چگونه کفش اسپرت را تمیز کنیم؟

شاید شما نیز تابحال به دلیل ظاهر نامناسب کفشتان به دنبال خرید نمونه جدید بوده اید، در صورتی که تنها با تمیز کردن اصولی کفش میتوانید ظاهری تازه به آنها ببخشید. البته در نظر بگیرید که کفش های مختلف نیاز به روش های شستشوی متفاوت دارند و باید در نظر داشته باشید که تمیز کردن کفش با روش های نامناسب میتواند موجب آسیب رساندن به آن شود. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع به پردازیم تا شما بتوانید به راحتی و زنانه خود را با جنس های مختلف (چرم، پارچه‌ای، جیر، نبوک و …) تمیز کنید.

هر چقد وقت یکبار کفش را تمیز کنیم؟

تمیز کردن کفش بسکتبال به عوامل مختلفی همچون رنگ، جنس کفش، آب هوا، بارندگی و … بستگی دارد و نمیتوان زمان مشخصی را برای همه در نظر گرفت. اما از طرفی اگر میخواهید کفش هایتان همیشه نو به نظر برسند باید یک روتین مشخص برای شستشو کفش داشته باشید. توصیه میکنیم حداقل هر 1 ماه یکبار کفش هایتان را تمیز کنید اما بهترین زمان برای تمیز کردن کفش ها، دقیقا پس بعد از مشاهده لکه ها بر روی سطح آن است. چرا که لکه به مرور زمان میتوانند به درون بافت کفش نفوذ کنند. البته در نظر بگیرید که شستشو مداوم کفش سبب کاهش طول عمر کفش میشود.

راهنمای قدم به قدم تمیز کردن کفش:

تمیز کردن کفش ساده تر از آن چیزی است که تصور میکنید و با مرور چندیدن مرحله ساده کفش هایتان را از هرگونه لکه پاک کنید. قدم اول از بین بردن گرد و خاک و زباله از سطح کفش است که با استفاده از پارچه، مسواک و برس میتوانید این کار را انجام دهید. در ادامه نیاز به یک شوینده ملایم دارید تا لکه های سر سخت تر را بزدایید برای اینکار مواد شوینده را بر روی برس بمالید و تمام سطح کفش را برس بکشید. در آخر اجازه دهید کفش ها در محلی با تهویه هوا مناسب به طور طبیعی خشک شوند. در صورت امکان از سشوار و سایز لوازم های گرمایشی برای خشک کردن کفش استفاده نکنید.

·         مرحله اول، خیس کردن کفش

قبل از شروع خیس کردن کفش ابتدا باید با یک برس خشک، خاک و کثیفی کفش را در قسمت های زیره، لایه میانی و رویه آنها پاک کنید. در صورتی که برس تمیز کننده کفش در دسترس نداشته باشید میتوانید از یک مسواک قدیمی کمک بگیرید.

·         مرحله دوم، تمیز کردن کفش با شوینده ملایم

بعد از تمیز کردن کفش از گرد و خاک و آلودگی های سطحی نوبت به شستشو کفش با یک شوینده ملایم است. ابتدا در یک ظرف محلول صابونی خود را آماده کنید. به مقداری آب چند قطره صابون اضافه کنید و هم بزنید. سپس با استفاده از مسواک صابون را به صورت دایره وار بر روی لکه بکشید. اگر کفش شما دارای توری است این قسمت را با دقت تمیز کنید تا به کفش آسیب نرسد.

·         مرحله سوم، تمیز کردن زیره کفش

تمیز کردن زیره کفش لذت بخش ترین قسمت این داستان میباشد زیرا استرس آسیب رسیدن به کفش را کمتر احساس میکنید و با انواع روش های دلخواه میتوانید این کار را انجام دهید. راهکار پیشنهادی ما به شما استفاده از مسواک است و مایع ظرفشویی مناسب است تا به خوبی زیره ها و بخش های آج دار آن تمیز شوند.

·         مرحله چهارم، تمیز کردن داخل کفش

همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد بعد از تمیز کردن بخش های خارجی کفش، قسمت های داخلی آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اینکار علاوه بر تمیز شدن کفش به رفع بوی بد پا نیز کمک میکند. کفی ها را کفش خارج کنید و با موادی که در قسمت های قبل از آن استفاده کردید شستشو دهید.

·         مرحله پنجم، خشک کردن کفش ها

هرگز برای خشک شدن کفش ها به خصوص کفش های سفید آنها را به طور مستقیم در مقابل نور خورشید قرار ندهید زیرا موجب زرد شدن و چروکیده شدن کفش میشود. سعی کنید کفش ها را در دمای اتاق خشک کنید و قبل از خشک شدن کامل از آنها استفاده نکنید. معمولا زمان کافی برای خشک شدن کامل کفش ها 8 ساعت میباشد.

تمیز کردن کفش اسپرت با ماشین لباسشویی

اگر تصمیم گرفته‌اید که برای تمیز کردن کفش اسپرت خود، از ماشین لباسشویی استفاده کنید، در ابتدا بندهای آن را باز کنید و در یک کیسه شستشوی توری قرار دهید تا از گره خوردن آن‌ها در ماشین لباسشویی جلوگیری شود. اگر کفش شما دچار لکه‌های سخت شده است، می‌توانید به مدت پانزده دقیقه قبل از شروع شستشو، مقداری خمیردندان روی آن بمالید و سپس با یک مسواک قدیمی و یا برس نرم، روی خمیردندان‌ها بکشید تا لکه‌ها پاک شوند. حالا می‌توانید آن را در ماشین لباسشویی قرار دهید.

توجه کنید که برای شستن کفش نباید از وایتکس استفاده کرد؛ چرا که ممکن است به کفش آسیب برساند و یا رنگ آن را از بین ببرد. همچنین اگر کفش اسپرت شما سفید است، باید از خمیردندان سفید استفاده کنید. نکته دیگر اینکه قبل از شستن، کفش را با کاغذ یا دستمال کاغذی پر نکنید؛ چرا که با خیس شدن آن، تمام کاغذ‌ها بیرون ریخته و با تکه‌تکه شدن، برای شما دردسر درست خواهند کرد.

در مرحله بعد، مایع شوینده را به ماشین لباسشویی اضافه کرده و تنظیمات آن را روی شستشو با آب سرد و چرخش آهسته و آبکشی اضافه قرار دهید تا مواد شوینده به‌طور کامل از آن خارج شود.

پس از آبکشی کفش، قبل از اینکه ماشین لباسشویی روی حالت خشک کن برود، آن را خاموش کرده و کفش را از آن خارج کنید.

با استفاده از یک حوله و یا دستمال نرم، داخل و بیرون کفش اسپرت را خشک کرده و سپس اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود.

تمیز کردن کفش اسپرت با دست

اگر می‌خواهید کفش اسپرت خود را با دست بشویید، بهتر است ابتدا قسمت زیره آن را بشویید؛ چرا که در غیر این صورت، آلودگی‌ها دوباره به رویه کفش برمی‌گردند.

برای تمیز کردن رویه کفش، ابتدا محلولی از آب و مایع شوینده آماده کنید. سپس با استفاده از یک دستمال حوله‌ای، برس نرم و یا یک مسواک، به‌صورت دایره‌ای روی رویه کفش را برس کنید. دقت کنید که این کار را به آرامی انجام دهید تا آسیبی به کفش وارد نشود. در قسمت لژ کفش می‌توانید کمی برس را بیشتر فشار دهید تا این قسمت هم، به خوبی تمیز شود.

اگر نمی‌دانید لکه‌‎های سرسخت روی کفش اسپرت را چگونه تمیز کنید، بهتر است تکنیک استفاده از خمیردندان را به کار بگیرید. مقداری خمیردندان را روی کفش بریزید و پس از یک ربع، با یک مسواک کهنه آن را مسواک بزنید تا لکه‌ها پاک شوند. از خمیردندان‌های ژله‌ای نمی‌توان برای تمیز کردن کفش اسپرت استفاده کرد و باید خمیردندان کاملا خمیری باشد.

برای تمیز کردن کف زیری کفش، نیازی نیست آن‌قدرها هم ملایمت به خرج دهید یا نگران باشید. چرا که آسیبی به آن وارد نمی‌شود و می‌توانید با خیال راحت آن را برس بزنید. می‌توانید برای شستن زیره کفش از ترکیب آب، جوش شیرین و ماده شوینده نظیر مایع ظرفشویی استفاده کنید تا بهتر تمیز شود.

دقت کنید که کفی‌های کفش را باید از آن بیرون آورده و جداگانه بشویید و در مقابل آفتاب قرار دهید تا ضدعفونی شوند.

برای تمیز کردن بند کفش اسپرت، بهتر است آن را باز کرده و داخل یک کیسه شستشوی توری قرار دهید و آن را با ماشین لباسشویی بشویید تا بهتر تمیز شوند. این کار آسیبی به بند کفش نمی‌رساند، بلکه باعث می‌شود بندها تمیزتر و براق‌تر شوند.

خروج از نسخه موبایل