اقتصادی

  • ایران‌خودرو اولین فراخوان مجدد برای مشتریان پارس ارسال کرد

    به دنبال اخذ مجوز ادامه‌ تولید محصول پارس خودرو از سوی نهادهای ذی‌ربط، این گروه خودروسازی ارسال فراخوان مجدد متقاضیان خودروی پارس را آغاز کرد.

    به گزارش اخبار استانی، ایران‌خودرو در جدیدترین اطلاعیه خود اعلام کرد:  براساس مجوز ۲۷ اسفندماه مبنی بر تداوم تولید پارس با روال پیشین، فراخوان متقاضیانی که در سامانه یکپارچه برای این خودرو ثبت‌نام کرده بودند، براساس اولویت از امروز ۲۸ اسفندماه آغاز شده و این متقاضیان به تدریج بر اساس ظرفیت تولید فراخوان می شوند.

    گفتنی است که امکان تولید خودرو پارس در بهار ۱۴۰۳ فراهم شده و بر همین اساس، این خودروساز قطعات لازم برای تولید این محصول را سفارش‌گذاری کرده و نسبت به ادامه تولید با حداکثر ظرفیت ممکن خطوط تولید اقدام خواهد کرد.

    ادامه تولید خودروی پارس پس از پاسکاری بین سه نهاد سازمان استاندارد، ایران‌خودرو و وزارت صمت در نهایت، تا پایان بهار ١۴٠٣ مجاز اعلام شده است.

    انتهای پیام

  • درخواست پلیس فرودگاه از مسافران فرودگاه مهرآباد و همراهانشان در ایام نوروز

    فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور از آمادگی این پلیس در خدمت رسانی به مسافران نوروزی خبر داد و از مسافران و همراهان آنان خواست که با توجه به ظرفیت محدود پارکینگ در فرودگاه مهرآباد از وسایل حمل و نقل عمومی برای حضور در این محل استفاده کنند.

    سردار محسن عقیلی در گفت‌وگو با اخبار استانی، به تشریح برنامه‌های پلیس فرودگاه‌های کشور در نوروز 1403 پرداخت و گفت: افتخار من و همکارانم در فرودگاه‌های سراسر کشور خدمت رسانی به هموطنان عزیزی است که از خطوط هوایی برای سفر استفاده می‌کنند، در همین راستا نیز تمهیداتی را در نظر گرفته و با تمام توان آماده خدمات رسانی به مردم شریف ایران در فرودگاه‌های سراسر کشور هستیم و در همین راستا نیز تیم‌های گشتی و نظارتی خود را افزایش داده‌ایم.

    وی همچنین به مسافران نوروزی توصیه‌ها و هشدارهایی را نیز ارائه کرد و گفت:‌ لازم است مسافران عزیز به منظور جلوگیری از هرگونه سوء‌استفاده احتمالی، از ارائه مدارک هویتی به افراد غیر مسئول خودداری و موارد مشکوک را سریعأ به پلیس اعلام کنند. همچنین مسافران باید از پذیرش هرگونه امانت از افراد ناشناس اعم از چمدان، بسته و … جدأ پرهیز کنند چرا که در صورت کشف اشیاء ممنوعه و موارد مشکوک مسئولیت آن متوجه حامل بار است.

    عقیلی از مسافرانی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند درخواست کرد بلیت مسافرت خود را از دفاتر فروش مجاز تهیه و از مراجعه به واسطه ها و شبکه های اینترنتی غیرمجاز خودداری کنند.

    فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور همچنین با اشاره به وضعیت فرودگاه مهرآباد به عنوان یکی از پرترددترین فرودگاه‌های داخلی کشور در ایام نوروز، گفت:‌ در تعطیلات نوروزی و زمان‌های پیک پرواز با توجه به محدودیت ظرفیت پارکینگ های فرودگاه مهرآباد، لازم است که مسافران و همراهانشان برای مراجعه به فرودگاه از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر تاکسی فرودگاه و مترو استفاده کنند.

    وی همچنین درباره عملکرد یک ساله پلیس فرودگاه های کشور نیز گفت:‌ پلیس فرودگاه تنها در حوزه مبارزه با قاچاق، با افزایش 132 درصدی کشف انواع کالا، طلا و ارز نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده که این موضوع نشان دهنده جدیت ماموران پلیس فرودگاه است.

    انتهای پیام

  • کشف خودروی قاچاق ۱۰ میلیارد تومانی در تهران

    سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت تهران از کشف یک دستگاه خودروی قاچاق به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان در تهران خبر داد.

    به گزارش اخبار استانی، سید علی میرموسوی با بیان اینکه طبق موضوع ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هر شخص که مرتکب قاچاق کالا و ارز و حمل و یا نگهداری آن شود، علاوه بر ضبط کالا یا ارز، به جریمه های نقدی محکوم می‌شود، گفت: خودروی قاچاق کشف شده در تهران برای مصارف خدمت‌رسان وارد کشور شده بود، اما فروشنده برای مصرف شخصی و غیر از مجوز وارداتی اقدام به فروش آن کرده بود.

    وی با بیان اینکه  ارزش ریالی این پرونده مبلغ ۱۰.۵ میلیارد تومان بر آورد شده، تصریح کرد: این کالا توسط بازرسین سازمان صمت کشف و ضبط و جهت رسیدگی  به مراجع قانونی تحویل داده شده است.

    سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران در ادامه از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه قاچاق و یا احتکار کالا مراتب را از طریق سامانه ۱۲۴.ir گزارش کنند و گفت: همچنین در اجرای طرح بازرسی و نظارت ایام پایانی سال و طرح نظارتی برخورد با کالاهای قاچاق از یک واردکننده لوازم یدکی خودرو بیش از ۴۰۰ میلیون تومان کالای قاچاق محرز کشف شده است.

    به گفته این مقام مسئول طرح بازرسی و نظارت بر کالاهای قاچاق به‌ویژه لوازم یدکی خودرو در سطح استان در حال اجرا است و بازرسان این اداره کل با همکاری سایر دستگاه های اجرایی، انتظامی و امنیتی بر بازار عرضه این کالاها نظارت دارند.

    انتهای پیام

  • چشم‌انداز صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری به سوریه در سال آینده

    مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران، از برنامه‌ریزی برای تحقق صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری به سوریه در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

    به گزارش اخبار استانی، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به نقشه راه توسعه صادرات به سوریه، گفت: برای افزایش حجم تجارت به سوریه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های منظمی انجام شده که مهم‌ترین این برنامه‌ها عبارت از برگزاری همایش اطلاع‌رسانی جهت ابهام‌زدایی و ترغیب فعالان اقتصادی برای رونق تجارت در دو کشور و تلاش برای احیای نمایشگاه‌های بین‌المللی و اختصاصی (پنج نمایشگاه) است.

    این مقام مسئول با تاکید بر احیای هیئت‌های تجاری همزمان با برگزاری نمایشگاه‌های داخلی، گفت: برنامه فعال کردن دو مرکز تجاری در سوریه و همچنین برنامه اعزام رایزن بازرگانی در سال ۱۴۰۳ در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

    مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با اشاره به دعوت مقامات و فعالان اقتصادی سوریه برای شرکت در نمایشگاه ایران اکسپو، افزود: تلاش داریم در اکسپوی سال آینده با برگزاری جلسات B۲B و بازدیدهای جانبی زمینه‌های توسعه تجارت با این کشور را فراهم کنیم؛ همچنین تشکیل کمیته‌های عالی صنعتی در چارچوب توافق‌نامه تجارت آزاد در دستور کار قرار گرفته است. هدف از این‌ برنامه‌ریزی‌ها تحقق صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری به سوریه در اولین سال برنامه (۱۴۰۳) عنوان کرد.

    به گزارش اخبار استانی، نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه اخیرا گفته بود که در ۹ ماهه امسال حجم روابط تجاری دو کشور ۱۰۰ میلیون دلار بوده است، اما باید سهم بیشتری برای شرکت‌های ایرانی در نظر گرفته شود تا شرکت‌های ایرانی رغبت بیشتری برای حضور در سوریه داشته باشند.

    او همچنین گفته بود که یکی از مشکلات اصلی برای تجارت دو کشور مربوط به نقل و انتقالات پولی است. البته بانک مرکزی ایران با تاسیس بانک مشترک موافقت و مجوز تاسیس را صادر کرده است و باید بانک سوریه در این زمینه همکاری بیشتر کند.

    در مجموع حجم واردات سوریه حدود پنج میلیارد دلار و حجم تجارت ایران با این کشور حدود ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیون  دلار است.

    انتهای پیام

  • چشم‌انداز اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا

    فیچ رتبه AAA آلمان را با چشم‌انداز پایدار تایید کرد.

    به گزارش اخبار استانی، موسسه رتبه‌بندی فیچ اعلام کرد رتبه‌بندی بلندمدت آلمان را در «AAA» حفظ کرده است که بر چشم‌انداز باثباتی برای آینده اقتصادی این کشور تاکید می‌کند.

    فیچ تاکیدکرد اقتصاد آلمان با چالش‌هایی ازجمله بهبود ضعیف پس از همه‌گیری و مسائل ساختاری مانند پیری جمعیت که بر امور مالی عمومی و بازارهای کار فشار وارد می‌کند، مواجه است.

    این موسسه علیرغم تاثیرات نامطلوب شوک‌های انرژی اخیر بر پتانسیل اقتصادی این کشور، پیش‌بینی کرد آلمان در سال ۲۰۲۴ رشد متوسط ۰.۱ درصدی داشته باشد و با شتاب تدریجی به ۱.۴ درصد تا سال ۲۰۲۵ برسد.

    با وجود این چالش‌ها، پیش‌بینی می‌شود سطح بدهی آلمان همچنان به کاهش خود، البته با سرعت کمتر ادامه دهد.

    پیش‌بینی می‌شود نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۵ به ۶۳.۳ درصد کاهش یابد.

    به نقل از اکونومی، این روند، همراه با بخش بانکی انعطاف‌پذیر و شاخص‌های حاکمیتی قوی، از رتبه «AAA» و چشم‌انداز باثبات پشتیبانی می‌کند.

    انتهای پیام

  • ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل در کشور داریم

    معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: کشور ما حدود ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل دارد و از لحاظ کمیت و کیفیت جزو کشورهای کم جنگل هستیم.

    به گزارش اخبار استانی، نقی شعبانیان در نشست خبری که امروز برگزار شد، اظهار کرد: با چالش‌های مختلفی از جمله آلودگی هوا، گرد و غبار، فرسایش خاک و در راس همه آنها تعییر اقلیم مواجه هستیم و نتایج بررسی‌ها و تحقیقات در دنیا نشان داده که یکی از بهترین راه‌های برون رفت از این مشکلات توجه به منابع طبیعی از جمله جنگل‌ها و مراتع است.

    وی افزود: کشور ما حدود۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل دارد و از لحاظ کمیت و کیفیت جزو کشورهای کم جنگل هستیم. از نظر کمیت این میزان جنگل ۸.۷ درصد از سطح کشور را می پوشاند و سرانه جنگل نیز در کشور ۱۷۰۰متر مربع است در که حالی سرانه جنگل در دنیا ۶۰۰۰ متر مربع است.

    معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: قرار بود طی ۱۰ سال سرانه به ۲۵۰۰ مترمربع برسد که محقق نشد.

    وی اضافه کرد: از لحاظ کیفیت نیز عمده عرصه های کشور ما در مناطق خشک و نیمه خشک هستند و انتظار می رود که کیفیت جنگل ها مناسب نباشد.

    به گفته وی سازمان منابع طبیعی بر اساس برنامه‌ها و طرح هایی که در دست اجرا دارد قصد دارد به توسعه منابع طبیعی و جنگل‌ها کمک کند تا با مشکلات زیست محیطی مقابله شود.

    ادامه دارد…

  • از بهای سکه ۱۵۰ هزار تومان و از بهای طلا ۷۳ هزار تومان ریخت

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران،با اشاره به نوسانات هم افزایشی و هم کاهشی در مجموع یک هفته اخیر بازار جهانی طلا و همچنین بازار داخل، مجموع هفته را در نهایت کاهشی برای سکه تمام (طرح قدیم و جدید) و طلا تحلیل کرد؛ بگونه‌ای که در مجموع در آخرین معاملات پایانی هفته از بهای سکه ١۵٠ هزار تومان و از بهای هر گرم طلای ١٨ عیار ٧٣ هزار تومان، نسبت به ابتدای هفته، کاسته شده است.

    نادر بذرافشان در گفت‌وگو با اخبار استانی، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت علیرغم تمام نوسانات افزایشی و کاهشی در بازارهای جهانی در نهایت در مجموع شاهد میانگین ١٣ دلار کاهش اونس جهانی طلا را داشتیم و از اوجی که در هفته‌ی پیش از آن، گرفته بود فاصله گرفته و اکنون هر اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی ٢١۶۵ دلار، قیمت دارد.

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی و همچنین کنترل نسبی بازار ارز با عرضه‌ی ارز توسط بانک مرکزی در این هفته سبب شد که قیمت سکه و طلا در بازار داخل نیز از اوج خود فاصله گرفته و روند صعودی را متوقف کرده و رو به کاهش بگذارد؛ بگونه‌ای که بهای سکه طرح جدید و طرح قدیم و همچنین بهای طلای  کاهشی شد. در قطعات کوچکتر سکه، سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی بدون تغییر ماند اما نیم سکه و ربع سکه افزایشی شدند.

    وی افزود: هر گرم طلای ١٨ عیار در مجموع یک هفته اخیر ٧٣ هزار تومان کاهش قیمت داشته و در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) سه میلیون و ٩٠ هزار تومان مبنای معاملات مصنوعات طلا قرار گرفت.

    این مقام صنفی در رابطه با آخرین قیمت انواع قطعات سکه و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ١۵٠ هزار تومان کاهش به ٣٧ میلیون و ١۵٠ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با ٣٠٠ هزار تومان کاهش به ٣۵ میلیون تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه اما در مجموع یک هفته اخیر صعودی بوده است؛ نیم سکه با یک میلیون و ٣٠٠ هزار تومان افزایش در آخرین معاملات روز پنجشنبه، ٢٢ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان و ربع سکه با افزایش ٢۵٠ هزار تومان ١٣ میلیون و ٧۵٠ هزار تومان قیمت داشته است. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی تغییر خاصی نسبت به ابتدای هفته نداشته و در آخرین معاملات پایانی هفته، شش میلیون و ٨٠٠ هزار تومان معامله شده است.

    بذرافشان در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز اظهار کرد: حباب سکه در طول این هفته‌، ٧٠٠ هزار تومان رشد کرده و در حال حاضر هر قطعه سکه شش میلیون و ٩٠٠ هزار تومان دارای حباب است.

    وی خاطرنشان کرد: همانطور که اشاره شد، در این هفته هم نوسانات افزایشی داشتیم اما در مجموع قیمت‌ها کاهشی هفته را به پایان رساند. این درحالیست که باتوجه به اینکه روزهای پایانی سال را پشت سر می‌گذاریم اما بر خلاف سنوات گذشته، افزایش تقاضایی در بازار شکل نگرفت و متاسفانه شرایط بحرانی و رکود شدید در صنعت طلا و جواهر که از ابتدای سال آغاز شد، تا انتهای سال هم ادامه پیدا کرد و این بازار به لحاظ تقاضا، هیچ رونقی نداشت. امید داشتیم که هفته و روزهای پایانی سال، اوضاع کمی بهتر شود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و بازار هیچگونه رونقی به خود ندید.

    انتهای پیام

  • پیش‌بینی ۱۷ میلیون مسافر نوروزی در کشور/ استفاده از تمام توان وزارت راه ‌و شهرسازی در تعطیلات

    اخبار استانی/خراسان رضوی وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم ۱۷ میلیون مسافر نوروزی از ظرفیت‌های حمل‌ونقلی مختلف غیر از بخش خصوصی استفاده کنند.

    مهرداد بذرپاش امروز ۲۵ اسفندماه، در افتتاح پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید باکری و تبریک روز شهردار اظهار کرد: در طول تاریخ کم نداشتیم افرادی که در آسمان‌ها بسیار معروف‌تر و پرآوازه‌تر بودند تا روی زمین. در تاریخ کشور ما در برخی مقاطع و برخی مکان‌های خاص عروج‌های الهی اتفاق افتاده است.

    وی افزود: اگر با نگاه خدمت به بهترین‌های خدا قدمی را برداریم، تفاوتی با جبهه ندارد. کسانی که می‌خواهند برای مردم کار کنند و قدمی برای اعتلای کشور بردارند، صحنه‌های پیش روی آن‌ها صحنه‌های جبهه، جنگ و مجاهدت با قدم، قلم و همت در تاریخ است.

    بذرپاش با بیان اینکه در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ به سر می‌بریم، عنوان کرد: سال آینده سالی برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم سالی است که تلاش می‌کنیم رکوردهای جدیدی را به ثبت برسانیم تا مردم طعم شیرین خدمت را بیش از پیش احساس کنند. در این روزها پژواک اخبار تلخ و دلسردکننده چند برابر اخبار امیدبخش است. این روزها در فضای مجازی برای انتشار اخبار تلخ رقابت و با ضریب بالا منتشر می‌شود اما خبرهای امیدبخش به سرعت منتشر نمی‌شود که این طبیعت فضای مجازی است.

    وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از اخبار خوب این است که ما در وزارتخانه راه و شهرسازی عهد کردیم همه ظرفیت خود را برای عید امسال به خدمت بگیریم و تمام توان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را پای کار بیاوریم، البته مشکلات هم زیاد است که انشالله امسال ما با حداکثر ظرفیت امکانات در اختیار خود در خدمت مسافران هستیم.

    وی بیان کرد: امسال ۱۷ میلیون مسافر نوروزی را پیش‌بینی می‌کنیم که از ظرفیت‌های حمل‌ونقلی مختلف غیر از بخش خصوصی استفاده می‌کنند. این عدد جهاد متفاوتی را می‌طلبد، بنابراین از یکی، دو روز آینده عملیات سنگین راهداری آغاز شده و تا پایان تعطیلات ادامه خواهد داشت. در بخش ریلی و بخش‌ هوایی نیز اقداماتی انجام می‌شود.

    بذرپاش خاطرنشان کرد: در حوزه فرودگاهی امروز افتتاح یکی از اقدامات بسیار خوب را در این فرودگاه و آن هم افزایش ظرفیت فرودگاه از ۷ به ۱۰ میلیون نفر اسمی در سال است. این میزان رشد در ظرفیت نویدبخش رسیدن به هدف‌های ما در تبدیل فرودگاه به نقش اصلی خود است.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما در حوزه فرودگاهی کشور 2 راهبرد جدید داریم، تصریح کرد: این دو راهبرد ایمنی و آسایش و آرامش مسافران و مردم است. در حوزه شبکه فرودگاهی ما ایمنی شهروندان و مسافران برای استفاده از ناوگان هوایی کشور در راس اولویت‌ها قرار دارد. تجهیزاتی که امروز در این فرودگاه به بهره‌برداری رسید و قرار است در سایر فرودگاه‌ها نیز راه‌اندازی شود هم به ایمنی پروازها و هم کاهش سطح تاخیر پروازها می‌انجامد.

    وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در مشهد هوای مه‌آلود است که باعث تاخیر و کنسلی متعدد پروازها و در نهایت موجب گلایه‌مندی و نارضایتی مسافران می‌شود که با تجهیزات جدید می‌توان بسیاری از این مشکلات را حل کرد. موضوع بعدی در حوزه ایمنی تجهیزات اطفای حریق، سیستم‌های هشداردهنده و سایر تجهیزاتی است که به ارتقا ایمنی کمک می‌کند.

    اولویت ما ایمنی است

    بذرپاش اضافه کرد: ما هیچ اولویتی بالاتر از ایمنی نداریم. این موضوع در راس کارهای شرکت فرودگاه‌های ما قرار دارد که هنوز باید تا رسیدن به نقطه مطلوب تلاش کنیم. خوشبختانه بسیاری از شاخص‌های ما محقق شده و سطح ایمنی ما با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها نمرات خوبی را پاس کرده است.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: در زمینه راهبرد دوم اضافه کردن ۲۰ هزار متر مربع به ترمینال فرودگاه مشهد را داریم که ورودی و خروجی را تفکیک می‌کنیم و معطلی مسافران کاهش پیدا می‌کند. در زمینه سوار و پیاده شدن مسافران نیز کارهای خوبی انجام شده است. پل های ارتباطی پیاده و سوار شدن می‌تواند سهولت بسیار خوبی را رقم بزند. در سال آینده تجهیز منابع خوبی را انجام می‌دهیم که مجوزهای لازم را نیز داده‌ایم.

    وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما ظرفیت‌های ایستگاه‌های پارک‌های هواپیماها است که باید افزایش پیدا کند، عنوان کرد: در این زمینه رشد خوبی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد داشتیم. روزی ۲۴ هزار مسافر از این فرودگاه استفاده می‌کنند. در برخی روزها حدود ۲۰۰ پرواز خاص در ایام خاص سال انجام می‌شود. این فرودگاه در مقیاس بسیار خوبی خدمت‌رسانی می‌کند. مشهد تقریبا همه فواصل سال پرتردد است و در ایام خاص نیز از ظرفیت بالاتر می‌رود که نیازمند پاسخگویی است.

    بذرپاش بیان کرد: در یکی از طبقات ظرفیت بسیار خوبی برای شرکت‌های داخلی و خارجی که نیاز به نمایندگی داشتند ایجاد شده تا پاسخگویی مناسب‌تری به شهروندان داشته باشند. تجمیع ظرفیت‌ها در این بخش قابل تقدیر است و باید در تمام فرودگاه‌ها اتفاق بیفتد.

    وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ۵۶ فرودگاه متعلق به شرکت فرودگاه‌ها است. فرودگاه‌های نفت و نظامی نیز باید استاندارد شرکت فرودگاه‌ها را رعایت کنند ولو اینکه مالکیت آن‌ها با شرکت فرودگاه‌ها نباشد. پاسخگو شدن بسیاری از شرکت‌ها در مشکلاتی که ایجاد می‌شود از آلام مردم کم می‌کند. امیدوارم در ایام نوروز خدمت‌رسانی شایان توجه‌تری داشته باشیم.

    برای تغییر مسیر پروازی در مشهد دستورات به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ خواهد شد

    وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هواپیمای جدید به طور مداوم به ناوگان ما اضافه می‌شود اما به دلیل مسائل خاص تاکنون اطلاعی در این زمینه ندادیم.

    بذرپاش افزود: این کار به سختی در حال انجام است. توسعه ناوگان یکی از سیاست‌های اصلی ما در وزارت راه و شهرسازی بوده که هم در بخش ریلی، توسعه لوکوموتیو و واگن، هم در بخش جاده‌ای، توسعه اتوبوس و ون و در حوزه هوایی، تامین هواپیما است.

    وی با بیان اینکه من برای تغییر مسیر پروازی دستوراتی را به سازمان هواپیمایی کشوری می‌دهم که با شرکت فرودگاه‌ها این کار را انجام دهند، مسیرهایی که هم پرواز بهینه‌تر باشد و هم آزار و اذیت کمتری برای مردم داشته باشد.

    وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی به قرار گرفتن سازمان ثبت استاد و املاک در زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: انتقال این سازمان به دولت رد شده است.

    پایش و سنجش کیفیت ارائه خدمات در صنعت هوایی در فرودگاه مشهد انجام می‌شود

     نخجوانی، مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه اظهار کرد: در راستای ماموریت‌های ما پروژه‌های مختلفی در سطح کشور تعریف شده که به اتمام رسیده یا در حال انجام است.

    وی بیان کرد: در زمینه ایمنی به کارگیری، راه‌اندازی، مراقبت و نگهداری دستگاه‌های ILS به منظور نشست دقیق‌تر هواپیما در فرودگاه‌های کشور بوده که در این فرودگاه و همچنین فرودگاه‌های ساری و یزد آماده بهره‌برداری است.

    نخجوانی خاطرنشان کرد: پایش و سنجش کیفیت ارائه خدمات همکاران در صنعت هوایی در فرودگاه مشهد انجام می‌شود که پروژه آغازین آن مجدد در دستور کار شرکت فرودگاهی کشور قرار گرفته است.

    مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: امروز این پایش از فرودگاه مشهد آغاز شده و گسترش آن به تمام فرودگاه‌های تحت پوشش و غیر پوشش ما مانند کیش در دستور کار قرار گرفته است.

    انتهای پیام

  • تحقیقات آمریکا از استفاده گوشی‌های آمریکایی از سیگنال‌های ماهواره‌های خارجی

    کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در حال بررسی است تا دریابد آیا دستگاه‌های تلفن همراه در آمریکا که سیگنال‌های ماهواره‌های تحت کنترل دشمنان خارجی را دریافت و پردازش می‌کنند، قوانین فدرال را نقض می‌کنند.

    به گزارش اخبار استانی، کمیسیون ارتباطات فدرال، در بیانیه ای ایمیلی روز پنجشنبه اعلام کرد مشخص نیست که آیا این عمل، تهدیدی امنیتی ایجاد می‌کند یا خیر و تحقیقاتی را که در دست انجام است، فاش کرد. یک مقام این آژانس روز پنجشنبه گفت : کمیسیون ارتباطات فدرال، در تحقیقاتی که از چند ماه پیش آغاز شد، سرگرم بررسی سازندگان گوشی از جمله اپل، گوگل، سامسونگ الکترونیکس و نوکیا است.

    تلفن‌های همراه، سیگنال‌های ماهواره‌ها را به منظور تعیین مکان دستگاه مقایسه می‌کنند. آمریکا در این فناوری پیشگام بود اما در سال‌های اخیر، کشورهای دیگر به آن پیوستند. شرکت‌های آمریکایی از سیستم موقعیت یاب ماهواره‌ای آمریکایی استفاده می‌کنند و در سال ۲۰۱۸، اجازه یافتند از مجموعه ماهواره‌های سیستم ماهواره ای اتحادیه اروپا به نام گالیله، استفاده کنند. روسیه و چین هم سیستمهای موقعیت یاب ماهواره‌ای دارند، اما کمیسیون ارتباطات فدرال، اجازه استفاده از آنها را نداده است.

    کمیسیون ارتباطات فدرال، از سازندگان می‌پرسد که آیا دستگاه‌های آنها با مقررات این رگولاتور مطابقت دارند و در صورت وجود، چه آسیب‌پذیری‌هایی ممکن است در نحوه دریافت و پردازش سیگنال‌های ماهواره‌ای محصولاتشان وجود داشته باشد.

    به گفته کارشناسان ماهواره، اگر تلفن‌ها از سیگنال‌های ماهواره‌ای بیشتر از جمله سیگنال‌های ناوگان ماهواره‌های خارجی استفاده کنند، مکان دستگاه می‌تواند با دقت بالاتری مشخص شود. عملکردهای حیاتی اقتصاد مدرن، از حمل و نقل هوایی گرفته تا شبکه انرژی و بورس اوراق بهادار و همین طور همه افراد دارای تلفن همراه، به سیستم‌های ماهواره‌ای ناوبری جهانی متکی هستند. ردیابی موقعیت مکانی توسط شرکت‌های تلفنی انجام می‌شود که کسب‌وکاری را ایجاد کرده‌اند تا به فروشندگان اطلاع دهند که مشتریان، کجا هستند.

    در حالی که کمیسیون ارتباطات فدرال،  گالیله اروپا را برای دریافت و پردازش سیگنال‌ها از سیستم موقعیت‌یابی جهانی آمریکا، مورد تائید قرار داده، متوجه شده است که تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های متصل آمریکایی، سیگنال‌های سیستم ماهواره‌ای BeiDou  چین و گلوناس روسیه را دریافت و پردازش می‌کنند که ممکن است نقض قوانین فدرال باشد.

    مایک گالاگر، رئیس جمهوریخواه کمیته منتخب مجلس نمایندگان در امور چین، از جمله کسانی است که توجه کمیسیون ارتباطات فدرال را به این موضوع جلب کرده است.

    وی در نامه ۱۱ مارس به این کمیسیون، به شواهد قابل توجه مبنی بر پارازیت سیگنال‌های ماهواره‌ای توسط روسیه اشاره کرد و گفت که چنین رویدادهایی نشان می دهد ضروری است که کمیسیون ارتباطات فدرال،  قوانین خود را برای استفاده از سیگنال‌های غیرمجاز از ماهواره‌های خارجی اجرا کند.

    گالاگر گفت: یکی از دلایلی که شرکت‌های مخابراتی و سازندگان دستگاه‌ها، از سیگنال‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند این است که آمریکا در بکارگیری و فعال‌سازی نسل بعدی ماهواره‌های موقعیت یاب مکانی، بسیار عقب مانده است اما وی خاطرنشان کرد آمریکا می‌تواند بدون نیاز به اجازه استفاده از سیگنال‌های چین و روسیه، به گالیله اتحادیه اروپا تکیه کند.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، چندین کارشناس مستقل اظهار کردند: دریافت سیگنال از ماهواره‌های بیشتر، خطر کمی دارد. در عوض، دقت بهبود یافته ای را فراهم می‌کند که با محاسبات مربوط به چندین ماهواره، همراه است. تلفن‌ها عموما به اندازه کافی هوشمند هستند که سیگنال‌های جعلی را نادیده می‌گیرند و این امر، ریسک هدایت اشتباه را کاهش می‌دهد.

    انتهای پیام

  • الزام دستگاه‌های دولتی به استفاده از خدمات مراکز داده دارای تاییدیه

    طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران دستگاه‌های دولتی موظف هستند از خدمات مراکز داده مورد تایید وزارت ICT استفاده کنند و در صوت خرید خدمت از مراکز داده غیر دولتی به تاییدیه‌های آنها توجه کنند.

    به گزارش اخبار استانی، اخیرا  آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده در خصوص «زیست بوم مراکز داده و خدمات ابری» تشریح شد. این رویداد که در مرکز همایش‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حضور رییس و مدیران ارشد سازمان فناوری اطلاعات ایران، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و فعالان مراکز داده و خدمات ابری برگزار شد، گواهی‌نامه‌های شرکت‌ها و فعالان ارایه دهنده خدمات مراکز داده در بخش خصوصی و دولتی اعطا شد.

     محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این مطلب که ارایه دهندگان خدمات ابری، موظف به رعایت الزاماتی هستند که در این حوزه ابلاغ شده است، اظهار کرد: تعرفه منصفانه، رعایت استانداردهای فنی، حفظ حریم خصوصی، افزایش کیفی و کمی خدمات و اصول پدافند غیرعامل از ضرورت‌های ساماندهی و اعتباربخشی زیست بوم مراکز داده و خدمات ابری کشور است.

    وی در خصوص چگونگی توسعه نظام ارزیابی مراکز داده و خدمات ابری در کشور گفت: در سال گذشته، رتبه‌بندی زیرساخت مراکز داده خصوصی انجام شد. در سال جاری، شناسنامه دار شدن مراکز داده دولتی و شرکت‌های خصوصی ابری با جدیت دنبال شد.

    رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: در آینده نزدیک نیز شناسنامه دار کردن قطب‌ها و پارک‌های فناوری اطلاعات در دستور کاری سازمان فناوری اطلاعات ایران قرار دارد.

    وی در خاتمه به نقش سازمان نصر در توسعه و گستردگی زیست بوم مراکز داده و خدمات ابری تاکید کرد و گفت: سازمان نصر، به عنوان یکی از همکاران اصلی، فعالیت‌های اعتباربخشی در زنجیره ارزش صنعت مراکز داده را به عهده دارد. لذا راهبری و هدایت اعتباربخشی حوزه خدمات میزبانی و ابری با مشارکت بخش خصوصی امکان پذیر است.

    همچنین در ادامه حامد منکرسی معاون اعتباربخشی و سیاستگذاری سازمان فناوری اطلاعات ایران در این رویداد، ضمن قدردانی از ذینفعانی که با تلاش‌های خود از گذشته تا کنون، باعث توسعه نظام زیست بوم مراکز داده و خدمات ابری کشور شده‌اند، اظهار کرد: سیاستگذاری، راهبری، صدور گواهینامه، تصویب طرح واره ها، توسعه اکو سیستم و اجرا و پیاده سازی قوانین و مقررات از اقدامات سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان مجری ارزیابی و رتبه‌بندی خدمات مراکز داده است.

    منکرسی با اشاره به این که مراکز داده و خدمات ابری زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات هستند، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان نظام صنفی رایانه ای، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات ایران و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی را دستگاه‌هایی عنوان کرد که در توسعه زیست بوم و صنعت مراکز داده و خدمات ابری به ایفای نقش پرداخته‌اند.

    وی هم چنین، تداوم ارزیابی شرکت‌های خصوصی ابری و در نهایت رتبه بندی، شناسنامه دار کردن تمام مراکز داده دولتی، استاندارد سازی فرآیند ساخت و بهره برداری مراکز داده، فعال کردن آزمایشگاه های ارزیابی مراکز داده و خدمات ابری ذیل آزمایشگاه‌های مرجع و تدوین و ثبت کتاب مرجع استاندارد ملی ساخت و بهره برداری مراکز داده در کشور را از جمله برنامه‌های اجرایی سال آینده سازمان فناوری اطلاعات ایران عنوان کرد. 

    وی جنبه‌های مورد توجه در حوزه مراکز داده را چنین تشریح کرد: مکان یابی، طراحی، ساخت، راه اندازی، بهره برداری، بهینه سازی، مدرن سازی و مهاجرت و بازنشستگی از جنبه‌های مورد توجه مراکز داده هستند که هر یک در مرحله‌ای خاص مورد کاربرد قرار می‌گیرند.

    طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص تاثیر اعطای گواهینامه و شناسنامه های به بازیگران زیست بوم مراکز داده گفت: سازمان فناوری اطلاعات ایران با انجام ارزیابی ‌های لازم به شرکت های ارائه کننده خدمات ابری، مراکز داده دولتی، ممیزان، مدرسان مراکز آموزشی احراز صلاحیت شده و آزمایشگاه های مرجع ارزیابی خدمات مراکز داده گواهینامه و شناسنامه اعطا می‌کند و این اقدام در بلوغ زیست بوم مراکز داده و خدمات ابری نقش بسزایی دارد. 

    انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا