علت خشک شدن ناگهانی درخت گردو

علت های خشک شدن درخت گردو

یکی از قدیمی ترین و با ارزش ترین گونه های درخت نزد افراد باغدار درخت گردو می باشد. این درخت هم به دلیل میوه ی آن و هم به سبب عمر بالایی که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال تخمین زده شده است مورد توجه اکثریت باغداران می باشد. طبق آمار گرفته شده مشخص شده که کشور ما حدود ۱۰ درصد از گردو کشت شده در جهان را به خود اختصاص داده است.

اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که درخت گردو پیوندی چندلر دارای حساسیت هایی و بیماری هایی می باشد که ممکن است اگر مشکلات آنرا ندانیم این درخت در همان سال های ابتدایی و یا حتی به صورت ناگهانی خشک شود. در این مقاله ما به دلایل خشک شدن درخت گردو و نهال گردو و راهکارهای پیش گیری و مبارزه با آنها می پردازیم.

مکان نامناسب علت خشک شدن درخت گردو

درخت گردو به خاکی حاصلخیز و عمیق با بافتی نرم نیاز دارد. ریشه های درخت گردو تا عمق ۵/۱ متر می توانند رشد کنند، پس این نکته را در نظر بگیرید که به خاکی نرم و با عمیقی زیاد نیاز دارند .این خاک باید زه کشی خوبی شده باشد تا رطوبت و هوا به ریشه های درخت برسد.  اگر خاک به رنگ قهوه ای مایل به قرمز بود نشان دهنده ی کیفیت و خوب بودن آن است ولی اگر رنگ آن خاکستری با رگه قرمزبود نشان از بی کیفیت بودن خاک و نرسیدن هوا به ریشه ها می باشد.

کم آبی یا آبیاری درخت گردو

میزان آبیاری درخت گردو از اهمیت بالایی برخوردار است، آبیاری درخت گردو به عواملی از جمله سن درخت، آب و هوای محیط و فصل بستگی دارد. اگر در سال های ابتدایی کاشت، به آبیاری آن توجه نشود ممکن است درخت گردو دچار آسیب شود. پس آبیاری باید به صورت منظم و به میزان لازم انجام شود.

 معمولا درخت های جوان به آبیاری بیشتری نسبت به درخت های دیگر دارند. نهال های جوان را بهتر است در ۶ ماه اول سال، هفته ای یکبار و درخت گردوهایی که پیرتر و دارای عمر بیشتری هستند  را هر دو الی سه هفته آبیاری کرد. درختان گردو جوان در سالهای اول برای هر دفعه آبیاری به ۱۱ تا ۱۹ لیتر آب نیاز دارند. همچنین در فصل تابستان دفعات آبیاری به دلیل گرمای هوا بیشتر و در فصل زمستان کمتر می شود.

برای آبیاری درختان گردو از روش آبیاری قطره ای استفاده کنید. در قدیم از روش غرقابی استفاده می کردند که این روش به دلیل آب بیش از حدی که پای درخت می رود، باعث می شود ریشه ی درخت به مرور پوسیده شود و درخت شما آسیب ببیند و از بین برود. همچنین هیچگاه برای آبیاری تنه درخت گردو و برگ ها را خیس نکنید.

آب و هوای نامناسب در خشک شدن درخت گردو

یکی از مهم ترین فاکتورهای رشد و سلامت درخت، آب و هوای مناسب می باشد. درخت گردو در آب و هوای بسیار گرم و بسیار سرد خشک میشود. اگر درخت گردو شما در اثر سرمای زیاد دچار یخ زدگی شد، بهتر است از کودهای فسفر، پتاس، اسید آمینه استفاده کنید تا آسیب وارد شده به درخت گردو خود ا کاهش دهید.

باید به این نکته توجه کرد که زمان و مکان کاشت در انواع نهال گلدانی متفاوت میباشد.

خشک شدن درخت گردو بر اثر سیل، باد و آفتاب سوختگی

همانطور که گفته شد آب و هوا و شرایط جوی،تاثیر به سزایی در رشد درخت و سلامت آن دارند.

    آفتاب سوختگی: زمانی که درخت شما در آفتاب شدید قرار گرفت برای اینکه درخت دچار افتاب سوختگی نشود باید تنه درخت را به وسیله ی رنگ سفید رنگ کنید.

    سیل: توجه داشته باشید ازغرقاب شدن یا جمع شدن آب فراون به پای درخت به هنگام سیل جلوگیری کنید، چون باعث آسیب جدی به درخت گردو می شود.

    وزش باد: به هنگام وزش بادهای شدید، از یک قیم برای نهال خود استفاده کنید، تا مانع از شکستن و آسیب دیدن تنه درخت شود.

کود کافی درخت گردو

یکی از مهم ترین کارها برای باروری نهال و تقویت ریشه، انتخاب کود مناسب می باشد. مقدار مورد نیاز کود به نوع درخت گردو و آب و هوای آن منطقه بستگی دارد. معمولا زمان کوددهی درخت گردو در ابتدای فصل بهار است.

 اگر میخواهید به نهال خود نیتروژن بدهید، کافیست ۳ تا ۵ کیلوگرم کودی که حاوی سولفات آمونیوم است، پای نهال بریزید. به این صورت که کود را به فاصله ی سی سانتی متر از تنه درخت می ریزیم و بعد خاک پای نهال را آبیاری میکنیم تا گردو خشک نشود.

علائم بیماری خشکیدگی شاخه گردو

این بیماری درخت را نمیخشکاند اما موجب کاهش محصول و خشک شدن چند شاخه آن میشود. نشانه های خشک شدن معمولا در اواسط تابستان به صورت خشکیدگی ناگهانی برگ شاخه های کوچک به خصوص شاخه های غربی درخت نمایان میشود. برگهایی که خشک شده اند قهوه ای تیره میشوند ولی نمی ریزند و لذا درختان آلوده در پائیز بین سایر درختان مشخص هستند.

در شاخه های آلوده، لایه خارجی پوست خشک و کاغذی شده و ترک میخورد. و به تدریج بخشهایی از آن کنده میشوند. بافت چوبی زیر پوست آلوده تیره رنگ شده و گرد سیاهی برروی آن مشاهده میشود. آلودگی معمولاً از شاخه های نازک شروع می شود که اگر بریده نشوند، طی ۲-۳ سال به شاخه های بزرگ و حتی تنه سرایت میکند.

راهکارهای علمی و تخصصی برای پیشگیری و درمان خشکی درخت گردو

درختان گردو وقتی ۸۰ الی ۹۰ سال از سن آنها می‌گذرد شروع به خشک شدن می‌کنند، این یک فرایند طبیعی برای یک درخت گردو است، ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد چند علت اصلی خشک شدن درخت گردو جوان و میانسال را برای شما بیان کرده و راهکارهایی که به درمان این درخت کمک می‌کند را ارائه دهیم:

مهمترین دلایل خشک شدن درخت گردو عبارتند از:

شناسایی و درمان صحیح این مشکلات می‌تواند خشکی را کاهش دهد.

خروج از نسخه موبایل