ایمیل مارکتینگ چیست؟ + 7 نکته مهم و اساسی

بر‌اساس آمارها، حدود 4.37 میلیارد نفر در سراسر جهان از سرویس ایمیل استفاده می‌کنند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که این رقم تا سال 2025 به 4.59 میلیارد کاربر برسد!

هم‌چنین، طبق آخرین آمارها، 69‌% از بازاریابان از ایمیل مارکتینگ برای تبلیغات و  توزیع محتوای خود در فضای وب استفاده می‌کنند. همه این آمارها اهمیت بازاریابی ایمیلی را نشان می‌دهند. با توجه به این آمارها آشنایی با ایمیل مارکتینگ اهمیت زیادی دارد و استفاده درست از این شیوه بازاریابی می‌تواند مخاطبان زیادی را به سمت یک کسب‌وکار هدایت کند.

در این مقاله پس از معرفی کامل ایمیل مارکتینگ، 7 حقیقت جالب درباره این ابزار بازاریابی را مطرح می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم پس از مطالعه این مطلب با یکی از بهترین روش‌های تبلیغات و ارتباط با مشتریان آشنا خواهید شد.

بازاریابی ایمیلی چیست؟ کانال ارتباطی مستقیم با مشتری

کسب‌و‌کارهای مختلف می‌توانند از این ابزار در همه مراحل استراتژی مارکتینگ خود استفاده کنند. برای مثال، از بازاریابی ایمیل برای برندسازی، ترغیب مشتریان به خرید، اطلاع‌رسانی اخبار و به‌روز‌رسانی‌ها، تعامل با مشتری و بسیاری از اهداف دیگر استفاده می‌شود.

یک مثال ساده استفاده از ایمیل مارکتینگ، اطلاع‌رسانی اخبار و مقالات جدید در بخش وبلاگ است. رویکردی که ما نیز در سالیان گذشته در از آن بهره برده‌ایم و نتایج شگفت‌انگیزش را مشاهده کرده‌ایم. طراحی سایت در کرمان به شما کمک کند تا یکی از بهترین سایت‌ها را متناسب با سلیقه و نیاز خود در فضای وب ایجاد کنید

استراتژی ایمیل مارکتینگ برای کدام کسب‌و‌کارها مناسب است؟

اکنون که متوجه شدید ایمیل مارکتینگ چیست، باید به مهم‌ترین سوال پاسخ داد. آیا ایمیل مارکتینگ به درد کسب و کار من می‌خورد؟

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و نرخ کلیک (CTR) بازاریابی ایمیلی بسته به نوع کسب‌وکار متفاوت است. برای مثال یک فروشگاه تخصصی b2b در زمینه فروش تجهیزات صنعتی را در نظر بگیرید.

به نظر شما آیا مخاطبان این کسب‌وکار از ایمیل استفاده می‌کنند؟ درست حدس زدید با توجه به حوزه کاری، مخاطبان این کسب‌وکار احتمالاً علاقه‌ای به ایمیل نداشته باشند. احتمالاً برای این جنس مخاطبان، بازاریابی پیامکی نرخ تبدیل بالاتری خواهد داشت.

حالا یک وبلاگ در حوزه سلامتی و پزشکی را در نظر بگیرید که میلیون‌ها بازدیدکننده دارد و مخاطبان آن به دنبال آخرین اخبار این حوزه هستند. این‌جا ایمیل مارکتینگ مناسب است یا نه؟ باز هم درست حدس زدید، مخاطبان این کسب‌وکار احتمالاً نرخ تعامل بالایی با ایمیل مارکتینگ داشته باشند.

دقت داشته باشید که ایمیل مارکتینگ تنها یک ابزار است و باید به درستی از آن استفاده شود. اگر تاکنون بازخورد خوبی از بازاریابی ایمیلی نداشته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از یک مشاور خبره دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید.

7 نکته مهم که باید در طراحی ایمیل مارکتینگ بدانید!

تا اینجا متوجه شدیم که ایمیل مارکتینگ چیست و برای کدام شرکت‌ها مناسب است؛ اکنون باید با نکات تدوین استراتژی بازاریابی ایمیل آشنا شویم. کارشناسان دیجیتال مارکتینگ در هنگام طراحی استراتژی ایمیل مارکتینگ ابتدا باید به یک سوال مهم پاسخ دهند: اینکه قصد دارند چه جایگاهی را در استراتژی تبلیغاتی خود به بازاریابی ایمیلی اختصاص دهند؟ دقت داشته باشید که نقطه شروع هر نوع بازاریابی، تدوین استراتژی است؛ برای تدوین این برنامه به 7 نکته زیر توجه کنید.

پیش از این‌که نکات مهم ایمیل مارکتینگ را باهم بررسی کنیم، به عنوان یک واقعیت غیرقابل انکار در نظر داشته باشید که بازاریابی پیامکی تنها یکی از راه‌های جذاب مخاطب است. استفاده از بازاریابی محتوایی، سئو و کمپین‌های تبلیغاتی هم می‌تواند سیل مخاطبان را به وبسایت شما هدایت کند.

در این میان سئو تقریباً برای هر کسب و کاری می‌تواند یک کانال مطمئن و پربازده باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیش‌تر و مشاهده کسب‌وکارهایی که با سئو موفق به جذب ترافیک ارزشمند و افزایش فروش شده‌اند به صفحه «» مراجعه کنید. به شما اطمینان می‌دهیم مطالعه این صفحه می‌تواند آینده کسب‌وکارتان را متحول کند.

  1.   برای مشتریان ایمیل اسپم ارسال نکنید! یکی از مهم‌ترین اصول ایمیل مارکتینگ

یکی از مهم‌ترین اصول ایمیل مارکتینگ، ارسال نکردن ایمیل‌های اسپم و به‌اصطلاح هرزنامه است. بدین معنا که باید قبل از ارسال ایمیل از دریافت‌کننده پیام اجازه بگیرید. توصیه می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان برای افرادی که خودشان درخواست ایمیل نکرده‌اند، پیام ایمیلی نفرستید.

  1.   در نگارش پیام و طراحی ایمیل مارکتینگ به پرسونای مخاطب توجه کنید

نرخ پرش یا ضریب بازگشت، به کاربرانی اشاره دارد که پس از دریافت ایمیل و ورود به سایت شما، بلافاصله از آن خارج می‌شوند! پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی کامل با این مفهوم ابتدا مقاله «» را در بلاگ مطالعه کرده و سپس نسبت به تدوین استراتژی ایمیل مارکتینگ اقدام کنید.

  1.   در طراحی بازاریابی ایمیلی به کاربران تلفن همراه توجه ویژه‌ای داشته باشید

بر‌اساس آمارها بیش از 30‌درصد افراد روزانه ایمیل‌های خود را با تلفن همراه چک می‌کنند. تعداد کاربران موبایل‌های هوشمند در دنیا با سرعت سرسام‌آوری رو به افزایش است؛ بنابراین باید کمپین‌های بازاریابی ایمیل خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که محتوای آن در تلفن‌های همراه نیز به‌درستی نمایش داده شوند. درغیر‌این‌صورت، بخش بزرگی از بازار را از دست خواهید داد.

طراحی محتوای Mobile friendly، در سئو سایت و رتبه‌بندی نتایج گوگل نیز بسیار موثر است؛ چرا که امروزه ربات‌های گوگل نسخه تلفن همراه سایت‌ها را به‌طور کامل بررسی می‌کنند. به همین دلیل، باید برای افزایش فروش، هوای کاربران موبایل‌های هوشمند را نیز داشته باشید.

  1.   برای بازاریابی ایمیل، زمان درستی را انتخاب کنید!

هزینه ایمیل مارکتینگ نسب به سایر روش‌های بازاریابی بسیار مناسب‌تر است؛ اما این روش فقط هنگامی اثر‌گذار خواهد بود که زمان مناسبی را برای ارسال ایمیل به مشتریان انتخاب کنید. برای مثال، اگر مشتریان شما خارج از کشور هستند، باید در طراحی ایمیل مارکتینگ به تفاوت زمانی دو کشور نیز توجه داشته باشید.

  1.   برای برقراری تعامل با مشتریان، به‌طور مداوم و منظم ایمیل بزنید

قصد کسب‌و‌کارها از ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی، برقراری ارتباط بلند‌مدت و تعاملی با مشتریان است؛ بنابراین باید برای گرم نگه داشتن رابطه خود با مخاطبان، به‌صورت ماهانه با آن‌ها در ارتباط باشید. یک ضرب‌المثل معروف وجود دارند که می‌گوید: «از دل برود هر آنکه از دیده برفت»! توصیه می‌کنیم این اصل را در طراحی استراتژی بازاریابی ایمیلی خود مد‌نظر قرار دهید!

  1.   برای مشتریان خود ارزش قائل شوید!

هدف از ایمیل مارکتینگ چیست؟ بدون‌شک ابتدا تعامل پایدار با مشتری و در نهایت افزایش فروش است. اما مخاطبان شما روزانه ده‌ها ایمیل تبلیغاتی دیگر را نیز از شرکت‌های مختلف دریافت می‌کنند. برای اینکه با سایر کسب‌و‌کارها متفاوت باشید، باید برای آن‌ها خلق ارزش کنید.

این یعنی همه ایمیل‌ها نباید فقط به قصد فروش باشند؛ بلکه باید پیام‌های تعاملی نیز بفرستید تا مشتری بفهمد برای شما ارزشمند است. برای مثال، ایمیل خوش‌آمدگویی یک نمونه ایمیل مارکتینگ تعاملی بسیار مناسب محسوب می‌شود.

  1.     ایمیل‌ها را شخصی‌سازی کنید

یکی از مهم‌ترین نکات بازاریابی ایمیل، گروه‌بندی مشتریان و شخصی‌سازی کردن ایمیل‌هاست. شما می‌توانید با استفاده از فرم‌های نظر‌سنجی در هنگام ثبت‌نام در سایت، اطلاعات مناسبی درباره مشتریان خود کسب کنید. تحلیل فعالیت مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی نیز در این راه موثر خواهد بود. بدین ترتیب می‌توان لحن و پیام مناسب هر مشتری را به‌صورت جداگانه طراحی کرد تا اثر بخشی آن بیشتر باشد.

هنوز فرصت هست! با ایمیل مارکتینگ، رابطه خود را با مشتریان بهبود ببخشید

در این مقاله ابتدا به‌طور کامل بررسی کردیم که ایمیل مارکتینگ چیست و برای چه کسب‌و‌کارهایی مناسب است. همچنین نکات مهم بازاریابی ایمیلی را نیز مطرح کردیم. اگر تا امروز از اهمیت این ابزار بازاریابی دیجیتال آگاه نبودید؛ هنوز هم دیر نشده است! شما می‌توانید با تدوین یک استراتژی مناسب بازاریاببر اساس معتبرترین مقالات دنیا

مفاهیم، ابزارها و تکنیک‌ها

ایمیل مارکتینگ، درس پانزدهم از سری است، با خواندن مقالات این سری شما می‌توانید مهارت خود را در بازاریابی افزایش دهید. این سری به زبان ساده مفاهیم، ابزارها و تکنیک‌های بازاریابی را به شما آموزش می‌دهد.

شاید بپرسید چرا با وجود اینهمه سروصدای کانال‌های جدید، هنوز هم بازاریابی ایمیلی از بقیه موثرتر است؟

یکی از مهمترین علت‌هایی که مردم به ایمیل اطمینان می‌کنند، این است که خیال‌شان راحت است، هر روز الگوریتم جدیدی نمی‌آید و همیشه ثابت است. به این خاطر است که ایجاد کمپین بازاریابی ایمیلی، بیش از هر وقت دیگر اهمیت دارد.

در این مقاله، به هر سوالی که درباره‌ی بازاریابی ایمیلی داشته باشید و هر آنچه که بخواهید درباره‌ی آن بدانید، پاسخ می‌دهیم. پس این مقاله را از دست ندهید.

بازاریابی ایمیلی چیست؟

بازاریابی ایمیلی عبارت است از ارسال ایمیل تجاری‌ به لیستی از مخاطبان، که اجازه داده‌اند از طریق ایمیل با آنها در تماس باشید.

خیلی از شرکتها برای تبلیغات محصولات‌شان، اطلاع‌رسانی به مخاطبان، یا ارسال خبرنامه، از بازاریابی ایمیلی استفاده می‌کنند.

بازاریابی ایمیلی مدرن از ارسال ایمیل دسته‌جمعی و کلی به سمت ارسال ایمیل‌های شخصی رفته است. شاید به نظرتان وقت‌گیر باشد، اما این مشکل را حل می‌کند.

انواع مختلف بازاریابی ایمیلی

ایمیل‌ها می‌توانند برای اطلاع‌رسانی، تبلیغات، و یا برای هدف خاصی ارسال شوند.

ایمیل‌های تبلیغاتی

از کمپین‌های بازاریابی ایمیلی برای تبلیغ محصولات خاص، محتوایی مثل کتاب الکترونیک، وبینار و غیره استفاده می‌شود. معمولا کمپین شامل 10-3 ایمیل می‌شود که در چند روز یا چند هفته فرستاده می‌شود.

ایمیل‌های تبلیغاتی یک فراخوان برای اقدام دارند؛ اقدامی که می خواهید دریافت‌کننده ایمیل انجام دهد. تعداد ایمیل‌های تبلیغاتی به برنامه‌ی فروش و بازاریابی شرکت‌تان بستگی دارد. در روزهای خاص مثل بلک فرایدی، شاید هر روز چند ایمیل تبلیغاتی بفرستید. در مواقع عادی، شاید هر چند هفته یکبار ایمیل تبلیغاتی بفرستید.

ایمیل‌های اطلاع‌رسانی

خبرنامه

همانطور که از اسمش پیداست، خبرنامه‌ها اخبار مربوط به کسب‌وکارتان را اطلاع می‌دهند. مثلا وقتی که ضرب‌العجل مشخصی رسیده، قابلیت‌های جدیدی ارائه شده، یا مطالعات موردی درباره محصول تان انجام شده. هر هفته، دو هفته یکبار، یا هر ماه، خبرنامه بفرستید، که موجب می‌شود با مخاطبان‌تان در تماس باشید.

اعلامیه

ایمیل راه خوبی برای اطلاع‌رسانی به مشتریان درباره اعلامیه‌های شرکت طراحی سایت اسپرلوس ، تغییر در خدمات و موارد این ‌چنینی است. معمولا از ایمیل برای اطلاع‌رسانی یک پیام مهم استفاده می‌شود؛ مثل وقتی که تحویل کالا تاخیر دارد.

ایمیل‌های مشارکت مجدد

یک نوع مهم بازاریابی ایمیلی، ایمیل مشارکت مجدد است. همانطور که از نامش پیداست، این نوع ایمیل‌ها برای برقراری ارتباط مجدد با مشتریانی است که اخیرا فعال نبوده‌اند. یک مورد استفاده‌ی دیگر از این نوع ایمیل‌ها، اطلاع دادن برای تحفیف ویژه، ارسال پیام تبریک تولد و کوپن تخفیف است.

بازاریابی ایمیلی چطور کار می‌کند؟

بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین استراتژی‌‌های بازاریابی است. یک کمپین بازاریابی ایمیلی موثر، معمولا سه عنصر ضروری دارد:

  1. فهرست ایمیل

برای داشتنِ کمپین بازاریابی ایمیلی موفق، به فهرست ایمیل فعال نیاز دارید. این فهرست، پایگاه داده مخاطبان است که بیان کرده‌اند مایلند از برندتان ایمیل دریافت کنند.

روشهای زیادی برای ایجاد فهرست ایمیل وجود دارد. یکی از آسان‌ترین راهها، استفاده از ابزارهایی برای است، مثل ارائه رایگان کتاب الکترونیگ در ازای دادنِ آدرس ایمیل.

  1. ارائه دهنده خدمات ایمیل

ارائه‌دهنده خدمات ایمیل (ESP) که به عنوان پلتفرم بازاریابی ایمیل هم شناخته می‌شود، نرم‌افزاری است که کمک می‌کند فهرست ایمیل‌تان را مدیریت کنید.

به کمک ESP، خیلی از کارها را به صورت اتوماتیک انجام بدهید.

  1. اهداف مشخص

به کمک بازاریابی ایمیلی به خیلی از اهداف کسب‌وکارتان می‌رسید. مثلا از بازاریابی ایمیلی برای موارد زیر استفاده می‌کنید:

برای اجرای کمپین بازاریابی ایمیلی، فهرست ایمیل،  ESP، و اهداف‌تان باید در یک راستا باشند.

اولین مرحله، تقسیم‌بندی فهرست ایمیل بر اساس مشخصات مخاطب است.

سپس، ارسال یک یا چند ایمیل برای ترغیب مشتری به انجام کار موردنظر است.

سرانجام، از ESP برای ارسال ایمیل و نظارت خودکار بر کمپین استفاده کنید.

مزایا و معایب بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی هم مثل هر کانال بازاریابی دیگر، مزایا و معایبی دارد.

مزایای بازاریابی ایمیلی:

ارسال ایمیل با اجازه‌ی مخاطب است

وقتی مشتری آدرس ایمیلش را در اختیارتان می‌گذارد، یعنی به شما اعتماد کرده و این خیلی خوب است.

امکان دسترسی مستقیم به مخاطب را دارید

به کمک ایمیل، مستقیما با مشتری تماس می‌گیرید، و از آنجاییکه معمولا افراد هر روز ایمیل‌شان را چک می‌کنند، پس احتمالش زیاد است که ایمیل‌تان را ببینند.

کنترل بیشتری دارید

هیچ کنترلی روی سایر پلتفرم‌های بازاریابی ندارید، و اگر آن پلتفرم بسته شود، همه چیز را از دست می‌دهید. اما ایمیل اینطور نیست و در اختیار خودتان است.

برقراری ارتباط شخصی‌تر با مشتری

با استفاده از اطلاعات روانشناسی و مشخصات افراد، کمپین‌های شخصی و هدفمند ایجاد کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که کمپین‌های شخصی درآمدتان را تا 760 درصد افزایش می‌دهد ().

قابل اندازه‌گیری هستند

خیلی مهم است که اثربخشی و کارایی کمپین بازاریابی را بسنجید تا ببینید در مسیر درست قرار دارید یا نه.

مقیاس‌پذیر هستند

کمپین‌های بازاریابی ایمیلی، بدون فشار آوردن بر منابع یا پایین آوردن کیفیت، مقیاس‌پذیر هستند.

افزایش وفاداری مشتری

بازاریابی ایمیلی موجب افزایش وفاداری مشتری در هر مرحله از سفر خرید می‌شود.

برای اینکه بهتر به هدف‌تان برسید، خوب است که از بازاریابی ایمیلی در کنار سیستم CRM مثل استفاده کنید تا ارتباط خوبی با مشتری برقرار کنید.

معایب بازاریابی ایمیلی

رقابت شدید

خیلی سخت است که از بین تعداد زیادی ایمیل‌های دریافتی، توجه مخاطب را جلب کنید که ایمیل شما را باز کند.

به فهرست ایمیل نیاز دارید

برای بازاریابی ایمیلی، باید یک فهرست ایمیل داشته باشید تا بر آن اساس اقدام کنید.

قوانین و مقررات سختی را باید دنبال کنید

قوانین سختی در رابطه با استفاده از ایمیل برای اهداف تجاری وجود دارد. علاوه بر این قوانین، بعضی وقت‌ها هم کاربران، ایمیل‌تان را اسپم می‌کنند که به شهرت‌تان لطمه می‌زند.

مسائل مربوط به تحویل ایمیل

هیچ تضمینی نیست که حتما ایمیل‌تان در صندوق پیام‌های دریافتی مشتری قرار بگیرد یا نه.

بهترین استراتژی‌های بازاریابی ایمیلی

برای موفقیت در بازاریابی ایمیلی، باید استراتژی مناسب داشته باشید، تا بیشترین بهره را از بازاریابی ایمیلی ببرید. چند نمونه عبارتند از:

فهرست خودتان را آماده کنید

تنها کاری که با ارسال ایمیل ناخواسته انجام می‌دهید، این است که خیلی از سرنخ‌ها را، که امکان داشت به مشتری تبدیل شوند، از دست می‌دهید. چه در وب‌سایت یا فروشگاه، برای فرستادن ایمیل، از مشتری اجازه بگیرید.

قوانین را رعایت کنید

در بازاریابی ایمیلی باید از قوانین پیروی کنید؛ قوانینی مثل فریب ندادن مشتری، قرار دادن اسم و آدرس‌تان در آخر ایمیل‌ها و غیره.

پیام‌های متنوع بفرستید

همیشه فقط پیام تبلیغاتی نفرستید. از ایمیل، برای برقراری ارتباط با مشتری استفاده کنید، در پیام‌هایتان به تخصص‌تان اشاره کنید، چیزهایی بگویید که برای مشتری مهم است. خودتان و شرکت‌تان را بیشتر معرفی کنید.

به مخاطب‌تان احترام بگذارید

یادتان باشد، افرادی که برایشان ایمیل می‌فرستید، به شما و اطلاعاتی که ارائه می‌دهید، اعتماد کرده‌اند؛ پس شایسته احترام هستند. اگر می‌خواهید آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید، نشان دهید که خاص هستند و برایشان ارزش قائلید.

برنامه داشته باشید

اگر مثلا خبرنامه می‌فرستید، برنامه‌ی مشخصی داشته باشید. اگر هر هفته در یک روز خاص، به مشتری ایمیل بزنید، متوجه می‌شود که برنامه دارید و در کارتان دقیق هستید.

از ارسال ایمیل در موبایل هم پشتیبانی کنید

خیلی‌ها ایمیل‌هایشان را با موبایل‌شان باز می‌کنند، پس ایمیلی بفرستید که پلتفرم‌های موبایل هم از آنها پشتیبانی کنند.

ویژگی‌های یک متن خوب برای بازاریابی ایمیلی

برای رسیدن به اهداف بازاریابی ایمیلی، باید یک پیام خوب بنویسید، که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

مخاطب تان را بشناسید

اولین نکته‌ی مهم در ایمیل مارکتینگ این است که مخاطب‌تان را خوب بشناسید. در نتیجه، ایمیل‌های بهتر و شخصی‌تری می فرستید.

موضوع خوبی برای ایمیل‌تان انتخاب کنید

موضوع ایمیل، یکی از مهمترین عناصر ایمیل است که موجب می‌شود، مخاطب ایمیل‌تان را باز کند یا نه. برای این منظور، بهتر است:

  • از کیوورد استفاده کنید
  • منفعت محور باشد
  • تا حد امکان شخصی باشد

به متن پیش‌نمایش دقت کنید

متن پیش‌نمایش ایمیل دقیقا کنار موضوع ایمیل می‌آید. حداکثر 140 کاراکتر داشته باشد؛ چون هدفش این است که مخاطب را متقاعد کند، ایمیل‌تان را باز کرده و بخواند.

متن ایمیل‌تان را ساده بنویسید

امروزه، مردم سرشان شلوغ است، حوصله ندارند یک متن پیچیده و طولانی را بخوانند. پس بهتر است تا جای ممکن، متن ساده‌ای بنویسید که فهمش برای همه راحت باشد. برای این کار:

  • از جملات کوتاه استفاده کنید
  • از کلمات تخصصی یا پیچیده استفاده نکنید
  • تا حد امکان تیتروار بنویسید

از داستان سرایی کمک بگیرید

داستان، راه خوبی برای جذب مشتری است. با این کار، هم توجه مشتری را جلب می‌کنید و هم پیام‌تان را در غالب داستان بیان می‌کنید.

از اصول روانشناسی به نفع خودتان استفاده کنید

با استفاده از اصول روانشناسی، راحت‌تر به اهداف بازاریابی‌تان می‌رسید. اگر با اصول روانشناسی آشنا باشید، ارتباط بهتری با مشتری برقرار کرده، و بهتر به هدف‌تان می‌رسید.

مراحل مختلف انجام بازاریابی ایمیلی

  1. نرم‌افزار ایمیل مارکتینگ مناسبی را انتخاب کنید

اولین مرحله، پیدا کردن ESP برای ارسال و مدیریت ایمیل‌هایتان است. اما از آنجایی‌که صدها ESP در بازار وجود دارد، مهم است که ESP مناسب برای کسب وکارتان انتخاب کنید.

برای انتخاب درست، بهتر است فهرستی از نیازهایتان تهیه کنید. ببینید چه چیزی را باید داشته باشید و چه چیزی را بهتر است که داشته باشید.

سوالات زیر را از خودتان برسید تا راحت تر تصمیم بگیرید:

  • چقدر بودجه دارید؟
  • قصد دارید چه نوع ایمیلی بفرستید و هر چند وقت یکبار؟
  • در طراحی ایمیل، چقدر مهارت دارید؟
  • آیا می‌خواهید ایمیل‌های اتوماتیک بفرستید؟
  • اگر با مشتریان مختلفی سر و کار دارید، آنها را بر چه اساسی تقسیم‌بندی می‌کنید؟

علاوه بر اینها خیلی خوب است که نیازهای آینده‌تان را هم در نظر بگیرید. آیا ESP مورد نظرتان را پیدا کردید؟ اگر فهرست‌تان بیشتر شود، قیمت این ESP چقدر می‌شود؟ اگر در آینده بخواهید استراتژی X را به استراتژی‌هایتان اضافه کنید، این ESP از آن پشتیبانی می‌کند؟

  1. فهرست ایمیل‌تان را بسازید

اگر کسی را نداشته باشید که برایش ایمیل بفرستید، فرستادن ایمیل بی‌معنی است. پس حتما باید فهرستی از مخاطبان با آدرس ایمیل‌شان داشته باشید.

برای تهیه فهرست مخاطبان، دقیقا مشخص کنید چه نوع محتوایی را می خواهید بفرستید و قرار است هر چند وقت یکبار ایمیل بفرستید؟

برای گرفتن آدرس ایمیل مشتریان، یک فرم در وب‌سایت‌تان بگذارید و از آنها بخواهید آن را پر کنند. در عوض، می‌توانید چیزی به آنها بدهید؛ مثل کتاب الکترونیکی یا آپدیت محصول.

همچنین می توانید بخشی برای ثبت نظرات بگذارید و از مخاطب بخواهید قبل از ثبت نظرش، اول آدرس ایمیلش را وارد کرده و ثبت نام کند، بعد نظرش را بگوید.

  1. یک ایمیل خوشامد گویی برای تازه‌واردها بفرستید

وقتی کسی تازه وارد فهرست ایمیل‌تان می‌شود، بهتر است یک ایمیل خوشامد گویی برایش بفرستید تا نشان دهید که به او توجه دارید.

ایمیل خوشامد گویی، یک پیام اتوماتیک است که برای مشتریان جدید فرستاده می‌شود. هدف این ایمیل، معرفی برند و برقراری ارتباط با مشتری است. در این ایمیل بهتر است یک تخفیف خوشامد گویی، لینک به آخرین مقاله‌های سایت، و اطلاعات مفید ارائه دهید.

  1. بیان هدف کمپین بازاریابی ایمیلی

هر کمپین بازاریابی ایمیلی باید یک هدف مشخص داشته باشد.؛ مثل:

  • تبلیغ محصول جدید
  • تخفیف دادن به مشتریان وفادار
  • بالا بردن دانلود آخرین کتاب الکترونیکی‌تان
  • اطلاع‌رسانی اخبار شرکت
  1. ایمیل‌های ریسپانسیو بفرستید

ایمیل‌های ریسپانسیو به صورت اتومات فرمت‌شان را با موبایل یا دسکتاپ تنظیم می‌کنند.

برای این ایمیل ها نیازی نیست که حتما طراح ایمیل داشته باشید. از بین فرمت‌های آماده، یکی را انتخاب کنید و مطابق با سلیقه خودتان تغییر دهید. حتما نام برندتان را داخل ایمیل بگذارید و متن ایمیل هم تا حد امکان واضح و ساده باشد.

  1. متن ایمیل را بنویسید

حالا که هدف‌تان را می‌دانید و مخاطب‌تان را می‌شناسید، وقتش است که متن ایمیل را بنویسید. متن ایمیل باید ارزش و ویژگی‌های محصول‌تان را به مخاطب نشان دهد. در هنگام نوشتن متن ایمیل، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • از خودتان بپرسید «مخاطب از من چه انتظاری دارد؟ چطور می‌توانم به او کمک کنم؟»
  • فکر کنید دارید به یک نفر پیام می‌دهید.
  • شخصیت برندتان را نشان دهید.
  • یک ماجرا تعریف کنید.
  • طوری بنویسید که حس کنجکاوی مخاطب را تحریک کنید.
  • محاوره‌ای بنویسید.
  • به صورت تیتروار و با جملات و پاراگراف‌های کوتاه بنویسید.

در پایان ایمیل، برای امضا از نام شخص حقیقی استفاده کنید. اینطوری ایمیل‌تان شخصی‌تر می‌شود و تاثیر بیشتری دارد.

  1. قبل از فرستادن ایمیل، آن را امتحان کنید

همیشه قبل از اینکه رسما ایمیل را بفرستید، یک ایمیل آزمایشی ارسال کنید. اشتباهات کوچک، لطمه‌ی بزرگی به تصویر برندتان می‌زنند.

از اعضای تیم بخواهید ایمیل آزمایشی را روی موبایل و دسکتاپ‌شان باز کنند که مشکلی نداشته باشد و آن را با دقت بخوانند که اگر موردی بود، تصحیح کنید.

  1. برنامه‌ریزی کنید ایمیل‌ها را در زمان مناسب بفرستید

بی برنامه ایمیل نفرستید. زمانی را انتخاب کنید که مخاطب‌تان ایمیل‌هایش را چک می‌کند؛ همان موقع ایمیل را بفرستید.

اغلب افراد، هر روز فقط یک یا دو بار ایمیل‌شان را چک می‌کنند. سعی کنید همان موقع بفرستید که ایمیل‌تان بین انبوه ایمیل‌ها گم نشود.

حتما در روزهای کاری حدود ساعت 10 صبح ایمیل بفرستید که احتمال باز‌کردنش بیشتر است.

  1. نتایج کمپین بازاریابی ایمیلی را تجزیه‌وتحلیل کنید

با آنالیز معیارهای مختلف بازاریابی ایمیلی، متوجه می‌شوید که چطور استراتژی‌تان را برای کمپین‌های آینده بهبود دهید که نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

اکثر ESP ها یک داشبورد تحلیل دارند، که سه تا از مهمترین معیارها برای آنالیز ایمیل‌ها، نرخ باز شدن آنها، تعداد کلیک‌ها روی تبلیغ، و تعداد لغو سرویس هستند.

اتوماسیون بازاریابی ایمیلی

در حالی که فرآیند اتوماسیون ESP های مختلف با هم فرق دارد، اما چند مورد کلی، بین همه‌ی آنها مشترک است.

قسمت‌های مختلف را مشخص کنید

کمپین‌های موثر بازاریابی ایمیلی، ابتدا فهرست ایمیل‌ها را تقسیم‌بندی می‌کنند. با استفاده از اطلاعات مشتریان، آنها را دسته‌بندی کنید.

جریان‌کاری مناسی را طراحی کنید

یعنی یک سری ایمیل طراحی کنید تا به اهداف کمپین بازاریابی ایمیلی‌تان برسید.

از محرک‌های مناسب استفاده کنید

با استفاده از محرک‌های مناسب، نرخ باز شدن ایمیل یا کلیک روی لینک را بالا ببرید. برای این مورد، توجه زیادی به موضوع ایمیل داشته باشید.

آیا بازاریابی ایمیل در سال 2022 هم موثر است؟

ایمیل، تکنولوژی جدیدی نیست؛ یکی از اولین راههای ارتباطی در عصر دیجیتال است. شاید فکر کنید، کانال های ارتباطی دیگر مثل شبکه‌های اجتماعی، جای آن را گرفته‌اند، اما اینطور نیست.

بازاریابی ایمیلی خیلی شخصی‌تر از شبکه‌‌های اجتماعی و هزینه‌‌اش هم کمتر است و مهمتر از همه اینکه با ایمیل هیچوقت مشتری‌تان را گم نمی‌کنید.

با وجود شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های ارتباطی دیگر، آمار نشان می‌دهد گرایش مردم به بازاریابی ایمیلی حتی بیشتر از قبل شده است:

  • در سال 2020، بیشتر از 4 میلیارد نفر از ایمیل استفاده می‌کردند ().
  • 80% مردم حداقل یک بار در روز، ایمیل‌شان را چک می‌کنند ().
  • 62% مشتریان، ایمیل را به کانال‌های ارتباطی دیگر ترجیح می‌دهند ().

سوالات متداول

استراتژی بازاریابی ایمیلی چیست؟

ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی فرایندی است که طی آن تیم بازاریابی از ارسال ایمیل برای رسیدن به اهداف بازاریابی استفاده می‌کند. این استراتژی به ارتقای برند کمک قابل توجهی می‌کند.

انواع ایمیل مارکتینگ چیست؟

همانطور که طی مقاله هم توضیح دادیم، به طور کلی 3 نوع بازاریابی ایمیلی داریم: ایمیل های اطلاع رسانی، ایمیل‌های تبلیغاتی و ایمیل‌های مشارکت مجدد.

ی ایمیلی، ارتباط موثری با مشتریان برقرار کرده و فروش کسب‌و‌کارتان را افزایش دهید.

در‌صورت نیاز به مشاوره یا داشتن هرگونه سوال، می‌توانید برای کارشناسان وب رمز کامنت بگذارید. متخصصان ما در اسرع‌ وقت پاسخ شما را خواهند داد.

 

دکمه بازگشت به بالا