روش های اتصال میلگرد در انواع ساخت و ساز

به گزارش رسیده از بهار نیوز، از اصلی ترین و پرکاربردترین  مقاطع فولادی در ساخت و ساز استفاده می شوند، میلگردها هستند. انواع اتصال میلگرد از جنبه‎ های گوناگون قابل دسته‌ بندی بوده که از لحاظ شکل ظاهری، جنس، محل استفاده و همین‌ طور کاربرد میلگرد می‌ توان آن را در دسته‌ های مختلفی قرار داد.

انواع میلگرد و ویژگی های خاص آن

میلگردها یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی هستند که در ساخت و ساز سازه‌های بتنی استفاده می‌شوند. میلگردها از فولاد ساخته شده‌اند و در انواع مختلفی از جمله میلگرد آجدار، میلگرد ساده و میلگرد حرارتی تولید می‌شوند که هر یک دارای کاربرد، ابعاد و سایز بندی خاصی هستند.

میلگرد یکی از مهمترین مصالح ساختمانی است که در بسیاری از پروژه های عمرانی و صنعتی کاربرد دارد. میلگرد به منظور افزایش چسبندگی با بتن طراحی شده است. انواع میلگرد شامل موارد زیر است:

میلگرد آجدار: این نوع میلگرد دارای آج بر روی سطح آن است که باعث افزایش چسبندگی با بتن و مقاومت در برابر کشش و خمش می شود. معمولا قطر این نوع میلگرد بین 8 تا 40 میلیمتر است و کلاس های A2، A3 و A4 را شامل می شود.

میلگرد ساده : این نوع میلگرد دارای سطح صاف و بدون آج است که در پروژه های کم تحمل و کم اهمیت استفاده می شود. قطر این نوع میلگرد بین 6 تا 16 میلیمتر است و A1 را شامل می شود.

منظور از اتصال میلگرد چیست؟

روش‌های مختلفی برای اتصال میلگردها به یکدیگر وجود دارد. انتخاب روش مناسب برای اتصال میلگردها به یکدیگر به عوامل مختلفی مانند نوع میلگرد، شرایط محیطی و بارهای وارد بر سازه بستگی دارد. در ادامه به اتصال میلگرد و روش های مختلف آن می پردازیم.

اتصال میلگرد به روش وصله پوششی میلگرد (اورلب)

بیش‌ ترین نوع اتصال میلگرد در سازه‎ های بتنی و به ویژه در اجرای آرماتوربندی فونداسیون، وصله پوششی است. این روش اتصال با قرار دادن دو میلگرد در نزدیکی یکدیگر در یک طول مشخص صورت می‌ گیرد. طولی که دو میلگرد باید در نزدیکی هم قرار داده شوند؛ طول پوشش نام دارد. البته وصله پوششی، تنها در مورد میلگردهای دارای قطر کمتر از ۳۶ میلی‌ متر مجاز است.

در این نوع اتصال میلگرد، مقدار اورلب یا همپوشانی میلگردها یا آرماتورها دارای اهمیت بسیار بالایی است و حتما باید مطابق با اصول و قوانین آئین‌ نامه انجام شود تا اتصالی محکم و صحیح صورت پذیرد. برای مثال اورلب میلگرد ستون بر اساس محاسبات مهندسین در نقشه‌ ها و طراحی‎ ها یا بر اساس آیین‌ نامه بتن انتخاب شده است. اما عموما در کارگاه ‎های عمرانی این عدد را۴۰ تا ۵۰ برابر قطر آرماتور در نظر می‎ گیرند.

انواع وصله پوششی

اتصال میلگرد به روش وصله مکانیکی میلگرد (کوپلر)

روش مدرن اتصال میلگردها با استفاده از سیستم اتصال مکانیکی است. اتصال مکانیکی بین دو قطعه میلگرد که میلگردها را قادر می سازد تا رفتاری مشابه با طول پیوسته میلگرد داشته باشند. اکثر اتصالات مکانیکی میلگردها را به همراه رزوه های میلگرد از انتها به انتها متصل می کنند و بسیاری از مزایای یک قطعه میلگرد پیوسته را فراهم می کند که قابل اطمینان تر است.

وصله مکانیکی از انواع اتصالات میلگرد است که با به‌کار بردن وسایل مکانیکی خاص و در زمانی که امکان اجرای وصله پوششی نباشد؛ صورت می ‎گیرد. در حقیقت در اتصال میلگرد در صورتی که فواصل آرماتورها به صورتی باشند که امکان استفاده از وصله پوششی وجود نداشته باشد؛ بهتر است از وصله مکانیکی استفاده کرد. برای مثال در بعضی از ستون ‎های بتنی تعداد زیادی میلگرد با سایز بالاتر از ۳۶ میلی‌ متر به‌ کار گرفته می‎ شود که قابلیت اجرای وصله پوششی برای آن‌ ها وجود ندارد.

انواع اتصالات مکانیکی

کوپلر میلگرد به ویژه برای میلگردهای با قطر بزرگ در پروژه های بزرگ ساخت و ساز و ساخت آسمان خراش ها مقرون به صرفه است. کوپلرهای میلگرد معمولاً به عنوان اتصالات مکانیکی نیز شناخته می شوند.  انواع وصله‎های مکانیکی به سه دسته کلی زیر تقسیم‌ بندی می‎ شوند و از لحاظ الزامات تایید شدن، پیکربندی و رویه اجرا قابل بررسی هستند.

وصله اتکایی میلگرد

این روش اتصال میلگرد از بین انواع اتصالات میلگرد، با بر روی هم قرار دادن دو انتهای میلگردهای فشاری انجام می شود. وصله ‎های اتکایی فقط برای میلگردهای تحت‌ فشار که قطر ۲۵ میلی‌ متر و بیشتر دارند مجاز است. بر اساس آئین‌ نامه برای به‌ کار گرفتن وصله اتکایی باید نکات زیر در نظر گرفته شود:

اتصال میلگرد به روش وصله جوشی میلگرد

وصله جوشی یا فورجینگ به معنی جوش دادن میلگردها در انواع اتصال میلگرد به یکدیگر است. برای جوش دادن میلگردها روش‌ های متنوعی وجود دارد. به منظور رعایت تقویت و استحکام سازه در زمان استفاده از فورجینگ یا وصله جوشی لازم است حتما قوانین و مقررات جوشکاری را رعایت کرد.

انواع جوش میلگرد

بر اساس آئین‌ نامه ملی ایران، وصله جوشی میلگردها به دو شکل زیر انجام می‎ گیرند:

نکات کلی اتصال میلگرد

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

میلگرد از جمله مصالح مهم در امر ساختمان‌ سازی محسوب می‌ شود که قیمت آن به دلیل اهمیتی که در صنعت ساختمان‌ سازی و صنایع دیگر دارد؛ گاه روند صعودی و گاه روند نزولی را طی می‌ کند. میلگردها در سایزهای متفاوتی از ۸ تا ۳۶ تولید می شوند.

استفاده از میلگردهایی با همان سایزی که برای هریک از اجزای سازه طراحی شده است، اهمیت بالایی دارد و استحکام کل ساختمان را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین علت در هنگام خرید و اجرای سازه، توجه به سایز میلگردها ضروری است. هنگام خرید میلگرد باید به نوسان قیمت آن‌ ها نیز دقت داشته باشیم. عوامل متعددی در تعیین قیمت میلگرد تاثیرگذار هستند که در ادامه آن‎ ها را ذکر می ‎کنیم:

منبع: بهار نیوز(https://www.baharnews.ir/news/426640/روش-های-اتصال-میلگرد-انواع-ساخت-ساز)

خروج از نسخه موبایل