌های اسپیرال مشبک:

از این نوع کانال به علت شکل مشبکی آن، در ساخت انواع فیلتر های سوخت ‌رسان در نیروگاه‌ ها و پالایشگاه ‌ها و به ‌طورکلی هر چیزی که به مواد نفتی و گازی ربط داشته باشد، به وفور مورداستفاده قرار می ‌گیرد.در پایان این مبحث باید بیان کنیم که کانال اسپیرال گالوانیزه علاوه بر موارد گفته شده به‌ صورت دوجداره نیز ساخته می‌شود که در دولایه متشکل از؛ عایق‌ های صوتی و حرارتی می باشد. در لایه میانی آن ها برای جلوگیری از آلودگی های صوتی از پشم‌ شیشه استفاده می شود که باعث صرفه‌ جویی در مصرف انرژی نیز می شود.

نصب و راه‌اندازی کانال اسپیرال

پس از ساخت کانال گرد در ابعاد و طول مد نظر، بوسیله فلنچ (رابط گرد)، کانال‌ها به هم متصل می‌شوند؛ پس از اینکه چند قطعه کانال گرد به هم متصل شدند، در سقف ساپورت‌هایی را با آویزهایی از جنس میلگرد یا پیچ متری به صورت متوالی قرار می‌دهند. پس از انتقال کانال گرد به سقف، کانال گرد در سقف به وسیله ساپورت‌ها مهار می‌شود.

انواع اتصالات و قطعات کانال‌های گالوانیزه

برای نصب کانال‌های گرد گالوانیزه در انواع مکان‌ها و شرایط از اتصالات خاصی بهره می‌برند. این اتصالات و تبدیلات، وظیفه تغییر دادن مسیر کانال و همچنین تقسیم و توزیع هوا یا سیالات دیگر و تبدیل مقطع کانال را بر عهده دارند. انواع مختلفی از این اتصالات وجود دارند که هر یک کاربرد خاص خود را دارند. ما در ادامه لیست این اتصالات را برای شما قرار داده‌ایم:

خروج از نسخه موبایل