خطاهای گیربکس اتوماتیک 206

منشا خطای گیربکس اتومات پژو ۲۰۶ چیست؟

گیربکس اتوماتیک یکی از انواع سیستم انتقال قدرتی است که دارای کلاچ هیدرولیکی است و باوجود ماهیت و ساختار سیستم، تعویض دنده‌ها مطابق بر دورموتور انجام می‌شود و تعویض دنده‌ها به‌اصطلاح به‌شکل خودکار انجام می‌شود. گیربکس اتوماتیک یکی از انواع سیستم انتقال قدرتی است که دارای کلاچ هیدرولیکی است و باوجود ماهیت و ساختار سیستم، تعویض دنده‌ها مطابق بر دورموتور انجام می‌شود و تعویض دنده‌ها به‌اصطلاح به‌شکل خودکار انجام می‌شود.

باتوجه به‌این‌که این نوع از سیستم انتقال قدرت مبتنی بر سیستم هیدرولیکی است، اگر فشار هیدرولیک افت کند منجربه‌خرابی می‌شود و بارزترین مشکل درگیربکس اتوماتیک AL4 پژو 206 و 207 خطای تنظیم فشار در TCU است. این مشکل به‌گونه‌ای است که بسیاری از تعمیرکاران در زمان عیب‌یابی این ایراد را ناشی از خطای شیرهای هیدرولیکی گیربکس می‌دانند. بنابراین در هر موقعی که در گیربکس‌ اتوماتیک خانواده پژو یا همان AL4 فرار روغن به‌وجود آید یا فشار روغن افت کند، چنین خطایی در TCU پدیدار می‌شود و در عملکرد گیربکس نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

باتوجه به‌این پارامترها توصیه کمپانی پژو همواره این است که ابتدا فشار روغن تست و پس از آن شیربرقی تعویض شود. اما اگر همچنان فرار روغن و خطا وجود داشته باشد، در این شرایط باید گیربکس باز و اورهال اساسی شود. بهترین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک 206 در مجموعه تهران گیربکس است که می توانید از طریق وبسایت ما با آنها مشاوره رایگان داشته باشید.

حل مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک 206 و 207

ضربه در ترافیک طولانی و گرم شدن گیربکس 206 و 207

حل مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک 206 و پژو 207 جز تخصص های تهران گیربکس میباشد.

این مشکل در کلیه اتومبیل های پژو 206 و 207 با جعبه دنده اتومات از حالت ایست به حرکت وجود دارد (همانند اینکه یک اتومبیل از پشت به شما برخورد کند ).

در حقیقت در تمامی گیربکس های AL4 این مشکل وجود دارد و از عیوب فابریک است که ما در تعمیرگاه تهران گیربکس در زمان تعمیر اساسی گیربکس با تغییراتی که در گیربکس میدهیم این مشکل را برای همیشه برطرف می کنیم.

اکثر مشتریان ما قبلا هزینه های بی مورد زیادی را صرف این مورد کردند و نتیجه ای نگرفتند در صورتیکه با یکبار هزینه تعمیر اساسی گیربکس اتوماتیک پژو 206 در تعمیرگاه powergearbox برای همیشه از مشکلاتی از این قبیل راحت شده اند .

ضربه زدن یا گاز هرز خوردن از دنده 1 به 2

 در هنگام گرم بودن گیربکس پژو 206 و 206 همانند مورد قبلی این نیز از عیوب فابریک و طراحی می باشد با تغییراتی در گیربکس برای همیشه بر طرف خواهد شد.

ضربه زدن در دنده عقب اتومبیل های پژو 206 و 207

 این مورد هم از عیوب فابریک گیربکس های AL4 است که با تغییراتی در سیستم گیربکس برای همیشه برطرف خواهد شد.

گرم شدن گیربکس و سیستم خنک کننده گیربکس اتوماتیک

در کلیه گیربکس های اتوماتیک به دلیل نوع انتقال قدرت (torque Convertor) که عامل اصلی تولید گرما در گیربکس اتوماتیک می باشد ، روغن گیربکس توسط آب رادیاتور خنک می شود در اتومبیل های فرانسوی موجود در ایران که دارای گیربکس های AL4 می باشند.

این عمل توسط رادیاتور کوچکی که روی گیربکس نصب شده خنک می شود در اتومبیل های پژو 206 به دلیل ضعف سیستم خنک کننده به خصوص تیپ 4 و مدل های 1385 به پایین گیربگس بیش از حد گرم می شود که باعث دیر دنده عوض کردن ، احساس ضربه و در شرایط بدتر عوض نشدن دنده می شود.

البته در مدل های 85 به بالا با تغییر سیستم کامپیوتر و تعویض رادیاتور خنک کننده گیربکس با نوع بزرگتر این مشکل تا حد زیادی برطرف شده.

علائم خرابی شیربرقی 206 اتوماتیک

از علائم خرابی شیربرقی 206 اتوماتیک روشن شدن چراغ های S و * بر روی صفحه نمایشگر به حالت چشمک زن است. در اکثر موارد روشن شدن چراغ های اس و برف با قرار گرفتن گیربکس در مد اضطراری همراه است.

مد اضطراری یا گیرکردن در دنده 3 در گیربکس 206 اتوماتیک

مد اضطراری به حالتی گفته می شود که ECU،گیربکس را در حالت دنده 3 قرار داده تا امکان ادامه کار گیربکس تا رسیدن به تعمیرگاه و رفع عیب فراهم آید که بسیاری از رانندگان با کاهش یافتن شتاب اولیه خودرو و عدم تعویض دنده گیربکس متوجه عیب در سیستم گیربکس اتوماتیک یا قرار گرفتن در مد اضطراری می شوند.

این در حالی است که با خاموش و روشن کردن موتور این ایراد موقتا رفع شده و گیربکس به حالت عادی بر می گردد،تا دوباره چراغ های Sو*در فواصلی که اصلا قابل پیش بینی نیستند  روشن شوند. برخی از رانندگان ممکن است هر روز با این مشکل مواجه شوند و برخی ممکن است هفته هایی را بدون هیچ درد سری بین روشن شدن چراغ های Sو*طی کنند.

خطای ثبت شده در ECU گیربکس اتوماتیک عبارت است از:

خطای شیربرقی تنظیم فشار،خطای شیربرقی تورک کانورتور و خطای تنظیم فشار

علت ثبت خطا در ECU:

خطای تنظیم فشار وقتی ثبت می شود که ECU بین فشار محاسبه شده و فشار واقعی(فشار معیار ثبت شده در ECU)اختلافی را حس کند.

این اختلاف فشار معمولا در اثر فرار روغن در داخل گیربکس اتفاق می افتد.که می تواند ناشی از فرسودگی قطعات مکانیکی،اورینگ ها،عدم آب بندی شیربرقی با بلوک هیدرولیکی و….باشد.به هر حال بیشترین دلیل ثبت خطای شیربرقی ناشی از فرار روغن در گیربکس اتوماتیک است.

تشخیص دلیل اصلی فرار روغن در گیربکس اتوماتیک:

فرار روغن احتمالات زیادی دارد که باید یک به یک چک شوند تا به ایراد اصلی پی ببریم. برای پی بردن به ایراداصلی فرار روغن در گیربکس اتوماتیک همانند یک الگوریتم احتمالات زیر را به ترتیب چک می کنیم.

1-سطح مایع انتقال قدرت(سطح روغن گیربکس اتوماتیک)

میزان سطح روغن موجود در گیربکس اتوماتیک را چک کنید و درصورت نیاز مقدار آن را اصلاح کنید. زیاد یا کم بودن مقدار روغن گیربکس اتوماتیک به یک اندازه برای گیربکس مضر هستند و باید حتما از تنظیم بودن سطح روغن مطمئن شویم. علاوه بر مقدار روغن،کیفیت روغن گیربکس نیز باید مورد بررسی قرار گیرد ودرصورتی که روغن داخل گیربکس سیاه شده و بوی سوختگی می دهد و حاوی مواد فلزی،پلاستیکی و …می باشد حتما باید بطور کامل بادستگاه ساکشن گیربکس اتوماتیک تعویض شود.

 البته روغن گیربکس در اثر کار کردن معمولا به رنگ سیاه در می آید و این خود به تنهایی دلیلی برای کثیفی و غیر قابل استفاده بودن روغن گیربکس نیست و حتما تشخیص کیفیت روغن گیربکس را به متخصصین امر بسپارید.

2-سنسور فشار

به کمک دستگاه دیاگ فشار خط اصلی انتقال روغن را بررسی کنید.

پارامتر های زیر را بصورت دقیق بررسی کنید.

فشار روغن را درحالت های N و Dبررسی کنید و با اعداد زیر مطابقت دهید:

در حالت Nفشار روغن باید بین2.4 تا 2.8 بار باشد.

در حالت درایو(D)فشار روغن باید بین 2.8 تا 3.1 بار باشد.

موتور را تحت بار در دور2200دور در دقیقه قرار دهید،در این حالت فشار روغن باید بین11.3 تا 11.7 بار باشد.

در صورت عدم تغییر فشار بر روی دستگاه دیاگ،سنسور آلمینیومی یا سنسور فشار را مورد بررسی قرار دهید.

در صورتی که سنسور فشار معیوب باشد معمولا فشار ثابت 6.5barتوسط ECUثبت می شود.و این به معنی خرابی قطعه و ثبت خطای دائمی در ECUاست و تنها با تعویض قطعه مشکل حل می شود.

اگر همچنان هیچ مشکلی در طی مراحل بالا پیدا نشده تست مرحله ی 3 را انجام دهید.

 3-تعویض شیربرقی(selonoid valve)

*شیربرقی تنظیم فشار و شیربرقی تورک کنورتور را تعویض نمایید.

*به هنگام تعویض شیربرقی حتما به طول پیچ های متصل به شیربرقی توجه نمایید تا با دیگر پیچ های بلوک هیدرولیکی جابه جا نشوند.

*پیچ های شیربرقی را تا 8NMسفت کنید.

*سلکتور انتخاب دنده را تنظیم نمایید.

*قبل از نصب کارتل حتما آهن رباها را برروی آن قرار دهید.

*سطح روغن گیربکس را تنظیم کنید.

*ECUگیربکس را به روز کنید.نسخه های قدیمی نرم افزار های نصب شده معمولا با شیربرقی های جدید که اصطلاحا به آنها بورگ وارنر(Borg Warner)نیز گفته می شوند سازگاری ندارند.

(تفاوت شیربرقی های قدیمی و شیربرقی های جدید در رنگ سوکت آنهاست.که رنگ سوکت شیربرقی های قدیمیبهرنگ کرم و رنگ سوکتشیربرقی های جدید به رنگ مشکی است.)

انجام عملیات بالا معمولا مشکل خطای شیربرقی را رفع می کند.در صورتی که مشکل همچنان پا برجاست انجام مراحل زیر را دنبال کنید.

4-بدنه بلوک هیدرولیکی(که اصطلاحا به آن ساعت گیربکس نیز گفته می شود)را تعویض کنید.

5-کیت اورهال گیربکس را تهیه نموده و تعویض نمایید.

با گیربکس AL4 بیشتر آشنا شوید

گیربکس AL4 یکی از بهترین گیربکس‌های اتوماتیک است که امروزه در برخی از خودرو‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه، توضیح مختصری از طراحی گیربکس AL4 و عملکرد آن، به علاوه آشنایی با انواع قطعات این نوع گیربکس را خدمت شما ارائه خواهیم داد.

روز به روز افراد بیشتری تمایل پیدا می‌کنند که از خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک استفاده کنند. این موضوع به خاطر وجود انواع مختلف گیربکس اتوماتیک است که رانندگی با این نوع خودرو‌ها را بسیار لذت بخش کرده است.

گیربکس AL4 در خودروهای مختلف

شرکت خودروسازی در فرانسه به منظور ارتقا کیفی مدل‌های اتوماتیک، با مشارکت شرکت رنو اقدام به طراحی و عرضۀ گیربکس AL4 کرد. این گیربکس از مدل‌های تیپ ترونیک گیربکس‌های اتوماتیک به حساب می‌آید.

گیربکس AL4 در خودروهایی مانند مگان، لوگان، داستر، لاگونا، سران و در بعضی از مدل‌های پژو مانند 308، 206 و پارس استفاده شده است. این گیربکس عرضیِ پنج دنده‌ای در ابتدا، DPO نام گرفت. گیربکس AL4 یک محور انتقال مکانیکی/ هیدرولیکی دارد که به وسیلۀ دیفرانسیل انتگرالی، مونتاژ شده است. این گیربکس به طور مداوم در حال ارتقا است که هم اکنون می‌توانید تغییراتی مانند 4HP و BVA را در آن مشاهده کنید.

مشخصات گیربکس AL4:

گیربکس AL4 یک گیربکس عرضی پنج دنده‌ای است. این گیربکس دارای چهار‌دنده برای حرکت به سمت جلو و یک دنده جهت حرکت به سمت عقب است. در ساختمان جعبه دنده اتوماتیک AL4 از سیستم مبدل گشتاور همراه با کنترل الکترونیکی بهره برده شده و همه چیز به شکل الکتروهیدرولیک مدیریت می‌شود. در این گیربکس دو برنامۀ ویژه نیز برای شرایط مختلف عرضه شده است. یکی وضعیت اسپورت بوده و دیگری وضعیت زمستانی. در ادامه، شما با وضعیت اسپورت و وضعیت زمستانی بیشتر آشنا خواهید شد.

ساختمان گیربکس AL4 شامل شش قسمت اصلی است:

اجزای گیربکس AL4

  1. مبدل
  2. شافت ورودی
  3. پمپ روغن نصب شده
  4. دزدگیر ثانویه دنده پایین
  5. چرخ پارک
  6. شافت ثانویه
  7. چرخ دنده جانبی محرک
  8. حلقه
  9. واحد دیفرانسیل
  10. پوشش
  11. صفحه قابل تنظیم
  12. توزیع کننده هیدرولیک (DH)
  13. شیر دستی
  14. توزیع کننده هیدرولیک کمکی (DHA)
  15. کلاچ E1 (معکوس و 1)
  16. کلاچ ٍE2 (دوم، سوم، چهارم)
  17. هاب
  18. ترمز F1 (چهارم)
  19. ترمز F2 (معکوس)
  20. ترمز F3 (1 و 2)
  21. دستگاه اپی سیلیک
  22. دنده پایۀ دنده پایین

قسمت‌های مهم گیربکس AL4

ماژول‌های کنترل (TCM) در گیربکس AL4، مهم‌ترین قسمت سیستم کنترل الکترونیکی هستند. این ماژول اطلاعات را از سنسورها و کلیدها برای تعیین مقدار قدرت انتقال دریافت می‌کند.همچنین این ماژول می‌تواند عملیات عیب‌یابی را با توجه به اطلاعاتی که بدست می‌آورد، انجام دهد و با تشخیص سریع مشکل به شما در کاهش هزینۀ تعمیر گیربکس AL4 کمک می‌کند.

مکانیزم گیربکس AL4:

1) TCM

این مکانیزم شامل دو زنجیره چرخدنده است که به شکل سیاره‌ ای حرکت می‌ کنند. همچنین از دو عدد کلاچ برای انتخاب یک یا چند عضو از زنجیره بکار می‌ رود. کلاچها از نوع چند صفحه ای بوده که بوسیله یک پیستون هیدرولیک و فنر برگشت کار می‌ کنند.

2) ECM

 سیستم کامپیوتری (ECM)، وظیفۀ کنترل و هدایت خودروهای اتومات را بر عهده دارد. ECU در گیربکس AL4، با توجه به سنسورهایی که به موتور متصل است وضعیت و شرایط خودرو را تحلیل کرده و پاسخ‌های مناسبی را به خروجی‌ها (انژکتور، جرقه‌زن‌ها و…) اعمال می‌کند.

اطلاعاتی راجب گیربکس AL4

گیربکس AL4 در واقع یک گیربکس بسیار حساس است. در ادامه با توضیح دادن چند نکته به شما کمک می‌کنیم تا کمی بیش‌تر این گیربکس را بشناسید.

1) نصب و راه اندازی گیربکس

اگر قصد دارید از گیربکس AL4 در خودروی خود استفاده کنید، بهتر است در ابتدا مطمئن شوید که گیربکس شما فاقد نقص و عیب باشد. پس از نصب گیربکس AL4، دقت کنید که موتور گیربکس بی‌نظمی نداشته باشد. توجه به این جزئیات بسیار مهم است زیرا با گذر زمان عملکرد اجزای گیربکس کاهش می‌یابد. پس بهتر است از همان ابتدا به این جزئیات توجه کنید.

2) خنک کننده گیربکس AL4

برای روغن گیربکس، خنک کنندۀ خارجی وجود ندارد. وظیفۀ خنک کنندگی روغن بر عهدۀ یک قطعۀ کوچک است که در پشت گیربکس AL4 قرار دارد. گردش آب در این قطعه دمای روغن را در گیربکس خودرو به حالت تعادل نگه می‌دارد.

3) توانایی سازگاری

شاید شما هم شنیده باشید که گیربکس اتوماتیک عملکرد خودروی شما را در حافظۀ خود ذخیره کنند. به همین علت گیربکس AL4 به شما کمک می‌کند تا هوشمندانه شتاب بگیرید.

4) حالت‌های جایگزین

اکثر گیربکس‌های AL4 دارای پنل سوئیچ سه طرفه هستند که امکان حالت‌های Sport (اسپرت)، Snow (زمستانی) یا دنده‌های پایین را فراهم می‌کند. همان طور که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم؛ حالت اسپرت (Sport) در واقع برای شتاب‌گیری بیش‌تر است و با ایجاد تغییرات در سیستم‌ گیربکس AL4، فرمان پذیری و هندلینگ رانندگی پر هیجانی را به شما ایجاد می‌کند.

5) اجزای داخلی

ساختار اولیه و قسمت‌های اصلی گیربکس AL4 در طی سال‌ها تغییر زیادی نکرده است. در واقع تفاوت اصلی در سیستم هیدرولیکی این گیربکس است که با افزایش تعداد سلونوئیدها عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. سلونوئیدهای قدیمی جریان را تا 50 هرتز پالس می‌کردند، اما سلونوئیدهای جدید تا 100 هرتز را هم پالس می‌کنند. خرابی سلونوئید در گیربکس Al4، باعث می‌شود که خودرو به حالت Limp mood برود. سپس ECU بر اساس اطلاعات بدست آورده از سنسورها می‌تواند تا حدودی از بروز مشکلات جلوگیری کند.

منبع: tehran-gearbox.com

خروج از نسخه موبایل