انواع، مشخصات و قیمت ساندویچ پانل (Sandwich Panel)

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پنل در نگاه اول یک متریال رایج ساختمانی است؛ اما در واقعیت هیچ مصالحی در صنعت ساختمان قابل قیاس با پانل دیواری و سقفی نیست. ساندویچ پانل یک عنصر پیش ساخته می باشد که کارکردی چندگانه داشته و همزمان به اندازه چند متریال دیگر کارایی دارد. تمام انواع ساندویچ پانل ساختاری چندبخشی و عموماً سه لایه دارند. ساختار ساندویچ پانل شامل یک هسته مرکزی و دو بخش جانبی در طرفین آن است.

هسته میانی پانل از یک ماده عایق تشکیل شده و بخش مهمی از ویژگی های تمام انواع ساندویچ پانل متاثر از ماده عایق هسته می باشد. همچنین بخش اصلی ضخامت پانل مربوط به ماده عایق میانی است. لایه های جانبی پانل دو ورق از جنسی مقاوم هستند و دوام پنل تا حد زیادی به عملکرد ورق آن وابستگی دارد. ساختار عمومی ساندویچ پنل ها را می توان به شکل زیر خلاصه کرد:

تولید ساندویچ پانل

ساندویچ پانل یک متریال صنعتی و پیش ساخته است؛ به همین دلیل فرایند تولید آن از ابتدا تا انتها، تماماً در کارخانه انجام می شود و پانل، خروجی نهایی یک خط تولید مکانیزه می باشد. تولید صنعتی ساندویچ پنل سبب شده تا کیفیت این متریال برخلاف مصالح سنتی پس از تولید و قبل از بکارگیری، قابل سنجش و کنترل باشد. میزان کارایی پانل به دو عامل اصلی بستگی دارد: مواد اولیه (عایق هسته و ورق ها) و روش تولید. هر یک از تولیدکنندگان ساندویچ پانل برای تولید این متریال از یکی از دو روش زیر استفاده می کنند:

تمام تولیدکنندگان برتر دنیا از جمله شرکت ماموت، پانل را به روش پیوسته تولید می نمایند. در بین مراحل تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته هیچ وقفه ای وجود ندارد و جریان تولید از ابتدا تا انتها بدون توقف انجام می شود. روش تولید پیوسته شامل مراحل مختلفی از جمله فرم دهی (Forming)، تزریق فوم، خنک سازی (Cooling) و… می باشد. تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته سبب کیفیت بالاتر محصول نهایی می شود. مهم ترین مزایای تولید انواع ساندویچ پانل به روش پیوسته عبارت اند از:

موارد کاربرد ساندویچ پانل

کارایی بالا و ویژگی های شاخص ساندویچ پانل سبب شده تا به سرعت جایگاه خود را به عنوان متریالی ارزشمند برای ساخت دیوارها و سقف در صنعت ساختمان تثبیت نماید و در ساخت تعداد زیادی از سازه ها با کاربری های گوناگون مورد استفاده قرار گیرد. بهره از پانل های ساندویچی محدود به اقلیم و آب وهوای خاصی نیست. ساندویچ پنل را می توان در هر اقلیمی به منظور ساخت دیوار تمام انواع ساختمان ها و اجرای سقف اکثر سازه ها به کار برد. بیشترین میزان کاربرد ساندویچ پانل در این کاربری ها است:

قیمت پانل ساندویچ چگونه تعیین می گردد؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که در ساخت ساندویچ پنل از انواع متفاوتی از مواد اولیه، منجمله انواع ورق های فلزی، عایق و چسب ها استفاده می شود که هر کدام از آنها در قیمت نهایی آن تاثیرگذار هستند. تعیین قیمت نهایی علاوه بر موارد بالا به قیمت انواع فلزات، شرایط بازار و میزان تقاضا نیز بستگی دارد. لذا تعیین قیمت ساندویچ پانل بدون در نظر گرفتن موارد فوق برای تولید کننده، به صرفه نبوده و می تواند ضر و زیان مالی فراوانی برای وی ایجاد نماید.

همانطور که میدانید تغییر قیمت ها زیاد و پر نوسان و گاه غیر قابل پیش بینی هستند. از اینرو بهترین راه برای استعلام قیمت دقیق هر یک از انواع ساندویچ پانل ماموت برقراری تماس مستقیم با ما است. کارشناسان خبره و با تجربه ما آماده اند تا مشاور شما باشند و شما را در مسیر انتخاب و خرید مناسب ترین نوع ساندویچ پنل همراهی کنند.

انواع ساندویچ پانل

تمام انواع ساندویچ پانل از جنبه ساختاری و در برخی از ویژگی ها مشابه هم هستند و بسیاری از مزایای آنها مشترک است. اما ماموت و سایر تولیدکنندگان معتبر با توجه به محل نصب و با هدف به حداکثر رساندن کارایی، این متریال را در چهار نوع اصلی تولید می کنند. بیشترین بازدهی و بالاترین میزان بهره وری در ساختمان وقتی حاصل می گردد که از هر نوع ساندویچ پنل در محل مناسب آن استفاده شود.

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری اساساً به منظور پاسخگویی به نیازهای روزافزون صنعت ساختمان طراحی و تولید شده است تا یک عایق حرارتی مطمئن و ایمن جهت جلوگیری از هدررفت انرژی از جداره های ساختمان باشد. این متریال ساختمانی ارزشمند با ضخامتی اندک، ساخت دیوارهایی با بازدهی فوق العاده بالا را ممکن می سازد. پانل دیواری به علت وزن سبک، به زیرسازی و زیرساخت سازه ای پیچیده ای نیاز ندارد و نگرانی ها در مورد خسارات ناشی از نیروهای جانبی مانند باد و زلزله را مرتفع می سازد.

ساندویچ پانل دیواری ماموت چنانچه به منظور ساخت جداره های بیرونی به کار رود دیوار خارجی را تبدیل به سدی محکم در برابر شرایط محیطی و عوامل پیرامونی می کند. علاوه بر این انواع ساندویچ پانل دیواری ماموت به علت کیفیت بالای تولید و داشتن سطحی یکدست و بافت و رنگی مناسب، نمایی زیبا را برای سازه فراهم می کنند و دیگر نیازی به لایه ای مجزا و هزینه ی مضاعف برای نماسازی نیست.

ساندویچ پانل سقفی

سریع ترین راه برای اجرای سقف در سازه هایی با دهانه های متوسط و بزرگ بهره از پانل سقفی است و می توان تا چند 100 مترمربع (حتی تا 1000 مترمربع) سقف را در روز با ساندویچ پانل سقفی ماموت پوشش داد. به این منظور باید پنل ها را از قبل به محل کارگاه انتقال داده و در روز نصب آنها را به سرعت و با حضور نصابان حرفه ای در محل مورد نظر جای گذاری و نصب نمود. ساندویچ پانل سقفی نیاز به نگهداری خاصی نداشته و سالیان طولانی ماندگار و استوار باقی می ماند.

از حرارت شدید ناشی از تابش مستقیم آفتاب تا رطوبت ناشی از برف و باران هیچ چیز نمی تواند از سد ساندویچ پانل سقفی ماموت عبور نماید. آب بندی سقف و مقاومت در برابر خسارات ناشی از رطوبت از جمله مزایای شاخص پانل سقفی می باشند اما تنها مزیت های این متریال کارآمد نیستند.

ساندویچ پانل سردخانه ای

ساندویچ پانل سردخانه ای یکی از انواع خاص پنل می باشد که به طور اختصاصی برای ساخت جداره های انواع سردخانه به کار می رود. استفاده از پانل سردخانه ای ماموت بهره وری انرژی را در سردخانه ها چندین برابر افزایش می دهد. اتصال خاص این پنل ها به هم به گونه ای طراحی شده تا جداره نهایی به طور کامل درزبندی شده و اتلاف حرارت و برودت به کمترین مقدار ممکن برسد.

شرایط خاص سردخانه ها سبب شده تا این نوع خاص از پنل ها ضخامت بیشتری نسبت به سایر انواع پانل داشته باشند. استفاده ماموت از بهترین مواد اولیه باعث شده تا پانل سردخانه ای این شرکت ماندگاری بالایی داشته باشد و با گذشت زمان دچار افت کارایی نشود. نکته مهم این که در زمان ساخت سردخانه به منظور اجرای سقف باید از ساندویچ پانل دیواری بهره برد. این موضوع دلایل فنی و عملکردی داشته و هدف از آن به حداقل رساندن تبادل حرارتی است.

ساندویچ پانل اتاق تمیز

ساندویچ پانل اتاق تمیز متریالی است که برای ساخت یکی از حساس ترین انواع فضا یعنی اتاق تمیز (کلین روم) به کار می رود. اتاق های تمیز با هدف ایجاد فضایی کاملاً ایزوله ساخته می شوند و در صنعت داروسازی، تحقیقات پزشکی، مراکز توسعه تکنولوژی و… کاربرد دارند. ساندویچ پنل اتاق تمیز ماموت از ورود هرگونه ذره خارجی به داخل فضا جلوگیری می کند. هیچ مصالح یا متریال دیگری وجود ندارد که بتوان آن را جایگزین پانل ماموت در ساخت اتاق تمیز کرد.

ساندویچ پانل اتاق تمیز روش نصب و متعلقات خاص خود را دارد. تمام تجهیزات مورد استفاده در اتاق تمیز (مکانیکی، الکتریکی و…) باید مطابق استاندارد باشند و جزئیات اجرایی (Details) مربوط به نصب و جای گذاری آنها متفاوت از سایر فضاها است. کلین روم ها بر اساس ISO 14644 به چند دسته تقسیم می شوند. در موقع انتخاب پانل اتاق تمیز باید به نوع کلین روم توجه شود.

قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل چقدر است؟

قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل با توجه به نوع ورق و فوم استفاده شده در آن متغیر است. به عبارتی دیگر انتخاب بین انواع ورق ها مانند آلومینیوم، آلوزینک، گالوانیزه روی قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود. لازم به ذکر است که قبل از هر اقدامی، باید کاربری سازه مشخص و سپس نسبت به انتخاب نوع متریال و ورق آن اقدام  گردد . این حالت بهترین و بهینه ترین روش انتخاب متریال و اطلاع از قیمت ها می باشد.

قیمت ساندویچ پانل دست دوم چقدر است؟

ساندویچ پانل دست دوم هم مانند هر محصول دست دوم دیگری به طبع دارای قیمت مناسب و مقرون به صرفه است. اما لازم است بدانید که در عمل چیزی به نام ساندویچ پانل دست دوم وجود ندارد و استفاده از هر ساندویچ پانلی که قبلا در سقف و یا دیوار سوله و یا هر سازه دیگری مورد استفاده قرار گرفته باشد، به صرفه نیست.

اگر شما خواهان استفاده از ساندویچ پانل دست دوم برای سازه خود هستید لازم است بدانید که به دلیل اتصال و پیچ شدن پانل مورد نظر با سازه، دارای حفره هایی در سطح است که آب بندی مجدد پانل ها را غیر ممکن می سازد و باعث آسیب به اسکلت سازه و نفوذ رطوبت به داخل سازه می شود و در صورت شروع اولین بارش، شاهد ورود آب به داخل سازه خواهید بود.

با وجود این مسائل توصیه می گردد که با کارشناسان و مشاوران ما تماس گرفته و ضمن اطلاع از اجناس مورد نظر، اقدام به خرید انواع ساندویچ پانل هایی که مشتری به هر دلیل از خرید آن ها منصرف شده و باقیمتی مناسب در دسترس شما خواهند بود؛ نمایید.

خروج از نسخه موبایل