ضخامت ورق گالوانیزه ذوزنقه ای

محتوای خبر پنهان

مشخصات ورق‌ های گالوانیزه و کاربرهای آنها

ورق گالوانیزه ذورنقه ای و میلگرد تیکمه داش به دلیل طراحی خاص آن که از یک سری موج های مربعی در عرض خود بهره می برد، در کاربردهایی نظیر انواع سقف های مسکونی، تجاری و ورزشی، حصارکشی اطراف سازه ها، ساخت سوله برای محصولات و پارکینگ مورد استفاده قرار می گیرد. برخورداری از ویژگی های مطلوبی مانند مقاومت به خوردگی عالی، عایق خوب، استحکام کافی و ظاهری زیبا سبب شده تا این ورق یکی از ورق های محبوب به منظور کاربردهای یاد شده باشد.

ورق‌ های گالوانیزه ذوزنقه ‌ای گونه ای از ورق های پوشش داده شده با عنصر روی یا همان ورق های گالوانیزه بوده که با توجه به فرآیند فرم دهی، موج هایی مربعی در عرض این ورق ها ایجاد می شود. ورق های گالوانیزه به دلیل پوششی که دارند، مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی و زنگ زدگی از خود ارائه می دهند.

در ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای، علاوه بر لایه پوششی از جنس روی، یک لایه رزین ultra-weather نیز در سطح ورق وجود داشته و این ورق های ذوزنقه ای را در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید و همچنین کاهش ضریب هدایت حرارتی مقاوم می سازد. این لایه های تشکیل شده بر روی ورق گالوانیزه ذوزنقه از موادی تشکیل شده اند که از استحکام و عایق بندی عالی برخوردار هستند. جهت بررسی به لینک قرار داده شده مراجعه کنید.

روش تولید

فولاد به کار رفته در ساخت ورق‌های ذوزنقه‌ای از نوع DX51D + Z مطابق با استاندارد ΕΝ 10346 است. در ابتدا ورق های فولادی به یکی از حالت های زیر دارای پوشش روی می شوند تا به صورت گالوانیزه در آیند:

سپس، ورق های پوشش داده شده توسط دستگاه فرمینگ فرم داده می شوند؛ به گونه ای که در عرض این ورق های گالوانیزه یک سری موج های مربعی ایجاد می شود. معمولا در هر متر از این نوع ورق، 6 موج ایجاد می شود. نکته قابل اهمیت در این مرحله، برخورداری پوشش این ورق ها از انعطاف پذیری مناسب است، چراکه ورق گالوانیزه ذوزنقه ای در حین تولید در معرض تغییر شکل زیادی قرار می گیرد. برای تولید ورق گالوانیزه زمانی در حدود 2 تا 48 ساعت صرف می شود.

ابعاد و وزن

فرمینگ ورق گالوانیزه به صورت ذوزنقه ای دارای محدودیت ابعاد نبوده و این امکان را به دست می دهد که ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای در طول های دلخواه و عرض های تا 100 و 125 سانتی متر تولید شوند. ضمن اینکه ضخامت این نوع ورق با توجه به درخواست مشتری می تواند بین 3/0 میلی متر تا 2 میلی متر باشد. وزن ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای مشابه با وزن ورق گالوانیزه بوده و تنها تفاوت آنها در این مورد است که ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای می توانند در هر طول دلخواهی تولید شوند. رابطه وزن ورق گالوانیزه ذوزنقه ای به شرح زیر می باشد:

چگالی ورق (گرم بر سانتی متر مکعب) × ضخامت ورق (mm) × عرض ورق (mm) × طول ورق (mm) = وزن (Kg)

لازم به ذکر است که ورق های گالوانیزه دارای پوشش روی به چگالی 14/7 گرم بر سانتی متر مکعب بوده اما این پوشش به دلیل ضخامت بسیار کم آن نسبت به ضخامت ورق، قابل صرف نظر کردن است و می توان تنها چگالی ورق فولادی یعنی 68/7 گرم بر سانتی متر مکعب را در محاسبه وزن ورق گالوانیزه ذوزنقه ای به کار برد.

ویژگی های مطلوب این محصول کدام اند؟

ویژگی ها و خواص مطلوب ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای متاثر از دو فاکتور مهم است که یکی از آنها پوشش از جنس روی و دیگری برخورداری از موج های ذوزنقه ای در آن می باشد.همه چیز درباره به همراه مشکلات و انواع روش های جوشکاری برای این ورق ها را در مقاله پیوست شده جمع آوری کرده ایم. در زیر مهمترین ویژگی های ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای آورده شده است:

صافی سطح مناسب

این ورق ‌ها دارای کیفیت یکنواخت بوده و از روکش یکنواخت رنگی پوشیده شده اند.

مقاومت در برابر خوردگی

به طور کلی، ورق های گالوانیزه به دلیل برخورداری از پوشش گالوانیزه از جنس روی، دارای خاصیت ضد خوردگی عالی هستند.

عایق بندی حرارتی خوب

پوشش رنگی روی این ورق ‌ها دارای خاصیت عایق بندی قوی است و بنابراین ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای از مقاومت عالی در برابر گرما برخوردار هستند.

مقاومت در برابر آب

به دلیل خاصیت ضد آب بودن این ورق ‌ها که ناشی از پوشش ultra-weather است، آب نمی‌تواند روی آنها باقی بماند.

مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی

این ورق‌ ها می ‌توانند بدون آسیب‌ دیدگی شرایط شدید آب و هوایی را تحمل کنند.

مقاومت بالا

استحکام کششی بالای ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای باعث می‌شود تا بتوانند بارهای سنگین را تحمل کنند.

ظاهر زیبا

در دسترس بودن آنها در طیف گسترده ‌ای از رنگ ‌ها باعث شده از نظر ظاهری جذاب باشند.

اقتصادی

هزینه‌های اضافی مانند هزینه‌ های نصب و راه اندازی و نگهداری برای این نوع ورق ها حداقل است که به موجب آن از نظر اقتصادی بسیار به صرفه هستند.

کاربرد ورق‌ گالوانیزه ذوزنقه‌ ای

با توجه به وزن پایین ، دوام و طول عمر بالا ، مقاومت در برابر خوردگی و ضد آب بودن و داشتن قابلیت مونتاژ ساده و راحت در بسیاری از مصارف مورد استفاده قرار می گیرند. شاید بتوان گفت اصلی ترین ذوزنقه ای، استفاده در بام و سقف سازه ها می باشد.

بام‌ ها 365 روز در سال در معرض باد و هوا هستند. همچنین، باید برای مقاومت در برابر طیف گسترده‌ ای از خواسته‌ ها طراحی شوند. پس از چند سال استفاده، نوسازی بام ‌ها ضروری می ‌شود. ورق ‌های ذوزنقه‌ای مزایای بسیاری از جمله مقاومت در برابر آب و هوا، مونتاژ ساده و عمر طولانی دارند که باعث می‌شود گزینه مناسبی برای استفاده در بام خانه‌ ها باشد.

سقف ‌هایی که با ورق ذوزنقه ‌ای ساخته شده اند، این قابلیت را دارند که تا 53 دسی بل شدت صوت را کاهش دهند. از دیوارهای دارای ورق‌ های ذوزنقه دو پوسته برای تحقق الزامات پیشگیری از آتش سوزی استفاده می ‌شود. سایر کاربردهای ورق گالوانیزه ذوزنقه ای به شرح زیر می باشند:

الزامات حمل و نقل و ذخیره سازی

حمل و نقل ورق‌ و میلگرد تیمکه داش های ذوزنقه ‌ای باید با وسیله نقلیه ویژه‌ای انجام شود که دارای سکوی بارگزاری باز باشد. این امر امکان بارگیری و تخلیه آسان را فراهم می آورد. ضمن اینکه این سکوی بارگذاری باید دارای طول مناسب جهت حمل ورق ‌های سفارش داده شده باشد. ورق‌ ها نباید فراتر از طول سکو قرار گیرند چون که باعث آسیب و در نتیجه از بین رفتن ضمانت می‌شوند. ورق ‌های فولادی باید در برابر پوسته پوسته شدن و خیس شدن محافظت شوند.

تخلیه این ورق ها نیز باید توسط تعداد مناسب افراد انجام شود، یعنی در مورد ورق‌های بلند (حدود 6 متر) ورق‌ها باید توسط 6 نفر تخلیه ‌شوند، که در هر طرف سه نفر قرار می ‌گیرند. تغییر شکل ورق فولادی ذوزنقه ‌ای در هنگام بارگیری و جابجایی می ‌تواند منجر به ایجاد مشکل در نصب مناسب شود. البته بهترین راه تخلیه از بسته بندی ‌های اصلی سازنده، با استفاده از تجهیزات تخلیه مکانیکی است. در هنگام تخلیه در زمستان و هنگام ذخیره سازی در انبارهای گرم، باید احتیاط ویژه ‌ای شود.

الزامات نگهداری و تمیز کردن

به منظور افزایش دوام سقف ‌ها و نماها، توصیه می ‌شود ورق ‌های ذوزنقه ‌ای مرتب بررسی و محافظت شوند. بهتر است حداقل یک بار در سال (بهترین آن در بهار است) برای شناسایی زود هنگام خسارت‌ های احتمالی سقف و بام این بازرسی انجام شود. سقف ها و نماها متشکل از ورق ‌های ذوزنقه‌ای حداقل یک بار در سال نیاز به تمیز کردن دارند. نشست خاک بر روی ورق فولادی ممکن است باعث تغییر رنگ ناهمواری ‌های آن (به دلیل ضربه ناهموار پرتوهای UV) شود و این امر باعث محافظت کمتر در برابر خوردگی می‌ شود.

بخش ‌های کثیف و لکه دار را می ‌توان با برس نرم و آب با دمای حداکثر 60 درجه تمیز کرد. در صورت لزوم استفاده از مواد شوینده سبک با میزان pH برابر 6 یا 7 و حداکثر مقدار محلول به میزان 10% مجاز است. همچنین می‌توان از آب فشرده شده (حداکثر 100 بار فشار) برای تمیز کردن آنها استفاده کرد. استفاده از پودرهای تمیز کننده، حلال نیترو، نوشابه‌ های کلردار، مواد معطر، مواد دارای آمون کلراید یا سدیم مجاز نیست.

ورق گالوانیزه ذوزنقه ای چیست؟

ورق گالوانیزه یکی از پرمصرف ترین محصولات فولادی ورق فولادی است که در انواع مختلف در بسیاری از کارخانه های داخلی تولید و به بازار عرضه می شود. ورق گالوانیزه  در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد.   نیز بسیار حائز اهمیت است و در این صفحه در مورد قیمت این ورق اطلاعاتی خواهیم داد . در این نوشتار به این می پردازیم که ورق گالوانیزه ذوزنقه ای چیست، مراحل ساخت آن چیست، ویژگی ها و کاربردهای آن چیست؟

این ورق که در صنعت ساختمان بسیار متداول است در واقع شکل خاصی از ورق گالوانیزه می باشد. در چنین ورقی امواج مربعی در عرض ورق ایجاد می شود. از نظر تعداد امواج معمولاً شش موج در هر متر وجود دارد. می توان گفت این نوع پانل شباهت زیادی به ورق گالوانیزه کرکره سینوسی دارد. آنها در ظاهر، قدرت بدنی و ابعاد متفاوت هستند. پانل های ذوزنقه ای از زیباترین و پرکاربرد ترین پانل های سقفی و دیواری هستند.

این ورق ها به طور پیش فرض دارای استاندارد خصوصی هستند. اما همچنین با توجه به درخواست خریدار، طول آن قابل تنظیم است. عرض و وزن طبق استاندارد تعیین می شود. این محصول در رنگ های مختلف مانند نرده و پوشش سقف موثر است. همچنین برای پوشش سقف شیروانی ها و نرده های دور زمین استفاده می شود. از مزایای ورق گالوانیزه ذوزنقه ای به طور خلاصه می توان به وزن سبک، عمر طولانی، مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر خوردگی، آسیب مکانیکی، سهولت در مونتاژ و طیف کاملی از لوازم جانبی اشاره کرد.

نحوه ساخت ورق گالوانیزه ذوزنقه ای

ورق های گالوانیزه ذوزنقه های مختلف به شرح زیر تولید می شوند:
ورق‌های طرح سفال
ورق ذوزنقه
ورق شادولاین
ورق کرکره سینوسی
و غیره می‌باشد.
یکی از مناسب‌ ترین و محبوب ترین ورق های گالوانیزه ذوزنقه است. این نوع پانل ها در سایز های مختلف در بازار موجود است که ضخامت آنها از ۱۰۰ تا ۱۲۵ می باشد. روش تولید این پانل ها برای مشتریان انجام می‌ گیرد. قیمت ورق قطعات کرکره ای رنگی بسیار مناسب بوده و در صنایع مختلف کاربرد بالایی دارد.
ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای رنگی در ۱۲۵ سایز و سایز مختلف قابل تولید می باشد و متوسط زمان تولید این نوع ۲ تا ۴۸ ساعت می باشد. بنابراین اگر بتوان آن را بنا به درخواست مشتریان در هر ابعاد و اندازه ای که بخواهند تولید کرد.

ویژگی‌های ورق گالوانیزه ذوزنقه ای

ورق گالوانیزه ذوزنقه ای تقریباً شبیه ورق گالوانیزه است. تفاوت این دو نوع ورق در شکل ظاهری و کاربرد آن است. در هر متر از ورق ذوزنقه ای حدود ۶ موج وجود دارد. طول این ورق با توجه به درخواست خریدار قابل تنظیم می باشد. در هر ۱٫۲۵ متر حدود ۸ موج روی ورق وجود دارد و عرض هر ورق از ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی متر است. این ورق ها پس از روی هم قرار گرفتن ۹۸ سانتی متر عرض دارند. ضخامت ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای معمولا بین ۰٫۳۰ میلی متر تا ۲ میلی متر است. وزن ورق ذوزنقه ای نیز با توجه به ابعاد و ضخامت آن تعیین می شود.

ورق گالوانیزه ذوزنقه ای مقرون به صرفه، سبک، بادوام و مقاوم در برابر سایش مکانیکی هستند. پانل های ذوزنقه ای برای پوشش سطوح بزرگ و صاف مناسب هستند. ماده به کار رفته در لایه سطحی ورق ها ذوزنقه ای، رزین مخصوصی است که برای جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش خورشید و کاهش رسانایی حرارتی استفاده می شود.

همه این ویژگی ها دوام و مقاومت عالی در برابر خوردگی شیمیایی را تضمین می کند. لایه میانی و زیرین از ماده ای با استحکام و عایق عالی ساخته شده است. فولاد مورد استفاده در ساخت ورق ها ذوزنقه ای DX51D + Z مطابق با استاندارد EN 10346 است که البته در هر کارخانه از مواد اولیه متفاوتی استفاده می شود و ما این فولاد را بر اساس استاندارد آن معرفی کردیم.

ورق ‌های گالوانیزه ذوزنقه ای بسیار سبک وزن هستند، بنابراین می توان از آنها در سقف هایی که تحمل بار کاشی و سرامیک را ندارند استفاده کرد. وزن کم این ورق ها نباید شما را گیج کند، زیرا این ورق ها بسیار بادوام هستند. اثرات باد و آب و هوا نیز بر این ورق ها تأثیر نمی گذارد. ورق ها ذوزنقه ای در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند و بنابراین هرگز زنگ نمی زنند. در صورت نصب صحیح و درست ورق‌ های ذوزنقه ای، عملکرد آنها تا سالها تضمین می شود.

ویژگی های دیگر ورق گالوانیزه ذوزنقه ای

صافی سطح مناسب: این ورق ها کیفیت یکنواختی دارند و با پوشش رنگی یکنواخت پوشانده شده اند.
استحکام بالا: استحکام کششی بالای این پانل ها به آنها کمک می کند تا بارهای سنگین را تحمل کنند.
مقاومت در برابر خوردگی: این ورق ها از فولاد و آلومینیوم مرغوب ساخته شده اند. به همین دلیل خواص ضد خوردگی عالی دارند.
عایق حرارتی خوب: پوشش این پانل ها دارای خواص عایق قوی است. بنابراین، چنین ورق ها مقاومت حرارتی عالی دارند.
مقاوم در برابر آب: این پنل ها در برابر آب مقاوم هستند.
مقاومت در برابر آب و هوا: این ورق ها آب و هوای بد را به خوبی تحمل می کنند.
ظاهر زیبا: به دلیل تنوع رنگ، می توان انتظار ظاهری زیبا را داشت.
اقتصادی: این ورق ها از نظر هزینه هایی مانند نصب و نگهداری بسیار مقرون به صرفه هستند.

کاربرد ورق گالوانیزه ذوزنقه ای

ورق گالوانیزه ذورنقه کاربردهای مختلفی دارد. از جمله این موارد می توان به پوشش سقف سوله یا سقف شیروانی ویلا اشاره کرد. کاربردهای دیگر شامل حصارکشی در اطراف زمین یا ساختمان و ایمن سازی سقف ها در سایت های در حال ساخت است.

از آنجایی که این ورق بسیار مقاوم در برابر خوردگی است زیرا در فرآیند تولید ورق گالوانیزه ذوزنقه ای، هنگام ذوب شدن به داخل حوض نورد می شود. به همین دلیل خاصیت ضد رطوبت و تنوع رنگ از دیگر کاربردهای مهم ورق ذوزنقه ای است.

کاربردهای دیگر

ساخت پناهگاه باری محصولات، پارکینگ و ساخت و ساز
پوشش سقف و دیوارهای جانبی ساختمان ها
حصارکشی ساختمان در حال ساخت
سقف و نمای بیرونی برای خانه های کوچک
پناهگاه های محصولات، پناهگاه های سایه دار و پارکینگ
تعیین حدود در مناطق، تفکیک مناطق برای بازسازی مغازه ها و مناطق ساختمانی

یکی دیگر از کاربردهای ورق گالوانیزه ذوزنقه ای در پوشش سقف می باشد. می دانیم که سقف ها در تمام فصول در معرض باد و باران هستند. در نتیجه، بام باید برای قدرت برابر با طیف وسیعی از رویدادها آماده شود. همچنین پس از چندین سال استفاده، بازسازی سقف ضروری می شود. پانل های ذوزنقه ای با مزایای بسیاری از جمله مقاومت در برابر آب و هوا، مونتاژ آسان و عمر طولانی به گزینه ای مناسب برای استفاده در سقف ها تبدیل شده اند.

پروفیل های ذوزنقه ای روی سقف ها در موارد زیر استفاده می شود:
از آنجایی که پوشش سقف بدون عایق حرارتی بار را تحمل می کند
به عنوان محفظه پایین سقف متحمل بار در یک سقف عایق حرارتی که در بالای آن قرار دارد.
به عنوان یک پوسته خارجی مقاوم در برابر آب و هوا در سازه های دو پوسته ای.
سقف هایی با ورق گالوانیزه ذوزنقه ای دارای خواص صوتی و آکوستیک عالی هستند. طبق برآوردهای کاهش نویز، استفاده از پانل های ذوزنقه ای نویز را تا ۵۳ دسی بل کاهش داد. پانل های ذوزنقه ای دو پوسته نیز برای برآوردن الزامات حفاظت در برابر آتش استفاده می شوند.

استفاده از پانل های ذوزنقه ای برای کاهش تعداد تکیه گاه های مورد نیاز در ساخت و ساز بسیار سودمند است. زیرا برای بتن تازه به رنگ بیشتری نیاز نیست. مقاطع ذوزنقه ای به عنوان سقف های اضافی در ساخت پارک‌ های چند طبقه مدرن استفاده می شود. ورق ها فولادی ذوزنقه ای شکل اتصال بین بتن و فولاد را تشکیل می دهند.

ممکن است قیمت این ورق مشابه قیمت ورق گالوانیزه در نظر گرفته شود. اما قیمت ورق ذوزنقه ای رنگی بسته به رنگ بندی آن متفاوت است. همچنین در صورت نیاز به عملیاتی مانند خم و برش ورق ها، قیمت محصول متفاوت خواهد بود. به طور کلی قیمت این نوع پانل بر اساس پارامترهایی مانند طول، عرض، ارتفاع، ضخامت و وزن تعیین می شود. برای اطلاع از قیمت دقیق ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای می توانید از کارشناسان سایت آهنات استعلام بگیرید.

قیمت روز ورق گالوانیزه ذوزنقه ای

همانطور که می دانید قیمت آهن آلات رابطه مستقیمی با بازار ارز و دلار دارد. بازار به خودی خود نوسانات زیادی را تجربه می کند. در نتیجه نمی توان قیمت ثابتی برای محصولات فولادی تعیین کرد. اما خبر خوب این است که در صورت نیاز می توانید به سرعت با کمک کارشناسان سایت آهنات از قیمت دقیق روز مطلع شوید.

ابعاد ورق گالوانیزه ذوزنقه ای شکل

همانطور که گفته شد ابعاد این محصول به درخواست مشتری بستگی دارد اما به طور کلی در ضخامت ۱۸ تا ۷۰ درصد در بازار موجود است. عرض آن نیز در اندازه های ۱۰۰ و ۱۲۵ میلی متری موجود است. طول این محصول نیز با توجه به تقاضای مشتری متفاوت است.

نکاتی که قبل از خرید ورق گالوانیزه ذوزنقه ای باید بدانید

هنگام خرید ورق گالوانیزه ذوزنقه ای مانند سایر محصولات فولادی باید اطلاعات لازم را داشته باشید. ابتدا توجه داشته باشید که این محصول را از فروشگاه های معتبر آهن فروشی خریداری کنید و قبل از خرید اطلاعات لازم را از کارشناس فروش دریافت کنید. رایج ترین ورق ذوزنقه ای، محصول فولاد مبارکه است. محصول این شرکت از محبوبیت بالایی در بین مصرف کنندگان این محصول برخوردار است. پس از دریافت محصول حتما به وزن آن توجه کنید.

با استفاده از مقالات برای محاسبه وزن ورق به راحتی می توانید به وزن ورق دریافتی و صحت خریدار پی ببرید. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد رنگ ورق خریداری شده است. رنگ ورق باید یکنواخت باشد. لازم به ذکر است که پنل های تولیدی کارخانه ها دارای رنگ یکنواخت بوده و هیچ خط و خش بر روی سطح آنها وجود ندارد اما ورق های کارگاهی و دست ساز دارای خط و خش هستند. دریافت فاکتور از فروشنده پس از خرید الزامی است.

مزایای ورق گالوانیزه ذوزنقه ای

از جمله مزایای این نوع ورق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابلیت نصب آسان و سریع
قیمت مناسب
زیبایی فیزیکی
سبک وزن بودن
ایمنی بالا در برابر زلزله
مقاومت در برابر رطوبت و تغییرات آب و هوایی

ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای به شکل ساده و رنگی تولید می شوند که به دلیل جذابیت بصری بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

فرایند شکل دهی انواع ورق گالوانیزه ذوزنقه ای

برای تولید ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای با اشکال پیچیده، معمولا چندین فرآیند روی آنها انجام می شود. این عملیات شامل عملیات هایی مانند کشش عمیق، خمش و کشیدگی می باشد. امروزه از ورق های گالوانیزه گرم در صنایع مختلف استفاده می شود، زیرا مقاومت آنها در برابر خوردگی بسیار بالاست. از آنجایی که این محصولات تحت فرآیندهای کششی و خمشی قرار دارند، استحکام کششی پوشش بیرونی نیز بسیار مهم خواهد بود.

خواص مکانیکی انواع ورق گالوانیزه ذوزنقه ای

آزمایش کشش تک محوری را می توان برای آزمایش خواص مکانیکی ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای رنگی استفاده کرد. این تست یک تست بسیار ساده است و به طور مستقیم یا غیر مستقیم شکل پذیری محصول را تخمین می زند. نتایج دیگر این آزمایش عبارتند از:

ضریب حساسیت به نرخ کرنش
ازدیاد طول یکنواخت
نیروی تسلیم
نسبت کرنش نوسان
ازدیاد طول کل
استحکام کششی

این تست در استانداردهای DIN و ASTM تایید شده است و از این تست ساده می توان برای بدست آوردن پارامترهای فوق استفاده کرد. برخی از شرکت ها نیز از دستگاه های کشش خودکار و روش های محاسبه کامپیوتری برای تولید حجم های کم با ضریب خطای کم استفاده می کنند.

آزمایش ارزیابی شکل ‌پذیری ورق در فرآیندهای خمشی

در فرآیند شکل دهی ورق گالوانیزه ذوزنقه ای می توان از دو نوع مختلف آزمایش خمشی استفاده کرد.

تست خمشی ساده
تست خمش اتساعی
تست خمشی ساده
در این روش ورق نازک را با قالب خمشی بین دو گیره محکم می ‌بندند و سپس از یک پتک چوبی برای خم کردن ورق روی قالب استفاده می‌کنند. اگر این خمش تا ۱۸۰ درجه ادامه یابد و هیچ شکستگی یا ترک در آن مشاهده نشود، این آزمایش با یک قالب منحنی با شعاع کمتر تکرار می شود. زاویه خمش قالب بسته به شکل پذیری فلز متفاوت است.

خصوصیات ورق گالوانیزه ذوزنقه

به طور کلی ورق های شیروانی به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند

بدون رنگ گالوانیزه

رنگی گالوانیزه

در تولید این ورق ها از شیوه های فرمینگ مختلفی به شرح زیر استفاده می شود

ورق طرح سفال (پالرمو و ژنوا)

ورق کرکره سینوسی

ورق ذوزنقه

ورق شادولاین

ورق گالوانیزه ذوزنقه یکی از محبوب ترین نوع فرمینگ ورق می باشد. این ورق ها در ابعاد مختلفی در بازار موجود می باشند و به طور کلی ضخامت آن ها به درخواست مشتری بین 30 صدم میلی متر تا 2 میلی متر و عرض آن نیز در حدود 100 تا 125 سانتی متر می باشد. با این حال با توجه به کاربرد و سفارش مشتری در ابعاد مختلفی تولید می گردند. فرمینگ دیگری نیز از این محصول به نام ورق گالوانیزه ذوزنقه رنگی در بازار موجود بوده که کاربرد فراوانی دارد.

ورق گالوانیزه ذوزنقه رنگی نیز در ابعاد ذکر شده به فروش می رسد. ورق ذوزنقه ای معمولا از ورق های گالوانیزه با عرض 100 و 125 تولید می شوند و زمان تولید آن ها نیز بین 2 تا 48 ساعت می باشد. در شکل دهی این محصول چنانچه از ورق گالوانیزه با عرض 125 سانتی متر استفاده گردد عرض ورق حاصله در حدود 108 سانتی متر شده و عرض مفید آن روی کار به میزان 88 سانتی متر می شود.

کاربرد ورق گالوانیزه ذوزنقه

مهمترین کاربرد این محصول را می توان در سقف های شیروانی، ویلا و سوله های صنعتی و ورزشی دانست. همچنین به عنوان حصار دور زمین یا ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین نوع جدید کاربرد این محصول مربوط به ساخت و ساز داخل ساختمان می باشد. این شکل دهی عموما به نام دک (DEK) یا استفاده می شود و به جای تیرچه سفال در ساخت سقف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این محصول به عنوان ساندویچ پانل سقفی نیز استفاده می گردد و سقفی برای هر متر مربع با توجه به جنس ورق متفاوت است.

خروج از نسخه موبایل