سولانا یا کاردانو

کاردانو چیست؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کاردانو با سایر پلتفرم‌های بلاکچین به تحقیقات علمی و روش‌های مبتنی بر شواهد آن برمیگردد. در واقع در کاردانو پیش از ساخت چیزی، روی آن آزمایش می‌شود و پیش از استفاده کارایی آن حتما ثابت می‌شود.

کاردانو از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در فضای بلاکچین خود استفاده می‌کند که از آن جمله می‌توان به پروتکل uroboros و زبان قرارداد هوشمند plutus اشاره کرد. استفاده از چنین فناوری‌هایی سبب کارآمدی و انعطاف‌پذیری بیشتر کاردانو در مقایسه با رقبا می‌شود.

دارندگان آدا می‌توانند آن را در شبکه کاردانو استیک کنند. بدین معنی که با واگذار کردن آداهای خود به یک استخر، علاوه بر مشارکت در امنیت شبکه که از استفاده می‌کند پاداش هم دریافت می‌کنند.

مزایا و معایب کاردانو

مزایا کاردانو

معایب کاردانو

پیش از اینکه به سراغ معرفی سولانا برویم، لازم است تا کمی درباره‌ی کاردانو در فرهنگ عامه صحبت کنیم، چون رفتار مردم و سازمان‌ها در مورد ارزهای دیجیتال می‌تواند تاثیر به سزایی در آینده آن‌ها داشته باشد.

کاربردهای کاردانو

قیمت سولانا یک پلتفرم بلاکچینی است که به هر کسی اجازه می‌دهد برنامه‌های web3 بسازد و استفاده کند. بلاکچین سولانا یکی از بهترین بلاکچین‌های نسل سوم است که می‌تواند تراکنش‌ها را ارزان‌تر و در زمان سریع‌تری نسبت به پلتفرم‌های قدیمی‌تر مثل اتریوم تایید کند.

پلتفرم سولانا به دلیل استفاده از مکانیسم poh (proof of history) نسبت به سایر بلاکچین‌ها انرژی کمتری مصرف می‌کند.

اثبات تاریخ (poh) یک مکانیسم اجماع جدید است که در سال 2018 توسط آزمایشگاه سولانا معرفی شد. این مکانیسم برای سفارش تراکنش‌ها و بلاک‌ها در شبکه بلاکچین، به دنباله‌ای از رمزنگاری ایمن و قابل تایید از هش‌ها متکی است. 

سولانا می‌تواند برای کارهای مختلفی مثل امور مالی، هنر، بازی و … به کار برده شود. بسیاری از پروژه‌ها مانند بازار nft، پلتفرم‌های وام‌دهی، dex در این شبکه قرار دارند.

بلاکچین سولانا همچنین امکان همکاری با دیگر پلتفرم‌ها را فراهم کرده است تا بتوانید به راحتی دارایی‌ها و داده‌های خود را در شبکه‌های مختلف جابه جا کنید.

ارز بومی شبکه سولانا با نماد sol در موارد بسیاری کاربرد دارد. علاوه بر معامله sol می‌توانید برای امنیت شبکه سولانا آن را به اشتراک بگذارید.

مزایا و معایب سولانا

 مزایا سولانا

معایب سولانا

درباره کاردانو وکاربردهای آن صحبت کردیم، حالا نوبت سولانا است که نقش خود را در فرهنگ عامه بازی کند.

سولانا در فرهنگ عامه

سولانا از زمان معرفی در سال 2020 و با وجود تازه‌وارد بودن در بازار ارزهای دیجیتال، توانسته چندین مشارکت و تاییدیه برجسته به دست آورد، از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بعد از ارائه‌ی تعاریفی از کاردانو، سولانا، ارزهای هر دو و تاثیرشان در فرهنگ عامه نوبت به بررسی تفاوت‌های موجود میان کاردانو و سولانا می‌رسد. به این ترتیب بهتر می‌توان به پرسش کاردانو بهتر است یا سولانا پاسخ داد.

بررسی تفاوت‌های کاردانو و سولانا

ما تفاوت‌های سولانا و کاردانو را در 10 دسته مختلف بررسی می‌کنیم تا بهتر متوجه شویم که باید کاردانو بخریم یا سولانا. در ادامه بیشتر با این تفاوت‌ها آشنا می‌شوید. اگر فرصت مطالعه همه موارد را ندارید جدول زیر می‌تواند شما را با برخی از تفاوت‌های این دو پلتفرم آشنا کند.

موارد مقایسه

کاردانو (ada)

سولانا (sol)

ایجاد شدن

سال 2015 (راه‌اندازی در سال 2017)

سال 2018 (راه‌اندازی در 2020)

توکن بومی

ada

sol

زمان ایجاد بلاک جدید

20 ثانیه

400 میلی ثانیه

هزینه هر تراکنش

حدود 0.17 دلار

حدود 0.00025 دلار

تعداد تراکنش بر ثانیه

بین 250 تا 1000

65.000

مارکت کپ

10.3 میلیارد دلار (مرداد 1402)

9.3 میلیارد دلار (مرداد 1402)

کل ذخیره توکن

25 میلیارد آدا

550.8 میلیون sol

مکانیسم اجماع

اوروبوروس (pos)

اثبات تاریخ (poh)

قابلیت همکاری

بله

بله

زبان برنامه‌نویسی

haskell

++rust, c, c

 

خروج از نسخه موبایل