خصوصیات قطعات در انواع دکل خود ایستا

دکل خود ایستا نمونه ای از دکل های مخابراتی است که کاربرد فراوانی در نصب آنتن های مختلف دارد. دکل های خود ایستا معمولا به دو صورت سه پایه و چهار پایه هستند که پیمانکار می بایست با توجه به شرایط محیط مناسب ترین آن را در محل اجرا کند. دکل چهار پایه ظرفیت بالاتر و ارتفاع بیشتری دارد در حالی که دکل های سه پایه ظرفیت کمتری دارند. فروش دکل خود ایستا به دلایلی که در ادامه ذکر خواهیم نمود بسیار رواج دارد.

دکل خودایستا چیست ؟

دکل های خود ایستا دکل هایی هستند که معمولا از ۳ یا ۴ پایه برای ساخت آن استفاده می شود. دکل های خود ایستا اصولا بدون کابل مهار طراحی و مورد استفاده قرار می گیرند و پایه این دکل ها توسط اعضای خرپایی به هم متصل است. دکل خود ایستا که نام دیگر آن لتیس نیز می باشد، در آن پایه هایی به شکل نبشی و یا لوله به کار رفته است. اجزای داخلی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد نیز معمولا به صورت شبکه ای است. سطح مقطع در این نوع دکل، هر چه ارتفاع بیشتر شود کاهش پیدا می کند و هر قطعه ای که در ساخت دکل های خود ایستا مورد استفاده قرار می گیرد، کد و شماره شناسایی مخصوصی دارد که می بایست درست سر جای خود نصب شود.

مقاله مرتبط: دکل مهاری خرید

برخی نکات از ویژگی های دکل های خود ایستا

توجه داشته باشید که فاصله پایه ها در دکل های خود ایستا در میزان ظرفیت بارگذاری دکل ها موثر است. به گونه ای که هر چقدر فاصله پایه ها از یکدیگر بیشتر باشد، ظرفیت دکل بالاتر خواهد رفت. اما به خاطر داشته باشید دکل با پایه های کم عرض نیز مصارف و کاربردهای گوناگون دارد.

زمانی که فاصله پایه های دکل خود ایستا افزایش پیدا می کند قاعدتا هزینه ساخت دکل به طور کلی بالا می رود اما از طرف دیگر هزینه ای که می بایست برای اجرای پی متحمل شوید کمتر خواهد بود. برعکس این مورد نیز وجود دارد. یعنی در صورتی که فاصله پایه ها از یکدیگر کمتر باشد، شاید هزینه ساخت دکل به طور کلی کمتر شود ولی هزینه اجرایی پی افزایش خواهد یافت. اما به طور کلی بهتر است که با توجه به شرایط محیطی، جغرافیایی و کاربری، نمونه ای بهینه از یک دکل خود ایستا را اجرا کنید.

دکل خود ایستا با چهار پایه

در دکل های خود ایستای چهار پایه به طور معمول، تمامی قطعات از نبشی ساخته می شود و همان طور که از نام آن می توان فهمید، این دکل چهار پایه بر روی زمین دارد. هر یک از پایه های نبشی زاویه ۹۰ درجه با یکدیگر دارند که بوسیله پیچ و مهره های مخصوص به یکدیگر متصل شده اند. استفاده از دکل های ۴ پایه تنها در زمان هایی است که ارتفاع دکل بیشتر از ۲۴ متر بوده و یا دکل متحمل بار زیادی است. در غیر این صورت اجرای دکل ۴ پایه ضروری و بهینه نیست. دکل های خود ایستای ۴ پایه ظرفیت آنتن های زیادی را دارند و علاوه بر این سطح بادخور در آن ها بالاست.

دکل خود ایستا با سه پایه

دکل خود ایستا سه پایه که جایگزین دکل مهاری دکل هایی هستند که معمولا به صورت مشبک ساخته می شوند و مورد استفاده آن ها بیشتر برای نصب شدن آنتن های موبایل و بی سیم و همینطور آنتن ماکروویو است. پایه های این دکل بیشتر از نوع نبشی است و به طور معمول از نبشی های ۶۰ درجه و میل گرد های سنگین برای اجرای پایه های آن استفاده می شود. دکل های سه پایه از نظر ساخت و اجرا، خود به دو دسته تقسیم می شوند:

دکل سه پایه لوله نبشی و دکل سه پایه تمام نبشی.

دکل با لوله نبشی به گونه ای است که پایه ها لوله بوده و در اجزای داخل دکل از نبشی استفاده شده است و برای این که قطعات داخلی دکل به پایه متصل شود از پیچ و مهره و جوشکاری استفاده می کنند. این در حالی است که دکل سه پایه تمام نبشی به طور کلی از نبشی برای ساخت آن استفاده می شود و همانطور که پیشتر گفتیم نبشی های ۶۰ درجه در اجرای آن مورد استفاده قرار می گیرد که تنها به وسیله پیچ و مهره قابل اجرا است.

برخی از مزایا و معایب نصب دکل خودایستا

استفاده از دکل مخابراتی خود ایستا به خودی خود مزایا و معایبی را به همراه دارد که پیمانکار می بایست با توجه به شرایط محیطی و اقتضای آن، برای نصب و راه اندازی دکل خود ایستا اقدام کند. در این جا به برخی از مزایا و معایب نصب دکل خود ایستا اشاره می کنیم.

مزایا:

این دکل ها معمولا سطح بادگیر زیادی دارند.

مقاومت، پایداری و ظرفیت دکل ها معمولا در مقابل بادهای شدید بالاست.

در صورت بروز مشکل عیب یابی به راحتی قابل انجام است چرا که امکان بررسی تمام قسمت های دکل وجود دارد.

معایب :

گاهی نیاز به فضای زیاد برای نصب دکل خودایستا، ممکن است عیب آن به شمار برود.

در دکل هایی که از لوله در ساخت آن استفاده شده است امکان بازرسی قسمت های داخلی لوله به طور کامل نیست.

خوردگی لوله ها تا زمانی که نمایان نشود، مشخص نخواهد شد.

نیاز به جوشکاری زیاد در برخی از مواقع برای نصب قطعات مختلف دکل

آئین‌نامه‌ها و استانداردهای استفاده از دکل خود ایستا

فونداسیون برای دکل های مخابراتی

طبق استاندارد EIA-RS-222-f برای دکل های مخابراتی دو نوع فونداسیون معرفی شده است:

۱٫فونداسیون عمقی: در دکل‌های خودایستا بدلیل بروز کشش در یکی از پایه‌ها به صورت پاشنه‌ای و در دکل‌های مونوپل بدلیل بروز گشتاور زیاد در پای دکل به صورت شمعی طرح می‌شود.

۲٫به دلیل مشکلات حفاری در زمین های سنگی فونداسیون ها به صورت گسترده و سطحی طراحی میشود. که بتواند گشتاور ناشی از واژگونی را به دلیل جرم بالای خود تحمل کنند.

طبق نقشه موجود تمام قطعات و اجزای دکل به صورت مجزا ساخته شده اند. و برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی این قطعات را با گالوانیزه گرم پوشش می دهند. پیچ و مهره‌های دکل‌ها معمولا از نوع پیچهای مقاوم گرید ۸٫۸ می باشد.

با توجه به شرایط محل نصب دکل خود ایستا ۳ پایه، نصب این نوع دکل ها با جرثقیل یا به وصورت دستی انجام می شود.

خروج از نسخه موبایل