بهترین بیمه شخص ثالث از نظر مردم

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای تمام وسایل نقلیه موتوری است و مالکان این وسایل باید این بیمه را برای خودرو، موتورسیکلت و هرگونه وسیله نقلیه موتوری دیگری که دارند خریداری کنند. با گران شدن این بیمه، انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث و بیمه  درمان تکمیلی با قیمت مناسب تبدیل به یکی از مشکلات مردم شده است. در این مقاله ابتدا عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث را بررسی و سپس روش‌های خرید بهترین و ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث را معرفی می‌کنیم.

کدام بیمه شخص ثالث بهتر است؟

داشتن بیمه‌نامه ثالث نه فقط به دلیل اجباری بودن بیمه ثالث بلکه به خاطر امکان جبران خسارت‌های مالی و جانی به افراد دیگر بسیار مهم است. خرید بیمه شخص ثالث برای خودرو از این جهت که هزینه‌‌های خسار‌ت‌های جانی و مالی در تصادف‌ها را پوشش می دهد ضروری است. بهترین بیمه شخص ثالث برای ماشین بیمه‌ای است که برای خریدار خدماتی مانند خرید یا تمدید آنلاین بیمه، بیمه‌ ثالث مدت‌دار و حتی پرداخت خسارت سیار را فراهم کند. همچنین یک بیمه شخص ثالث خوب باید سقف پوشش تعهدات مالی مناسبی نیز داشته باشد. در ادامه مقاله همه این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث چه مواردی اهمیت دارند؟

عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث در تمام شرکت‌ها یکسان هستند و به همین دلیل قیمت این بیمه در تمام شرکت‌ها برابر است و یا تفاوت بسیار کمی دارد. بنابراین در زمان خرید بهترینبهتر است در کنار قیمت به موارد زیر نیز توجه کنید.

توانگری مالی شرکت بیمه برای بهترین بیمه خودرو

توانگری مالی شرکت‌های بیمه در سال 99 طبق جدول زیر است.

نام شرکت نسبت توانگری سطح توانگری
ما 184 1
ملت 279 1
سرمد 147 1
 پاسارگاد 219 1
ایران 71 2
نوین 114 1
سامان 101 1
کارآفرین 177 1
البرز 138 1
آسیا 120 1
سینا 90 2
تعاون 159 1
معلم 77 2
رازی 102 1
دانا 122 1
پارسیان 129 1
کوثر 127 1
دی 208 1
تجارت نو 150 1
زندگی خاورمیانه 926 1

توانگری سطح یک و دو نشان دهنده‌ی توانمندی شرکت در پرداخت خسارت است. در حالی که توانگری سطح چهار نشان می‌دهد شرکت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و با چالش‌های مالی بسیاری روبه رو است. بیمه‌ آسیا, دانا, پارسیان و البرز علاوه بر این که تعداد بیمه‌نامه‌ بیشتری فروخته اند از توانگری مالی بالایی در مقایسه با سایر بیمه‌ها برخوردار اند.
بر اساس آمار منتشر شده در سالنامه 98 بیمه‌ سامان، پاسارگاد، آسیا، ما، ملت و البرز همچنان توانگری مالی بالای خود را حفظ کرده اند. حفظ ثبات، کاهش زیان انباشته و ضریب خسارت پایین از عواملی است که توانگری مالی این شرکت‌ها را در سطح یک حفظ کرده است.

تعداد مراکز پرداخت خسارت

در جدول زیر می‌توانید تعداد مراکز پرداخت خسارت شرکت‌های مختلف را ببینید. به طبع هرچه تعداد مراکز پرداخت خسارت بیشتر باشد، دسترسی به این مراکز ساده‌تر خواهد بود و می‌توانید در صورت وقوع حادثه راحت‌تر خسارت خود را دریافت کنید.

نام شرکت تعداد شعب
بیمه ملت 211
بیمه ایران 120
بیمه پارسیان 60
بیمه آسیا 46
بیمه دانا 78
بیمه پاسارگاد 62
بیمه رازی 39
بیمه نوین 54
بیمه سامان 58
بیمه البرز 54
بیمه سرمد 19
بیمه معلم 58
بیمه کارآفرین 54
بیمه دی 49

پرداخت خسارت سیار

داشتن پرداخت خسارت سیار یکی از مهم‌ترین مزایا برای شرکت‌های بیمه است. پرداخت خسارت سیار یا همان پرداخت خسارت در محل، فرایند ارزیابی و پرداخت خسارت را برای مردم آسان می‌کند و همین امر می‌تواند در انتخاب بهترین بیمه ماشین تاثیر بسزایی داشته باشد. در جدول زیر وضعیت پرداخت خسارت سیار شرکت‌های بیمه مشخص شده است.

چه عواملی بر قیمت بیمه شخص ثالث تاثیر می‌گذارند؟

قیمت بیمه شخص ثالث معمولا در یک بازه مشخص قرار دارد و توسط بیمه مرکزی تصویب می‌شود. با این وجود برخی عوامل در تغییرات جزیی نرخ بیمه شخص ثالث تاثیر می‌گذارند.

نرخ دیه سال 1401

نرخ دیه یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث است. تمامی پوشش‌های بیمه شخص ثالث بر اساس قیمت دیه تعیین می‌شوند. پوشش جانی ثالث 1401 برابر با دیه کامل در ماه حرام یعنی 640 میلیون تومان و پوشش حوادث راننده برابر با دیه کامل در ماه عادی (غیر حرام) یعنی 480 میلیون تومان است. پوشش مالی نیز حداقل مبلغ یک‌چهلم دیه یعنی 16 میلیون تومان و حداکثر 320 میلیون تومان است.

سطح پوشش مالی بیمه شخص ثالث

پوشش مالی بیمه شخص ثالث می‌تواند بین 16 میلیون تا 320 میلیون تومان باشد. هرچه سقف پوشش مالی افزایش پیدا کند مبلغ بیمه شخص ثالث نیز افزایش می‌یابد. نرخ مصوب بیمه مرکزی بر اساس کمترین میزان پوشش مالی یعنی 16 میلیون تومان است. بهتر است سقف پوشش مالی را از حداقل افزایش دهید تا در صورت وقوع حادثه، احتمال زیان مالی را کاهش دهید. توصیه ما این است که برای داشتن بهترین بیمه شخص ثالث با قیمت مناسب، پوشش مالی 50 میلیون تومان را انتخاب کنید تا هم هزینه افزایش زیادی نداشته باشد و هم ریسک خسارت کمتر شود.

تخفیف عدم خسارت

در صورتی که در مدت اعتبار بیمه شخص ثالث خسارت ایجاد نشود و از بیمه شخص ثالث استفاده نکنید به شما تخفیف عدم خسارت تعلق می‌گیرد. تخفیف عدم خسارت به صورت سالیانه به پلاک خودرو تعلق می‌گیرد. در قانون جدید، با هرسال عدم خسارت، 5 درصد به تخفیف عدم خسارت افزوده می‌شود.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
قدیم 10% 15% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 70% 70% 70% 70% 70% 70%
جدید 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 50% 55% 60% 65% 70%

از طرفی در صورت خسارت، تمام تخفیف‌ها به صورت یکجا از بین نمی‌رود بلکه طبق جدول زیر کاهش می‌یابد.

تعداد خسارت / نوع خسارت یک بار دو بار سه بار و بیشتر
مالی 20 واحد 30 واحد 40 واحد
بدنی 30 واحد 70 واحد 100 واحد

جریمه دیرکرد

در صورتی که بیمه شخص ثالث خود را به موقع تمدید نکنید مشمول جریمه دیرکرد می‌شوید. این جریمه با توجه به نوع خودرو و به صورت روزانه تعیین می‌شود. مبلغ جریمه دیرکرد روزانه 1400 طبق جدول زیر است.

نوع خودرو مبلغ جریمه دیرکرد
سواری -کمتر از چهار سیلندر 5,308
سواری -پیکان، پراید و سپند 6,286
سواری -سایر چهار سیلندرها 7,390
 سواری -بیش از چهار سیلندرها 8,270
موتورسیکلت گازی 1,318
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر 1,610
موتورسیکلت دو سیلندر به بالا 1,768
موتورسیکلت سه چرخ 1,902
بارکش تا 1 تن 6,503
بارکش بیش از 1 تن تا 3 تن 7,830
بارکش بیش از 3 تن تا 5 تن 9,911
بارکش بیش از 5 تن تا 10 تن 12,698
بارکش بیش از 10 تن تا 20 تن 14,776
بارکش بیش از 20 تن 15,660

ارزانترین بیمه شخص ثالث را کدام شرکت های بیمه ارائه می‌دهند؟

نرخ بیمه شخص ثالث هر سال توسط بیمه مرکزی اعلام می‌شود و نرخ بیمه شخص ثالث در پوشش‌های پایه بین شرکت‌های مختلف بیمه برابر است. این نرخ با توجه به کاربری خودرو، نوع خودرو، تعداد سرنشین و … تعیین می‌شود. جدول زیر مصوب بیمه مرکزی است.

بهترین بیمه شخص ثالث از نظر مردم

شرکت‌های بیمه هرسال توسط بیمه مرکزی بررسی می‌شوند و عواملی مانند تعداد بیمه فروخته شده، تعداد خسارت پرداختی، مبلغ خسارت پرداختی و … در این شرکت‌ها بررسی می‌شود. تمامی این اطلاعات در سالنامه بیمه مرکزی موجود هستند.

به طور کلی میزان رضایت از پرداخت خسارت کمترین امتیاز را در بین شاخص‌های ارزیابی شرکت‌ها دارد چراکه در اکثر موارد، مردم از مبلغی که به عنوان خسارت تعیین شده است رضایت ندارند. این امر می‌تواند به دلیل شناخت کم مردم از این صنعت باشد. با این وجود برخی از شرکت‌ها مانند بیمه ایران، بیمه آسیا، بیمه سرمد، بیمه رازی و … بیشترین تعداد فروش را دربا توجه به اینکه بیمه شخص ثالث جزو بیمه های ضروری می باشد و داشتن آن الزامی است باید بهترین بیمه را برای خرید انتخاب کنید. اما انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث کار راحتی نیست و در انتخاب ان باید به یک سری فاکتور و معیار ها توجه داشته باشید. این معیار ها هر ساله توسط بیمه مرکزی بررسی شده  و نتایج آن در قالب آمار به شرکت های بیمه ارسال می شود. این معیار ها با توجه به عملکرد شرکت های بیمه و همچنین بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته از صاحبان بیمه نامه ها تعیین شده اند. با شناخت بهتر این معیار ها می توانید راحت تر تصمیم بگیرید که کدام بهترین بیمه ثالث خودرو کدام است. این فاکتور های تاثیر گذار عبارت اند از:

1-توان مالی شرکت های بیمه در پرداخت خسارت ها

اولین و البته مهم ترین فاکتوری که در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث تاثیر گذار است توان مالی یک شرکت بیمه می باشد. این توان مالی به معنی توانایی پرداخت خسارت های وارده توسط شرکت بیمه می باشد. هر چقدر این توان مالی بالا تر باشد یعنی بیمه مورد نظر می تواند پشتیبان خوبی برای شما باشد. این توان مالی هر ساله توسط بیمه مرکزی مورد بررسی قرار می گیرد و بر همین اساس آماری را منتشر می کند. این آمار تنها توسط بیمه مرکزی ارائه می شود و آمار های دیگر مورد تایید نیست. توان مالی شرکت های بیمه بر اساس جدول زیر می باشد.

رتبه بندی بیمه ها در سال 99 از لحاظ سطح توانگری مالی

سطح توانگری توان مالی شرکت های بیمه نام شرکت
1 174 بیمه ما
1 194 بیمه ملت
1 138 بیمه سرمد
2 71 بیمه ایران
1 137 بیمه نوین
1 115 بیمه سامان
1 157 بیمه پاسارگاد
1 145 بیمه آسیا
2 90 بیمه سینا
1 122 بیمه البرز
1 117 بیمه کار آفرین
2 71 بیمه رازی
2 77 بیمه معلم
1 138 بیمه تعاون
2 81 بیمه دی
1 126 بیمه کوثر
1 120 بیمه پارسیان
1 121 بیمه دانا

2- مناسبت ترین قیمت بیمه شخص ثالث

قیمت بیمه شاید جزو فاکتور های انتخاب بیمه محسوب نشود اما عاملی است که بیمه گزاران حساسیت زیادی روی آن دارند.  قیمت بیمه شخص ثالث با توجه به نوع خودرو و همچنین بیمه نامه سال قبل تعیین می شود. قیمت بیمه ها اکثرا به صورت ثابت است اما شرکت های بیمه می توانند تخفیفاتی را موقع ارائه بیمه نامه در نظر بگیرند.

3- تعداد شعب و مراکز پرداخت خسارت

در سرتاسر کشور برای شرکت های بیمه شعبه های مختلفی ایجاد شده است. تعداد زیاد شعبه های یک بیمه باعث می شود تا بتوانید به راحتی به هر یک از این شعب مراجعه کرده و به راحتی امور خود را انجام دهید. پرداخت خسارت سیار برای ارائه خدمات بهتر و پشتیبانی از بیمه گذاران طراحی شده است. در این طرح هنگام وقوع حادثه کارشناسان سیار بیمه به محل حادثه مراجعه می کنند و پس از انجام بررسی های لازم  در صورت تکمیل بودن مدارک و بیمه نامه خسارت را تعیین و در محل حادثه پرداخت می کنند. تعداد مراکز فعال پرداخت خسارت و پرداخت سیار خسارت هر یک از شرکت‌های بیمه در جدول زیر آورده است:

پرداخت به صورت سیار تعداد مراکز پرداخت نام شرکت
ندارد 211 بیمه ملت
دارد 192 بیمه ایران
ندارد 60 بیمه پارسیان
دارد 46 بیمه آسیا
ندارد 78 بیمه دانا
دارد 62 بیمه پاسارگاد
دارد 39 بیمه رازی
دارد 54 بیمه نوین
دارد 58 بیمه سامان
دارد 54 بیمه البرز
ندارد 19 بیمه سرمد
ندارد 58 بیمه معلم
ندارد 54 بیمه کار آفرین
دارد 49 بیمه دی

4- تعداد مشتریان شرکت بیمه

یکی دیگر از فاکتور های مهم برای انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث توجه به تعداد مشتریان یک شرکت بیمه می باشد. هر چقدر یک شرکت بیمه مشتریان بیشتری داشته باشد نشان دهنده قدرت آن می باشد و به منزله این است که بیمه گزاران رضایت بیشتری نسبت به آن دارند. در حال حاضر بیمه ایران محبوب ترین شرکت بیمه در ایران می باشد و سهم بسیار بزرگی از بیمه گزاران را به خود اختصاص داده است.

5-بهترین بیمه شخص ثالث از نظر مردم

محبوبیت و شناخته شدن جزو دیگر عواملی است که در انتخاب شرکت بیمه تاثیر می گذارد. هر چقدر یک شرکت بیمه محبوب تر باشد و مشتریان بیشتری داشته باشد سبب می شود تا بیمه گزاران اعتماد بیشتری نسبت به آن داشته باشند و در سطح بالاتری را به خود اختصاص دهد.محبوب ترین شرکت های بیمه از نظر مردم به ترتیب عبارت اند از:

محبوب ترین شرکت های بیمه از نظر مردم
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه دانا
بیمه پارسیان
بیمه البرز
بیمه پاسارگاد

6- میزان تخفیفی که برای بیمه گذاران در نظر می گیرند

شرکت های بیمه در کنار خدماتی که به بیمه گذاران ارائه می دهند یک سری تخفیفات هم برای بیمه گذاران در نظر می گیرند که مشتریان را ترغیب به خرید بیمه کنند. در حال حاضر شرکت های بیمه تخفیفات عدم خسارت را بر اساس قانون تعیین شده ارائه می دهند و این تخفیف ها در همه شرکت های بیمه به یک شکل انجام می شود. جدول زیر نرخ تخفیفات عدم خسارت رانشان می‌ دهد.

خروج از نسخه موبایل