هر هکتار باغ پسته چقدر محصول می‌دهد؟

امروزه بیشتر باغدارانب که در مناطق گرمسبری و نیمه گرمسیری ساکن هستند در صدد این هستند که زمین‌های خود را به باغاتی پر بار از نهال و درختان پسته تبدیل کنند به همین خاطر سوالات متعددی را در این رابطه بازگو می‌کند که یک نمونه از آنها این است که هر هکتار باغ پسته تا چه میزانی محصول و باردهی خواهد داشت؟

برای پاسخ به این سوال میزان دقیق و قطعی را نمی‌توان بازگو کرد چرا که باغات در هر منطقه و استانی بسته به شریط اقلیمی و محیطی که دارا هستند متنوع بوده است اما می‌توانیم بررسی‌های متعدد و میزان برداشت از باردهی در هکتارهای نهال پسته در این چند سال اخیر را بازگو کنیم تا شما هم به میزان تقریبی از برداشت محصول پسته در باغات خود اطلاعاتی داشته باشید لذا در این رابطه با ما همراه باشید تا مطالبی مفید را از باردهی نهال پسته در هر هکتار برای شما افراد مبتدی و باغدار بازگو کنیم.

باردهی نهال پسته در هر هکتار از مناطق ایران

همانطور که در مقالات بالایی گفته شد این موضوع در باغات متغیر بوده است اما به طور تقریبی اگر بخواهیم مقادیر عددی را برای شما تعین کنیم به ازای باردهی نهال پسته در هر هکتار سالیانه حداقل 1 تن باردهی دارد، البته این رقم برای باغاتی است که نهال‌های پسته جوان و سالمی را به کاشت رسانیده‌اند و تازه برای اولین بار شروع به باردهی خود کرده‌اند.

بهتر است بدانید که هر هکتار قابلیت کاشت 500 الی 600 عدد از نهال و درخت پسته را دارد که در سنین 12 الی 15 سالگی خود می‌تواند در هر هکتار تا خدود 6 الی 8 تن باردهی داشته باشد به طوری که هر درخت و نهال پسته بالغ به حدود 20 کیلو گرم باردهی در طول سال دارد.

با توجه به آمار و اطلاعات در این چند سال اخیر یکی از باغاتی که در استان دامغان واقع شده است توانسته رکورد بالای را در باردهی خود در هر هکتار داشته باشد که این رتبه در هر هکتار 40 تن بوده است که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است که نشان از رسیدگی عالی در باغات خود دارد.

باردهی انواع نهال پسته در هر هکتار

  1. نهال پسته فندقی
  2. نهال پسته اکبری و احمد آقایی
  3. نهال پسته کله قوچی

بهتر است بدانید که هر درخت و نهال پسته‌ای با توجه به نوع نژادی که دارا است از باردهی متنوعی در هر هکتار برخوردار می‌باشد به طوری که نهال پسته فندقی در هر هکتار تا حدود 5 الی 8 تن باردهی را به خود اختصاص داده است که باعث شده خرید نهال پسته در این نوع از افزایش بالایی برخوردار باشد.

 همچنین قابل ذکر است که نهال پسته اکبری و احمد آقایی حداقل میزان باردهی در هر هکتار 4 تن بوده است و حداکثر آن در هکتار تا 10 تن هم رسیده است؛ این ویژگی در این دسته از نهال مجر شده تا فروش نهال پسته در این دو نوع نژاد افزایش چشم‌گیری داشته باشد و بیشتر باغدارا درصدد تهیه این نمونه‌ها باشند.

 لازم به ذکر است از دیگر ارقام نهال پسته دیگری که از طرفدارهای زیادی برخوردار است و باردهی بالایی در هر هکتار دارد نهال پسته کله قوچی است که میزان باردهی آن در هکتار تا 6 الی 7 تن بوده است که یکی از انواع مرغوب این دسته از درختان به حساب می‌آید.

بررسی میزان باردهی نهال پسته در استان‌های مختلف

یکی از مطرح‌ترین نهال‌های پسته‌ای که در استان دامغان به کاشت می‌رسد نهال پسته خنجری است که می‌توان در هر هکتار تا 500 الی 625 عدد نهال پسته را به کاشت رساند میزان بادرهی که این دسته از درختان در این استان دارند به حدود میانگین در هر هکتار 6 الی 8 تن می‌باشد که باعث شده کشاورزان این مناطق از بازدهی بالایی از باغات خود برخوردار باشند‌

 لازم به ذکر است طبق بررسی‌های صورت گرفته در میزان برداشت باردهی نهال پسته در استان رفسنجان تا حدود 8 تن در هر هکتار بوده است که باعث شده کشاورزان این منطقه را به عنوان موفق‌ترین باغداران در حوزه باردهی نهال پسته به جوامع مختلف مطرح شوند؛ چرا که از بزرگ‌ترین استان‌های در حال تولید و پرورش نهال پسته در کشور نیز این دو استان نام برده شده می‌باشد که بالاترین باردهی را در هر هکتار به خود اختصاص داده است.

نتیجه‌گیری:

کلام آخر دریافتیم که میزان برداشت از محصول در هر هکتار در هر استان و منطقه‌ای متفاوت بوده است و بسته به شرایط رسیدگی و نوع درختی که انتخاب می‌نمایید می‌تواند در این موضوع موثر باشد به همین خاطر بهتر است به سایت فروش نهال پسته نهالستان برتر نهال، مراجعه کنید و ضمن استعلام  قیمت نهال پسته در واریته‌های متنوع و خرید نهال پسته خود را توجه به سرمایه‌ای که دارید به انجام برسانید.

خوشبختانه مجموعه برتر نهال توانسته است فروش نهال پسته خود را با بالاترین کیفیت به دست مشتریان خود برساند لذا برای سفارشات به شماره‌ای که در انتها سایت آورده شده تماس حاصل کنید.

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

خروج از نسخه موبایل