از کجا بفهمیم ال سی دی گوشی آیفون تعویض شده

آموزش گام به گام تعویض ال سی دی آیفون ۱۲ همراه با تصویر

شاید بتوان گفت یکی از رایجترین مشکلات مردم جهت مراجعه به تعمیرگاه برای تعویض و یا تعمیر ال سی دی گوشی آیفون باشد. نمایشگر موبایل یکی از حساس ترین بخش های موبایل است. وارد شدن ضربه و فشار بیش از حد به ال سی دی، برخورد آب و … همگی می توانند برای ال سی دی زنگ خطر باشند. تعویض و تعمیر کردن ال سی دی آیفون ۱۲ کار حساس و سختی است. با توجه به هزینه بالای تعویض ال سی دی باید دقت کرد که به تعمیرکار حرفه ای مراجعه کنید در غیر این صورت به زودی با مشکلات جدیدتری مواجه می شوید.

همه ال سی دی های موجود در بازار اورجینال و  اصل نیستند. بنابراین اگر به کیفیت تعمیر موبایل خود اهمیت می دهید برای تعویض ال سی دی موبایل خود از قطعه اورجینال و اصل استفاده کنید. در بازار هزینه تعویض ال سی دی آیفون از یک مرکز تعمیر تا مرکز تعمیر دیگر متفاوت است. بنابراین برای تعویض ال سی دی آیفون خود عجله نکنید و کاملا تحقیق کنید و قیمت ها را بررسی کنید. توصیه می کنم به ما هم سری بزنید.

ما در این مقاله سعی داریم شما را با مراحل تعویض ال سی دی آیفون ۱۲ آشنا کنیم گرچه مراحل تعویض سایر نمایشگرهای آیفون نیز در آرشیو ما وجود دارد.  شما می توانید بر اساس مدل گوشی خود مراجعه کنید و بخوانید.

گوشی آیفون ۱۲ از یک محافظ با پوشش ضد خش استفاده می‌کند که در برابر ضربات جزئی، مقاومت خوبی نشان می‌دهد. اما در مقابل آسیب‌های شدیدتر نمی‌تواند آسیب ناپذیر باشد. موبایل iPhone 12 از گواهی IP68 بهره می‌برد. با این حال اصلی ترین عامل آسیب دیدگی گوشی‌های هوشمند، آب خوردگی است.

نکات ایمنی پیش از شروع کار

۱-  پیش از شروع کار شارژ باتری گوشی زیر ۲۰ تا ۲۵ باشد. در غیر این صورت امکان دارد در حین کار، باتری سوراخ و منفجر شود.

۲- قبل از شروع به کار حتما گوشی را خاموش کرده و خشاب سیم کارت را خارج کنید.

۳- در صورت شکستگی نمایشگر، چسب محکمی (چسب شیشه ای) را به کل صفحه بزنید تا در حین جدا کردن نمایشگر، قطعات متلاشی و در محیط پاشیده نشود.

۴- پیش از شروع به کار حتما از عینک ایمنی استفاده کنید تا چشمان شما را از خطرات احتمالی حین تعمیر محفوظ کند.

۵- بهتر است پیش از شروع به کار آشنایی کامل با قطعات و کانکتورهای زیر نمایشگر آیفون ۱۲ داشته باشید. کابل های این کانکتورها بسیار ظریف بوده و در صورت عملکرد نادرست احتمال دارد پاره شوند. ما توصیه می کنیم پیش اینکه کار خود را شروع کنید به مقاله ما در رابطه با بررسی قطعات آیفون ۱۲ سری بزنید.

*توجه* ۱- قابلیت تروتن (True Tone) بعد از تعویض تاچ ال سی دی  غیرفعال می‌شود، حتی اگر از تاچ ال سی دی اورجینال اپل استفاده کنید؛ همچنین پس از تعویض تاچ و ال سی دی، ممکن است هشداری مبنی بر اصالت نمایشگر دریافت کنید.

  1. ۲ عدد پنتالوب ۶٫۷۵ میلی مترaی را از لبه پایین آیفون ۱۲ در کنار پورت لایتینینگ باز کنید.

۲٫ با استفاده از ابزاری مانند پد حرارتی، یا سشوار اطراف صفحه ال سی دی را گرم کنید. همانطور که پیشتر گفته شد برای ضد آب بودن گوشی آیفون ۱۲ از چسب قوی در اطراف نمایشگر استفاده شده که آن را محکم به فریم چسبانده است. با کمک گرما سعی کنید این چسب را ضعیف کنید. البته گرما متعادل و در حد چند ثانیه باشد.

۳٫ با استفاده از ابزار مکنده شروع به جدا کردن ال سی دی از فریم دستگاه کنید. برای این کار دو راه پیشنهاد می کنیم.

الف) با استفاده مکنده (تصویر زیر) ال سی دی را باز کنید. مکنده دارای دو دسته است که یکی از دسته ها باید سمت پایین نمایشگر قرار بگیرد و دسته دیگر در نقطه مقابل روی فریم بچسبد. سپس مانند انبردست با فشردن دو دسته  ال سی دی را جدا کنید.

*دقت کنید* نیاز نیست نمایشگر کاملا باز شود. کافی است بتوانید یک شکافک کوچک بین ال سی دی و فریم ایجاد کنید تا قاب باز کن را وارد کنید.

ب) روش دوم می توانید از ساکشن آپ استفاده کنید. این وسیله را به روی ال سی دی در بخش پایین نمایشگر متصل کنید. سپس با یک دست فریم بگیرید و با دست دیگر شروع به جدا کردن ال سی دی کنید. در اینجا هم کافی است شکاف کوچکی ایجاد کنید تا بتوانید قاب باز کن را وارد کنید.

۴٫ بعد از وارد کردن قاب باز کن از سمت چپ آن را دور تا دور فریم به آرامی و جندین بار مشابه تصاویر زیر بچرخانید تا چسب ضعیف و حذف و نمایشگر باز شود. اگر قاب باز کن راحت نچرخید از گرما دوباره کمک بگیرید.

*دقت کنید* قاب باز کن را بیش از چند میلی متر وارد فریم نکنید. زیرا امکان دارد به کابل ها و قطعات داخل گوشی آسیبی وارد کنید.

(شروع تصاویر از چپ است.)

۵٫ با باز شدن کل ال سی دی ساکشن آپ یا مکنده را جدا کنید. نمایشگر را مانند کتاب از سمت چپ باز کنید.

*دقت کنید* ال سی دی  از سمت راست هنوز به بدنه توسط کابل هایی متصل شده است، آن را کامل جدا نکنید. نمایشگر را تا زمانی که کابل ها کامل جدا نشدند به جایی تکیه دهید.

۶٫ اولین کابلی که باید باز کنید مربوط به است. برای این کار دو پیچ ۱٫۱ میلی متری محافظ روی کابل را باز کنید. پیچ ها را کنار بگذارید و علامت گذاری کنید تا در زمان نصب نمایشگر جدید به مشکل بر نخورید.

*دقت کنید*در هنگام نصب مجدد یادتان باشد که حتما پیش از نصب کامل نمایشگر, آیفون خود را روشن کنید و مطمئن شوید که ال سی دی به درستی کار میکند.

۷٫ با اسپاتول یا ابزار نوک پهن و ظریف کانکتور باتری را از برد جدا کنید. سعی کنید به محافظ های دور بورد آسیبی نزنید. کانکتور را مقداری از برد دور کنید تا از تماس با سوکت و رسیدن برق به گوشی جلوگیری شود.

۸٫ حال دو کانکتور در کنار هم هستند که کانکتور اولی مربوط به نمایشگر و دیگری مربوط به دیجیتایزر است. با کمک اسپاتول یا ابزار مناسب این دو کانکتور را از فریم جدا کرده و بلند کنید.

*توجه* الف) برای متصل کردن مجدد این مدل کانکتور ها سعی کنید از یک طرف آن را فشار دهید تا صدای کلیک بدهد و سپس سمت دیگر را فشار داده و از فشار آوردن به وسط کانکتور جلوگیری کنید.

ب) اگر بعد از اتصال مجدد کابل ها ال سی دی درست تاچ نمیشود و عملکرد خوبی ندارد باتری را خارج کرده و مجدد آن را جا بزنید.

۹٫ در این مرحله آخرین کار جهت جداسازی کامل ال سی دی از فریم را انجام می دهیم. شما باید محافظ روی کانکتور سنسور جلو را باز کنید. این محافظ شامل سه پیچ ۱٫۱ میلی متری و یک پیچ ۱٫۴ میلی متری است هر چهار تا باز کنید و محافظ را بردارید.

مطابق تصویر محافظ را به سمت چپ بچرخانید تا بتوانید آن را خارج کنید.

*دقت کنید*در هنگام نصب مجدد محافظ ، آن را در لبه سمت راست وارد کنید سپس بقیه محافظ را جا بیاندازید.

به آرامی کانکتور سنسور جلو را با اسپاتول بلند کنید. پس از جدا کردن این کانکتور می توانید ال سی دی را کامل جدا کنید.

۱۰٫ پس از جدا کردن نمایشگر باید قطعات متصل به آن را جدا کنید و در ال سی دی جدید نصب کنید.

چهار پیچی که اسپیکر / سنسور را به نمایشگر متصل کرده اند را باز کنید. ۲ پیچ ۱٫۴ میلی متری چهارسو، یک پیچ ۱٫۲ میلی متری، یک پیچ ۱٫۷ میلی متری

۱۱٫ اسپیکر مکالمه با چسب نازکی به ال سی دی چسبیده و به راحتی جدا میشود. با استفاده از اسپاتول به آرامی بلندگو را خارج کنید.

کاور را به سمت پایین و دور از لبه نمایشگر بچرخانید. کانکتور را کمی از برد دور کرده تا از تماس با سوکت و رسیدن برق به آیفون خودداری کنید.

۱۲٫ برای جدا کردن سنسور های محیط و مجاورت دوباره از گرما در حد ۱ الی ۲ دقیقه کمک بگیرید.

۱۳٫ با استفاده از اسپاتول حسگر نور محیط (light sensor) را جدا کرده و خارج کنید. توجه کنید که به کابل های سنسور آسیب نزنید.

اسپاتول را در زیر سنسور بکشید تا چسب محافظ آن باز شود.

۱۴٫ در این مرحله میکروفون را هم از نمایشگر جدا کنید.

۱۵٫ سنسور تشخیص چهره و سنسور مجاورت (proximity ) را نیز با کمک اسپاتول خارج کنید.

۱۶٫ در نهایت کار خود را با خارج کردن ماژول اسپیکر و سنسورهای جلو تمام کنید.

* دقت کنید*در هنگام نصب این قطعات، به موقعیت پلاستیک مشکی که حاوی سنسور مجاورت (دایره های قرمز) و سنسور تشخیص چهره (زرد) است دقت کنید.

با این کار آیفون ۱۲ شما آماده تعویض نمایشگر خود است. نمایشگر جدید را با اعمال تمام مراحل و البته بالعکس نصب کنید. در این مرحله همانطور که چندین بار نیز تاکید شد چسب محافظ حذف شده یا دوباره از چسب محافظ در بین نمایشگر و فریم استفاده کنید. در غیر اینصورت از تماس آب به گوشی خوددارمقدمه

تفاوت‌های ال سی دی اورجینال و تقلبی گوشی آیفون قطعا یکی از متداول ترین مشکلاتی که برای تلفن‌های همراه به وجود می‌آید، شکستن ال سی دی آن‌ها است.

با این‌که شرکت‌های تولید تلفن همراه سعی می‌کنند گلس‌های تعمیراتی و ال سی دی‌ موبایل‌ها را مقاوم بسازند؛ ولی متاسفانه باز هم ممکن است با یک بی احتیاطی کوچک ال سی دی‌ها شکسته و از کار بیفتد.

یک ال سی دی موبایل آسیب دیده شاید بدترین تاثیر را روی صاحب تلفن همراه داشته باشد. بعد از شکستن و آسیب دیدن صفحه نمایش موبایل اولین چیزی که به ذهن می‌رسد تعویض آن است.

باید در نظر داشته باشید که تمام صفحه نمایش‌های تعویضی موجود در بازار اورجینال نیستند و قطعا از نظر مواد ساخت و در نتیجه کیفیت و

قیمت با یکدیگر متفاوت هستند.
در این مقاله سعی دارد که انواع ال سی دی‎های موجود در بازار و روش‌های تشخیص هر کدام از یکدیگر را برای شما شرح دهد.

با توجه به این‌که با چشم غیر مسلح تشخیص قطعه اصل OEM) ) از کپی Copy  و های کپی High copy بسیار سخت است.

خوشبختانه، تعدادی از نشانگرها وجود دارند که می‌توانند مارا در تشخیص ال سی دی اصلی از تقلبی یاری رسانند. البته ما اصلا توصیه نمی‌کنیم که اجزای تلفن همراه خود را از هم جدا کنید؛ ولی با بررسی  اجزای داخلی و همچنین خود ال سی دی و گلس  می‌توان مشخص شوند که قطعات تلفن شما اورجینال هستند و یا غیر اصلی.

نشانگرهای تشخیص ال سی دی آیفون اورجینال از غیر اصلی

مقایسه فلت ال سی دی آیفون اورجینال با تقلبی

وجود آرم

واضح ترین روش برای بررسی این‌که آیا ال سی دی آیفون شما غیر اصلی است یا خیر، چک کردن آرم اپل است.

باید آرم اپل را روی و همچنین کابل‌های دیجیتایزر مشاهده کنید. همچنین باید در پشت صفحه ال سی دی  یک آرم اپل وجود داشته باشد.

اگر این لوگوها وجود نداشته باشد، ممکن استشما غیر اصلی و تعویضی باشد.
اگر قصد دارید ال سی دی  گوشی آیفون خود را تعمیر کنید، در هنگام خرید ال سی دی تعویضی، حتما آرم اپل را در تمام قسمت‌ها بررسی کنید.
در آخر، باید در براکت نگهدارنده دوربین جلو موبایل آیفون شما یک علامت لیزری وجود داشته باشد.

اگر علامت لیزر وجود دارد، هنگامی که آی فون خود را در زیر نور قرار ‌دهید، لایه‌ای آبی منعکس خواهد کرد. شایان ذکر است که جدا کردن آیفون از یکدیگر توسط خود از به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و باید توسط یک متخصص انجام شود.

جنس فلت ال سی دی

یکپارچگی فلت ال سی دی در آیفون شما ممکن است سرنخ‌هایی راجع به اصل بودن و یا غیر اصلی ال سی دی آیفون شما ارائه می‌دهد.

فلت‌های ال سی دی بسیار انعطاف پذیر و نرم هستند تا در هنگام نصب آسیب نبینند.

آنها باید بسیار انعطاف پذیر باشند تا به درستی داخل آیفون قرار گیرند و اگر جنس این فلت‌ها خشک و غیر قابل انعطاف باشند،

قطعا هزینه کمتری برای شما خواند داشت و جنس آن‌ها غیر اصلی است. اگر فلت داخلی اصلی باشد باید نرم باشد تا بین دو انگشت  به راحتی تا شود.

با این حال در نظر داشته باشید فلت LCD تلفن همراه کمی سفت و سخت تر از بقیه انواع فلت‌ها خواهد بود، زیرا در مونتاژ تلفن همراه نیازی به جمع کردن چند باره آن نیست.

مقایسه تصویر ال سی دی اورجینال و تقلبی آیفون

روشنایی صفحه نمایش موبایل

به راحتی می‌توانید با بررسی میزان روشنایی، ال سی دی تلفن همراه خود اصل بودن و یا غیر اصلی بودن آن را تشخیص دهید.

ال سی دی‌های اورجینال OEM معمولاً بسیار روشن تر هستند. ال سی دی‌های تقلبی یا تعویضی گاهی اوقات می‌توانند دارای هاله‌های نور رنگی  هستند.

حتی هنگامی که روشنایی صفحه را در آخرین درجه قرار می‌دهید ممکن است، تاریک به نظر برسند.

بهترین روش برای آزمایش این مسئله  این است که صفحه نمایش آیفونی که به اصل بودن آن شک دارید را در کنار یک ال سی دی اصل کارخانه قرار دهید و روشنایی هر دور در آخرین درجه قرار دهید، تفاوت آن دو بسیار آشکار خواهد بود.

اندازه و شکل ال سی دی موبایل

تفاوت ظریف دیگر برای تشخیص ال سی دی اصل از تقلبی این است که لبه‌های ال سی دی  در هنگام نصب بر روی کار کاملا مسطح است و در اصطلاح جا می افتد؛ ولی در حالتی که ال سی دی تقلبی باشد؛ لبه‌ها خشن یا ناهموار است. در مورد اندازه هم باید گفت که  ال سی دی‌های تعویضی تقلبی نسبت به قطعات اصلی OEM کمی بزرگتر هستند و باعث می شوند که در مرکز قرار بگیرند.

هنگامی که صفحه نمایش تعویض شده و اصلی هم نیست، معمولا به طور کامل روی صفحه قرار نمی گیرد. این به دلیل شیب بودن گوشه ها و لبه ها است.

واکنش سطح ال سی دی آیفون به آب

سطح  ال سی دی نیز یک نشانگر بسیار خوبی برای تشخیص اصالت آن خواهد بود.

صفحه نمایش‌های اصلی اپل دارای یک پوشش خاص است که باعث می‌شود که آبگریز شنود.

آب باید بدون  اینکه روی سطح بماند لیز خورده و اثری از خود بر روی سطح ال سی دی موبایل باقی نگذارد.

با توجه به هزینه بالای تولید شیشه ضد آب  بسیاری از کارخانه‌های تولید لوازم موبایل مایل به ارائه این از سطح کیفیت نیستند.

یک ال سی دی کپی معمولاً پس از این‌که آب رویش می‌ریزد، قطرات یا رگه‌هایی که از خود باقی می‌گذارد، روی شیشه حرکت می‌کند.

شایان به ذکر است که برخی از کارخانه‌ها برای شبیه سازی مواد ضد آب، اقدام به استفاده از روکش‌های ارزان تر کرده اند؛ اما هنوز هم بسیاری از صفحه‌های نمایش تلفن همراه آیفن به هیچ وجه این خاصیت را ندارند.

نشانه‌های دیگر برای تشخیص ال سی دی اصلی از تقلبی

اگر احساس می کنید که گوشی آیفون iPhone شما به ال سی دی تقلبی دارد، باید برای تشخیص آن را به نزدیک‌ترین فروشگاه اپل و یا ببرید.

یک ال سی دی تقلبی برای مدت زمان کوتاهی برای شما کار می کند. ال سی دی‌های تقلبی تلفن همراه بسیار حساس‌تر بوده و به طور كلي کارکرد كمتري دارند.

استفاده از اجناس اورجینال قطعا هزینه بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت؛ ولی به سلامت گوشی تلفن همراه شما کمک خواهد کرد.

اگر در تشخیص صفحه نمایش تلفن آیفون خود مشکل دارید و یا قصد تعویض آن را دارید،

می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید.

آموزش تعمیرات موبایل در بهترین و مجهزترین آموزشگاه تعمیرات موبایل زیر نظر اساتید مجرب با پشتیباتی رایگان، ویژه بازار کار انجام می شود

خروج از نسخه موبایل