نکات ایمنی هنگام استفاده از کتراک چیست؟

ویژگی های کتراک و نکات ایمنی استفاده از آن + قیمت کتراک

کتراک به دلیل مزایای متعددی که نسبت به مواد منفجره دارد، بدون هیچگونه محدودیتی دردسترس است و در صنایع مرتب مانند استخراج معادن، شهرسازی و زمین شناسی، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله ویژگی های اصلی کتراک که در واقع مزایای آن نیز محسوب می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

باید توجه داشت که میزان خلوص کتراک، می تواند در نحوه عملکرد آن و قیمت کتراک خارجی موثر باشد. در برخی موارد ممکن است با افزودن آهک یا گچ، از کیفیت آن کاسته شود و میزان زمان عملکرد آن را افزایش دهد. اما کتراک با کیفیت و درجه خلوص کافی، اگرچه نسبت به دمای هوا و شرایط محیطی مانند میزان سختی سنگ مورد نظر، می توانند عملکردهای متفاوتی داشته باشد، با این حال، اغلب در بازه نیم الی 4 ساعت، تاثیر تخریبی خود را بر جای می گذارد.

طرز تهیه کتراک

به منظور استفاده از کتراک در یک عملیات تخریبی، ابتدا باید ملات آن را آماده کرد. همانگونه که گفته شد، کتراک برای انجام تخریب، نیازمند ترکیب با آن است. اما نسبت ترکیب این آب بسیار مهم می باشد. نسبت های مطلوب این ترکیب اغلب نسبت 2 به 1 یا 3 به 1 است. به این معنا که در ازای هر دو یا سه کیلو کتراک، 1 لیتر آب باید افزوده شده و مدام هم زده شود تا مخلوط یکدستی به وجود بیاید.

این مخلوط باید در ظروف پلاستیکی و کاملا تمیز انجام شود. زیرا هرگونه آلودگی و ناخاصلی، مخصوصا چربی، می تواند اختلال شدیدی در عملکرد تخریبی کتراک ایجاد کند. همچنین آب مورد استفاده نیز باید آب معمولی بوده از آب های معدنی که حاوی کلسیم و منیزیم هستند، استفاده نشود. دمای این آب نیز می تواند بین 15 تا 40 درجه سانتی گراد متفاوت باشد.

نکات ایمنی استفاده از کتراک یا تخریب کننده بتن

کتراک یک محصول شیمیایی است وزمانیکه با آب اختلاط پیدا می کند گازی سمی متصاعد می کند که برای چشم بسیار خطرناک ومضر است. بهتر است برای پوشش چشم از عینک های صفحه روشن شیشه ای که چشم را به صورت کامل می پوشاند استفاده کنید. چون در زمان واکنش با آب احتمال تشکیل حباب هایی وجود دارد و همچنین احتمال پاشش مواد به صورت و چشم ها است.

اگر در جریان انجام عملیات پودر یا ملات کتراک به چشم یا صورت شما پاشیده شد، فورا با استفاده از آب زیاد محل مورد نظر را تمیز بشوئید و برای اطمینان کامل به پزشک مراجعه کنید. توجه نمائید که هیچ گونه اثری از آن در موضع باقی نماند. بنابراین در زمان استفاده از این فراورده چه به صورت پودر و یا به صورت ملات حتما به رعایت نکات ایمنی از قبیل استفاده از عینک و دستکش و ماسک توجه شود.

تمام کارگران، ناظران سایت و مهندسین خطرات بالقوه و روند تخریب، آشنا هستند. در هنگام ، سنگ ها و ساروج ها باید تمامی کالاها از محیط دور شوند مگر اینکه در کار مورد استفاده قرار گیرند. تمام مواد  مانند چوب، سوخت و غیره در در مکانی مناسب نگهداری شوند. لوازم آتش نشانی در محل تخریب تا زمانی که فرایند تکمیل می شود، در اختیار داشته باشید و تمامی اقدامات ایمنی فراهم آورده شده باشند .

با توجه به تخریب سازه، کارگران با مشکلات بسیاری مواجه هستند. قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، استرس گرما و تهویه نا مطبوع ، قرار گرفتن در معرض سر و صدا و … باعث می شود تا وسایل پزشکی و کمک های اولیه،برای غلبه بر این مشکلات در اختیار داشته باشید.

در هنگام کار با مواد شیمیایی برای تخریب از دستکش مخصوص استفاده شود برای جلوگیری از ریختن مواد شیمیایی به پوست دست استفاده شود، این مواد می توانند خاصیت خورندگی داشته باشند و پوست دست را با مشکلات جدی روبه رو کنند.

و در هنگام کار با مواد شمیایی از عینک مخصوص استفاده شود زیرا زمانی که این مواد شیمیایی هنگامی که با آب ترکیب میشوند شروع به واکنش دادن میکنند و در اثر این واکنش گازی تولید میشود که به قرنیه چشم آسیب میزندو میتواند خطر آفرین باشد.

در هنگام استفاده از مواد شیمیایی اگر مواد شیمایی به چشم شما ریخته شد سریعا چشم را با آب سرد بشویید و به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از مواد استریل کننده چشم شما شتسشو داده شود و در صورت بروز مشکل توسط پزشکان مجرب این مشکلات رفع شوند.

در تخریب کارگران باید بسیار مراقب باشند و از لباس مخصوص کار و کلاه و دستکش و عینک استفاده کنند که خطرات احتمالی به وقوع نپیوندند، اما در صورت بروز هرگونه ایراد با حفظ خونسردی کامل به نزدیک ترین مرکز پزشکی اطراف خود رفته و اقدام به رفع مشکل نمایید!

اقدامات ایمنی حین تخریب با کتراک

استفاده از ماده های شیمیایی منبسط شونده ماننده کتراک خطر زیادی ندارد و استفاده آن کاملا ایمن است اما بهتر است نکات ایمنی برای استفاده هرنوع محصول شیمیایی رعایت شود ، بهتر است مقاله آموزش استفاده از کتراک را مطالعه نمایید تا بهترین نتیجه را از این محصول دریافت نمایید.

شرایط انبار داری تخریب کننده بتن

بهتر است کتراک را در بسته بندی اولیه خود و در مکانی خشک و دور از رطوبت و سرما نگهداری نمائید.

موارد کاربرد کتراک:

استفاده از آن در سنگهای پردرز و شکاف مناسب نمی باشد. به خاطر اینکه مواد، از درزها حرکت کرده و شکستگی های ناهمگون ایجاد می کند. بنابراین بهتر است از این ماده تنها در مورد سنگهای بدون درزه و شکاف استفاده کرد. البته امروزه با پیشرفتهایی که در تولید کتراک به وجود آمده است در بیشتر سنگ ها می توان از آن استفاده کرد.

در ایران از کتراک بیشتر در معادن سنگ بخصوص معادن سنگ گرانیت، در پروژه های عمرانی و راه سازی جهت تخریب و شکستن سنگهای مزاحم و نیز جهت شکستن بتن و یا ساروج استفاده می شود. امروزه معدنکاری و شیوه های رایج در آن در حال تحول دائمی است و بسیاری از مراکز و موسسات تحقیقاتی فعال در امور معدن برای پیشبرد اهداف معدنکاری دست به تولید موادی می زنند که بیشترین بازدهی را دارا بوده و در عین حال علاوه بر ارزانی قیمت با محیط زیست سازگاری داشته باشد.

سوالات متداول

کاربرد اصلی کتراک چیست؟

همانگونه که قبلا نیز اشاره شد کتراک یک تخریب کننده بتن بدون صدا و بدون انفجار می باشد که علاوه بر بدون صدا بودن این پروسه، هیچ گونه دگرگونی دمایی در سطوح سنگی یا بتنی مورد نظر دیده نخواهد شد که این خاصیت را می توان یکی از برترین توانایی ها و مزیت های تخریب کننده بتن دانست.

ویژگی های ظاهری کتراک چیست؟

کتراک محصولی پودری با رنگ خاکستری است. که در بسته بندی هایی ۲۰ کیلوگرمی به بازار عرضه می شود.

برای بتن مسلح چه مقدار تخریب کننده لازم است؟

در صورتی که بتن مسلح باشد و قصد تخریب آن را داشته باشید برای هر یک متر مکعب از سطح مورد نظر البته با در نظر گرفتن آرماتورها و فضای اطراف سطح حدود ۲۰ تا ۴۸ کیلوگرم از پودر تخریب کننده بتن نیاز داریم.

آیا استفاده از آن برای محیط اطراف خطری ندارد؟

کتراک بر خلاف سایر مواد خرد کننده بتن در زمان اجرا  هیچ نوع صدا، دود و گردو غبار و موج انفجاری تولید نخواهد کرد.

برای مخلوط کردن مواد تخریب بتن از چه وسیله ای استفاده کنیم؟

برای اختلاط و ترکیب بهینه می توان از میکسر یا مخلوط کن های دستی استفاده نمود همچنین ترکیب کردن با دست نیز راه حل خوبی است.

منبع: Expando

خروج از نسخه موبایل