جک پنوماتیک از 0 تا 100 !! + قیمت

جک پنوماتیک یا سیلندر پنوماتیک

جک(سیلندر) پنوماتیک همانگونه که از نامش پیداست با هوای فشرده سر و کار دارد و جزء عملگر های پنوماتیک (بادی) می باشد. از پرکاربردترین محصولات اتوماسیون صنعتی جک پنوماتیک می باشد. به طور خلاصه و کامل هوای فشرده از مجرای ورودی جک وارد و در پشت جک جمع می شود. فشاری که هوا به سیلندر وارد می کند موجب حرکت خطی می شود. با توجه به اینکه شفت جک با آن اتصال برقرار کرده جک به حرکت در می آید.

این سیلندر ها وظیفه جابه جایی و انتقال خطی دارند. از معیار های اصلی در انتخاب سیلندر پنوماتیک میتوان به قطر پیستون و طول کورس اشاره کرد. طول کورس فاصله بین نقطه اولیه تا نقطه ثانویه است که شفت سیلندر طی میکند،معمولا طول کورس برای سیلندر های پنوماتیک بین 1 تا 2000 میلی متر می باشد. سیلندر پنوماتیک دارای فشار کاری هستند برای تنظیم فشار کمپرسور هوا از تجهیز رگلاتور پنوماتیک استفاده می شود.

قیمت جک پنوماتیک

یکی از مهمترین موارد در خرید این محصول قیمت آن است. سیلندر پنوماتیک در بازار صنعت با قیمت های متفاوتی به فروش می رسد؛ چرا که از نظر کیفیت با هم  متفاوت اند،برخی از آنها قوی تر و قیمت گران تری نسب به سایر اجناس دارند.

انواع جک پنوماتیکی

سیلندر های یکطرفه

این سیلندر ها کورس را یکطرفه طی میکنند.هوای فشرده از یک جهت وارد و پیستون را به حرکت وادار میکند.هرگاه فشار هوا قطع شود(هوایی درون سیلندر وجود نداشته باشد). پیستون و میله پیستون به کمک فنری به نام فنر بازگراننده  به حالت قبلی خود برمی گردد.

1- محدودیت طول کورس با میزان خروج سیلندر رابطه مستقیم دارد

2-مقاومت فنر حدود 10% از نیروی جلوروی می کاهد

3-توقف جک حتی در شرایطی که فشار هوا قطع شود به طور دقیق صورت میگیرد

4-مصرف هوا تنها درز هنگام حرکت جک اتفاق میافتد.

سیلندر های دوطرفه

این سیلندر ها برخلاف جک های یک طرفه وظیفه برگشت در میله پیستون را نیز بر عهده دارند. لازم به ذکر است که فنر بازگرداننده هیچ نقشی در این مدل جک ندارد و هوای فشرده عملیات بازگشت را انجام می دهد. هوای فشرده وارد جک دوطرفه شده و باعث حرکت پیستون و خروج ان میشود،تخلیه هوای موجود در سیلندر تا زمانی ادامه پیدا میکند که جریان هوای فشرده با همکاری شیر تغییر یابد(برعکس شود)؛در یک بازه زمانی هوا از درپوش فوقانی جک وارد و منجر به برگشت پیستون و شفت؛ به حالت اولیه می شود.

مشخصات کلی برای سیلندر های دوطرفه:

1-ترکیب دو جک دو طرفه کافی است تا شفت در چند موقعیت موضعی متوقف شود

2-رفت و برگشت هردو توسط خود جک و نیروی باد انجام می شود.

کاربرد سیلندر پنوماتیک

در این عصر تکنولوژی بیشتر کارهای صنعتی اتوماسیون شده اند و بصورت اتوماتیک انجام می شود و سیلندر پنوماتیک نقش مهمی در این اتوماسیون دارد. در دستگاههای cnc ، تولید شیرالات، خودروسازی و حتی دستگاهای شهر بازی انواع جک پنوماتیک استفاده شده است.

این تجهیز معمولا توسط شیر پنوماتیک کنترل شده و بالا و پایین می آید. با ترکیب چند جک حرکات پیچیده ای می توان انجام داد. کاربرد جک های یکطرفه شامل جدا کردن قطعات از قالب،باز و بسته کردن درب ها،ترمز،پرس و فشرده سازی در صنعت است.

کاربرد جک های دو طرفه در حرکاتی با نیروی متوسط و حتی کمتر است؛در صنایع فشرده سازی،سوراخ کاری،ترمز غلطک و حتی پایین اوردن قطعات بسیار پر رونق است.

جک های پنوماتیکی مطابق کاربرد آنها:

*جک کتابی

*جک فشرده(کامپکت)

*جک بدون شفت(رادلس)

*جک چهار میل

*جک قلمی

پر کاربرد ترین جک پنوماتیک، جک های شفت دار و به طور عمده از نوع چهار میل و قلمی می باشد.

جک پنوماتیک چهار میل

بیشترین تفاوت در بازه قیمت این مدل به نوع سایز بندی آن بر می گردد هرچه قطر داخلی سیلندر و دوره(کورس) جک بیشتر و بزرگتر باشد باید از متریال بیشتری در آن استفاده کرد.

جک پنوماتیک قلمی

در اصل قیمت این جک ها به جنس کار شده در بدنه سیلندر وابسته است. مثلا سیلندری که بدنه استیل دارد مقاوم تر از سیلندری است که بدنه آلومینیومی دارد،همچنین جک با بدنه استیل قادر است فشار بیشتری را تحمل کند؛بنابراین جک با بدنه استیلِ این مدل گران تر است.البته سایز بندی در قیمت این مدل نیز تاثیر دارد،اما نه به اندازه جنس آن.

جک پنوماتیک کامپکت

تغییردر قیمت این مدل از سیلندر ها مربوط به تنوع در مدل و نحوه نصب آنهاست.از تاثیر نوع شیفت در قیمت سیلندر کامپکت چشم پوشی نکنید.قیمت مدل شیفت معمولی نسبت به قیمت مدل های ویژه(ثابت و چهارگوش)نصف می باشد؛ سایز بندی در تعیین قیمت این مدل بی تاثیر نیست.

نصب سیلندر پنوماتیک

اگر سیلندر در اندازه مناسب خریداری  کرده باشید با نصب آن مشکلی نخواهید داشت. نشیمنگاه جک معمولا بر روی لولای جک می نشیند و شفت آن به دوشاخه سرجکی یا چشمی قرقره ای وصل می شود. پس از نصب فیزیکی حالا باید ورودی و خروجی هوا را وصل کنید تا کار تمام شود. برای عملکرد بهتر  و عمر بیشتر جک توصیه می شود از تجهیزات واحد مراقبت پنوماتیک استفاده کنید.

مزیت

از مهم ترین و اصلی ترین مزیت های سیلندر های پنوماتیک عدم آلودگی آنهاست، زیرا کارکرد جک ها با هوای فشرده، پاک می باشد به طوری که در صنایع غذایی،بهداشتی دارویی و پزشکی و…مورد استفاده قرار می گیرد.

برند های معتبر و معروف سیلندر های پنوماتیک

برند اسکو آمریکا؛ فستو آلمان؛ بورکرت آلمان؛ نورگرن انگلیس از معتبر ترین برند های این صنعت به شمار می روند البته اگر به دنبال قیمت مناسب تری باشید برند های شاکو و ایرتک چین (تایوان) به شما پیشنهاد می شود.

کورس جک بادی پنوماتیک

کورس جک پنوماتیک به فاصله بین نقطه شروع حرکت تا آخرین نقطه ای که شفت سیلندر یا میله پیستون طی می کند گفته می شود و برحسب میلی متر سنجیده می شود. طول کورس پیستون سیلندر های پنیوماتیک بر حسب سفارش ساخت 10 تا 2000 میلی متر می باشد. در صورتی که طول کورس پیستون زیاد باشد باید حداکثر باری را که میله پیستون با شفت سیلندر تحمل می کند را محاسبه کرد تا بار اضافی سبب خم شدن میله پیستون نشود.

معرفی جک پنوماتیک چهار میل 200*100 SC :

قیمت جک پنوماتیک چهار میل که یکی از رایج ترین  انواع سیلندر های پنوماتیک می باشد را از فروشگاه ایر اسپید استعلام بگیرید. با استفاده از این محصول می توان حرکت های رفت و برگشتی را به خوبی طراحی و اجراء کرد؛چرا که جک ها با فشار سیال در پشت سیلندرها حرکتی به صورت رفت و برگشتی دارند.

جک پنوماتیک چهار میل 200*100 SC، در کنارِ داشتن طراحی خیلی ساده، بسیار کارآمد عمل می کند، یعنی سیلندر به همراه پیستون حرکت می کند و این امر سبب جا به جایی اشیاء مختلف می شود.جک چهار میل پنوماتیک یکی از عملگرهای پنوماتیک است که فقط کارکرد آن با هوای فشرده شده است.

در ابتدای کار هوای فشرده شده از پورت ورودی جک پنوماتیک چهار میل عبور می کند و سپس در پشت سیلندر پنوماتیک قرار می گیرد، این قرار گیری در پشت سیلندر باعث وارد شدن نیرو می شود و صفحه را به حرکت در می آورد؛ در واقع شفت جک به صفحه متصل است. در نتیجه جک به حرکت در می آید.

نحوه عملکرد جک پنوماتیک چهار میل 200*100 SC :

این سیلندر پنوماتیک با استفاده از ساختار سیلندر پیستونی کار می کند و در دو نوع یک طرفه و دو طرفه تولید می شود. جک چهار میل پنوماتیک یک طرفه، در یک سر پیستون قرار می گیرد. این جک به وسیله دیگری مثل فنر متصل است و پیستون را به سمت دیگر هدایت می کند و در نهایت حرکت ایجاد می شود.

جک چهار میل پنوماتیک دو طرفه، در دو طرف پیستون قرار می گیرند. از یکی از جک ها برای وارد کردن نیرو و حرکت و هدایت پیستون و از دیگری برای برگشت و ضربه استفاده می شود.

برخی از مشخصه های جک پنوماتیک چهار میل 200*100 SC :

سیلندر چهار میل پنوماتیک مانند دیگر جک های پنوماتیک با مشخصه هایی شناخته می شود مانند:

    کورس

پیستون هر سیلندر پنوماتیک، دارای مقداری به نام کورس است. این مشخصه میزان جابه جایی تجهیزات متصل به جک را نشان می دهد. کورس پیستون در واقع به فاصله میان اولین نقطه شفت سیلندر تا نقطه پایانی گفته می شود. این فاصله را به میلیمتر بیان می کنند.

    قطر میل پیستون

قطر میل پیستون یکی از مشخصه هایی است که هنگام انتخاب هر نوع سیلندر پنوماتیک باید به آن توجه کنید. میزان این قطر روی کارکرد جک پنوماتیک در حرکت های طولانی تاثیرگذار است، تا این حرکت ها باعث خم شدن و شکستگی نشوند. برای همین قطر میل پیستون را بیشتر در نظر می گیرند. میزان این قطر تعیین کننده میزان طول کورس و قدرت سیلندر پنوماتیک چهار  میل است. در سیلندرهای پنوماتیک با طول زیاد مانند جک چهار میل پنوماتیک، این مشخصه از اهمیت زیادی برخوردار است.

    مقدار ضربه گیری

کارکرد سیلندر پنوماتیک چهار میل و دیگر جک های پنوماتیک، حرکت در یک مسیر ابتدایی و انتهایی نیست. هر بار که عملیات جابه جایی در پیستون انجام می شود، ضربه هایی ناشی از جابه جایی به پیستون وارد می شود. اگر در طراحی و ساخت سیلندر پنوماتیک ، راهکاری برای جلوگیری از صدمه دیدن پیستون در نظر گرفته نشود، صفحه پیستون از داخل سیلندر تخریب می شود. برای جلوگیری از این تخریب، در ابتدا و انتهای کورس، از درپوش های ضربه گیر قرار می گیرد.

کاربرد جک پنوماتیک چهار میل 200*100 SC :

جک ها پرکاربرد ترین تجهیزات در صنایع مختلف برای ایجاد نیرو می باشند صنایعی چون …

کاربرد انواع جک پنوماتیک عبارت اند از :

خروج از نسخه موبایل