
به گزارش خبرگزاری اخبار استانی از قزوین «سالار قاسمی» معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در آیین بزرگداشت مقام معلم که در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد با ادای احترام به مقام معلمان و فرهنگیان استان گفت: هدف حضورم در این مراسم تنها تکریم نمادین معلم نیست بلکه فرصتی برای بازخوانی جایگاه حکمرانی شایسته و نقش کلیدی معلم در توسعه کشور است.
قاسمی با تأکید بر اینکه هفته معلم باید فراتر از تجلیل نمادین باشد خاطرنشان کرد: این هفته باید بستر بیان دغدغه های معلمان و شنیده شدن صدای آن ها باشد. معلم عامل اصلی ساخت کشوری در تراز جمهوری اسلامی ایران است.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: هر ناترازی و مشکلی که در جامعه می بینیم ریشه در ناترازی نظام تعلیم و تربیت دارد. با اصلاح آموزش و پرورش می توان سایر ساختارهای کشور را نیز اصلاح کرد.
او سه ویژگی کلیدی معلم تراز انقلاب اسلامی را عالمِ عامل مربی دلسوز و پژوهشگر خلاق برشمرد.
قاسمی با اشاره به مطالبات جامعه فرهنگیان عنوان کرد: بازنگری توسعه محور در ساختار دانشگاه های تربیت معلم افزایش سهم بودجه آموزش و پرورش از ۹ به ۲۰درصد و فراهم سازی فرصت های پژوهشی برای معلمان از جمله مطالبات جامعه فرهنگیان است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با استناد به تحقیقات جهانی اظهارکرد: طبق گزارش بانک جهانی هر سال تحصیلی اضافه می تواند بازدهی اقتصادی را تا ۹درصد افزایش دهد. همچنین یافته های یونسکو نشان می دهد دسترسی به معلمان با کیفیت اقتصاد کشورها را تا ۳۰درصد بهبود می بخشد.
وی همچنین افزود: معلمان توانمند قادرند تا ۴۰درصد از آسیب های اجتماعی را در مدارس کاهش دهند؛ این یعنی معلم محور توسعه انسانی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی است.
قاسمی با تأکید بر لزوم توانمندسازی معلمان در حوزه فناوری گفت: معلمان باید مهارت های نوین از جمله هوش مصنوعی و سواد دیجیتال را بیاموزند. انقلاب آموزشی تنها سخت افزاری نیست؛ به ظرافت مهارت و هوشمندی بالا نیاز دارد.
این مقام مسئول ضمن قدردانی از معلمان قزوین اظهار کرد: قزوین با دارا بودن شخصیت های علمی و فرهنگی برجسته ظرفیت بالایی در ارتقای آموزش کشور دارد. افتخار می کنم که فرزند این استان و شاگرد همین معلمان هستم.
قاسمی در پایان به جلسات منظم رئیس جمهور در زمینه عدالت آموزشی و نهضت مدرسه سازی اشاره کرد و گفت: این فرصت تاریخی را باید مغتنم بشماریم تا بتوانیم آموزش و پرورشی در تراز دین و تمدن ایرانی اسلامی ایجاد کنیم.
46