خودرو هیوندای ساخت کدام کشور است؟

تاریخچه خودروسازی هیوندا

تاریخچه خودروسازی هیوندا بسیار جالب است. همانطور که می دانید خودروسازی یکی از فعالیت های شرکت هیوندای می باشد و این شرکت، در حوزه های مختلفی سرمایه گذاری کرده و خدمات ارائه می دهد. در این مقاله از اتوموبی بر روی خودروسازی هیوندا تمرکز کرده ایم و به سایر شاخه های آن کاری نداریم یعنی به بررسی تمام خودروهایی پرداخته ایم که از بدو تاسیس شرکت تا سال 2015 توسط شرکت هیوندای تولید شده اند. با ما همراه باشید.

در سال 1947 میلادی (1326 شمسی) شخصی کره ای به نام چونگ جو يونگ(Chung Ju Yung)شرکت هیوندای را در کشور کره ی جنوبی تاسیس کرد.  شرکت هیوندای در زمینه های مختلف صنعتی فعالیت خود را آغاز نمود که از جمله ی آنها می توان به فعالیت های زیر اشاره کرد.

– گسترش تکنولوژی

– حمل و نقل و راه آهن

– الکترونیک و علوم ارتباطات

– سرمایه گذاری و ساختمان سازی

فعالیت های این شرکت ادامه پیدا کرد و روز به روز گسترش پیدا کرد تا اینکه در ابتدای دهه 1960 میلادی به بزگترین شرکت خوشه ای کره ی جنوبی تبدیل شد. در سال 1967 چونگ جو یونگ موسس شرکت هیوندای تصمیم گرفت خودروسازی را نیز به فعالیت های شرکت بیفزاید به همین منظور شاخه خودروسازی شرکت هیوندای با نام هیوندای موتور در این سال آغاز به کار کرد. در ادامه متن، برای بررسی بهتر تاریخچه خودروسازی هیوندا، خودروهای تولیدی را بر اساس دهه تولیدی آنها دسته بندی کرده ایم تا شما بتوانید خودروهای هر دهه را به تفکیک مشاهده کنید. در انتها نیز لیست خرید لوازم یدکی هیوندای از بهترین نمایندگی های موجود رد ایران آورده ایم. ما را تا انتها همراهی کنید.

تاریخچه خودروهای هیوندای در دهه 1960 تا 1970

همانطور که اشاره شد، شاخه خودروسازی هیوندای در سال 1967 به شرکت اضافه شد. اولین خودروی عرضه شده توسط گروه هیوندای موتور کورتینا نام دارد. تصاویری از مدل های مختلف کورتینا را مشاهده می کنید.

از آنجا که کورتینا متعلق به شرکت خودروسازی فورد می باشد آن را با نام فوردکورتینا نیز می شناسند. در واقع قطعات کورتینا در کارخانجات فورد ساخته می شد و مونتاژ و عرضه ی آن توسط هیوندای انجام می شد.

شرکت هیوندا برای ساخت خودرویی مستقل ، مهندسین و مدیرانی را به استخدام درآورد و از شرکت های خودروسازی مختلف کمک گرفت برای مثال مدیرعامل اسبق شرکت بریتیش لیلاند که یک شرکت خودروسازی بریتانیایی بود به همراه 5 نفر از مهندسینی که مورد اعتماد مدیر عامل اسبق بودند را استخدام کرد. همچنین برای طراحی خودرو از شرکت ایتال دیزاین و از شرکت میتسوبیشی موتورز برای تامین قطعات خودرو کمک گرفت.

در اثر این تلاش ها بلاخره شرکت توانست در دهه بعد، دومین محصول را به تولیداتش اضافه کند. این خودرو، هیوندای پونی نام داشت که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

تاریخچه خودروهای هیوندای دهه 1970 تا 1980

خودرویی که در این دهه تولید شد هیوندای پونی نام داشت. این خودرو در سال 1975 تولید شد. اگرچه پونی دومین محصول هیوندای بود ولی اولین خودروی مستقل هیوندای بود، به این دلیل که خودروی کورتینا صرفا توسط هیوندای مونتاژ و عرضه می شد ولی طراحی و تولید قطعات آن در ابتدا توسط هیوندای انجام نگرفته بود ولی پروسه ساخت پونی از مرحله طراحی تا ساخت قطعات و مونتاژ، تماما توسط هیوندای انجام گرفت. البته طبیعیست که هر شرکت تازه تاسیسی از خودروسازان مطرح برای طراحی و تولید کمک می گیرد و نمی توان گفت هیوندای بدون کمک از خودروسازان بزرگ، اقدام به تولید پونی کرده است.

این نکته را بدانید که تولید پونی در آن سالها یکی از موفقیت های بزرگ شرکت بود، چرا که توانست مقام اولین و پرفروش ترین خودروی کره جنوبی را به دست آورد و حتی شرکت هیوندا توانست این خودرو را به کشور اکوادور نیز صادر کند و این یک موفقیت بسیار بزرگ در آن زمان بود.

اجازه بدهید از بحث در رابطه با پونی خارج شویم و راجع به سایر محصولات دهه هفتاد میلادی بپردازیم. در سال 1977 هیوندای پورتر تولید شد و مورد بهره برداری قرار گرفت. در تصویر زیر یک هیوندای پورتر را مشاهده می کنید.

در واقع پورتر که به نام هیوندای پورتر، H100 و یا H1000 نیز شناخته می شود به عنوان یک خودروی حمل بار(وانت یا کامیونت) ، ون و یا آمبولانس استفاده می شده است.

 تاریخچه خودروهای هیوندای دهه 1980 تا 1990

در سال 1982 تولید نسل اول پونی متوقف شد و نسل دوم پونی رونمایی شد.در تصویر زیر، نسل دوم هیوندای پونی را مشاهده می کنید. این خودرو حتی توانست به بازار کانادا نیز راه یابد.

 در سال 1983 هیوندای استلار (hyundai stellar) به عنوان جایگزین فورد کورتینا توسط هیوندای و تحت لیسانس شرکت فورد عرضه شد. در تصویر زیر، یک هیوندای استلار مدل 1983 را مشاهده می کنید.

 در سال 1985 اولین هیوندای سوناتا توسط شرکت هیوندای تولید شد. در واقع سوناتا جایگزین و به بیان دیگر ارتقایافته ی هیوندای استلار بود. در شکل زیر اولین هیوندای سوناتا مربوط به سال 1985 را مشاهده می کنید.

در ادامه بررسی تاریخچه خودروسازی هیوندای به هیوندای اکسل می رسیم. اکسل نامی آشنا برای ما ایرانی هاست چرا که اکسل جزو خودروهای وارداتی به ایران در ابتدای دهه هفتاد محسوب می شود. نسل اول هیوندای اکسل هیوندای اکسل در سال 1986 تولید شده که در تصویر زیر، نسل اول اکسل را مشاهده می کنید.

 هیوندای اکسل قیمت بسیار مناسب و کیفیت قابل قبولی داشت و حتی توانست به بازار آمریکا نیز راه یابد. این خودرو در واقع جایگزینی برای نسل دوم پونی بود. اگر می خواهید در رابطه با این خودروی خاطره انگیز اطلاعات بیشتری به دست آورید در صفحه ی جداگانه ای به بررسی کامل  پرداخته ایم که شما می توانید به مطالعه آن بپردازید. در سال 1986 اولین هیوندای گرانجوور و یا همان هیوندای آزرا تولید شد. هیوندای آزرا از همان ابتدا یک خودروی تقریبا لوکس به حساب می آمد و در هر زمانی نسبتا خودروی با کیفیت شرکت هیوندای به حساب می آمده و امروزه نیز چنین است. یعنی هیوندای سعی داشته در آزرا کیفیت قابل قبولی را به نمایش گذارد.

در سال 1986 همچنین امتیاز تولید هیوندای گرس (hyundai grace) خریداری شد و به لیست تولیدات هیوندای اضافه شد .هیوندای گرس متعلق به میتسوبیشی موتورز ژاپن بود که به نام های مختلف از جمله دلیکا نیز شناخته می شد. هیوندای امتیاز این محصول را خریداری کرد و به تولیدات خود اضافه کرد. در شکل زیر یک هیوندای گرس را مشاهده می کنید.

 در سال 1989 هیوندای اس کوپه رونمایی شد. این محصول تقریبا اولین خودروی کوپه هیوندای موتور بود. اگر در رابطه با خودروهای کوپه و یا سایر فرم  های بدنه خودرو آشنایی ندارید از شما دعوت می شود مقاله را مطالعه بفرمایید. در شکل زیر یک خودروی هیوندای اس کوپه 1989 را مشاهده می کنید.

پیشرفت دیگری که در سال 1989 برای خودروسازی هیوندای به وجود آمد، تولید نسل دوم هیوندای سوناتا بود. در واقع هیوندای توانست با ارتقای نسل اول سوناتا، نسل دوم آن را تولید کند. تعداد محدودی از نسل دوم سوناتا نیز وارد ایران شد (البته در بیشتر در مدل های فیس لیفت یا ارتقا یافته ظاهری) در شکل زیر، یک مدل خودروی سوناتا 1989 را مشاهده می کنید.

در سال 1989 همچنین تولید نسل اول هیوندای اکسل متوقف شد و نسل دوم هیوندای اکسل تولید شد که در شکل زیر، تصویر نسل دوم اکسل را مشاهده می کنید. این همان خودروییست که به تعداد قابل توجهی وارد بازار ایران شد که در مقاله جداگانه ای به بررسی آن پرداخته ایم.

 تاریخچه خودروهای هیوندای دهه 1990 تا 2000

در سال 1990 اولین هیوندای الانترا تولید شد که در تصویر زیر، عکس آن را مشاهده می کنید.

در سال 1991 هیوندای گالوپر توسط هیوندای موتور تولید شد. هیوندای گالوپر در واقع نسل های اولیه میتسوبیشی پاجرو بود که لیسانس آن توسط هیوندای موتور خریداری شد. در شکل زیر، تصویر این خودرو را مشاهده می کنید.

 در سال 1992 نسل دوم هیوندای آزرا با توقف تولید نسل آول آن آغاز شد.

سال 1993 نسل سوم هیوندای سوناتا تولید شد که در تصویر زیر مشاهده می کنید. این خودرو و سایر محصولات هیوندا در دهه هفتاد شمسی (یا همان دهه 90 میلادی) کم و بیش وارد بازار ایران شدند.

در سال 1994 تولید نسل دوم هیوندای اکسل متوقف شد و هیوندای اکسنت جایگزین آن شد.

در سال 1995 نسل دوم هیوندای الانترا تولید شد.

همچنین در سال 1995 شرکت هیوندای موتورز، میتسوبیشی چاریوت را که متعلق به میتسوبیشی موتورز بود را با نام هیوندای سانتامو ، تحت لیسانس میتسوبیشی موتورز تولید کرد.

 سال 1996 تولید هیوندای اس کوپه متوقف شد و هیوندای کوپه یا هیوندای تیبارون روی خط تولید قرار گرفت.

سال 1997 محصولات جدیدی چون هیوندای آتوس ، استارکس رونمایی شدند. در تصاویر زیر به ترتیب هیوندای آتوس و استارکس را میبینید که هردو مربوط به سال 1997 می باشند.

تحولات مهم سال 1997 و 1998

سال 1997 اتفاق جالبی افتاد. در آن سال، یک بحران مالی اتفاق افتاد و باعث اتفاقاتی در برخی کشورهای آسیایی شد. به عنوان مثال بحران مالی آسیا باعث شد که شرکت کیاموتورز ورشکسته شود و هیوندای موتورز با استفاده از این فرصت شرکت کیاموتورز را خریداری کرد و عملا این دو شرکت با یکدیگر ادغام شدند.

 یک سال بعد  (1998) با فشار دولت کره ی جنوبی شاخه ی خودروسازی شرکت هیوندای تفکیک شد و چونگ جو یونک (موسس شرکت هیوندای) مدیریت شاخه ی خودروسازی شرکت هیوندای را به پسر ارشدش به نام چانگ جو یانگ سپرد. جدا شدن هیوندای موتور از شرکت مادر و مدیریت چانگ پسر ارشد چونگ تغییرات مهمی در تاریخ این شرکت می باشند.

اول اینکه هیوندای موتور می توانست با تمرکز بیشتری به خودروسازی بپردازد و مدیران آن دغدغه ی شاخه های دیگر هیوندای را نداشته باشند. دوم اینکه چانگ که هم اکنون نیز مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره هیوندای موتور می باشد ، اهمیت بیشتری به بخش تحقیق و توسعه ی شرکت می داد و سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه انجام داد ، همچنین کنترل کیفیت محصولات را ارتقا بخشید و با این دو اقدام توانست مشکل اصلی محصولات هیوندای را برطرف کند، چرا که تا دهه ی 1990 خودروهای هیوندای ضعف هایی در کیفیت ساخت و کم توجهی به جزئیات داشتند ولی به علت قیمت پایین توانسته بودند به بازارهای جهانی راه پیدا کنند و با اقدامات چانگ روز به روز به کیفیت محصولات افزوده شد و با استفاده از تکنولوژی های جدید توانست کیفیت قابل توجهی به دست آورد.

تاریخچه خودروهای هیوندای از این سال به بعد جالب می شود. از این قسمت متن،به تنوع، طراحی زیبا و البته کیفیت قابل قبول محصولات هیوندا دقت کنید. در سال 1998 نسل سوم هیوندای آزرا جایگزین نسل دوم آن شد و نسل چهارم هیوندای سوناتا تولید شد که به ترتیب تصاویرشان را می بینید.

سال 1999 هیوندای ایکوئیس یا سنتتیال رونمایی شد که تقریبا لوکس ترین محصول هیوندای به حساب می آید.

تاریخچه خودروهای 2000 تا 2005

سال 2000 نسل دوم هیوندای اکسنت تولید شد که در تصویر زیر می بینید. به تصویر زیر دقت کنید، برایتان آشنا نیست؟ بله درست حدس زدید، این خودرو شبیه هیوندای ورنا می باشد که تعداد قابل توجهی از آن وارد ایران شد، هیوندای ورنا در واقع نسخه فیس لیفت (یا ارتقا یافته) تصویر زیر می باشد.

در سال 2000 همچنین اولین هیوندای سانتافه تولید شد و تعداد بسیار محدودی از این خودرو نیز وارد ایران شد. در تصویر زیر، سانتافه مدل 2000 را مشاهده می کنید.

در سال 2000 نسل سوم هیوندای الانترا نیز تولید شد که در تصویر زیر مشاهده می کنید. این خودرو نیز به تعداد زیادی وارد ایران شد و به هیوندای آوانته شناخته می شود.

از سال 2001 به بعد، طراحی خودروهای هیوندا در مرکز طراحی جدیدی انجام می گرفت.این تحول باعث میشد که روز به روز بر کیفیت ساخت محصولات ، تکنولوژی استفاده شده و حتی زیبایی ظاهر محصولات افزوده شود. امروزه این شرکت دارای 7 مرکز تحقیق و توسعه در کشورهای کره ، ژاپن ، امریکا ، هند و آلمان می باشد.سال 2001 دو خودروی هیوندای لاویتا (یا هیوندای ماتریکس) و هیوندای تیراکان تولید شدند. اولین تصویر هیوندای لاویتا و دومین تصویر، هیوندای تیراکان را نمایش می دهد.

سال 2002 هیوندای محصول جدیدی با نام هیوندای گتز را تولید کرد.

از آنجایی که خودروی تیراکان می توانست جانشین خوبی برای گالوپر باشد ، هیوندا تولید گالوپر را در سال 2003 متوقف کرد. خودروهایی که تا اینجا معرفی شدند، کم و بیش وارد بازار ایران شده بودند چون واردات خودرو به ایران با محدودیت های زیادی انجام می گرفت، ولی از سال 1384 واردات خودرو به کشور شتاب گرفت و تقریبا تمام محصولاتی که از اینجا به بعد معرفی می شوند به تعداد قابل توجهی وارد ایران شده اند. سال 2004 هیوندای توسان رونمایی شد که برای تمام ما ایرانی ها آشناست و نیازی به معرفی آن نیست.

در همان سال، نسل پنجم هیوندای سوناتا نیز رونمایی شد که تصویر زیر، این خودرو را نشان می دهد.

تاریخچه خودروهای سال 2005 تا 2010

سال 2005 نسل چهارم هیوندای آزرا رونمایی شد.

سال 2006 نسل سوم هیوندای اکسنت تولید شد که در تصویر زیر می بینید. این خودرو تقریبا وارد ایران نشد و یا اگر هم شده باشد به تعداد محدود وارد شده که شاید به دلیل ظاهر یا امکانات ضعیف آن باشد.

سال 2006 همچنین تولید هیوندای تیراکان متوقف شد و هیوندای ورکراز یا همان آی ایکس 55 جایگزین آن شد.

سال 2007 پنج محصول جدید تولید شدند. یکی هیوندای انتورج نام داشت، این خودرو نیز به تعدد زیاد وارد ایران نشد.

دیگری هیوندای ای تن (hyundai i10) که جایگزین هیوندای آتوس شد .

محصول دیگر ،هیوندای آی سی (hyundai i30) نام دارد.

 آخرین محصول جدیدی که در سال 2007 رونمایی شد نسل چهارم هیوندای الانترا بود.

 سال 2008 نیز چند محصول جدید رونمایی شدند. یکی هیوندای آی 20 بود (hyundai i20) که جایگزین هیوندای گتز شد.

دیگری هیوندای جنسیس بود که در دو کلاس کوپه و سدان عرضه شد. تصویر زیر هیوندای جنسیس سدان نشان داده شده است.

سال 2008 تولید هیوندای کوپه متوقف شد چرا که جنسیس کوپه می توانست جایگزین خوبی برای آن باشد. جنسیس یکی از پرشتاب ترین محصولات هیوندا بود و در ایران نیز با استقبال خوبی رو به رو شد

رشد شاخه خودروسازی هیوندا یا همان هیوندای موتورز همچنان ادامه داشت به طوری که از سال 2002 تا 2008 با رشدی 238 درصدی مواجع شد و در سال 2008 پنجمین قطب خودروسازی جهان گردید. اجازه دهید به بررسی سایر خودروها بپردازیم. سال 2009 نسل دوم هیوندای توسان رونمایی شد که در شکل زیر می بینید.

همچنین نسل ششم هیوندای سوناتا تولید شد که به hyundai Yf نیز معروف است.

تاریخچه خودروهای سال 2010 تا 2015

سال 2010 اولین هیوندای i20 و نسل چهارم هیوندای اکسنت تولید شدند که تصاویر آنها را به ترتیب می بینید.

 سال 2011 نسل پنجم هیوندای آزرا ، نسل پنجم هیوندای الانترا و اولین هیوندای ولستر و هیوندای i40 رونمایی شدند که تصاویر آنها را به ترتیب ذکر شده مشاهده می کنید.

سال 2012 نسل دوم هیوندای i30 و نسل سوم هیوندای سانتافه تولید شدند.

سال 2013 تولید هیوندای ورکراز یا همان ix55 متوقف شد و نسل دوم هیوندای جنسیس سدان رونمایی شد.

سال 2014 نسل دوم هیوندای i10 و i20 تولید شدند که تصاویرشان را به ترتیب می بینید.

سال 2014 نسل هفتم هیوندای سوناتا رونمایی شد که به hyundai LF نیز معروف است.

سال 2015 نسل ششم هیوندای الانترا و نسل سوم هیوندای توسان رونمایی شدند.

 روند طراحی و تولید خودروهای جدید در شرکت هیوندای همچنان ادامه دارد ، از سال 2015 تا به امروز خودروهای هیوندای در نام ها و مدل های مختلفی عرضه می شوند.

قابلیت جدیدی که امروزه در خودروسازی جهان وجود دارد اینست که مشتری قبل از تحویل خودرو می تواند بسیاری از ویژگی های اساسی خودرو را انتخاب کند که امروزه تحت عنوان آپشن شناخته می شود. در گذشته ای نه چندان دور ، خریدار خودرو تنها می توانست امکانات جانبی خودرو مانند تعداد کیسه های هوا ، وجود یا عدم وجود یخچال ، نوع سیستم صوتی و … را انتخاب کند ولی امروزه حتی نوع گیرکس و موتور خودرو نیز قابل انتخاب است. این روند رشد ادامه پیدا می کند و ممکن است به شکل بدنه نیز برسد ، یعنی بعید نیست در آینده ای نزدیک ، خریدار به وب سایت شرکت خودروسازی مراجعه کند ، بدنه خودرو را با سلیقه خودش و تحت نظر نرم افزار آنلاین طراحی کند و خودروی خاص و بی نظیر خود را با موتور و گیربکس متناسب تحویل بگیرد!!!

مرجع: hyundai.com

خروج از نسخه موبایل