4 روش ساده و سریع تمیز کردن آشپزخانه!

حتما شما هم زنان خانه دار بسیاری را دیده اید که بخش عمده ای از زمان خود را درون آشپزخانه می گذارند و دائما در حال تمیز کردن آشپزخانه هستند. واقعیت این است که آشپزخانه جزء فضاهایی از خانه است که فعالیت های زیادی در آن انجام می شود و در نتیجه به سرعت کثیف و بی نظم می شود ولی ما در این مقاله شما را با روش های تمیز کردن آشپزخانه در کمترین زمان آشنا می کنیم.

چند راه برای تمیز کردن سریع آشپز خانه

تمیز کردن آشپزخانه یکی از قسمت های مهم در نوروزی است. اگر شما هم جزو خانم ها کارمند هستید که زمان زیادی برای تمیز کردن آشپزخانه تان ندارید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را بخوانید .

مرحله اول پاک سازی 20 دقیقه ای آشپزخانه
اگر وضعیت شما هم مانند بسیاری از مادرانِ پُرمشغله باشد، فرزندتان حداقل یک وعده غذایی اش را در قسمت های مختلف آشپزخانه می خورد. در طول همین 20 دقیقه ای که او در حال خوردن ناهار یا صبحانه اش است، شما می توانید آشپزخانه را سریعا تمیز کنید و حالت بهداشتی تر و سالم تری به آشپزخانه بدهید .
– ابتدا پاک کننده های ضدعفونی کننده را روی همه سطوح سخت آشپزخانه اسپری کنید و اجازه بدهید که حدود 10 دقیقه روی این سطوح باقی بماند. سطوح سخت و مهم آشپزخانه عبارت اند از سینک ظرف شویی، پیشخوان مسطح در آشپزخانه های جدید و شیر های آب .
– در ادامه باید عملیات پاک سازی را برای یخچال هم انجام بدهید. این پاک سازی باید با دور ریختن غذا هایی که بیشتر از 2 روز در یخچال باقی مانده اند و همچنین فاسدشده، شروع شود. همچنین میوه ها و سبزی های کپک زده هم باید دور ریخته شوند .
– اسفنج های مخصوص ظرف شویی در سینک هم باید تعویض شوند .

 برای تمیز کردن سریع آشپز خانه چه کنیم

– زباله ها باید به بیرون از خانه منتقل شوند و زباله دانی هم ضدعفونی شود . پس قبل از این که کیسه جدیدی را درون زباله دانی بگذارید، حتما این وسیله را ضدعفونی کنید. کیسه های زباله معمولا به راحتی نشت می کنند و درنتیجه باکتری ها می توانند در خود زباله دانی جمع شوند .
از فرزندتان بخواهید که وقتی غذا خوردنش را تمام کرد، ظرف غذایش را درون ظرف شویی بگذارد. حالا کف آشپزخانه را با استفاده از محصولات ضدعفونی کننده یا سفید تمیز کنید .

مرحله دوم پاک سازی 20 دقیقه ای آشپزخانه
به نظر شما، آلوده ترین بخش آشپزخانه می تواند چه بخشی باشد؟ احتمالا شما می گویید که سینک ظرف شویی، اما آلوده ترین بخش معمولا زیر سینک ظرف شویی است . آخرین باری که این قسمت را تمیز کرده اید، یادتان هست؟ !
به گفته متخصصان، بیشتر افراد به سطوح در دیدرس توجه می کنند، اما کمتر فردی به زیر سینک ظرف شویی توجه نشان می دهد، درحالی که این بخش می تواند بسیار آلوده باشد. درواقع، قارچ ها می توانند در این قسمت تجمع کنند و درز هایی در این بخش وجود دارند که اساسا شانس آلودگی را افزایش می دهند.

پاک سازی زیرسینک ظرفشویی

همه وسایل موجود در کابینت زیر سینک ظرف شویی را بیرون بیاورید .
– لوله ها را به خوبی بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ گونه نشتی در آن ها وجود ندارد. همچنین دیواره بیرونی لوله ها نباید آلوده به قارچ ها و ترکیبات دیگر باشد .
سطوح درون این بخش را با استفاده از پاک کننده های ضدعفونی کننده تمیز کنید .
– محصولات قدیمی و تاریخ گذشته را دور بریزید .
اگر با شکاف ها و درز های مختلف در این بخش از آشپزخانه مواجه شدید، حتما این درز ها را با کمک ترکیبات مناسب پُر کنید یا از افراد مجرب در این زمینه کمک بخواهید .
گردو غبار واقعا برای سلامتی ما مضر است و ما امروزه می دانیم که گردوغبارها، مهم ترین ترکیبات آلرژن در داخل خانه هستند. با این حال، بیشتر ما همچنان درون خانه را پُر می کنیم از انواع اشیای خانگی که همگی قابلیت بالایی در جذب گردوغبار ها دارند. اگر به سلامتی خودتان اهمیت می دهید، باید تعداد اشیای خانگی را کمتر کنید یا حداقل با این مشکل به درستی مقابله کنید .
برای این کار باید 20 دقیقه وقت در نظر بگیرید و به تمامی اشیایی که در قسمت های مختلف خانه قرار گرفته اند و گردوغبار را به خودشان جذب می کنند، رسیدی کنید. مهم ترین اشیایی که گردوغبار های زا را در سطوح مختلف خود جای می دهند، عبارت اند از :
– گل های ابریشمی و گیاهان مصنوعی
– روزنامه ها و مجله ها

آشنایی با روش های تمیز کردن سریع آشپز خانه

– ماکت حیوانات، اسباب بازی ها و مجسمه های مختلف
– قاب های عکس و انواع اشیای خانگی
طبیعی است که فرزندتان به هیچ وجه نمی خواهد از اشیای مورد علاقه اش مانند ماکت حیوانات یا اسباب بازی ها دور بماند و همچنین خودتان هم هرگز راضی نخواهید شد که تابلو های نقاشی یا قاب های عکس را از خانه حذف کنید. با این حال، بهتر است که تعداد اشیای خانگی را کمتر کنید و فقط مهم ترین اشیای مورد علاقه تان را در خانه باقی بگذارید. بدین ترتیب، گردوغبار و همین طور ترکیبات آلرژن کمتری در خانه شما جمع می شود .

پاک کردن چربی در آشپزخانه
برای پاک کردن روغن و چربی، مواد غذایی تازه ریخته شده روی اجاق، زدودن لکه های چربی داخل فر و شیشه آن، مخلوطی از مقدار مساوی و نمک پودر با کمی آب تهیه کنید و با مالش به وسیله دستمال نرم، نقاط مورد نظر را پاک کنید .

لکه های چربی قدیمی تر و چسبیده به اجاق، نیاز به زمان بیشتری دارند. برای زدودن آنها مقداری جوش شیرین را با کمی آب به صورت خمیر درآورید و روی نقاط مورد نظر بمالید و پس از چند ساعت با دستمال نرم و مرطوب تمیز کنید .

همچنین برای چربی و غذای سوخته و چسبیده به کف ظروف، آنها را با آب داغ خیس کنید و روی آنها مقدار کافی جوش شیرین خشک بپاشید. پس از یکی دو ساعت مواد سوخته به راحتی از ته ظرف جدا می شود. روش سآشپزخانه یکی از پرترددترین قسمت‌های خانه و جایی است که در آن، غذایتان را آماده می‌کنید. بنابراین تمیز و مرتب‌کردن منظم آن، از قسمت‌های دیگر خانه اهمیت بیشتری دارد. تمیز کردن روزانه تمام سطوح، کار دشواری است، به‌ویژه وقتی برنامه فشرده‌ای داریم و زمان کافی برای این کار را نداریم. نکات و ترفندهای تمیز کردن آشپزخانه را که در این مقاله ارائه می‌دهیم، به شما کمک می‌کنند تا بتوانید در زمان کمتری چربی‌ها، بوی بد و آلودگی‌های موجود در آشپزخانه را از بین ببرید. با استفاده از ایده‌های زیر، می‌توانید روش‌های قدیمی نظافت را کنار بگذارید و آشپزخانه‌ای تمیز و درخشان داشته باشید.

۱. نوکردنِ دوباره سینی‌های فر قدیمی با استفاده از هیدروژن‌پراکسید و جوش‌شیرین

ترکیب و هیدروژن‌پراکسید فقط سینک و وان را دوباره نو و تمیز نمی‌کند و حتی می‌تواند کهنه‌ترین و مستعمل‌ترین سینی‌های فر را نیز دوباره نو و سالم کند.

کافی است که روی سینی فر جوش‌شیرین بپاشید؛ سپس کمی هیدروژن‌پراکسید اسپری کنید و پس از آن دوباره لایه دیگری از جوش‌شیرین را روی سینی بپاشید. پس از چند ساعت، سینی فر را پاک و تمیز کنید که اکنون دیگر ترمیم و نو شده است.

۲. تمیز کردن فر

می‌توانید از بطری اسپری پر از محلولی خانگی شامل یک‌سوم پیمانه آب، یک‌سوم پیمانه سرکه سفید و یک‌دوم پیمانه جوش‌شیرین استفاده کنید. پس از سردشدن فر، قفسه‌ها را بیرون بیاورید و در داخل فر، این محلول را اسپری کنید. توجه کنید که روی المنت‌های حرارتی اسپری نکنید. در فر را ببندید و به رختخواب بروید؛ بگذارید این محلول تا ۱۲ ساعت باقی بماند و تأثیرش را بگذارد. وقتی بیدار شدید، فر را با آب و صابون تمیز کنید. سپس با استفاده از دستمال مخمل نرم و پرزدار، آن را خشک کنید.

برای ، می‌توانید از جوش‌شیرین هم استفاده کنید. برای این منظور، کمی جوش‌شیرین کافی است. روش دیگر برای تمیز کردن فر، استفاده از ترکیب جوش‌شیرین، آب و مایع ظرف‌شویی است. داخل فر را به این ترکیب آغشته کنید و بگذارید این محلول دست‌کم ۱۵ دقیقه بماند. اگر داخل فر کثیف شده است، می‌توانید تمام قسمت‌های آن را با این ترکیب بپوشانید.

اگر از تمیزکردن فر بیزارید، از آستر اجاق‌گاز (oven liner) استفاده کنید. همچنین می‌توانید سینی فر قدیمی و کهنه‌ای را روی قفسه‌ای در پایین‌ترین قسمت قرار دهید. اگر قصد دارید از سینی فر کهنه استفاده کنید، حتما آن را در قفسه‌ای قرار دهید که چند سانتی‌متر از کف فر بالاتر باشد تا دمای فر و زمان‌ها را به هم نریزد. هرگز کف فر را با فویل نپوشانید؛ چون ممکن است عملکرد فر را به هم بریزد.

۳. شستن قفسه‌های فر

پودرهای رخت‌شویی فقط برای شستن لباس‌ها کاربرد ندارند. با خیساندن قفسه‌های فر داخل وان حمامِ پر از آب و پودر رخت‌شویی، می‌توانید برق و جلای اولیه را به قفسه‌های فرتان برگردانید؛ بدون اینکه نیازی به سابیدن آنها داشته باشید. قفسه‌های فر باید دست‌کم چهار ساعت در این محلول باقی بمانند. سپس آنها را خارج کنید و با آب بشویید.

در طول شب، می‌توانید قفسه‌های چرب فر را با مقدار کمی آمونیاک بخیسانید تا تمیز و درخشان شوند. اصلا نیازی به سابیدن نیست. به‌علاوه نباید آمونیاک را با سایر شوینده‌ها ترکیب کنید.

روش دیگری برای تمیزکردن قفسه‌های فر، شستن آنها با مایع ظرف‌شویی، ورق خشک‌کن (dryer sheets) و آب داغ است. قفسه‌ها باید در طول شب در این محلول خیس بخورند. اگر در روز این کار را انجام می‌دهید، بگذارید قفسه‌ها ۶ تا ۸ ساعت در این محلول بمانند.

۴. جلادادن قسمت‌های چوبی با روغن لیمو و سرکه

آیا روش‌های طبیعی را به مواد و محصولات شیمیایی ترجیح می‌دهید؟ این جلادهنده چوب خانگی عطر و درخششی دوست‌داشتنی ایجاد می‌کند. برای درست‌کردن آن، نصف بطری اسپری را با روغن لیمو و نصف دیگر را با سرکه سفید پر کنید. محلول را مستقیم روی دستمال میکروفایبر خشک اسپری کنید و با آن، قسمت‌های چوبی مانند کابینت‌ها، در و قرنیزهای چوبی را پاک کنید.

سایز مناسب دستگیره

سایز دستگیره کابینت به عنوان یک جزء اساسی از طراحی داخلی و ظاهر کلی کابینتها، بستگی به چندین عامل دارد از جمله نوع کابینت، ابعاد دروازه‌ها، و سلیقه شما. اما در اکثر موارد، این ابعاد به شکل‌های زیر ممکن است:

1. **طول دستگیره:**
– برای دروازه‌های کوچک: حدود 4 تا 6 اینچ (10 تا 15 سانتیمتر)
– برای دروازه‌های بزرگتر: حدود 6 تا 12 اینچ (15 تا 30 سانتیمتر)

2. **پهنای دستگیره:**
– می‌توانید بر اساس اندازه دست شما و سلیقه شما انتخاب کنید.
– برای کابینت‌های استفاده روزمره، دستگیره‌های متوسط به نظر می‌آیند.

3. **ارتفاع دستگیره:**
– این ارتفاع باید با ارتفاع دروازه‌ها هماهنگ باشد.
– اندازه استاندارد برای ارتفاع دستگیره حدود 1.5 تا 3 اینچ (4 تا 8 سانتیمتر) است.

در نهایت، مهم است که اندازه دستگیره به گونه‌ای باشد که استفاده از کابینت را راحت کند و به طراحی کلی فضا سازگار باشد. همچنین می‌توانید با نگاه به طرح کلی داخلی فضا و استایل کلی خود، یک دستگیره انتخاب کنید که با سایر عناصر تطابق داشته باشد.

 

 

خروج از نسخه موبایل