اخبار استانی

  • وقوع زمین‌لرزه در سُرخه/ زلزله خسارتی نداشته است

    اخبار استانی/سمنان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۴ ریشتر حوالی شهرستان سرخه در استان سمنان را لرزاند.

    این زمین‌لرزه‌ی ۴.۴ ریشتری حوالی بامداد در شهرستان سرخه و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد.

    بنا بر اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زلزله ساعت ۲۳ و ۵۳ دوشنبه شب ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ مناطقی از شهرستان سرخه در استان سمنان را لرزاند.

    حسین درخشان، سرپرست جمعیت هلال احمر استان سمنان از اعزام تیم‌های ارزیاب به کانون اصلی زلزله خبر داد.

    وی افزود: در پی وقوع این زمین‌لرزه دو تیم ارزیاب هلال احمر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به روستاهای جنوب شهرستان سرخه اعزام شده‌اند.

    سرپرست هلال‌احمر استان سمنان با بیان این‌که خوشبختانه این زمین‌لرزه هیچ‌گونه خسارتی نداشت، تصریح کرد: بر اساس گزارش تیم‌های ارزیاب اعزامی به جنوب سرخه و مناطق جنوبی سمنان، زلزله ۴.۴ ریشتری هیچ‌گونه خسارتی نداشته است.

    وی یادآوری کرد: هلال‌احمر سمنان کماکان در تمام شعب و پایگاه‌ها در آماده‌باش کامل است.

    انتهای پیام

  • آماده باش شرکت آب منطقه ای لرستان برای مقابله با سیلاب

    به گزارش اخبار استانی لرستان، داریوش حسن نژاد با اعلام این خبر گفت : پیرو صدور هشدارسطح قرمز سازمان هواشناسی کشور و پیش بینی تشدید قابل توجه فعالیت سامانه بارشی با مخاطرات: بالا آمدن ناگهانی سطح آب، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی، آبگرفتگی معابر بصورت گسترده و احتمال سرریز سدها، انسداد راه ها و تخریب پل ها همچنین تعطیلی فعالیتهای عمرانی، خسارت به برخی از زیرساختها مانند خطوط انتقال برق و غیره ، تخریب تاسیسات و سازه های واقع در حریم وبستر رودخانه ها و اثرات این سامانه برای روز سه شنبه مورخ 29 اسفند در استان، جلسه کمیته مدیریت بحران شرکت، یکشنبه مورخ27 اسفند 1402 تشکیل شد.

    وی افزود :در این جلسه مصوب شدکلیه مدیران منابع آب شهرستانها درحالت آماده باش کامل باشندو مرخصی تمام افراد مرتبط با کارگروه سیل شرکت تاپایان بارندگی ها لغو شود.

    داریوش حسن نژاد افزود: با هماهنگی های بعمل آمده با سازمان هواشناسی استان، مقرر شد پایش مستمر جبهه های بارشی و پیش بینی وضعیت بارش در سطح استان انجام شود. همچنین جهت مدیریت مخازن سدهای دردست اجرا ودرحال بهره برداری به منظور مهار حداکثری سیلاب به نحوی که کاهش خسارت سیل در استان در محدوده پایین دست اتفاق افتد، اقدامات لازم انجام خواهد شد.

    مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان تصریح کرد: تدابیر لازم برای تعیین حداکثری آبگذری رودخانه های پایین دست سدها و مدیریت کاربری ها به نحوی که افزایش ظرفیت آبگذری رودخانه ها و مدیریت بهتر مخازن سدها تامین شود، اتخاد شده است .

    حسن نژاد بیان کرد: به تمامی پیمانکاران شرکت هشدار داده شد ماشین آلات و تجهیزات خود را از داخل رودخانه ها خارج نموده و با تمام ادوات خود جهت هرگونه کمک احتمالی به حالت آماده باش قرار بگیرند.

    مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان تاکید کرد: به تمامی هم وطنان و هم استانی های عزیز توصیه می شود از نزدیک شدن به رودخانه ها ، مسیل ها و آبراهه ها جدآ خودداری نمایند و همچنین کشاورزان و باغداران گرامی جهت جمع آوری کلیه تجهیزات و موتور تلمبه های خود اقدامات لازم را بعمل آورند.

    ۴۶

  • حمله مقاومت عراق به پایگاه هوایی صهیونیست‌ها در جولان اشغالی

    حمله مقاومت عراق به پایگاه هوایی صهیونیست‌ها در جولان اشغالی

    مقاومت اسلامی عراق بامداد امروز (دوشنبه) یک پایگاه هوایی متعلق به رژیم صهیونیستی را در جولان اشغالی سوریه با استفاده از پهپاد مورد حمله قرار داد.

    به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد حمله به پایگاه پهپادی رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی در راستای تکمیل مرحله دوم  عملیات آن علیه اشغالگران اسرائیلی صورت گرفته است.

    مقاومت عراق در بیانیه‌ای گفت این عملیات در چارچوب یاری مردم نوار غزه و در پاسخ به کشتارهای رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها صورت گرفته است. مقاومت تهدید کرد عملیات نظامی خود را ادامه داده و در ماه رمضان دوچندان می‌کند.

    مقاومت اسلامی عراق پنجشنبه گذشته پایگاه هوایی اسرائیلی«بالماخیم»  واقع در عمق اراضی فلسطین اشغالی را نیز در راستای تکمیل مرحله دوم عملیات خود مورد حمله قرار داد.

    همچنین مقاومت روز سه شنبه در عملیات دیگری که آن هم در چارچوب مرحله دوم عملیات ضد اسرائیلی است، فرودگاه«بن گورین» در داخل فسطین اشغالی را هدف گرفت.

    بنا بر گزارش المیادین، «ابوآلاء الولائی» دبیرکل گردان‌های سیدالشهداء عراق در ۲۴ ژانویه از آغاز فاز دوم عملیات نظامی، همزمان با هدف‌گیری نیروهای مقاومت از سوی ایالات متحده آمریکا خبر داد.

    به گفته الولائی، فاز دوم این عملیات شامل اجرای محاصره علیه کشتیرانی رژیم اسرائیل در دریای مدیترانه و متوقف کردن فعالیت بنادر اشغالگر است.

  • یک زن عهده‌دار سکان هدایت هیات ورزشی در مازندران شد

    اخبار استانی/مازندران مجمع انتخابات هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی مازندران، سکان هدایت این هیات را برای دوره چهار ساله به محدثه مهدوی سپرد.

    مجمع انتخابات هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی مازندران روز یکشنبه با حضور «علی رجبی» مدیرکل ورزش و جوانان مازندران، «افشون» نایب رئیس فدراسیون، معاونین اداره‌کل ورزش و جوانان و اعضای مجمع در سالن جلسات اداره‌کل ورزش و جوانان استان مازندران برگزار شد.

    در این نشست، «محدثه مهدوی» تنها کاندید این مجمع بود که با ۱۸ رای به مدت ۴ سال بعنوان رئیس این هیات انتخاب شد.

    مدیرکل ورزش و جوانان مازندران در این مجمع گفت: هیچکس در هیچ هیاتی دخالت نخواهد کرد و ما این موضوع را ثابت کردیم، چون ما امانت‌دار هستیم و با صداقت وارد شدیم.

    علی رجبی افزود: همه باید به آراء مجمع انتخاباتی احترام گذارند و فرد منتخب را در راستای تحقق برنامه‌ها، حمایت کنند.

    وی ادامه داد: مازندران در حوزه‌های مختلف ظرفیت‌های خوبی برای توسعه ورزش به ویژه بازی‌ها و آیین‌های بومی و معرفی آن در سطح ملی و بین المللی دارد.

    رجبی اظهار کرد: باید شادی و نشاط و ورزش را وارد روستاها کنیم و بازی‌های مختلفی را در سطح روستا فعال کنیم.

    مدیرکل ورزش و جوانان مازندران با اشاره به اینکه جمعیت زیادی از کشور در روستاها ساکن هستند و باید به دغدغه‌های ورزش روستایی توجه ویژه شود، تصریح کرد: گستره کار در ورزش روستایی فراوان و امید است با سرعت زیاد شاهد رشد و توسعه ورزش روستایی در نقاط مختلف استان باشیم.

    انتهای پیام

  • اماکن تاریخی و گردشگری آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از مسافران نوروزی

    به گزارش اخبار استانی آذربایجان‌غربی، استان آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از مسافرین نوروزی است.

    اثر جهانی قره‌کلیسا چالدران آماده میزبانی از مسافران

    قره کلیسا یکی از زیباترین و پرنقش‌ونگارترین کلیساهای ارمنیان در ایران است که به‌عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت شناخته می‌شود.

    این کلیسا روی مزار تاتائوس؛ یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن بر اساس اسناد موجود، به بعد از شهادت تاتائوس می‌رسد.

    این بنای تاریخی و مذهبی به‌دلیل داشتن معماری بی‌نظیر در تیرماه سال ۱۳۸۷ در سی و دومین نشست میراث جهانی یونسکو در کبک کانادا، به‌همراه دو کلیسای سن استپانوس و زور زور در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

    بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی ارومیه به مناسبت ایام نوروز

    مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت : موزه تاریخ طبیعی ارومیه به عنوان بزرگترین موزه تاریخ طبیعی شمال غرب کشور آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی و بازدیدکنندگان است .

    سعید شهند افزود: بیش از ۷۰۰ تروفه از گونه های مختلف حیات وحش در این موزه نگهداری می شود که اغلب آنها مربوط به گونه های حیات وحش استان آذربایجان غربی هستند.

    اماکن تاریخی و گردشگری آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از مسافران نوروزی

    وی ادامه داد: این جانوران در راهرو و سالن اصلی، سالن‌های تخصصی پستانداران، پرندگان، خزندگان و اکوسیستم‌های آبی در معرض دید عموم قرار گرفته اند و بازدید کنندگان همچنین می توانند از سالن های جنبی این موزه مانند گالری عکس نیز بازدید کنند.
    گفتنی است موزه تاریخ طبیعی ارومیه به مساحت ۴۵۰۰ متر مربع یکی از بزرگترین موزه های تاریخ طبیعی در کشور است که در سال ۱۳۹۱ افتتاح شده است. این موزه جنب پل آذربایجان، انتهای پارک ائللر باغی ارومیه قرار گرفته است.

    موزه باستان‌شناسی ارومیه آماده بازدید مسافران نوروزی/ساعت بازدید از موزه باستان‌شناسی ارومیه از ساعت ۹ تا ۱۸ است

    موزه ارومیه یکی از غنی ترین موزه های ایران است؛ قدمت برخی از آثار آن حتی به ۷ هزار سال قبل از میلاد برمی گردد و جدیدترین آثار آن هم متعلق به دوره ی قاجار است. یکی از جذاب ترین آثار موزه ارومیه سه دست نوشته است که به خط میخی نوشته شده اند.

    اماکن تاریخی و گردشگری آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از مسافران نوروزی

    یکی از مهم‌ترین آثار این مجموعه سنگ‌نوشته کله‌شین نام دارد که با نام‌های کتیبه کله‌شین و کتیبه کیله‌شین نیز شناخته می‌شود. این سنگ‌نوشته در گذشته در مرز بین ایران و عراق، در وسط گردنه کوهی که شهرستان اشنویه را از شهر رواندوز عراق جدا می‌کند، نصب شده بود. این کتیبه سنگی در هر چهار طرف دارای نوشته است و به دو زبان اورارتویی و آشوری و با خط میخی مطالبی روی آن حک شده است.

    موزه باستان‌شناسی ارومیه در خیابان دانشکده(شهید بهشتی) واقع شده است

    کاخ‌موزه باغچه‌جوق ماکو در ایام عید از ساعت ۹ تا ۱۸ پذیرای مسافران نوروزی است

    باغچه‌جوق نام روستایی در هفت کیلومتری غرب شهر ماکو است.
    کاخ موزه باغچه جوق در این روستا و در دامنه یک کوه قرار دارد و نامش برگرفته از این منطقه است.
    ساخت کاخ موزه باغچه جوق هم‌زمان با دوره قاجار در زمان تیمور پاشاخان آغاز شد و پس از ۳۰ سال در زمان اقبال‌السلطنه به اتمام رسید.

    این کاخ و موزه در گذشته مقر حکومت سردار ماکو بوده و به کاخ سردار هم معروف است.

    ساخت بنا در زمان پاشاخان آغاز و در دوره اقبال‌السلطنه ماکویی به پایان رسیده‌است و به مدت ۳۰ سال تزیینات داخلی سالن‌های هفت‌گانه آن انجام پذیرفته‌است.

    ۴۶

  • جزئیاتی درباره حریم تئاتر شهر/اجرای ١١٠ نمایش از خرداد ١۴٠١ ﺗﺎﮐﻨﻮن

    گفت‌وگویی شفاف با محمدجواد طاهری؛

    جزئیاتی درباره حریم تئاتر شهر اجرای ١١٠ نمایش از خرداد ١۴٠١ ﺗﺎﮐﻨﻮن

    محمد جواد طاهری، مدیر مجموعه تئاتر شهر گفت: ما اگر نگران آینده تئاتر باشیم باید فضایی را فراهم کنیم که جوان‌هایی که استعداد دارند، بتوانند تجربه خودشان را به صورت حرفه‌ای روی صحنه ببرند.

    به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکم خرداد ماه سال ۱۴۰۱ محمدجواد طاهری با حکم کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی به سمت مدیریت مجموعه تئاتر شهر منصوب شد. از آن دوره تاکنون نقد‌های زیادی در ارتباط با نحوه عملکرد طاهری در تئاتر شهر از سوی رسانه‌ها مطرح شده است، برخی اتفاقات مثبت زیادی از جمله کلنگ زنی حریم مجموعه تئاتر شهر در دوره مدیریت طاهری رخ داده است. در ارتباط با شفاف‌سازی فعالیت‌های مدیریت این مجموعه با محمدجوادطاهری، مدرس، کارگردان، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را می‌خوانید:

    آنا: اوﻟﯿﻦ سوال درباره ﻋﻤﻠﯿﺎتﻫﺎیﻋﻤﺮاﻧﯽ در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ تئاتر شهر اﺳـﺖ، ﮐﺎرﻫﺎﯾﯽ اﻧﺠﺎم ﺷـﺪه و قسمت‌هایی ﻫﻤﯿﻨﻄﻮر ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه اﺳـﺖ، ﻣﺎﻧﻨﺪ راﻫﺮوی زﯾﺮزﻣﯿﻦ ﮐﻪ اﻧﺠﺎم ﺷـﺪه و ﻣﺸـﮑﻞ ﺑﻮی ﻧﺎﻣﻄﺒﻮع ﺑﮏ اﺳـﺘﯿﺞ ﺳـﺎﻟﻦ ﺳـﺎﯾﻪ ﮐﻪ ﻫﻤﯿﻨﻄﻮر ﻣﺎﻧﺪه اﺳﺖ.

    طاهری: وضـﻌﯿﺖ ﺧﺮاﺑﯽ راﻫﺮوﻫﺎی ﭘﺎﯾﯿﻦ اوﻟﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﺑﻮد ﮐﻪ ﺗﻮﺟﻪام را ﺟﻠﺐ کرد و ﺑﺮای اﻧﺠـﺎم اﯾﻦﮐـﺎر از ﻣﻌـﺎوﻧـﺖ ﻋﻤﺮاﻧﯽ وزارت خانه پیگیری را آغاز کردیم و ﺗﻮاﻧﺴــــﺘﯿﻢ ﺑﻮدﺟـﻪ ﻣﺤﺪودی را اﺧﺘﺼــﺎص ﺑﺪﻫﯿﻢ ﮐﻪ آن ﻫﻢ ﻓﺎز ﺑﻨﺪی ﮐﺮدﻧﺪ و دوﻣﯽ ﺳـﺮوﯾﺲﻫﺎی ﺑﻬﺪاﺷــﺘﯽ ﺳـﺎﻟﻦ اﺻـﻠﯽ تئاترشهر ﺑﻮد ﮐﻪ ﻣﺘﺎﺳـﻔﺎﻧﻪ ﺧﯿﻠﯽ وﺿـﻌﯿﺖ ﻧﺎﻣﺴـﺎﻋﺪی را داﺷـﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ دو ﻣﻘﻮﻟﻪ در اوﻟوﯿـﺖ ﻗﺮار ﮔﺮﻓـﺖ، ﺑﺮ ﺣﺴـﺐ ﺑﻮدﺟﻪای ﻣﺤـﺪود ﮐـﻪ ﺳـﺎﻻﻧـﻪ وزارﺗ‌ﺨﺎﻧـﻪ ﺑﺮای ﻣﺠﻤﻮﻋـﻪ تئاترشهر ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻣﺎ ﻓﺎز ﺑﻨﺪی ﮐﺮدﯾﻢ.

    به هر حال از ﻋﻤﺮ اﯾﻦ ﺑﻨـﺎ ﭘﻨﺠـﺎه و ﯾـﮏ ﺳــﺎل ﻣﯽﮔﺬرد و ﻗﻄﻌﺎ اﺳـﺘﻬﻼک زﯾﺎدی دارد و ﻣﺴــﺌﻮﻟﯿﻦ ﭼﻪ وزارﺗﺨﺎﻧﻪ و چه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮدﺟﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ وﯾﮋهﺗﺮی داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﻨﺪ ﺗﺎ اﯾﻦ ﻣجموعه ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﯿﺸـﺘﺮی ﺧﻮدش را ﺑﻪ روز ﮐﻨﺪ. ﻓﺎرغ از دوﻟﺖﻫﺎ ﺳـﯿﺴـﺘﻢ ﮐﺎری ﮐﻪ در ﮐﺎر اداری وﺟﻮد دارد ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﭘﯿﮕﯿﺮی اﺳـﺖ، ﯾﮏ ﻣﺪﯾﺮ ﺑﺎﯾﺪ دﻏﺪﻏﻪاش ﺑﺎﺷـﺪ و ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﺎ اﻓﺮاد ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار در ﺗﺨﺼـﯿﺺ ﺑﻮدﺟﻪ ارﺗﺒـﺎط بگیرد. ﭘﯿﮕﯿﺮی ﻣﺪﯾﺮ در ﻫﺮ ﺑﺨﺶ ﻻزم اﺳـﺖ ﺑﺮای ﭘﯿﺸـﺒﺮد ﮐﺎرﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ اﻧﺠﺎم ﺷـﻮد. ﻣﻦ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﻫﺴـﺘﻢ ﮐﻪ اﮔﺮ اﯾﻦ ﭘﯿﮕﯿﺮی ﺑﺮای تئاتر ﮐﺸــﻮر اﻧﺠﺎم ﻣﯽﺷـﺪ ﻣﺎ اﻻن ﺑﺎ ﯾﮏ ﺑﻮدﺟﻪ ﻣﺤﺪود و ﻧﺎﭼﯿﺰ ﺑﺮای تئاتر ﻣﻮاﺟـﻪ ﻧﺒﻮدﯾﻢ.

    آنا: در ﻣﻮرد ﻧﻤﺎﯾﺶﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﺳـﻄﺢ ﺗﻤﺎﺷـﺎگر ﻓﺮﻫﯿﺨﺘﻪ نیست ﻣﯽداﻧﯿﻢ ﮐﻪ در ﺳـﺎل ﮔﺬﺷـﺘﻪ ﭼﻨﺪ اﺟﺮا از اﯾﻨﮕﻮﻧﻪ در تئاترشهر داﺷـﺘﯿﻢ، اﺟﺮاﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻫﻢ از ﺟﻨﺒﻪ ﮔﯿﺸـﻪ و ﻫﻢ ﻣﺤﺘﻮا و ارزش ﻫﻨﺮی ﺷـﮑﺴـﺖ ﺧﻮرده اﺳـﺖ، ﺷـﻤﺎ ﮐﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ اﻋﺘﻘﺎد دارﯾﺪ ﭼﺮا اﯾﻦ ﻧﻤﺎﯾﺶﻫﺎ اﺟﺮا ﺷـﺪ؟ آﯾﺎ ﻓﺸـﺎری از ارﮔﺎن و ﯾﺎ ﻣﺮﮐﺰ ﺧﺎﺻـﯽ ﺑﻮد ﯾﺎ اﻧﺘﺨﺎب ﺧﻮدﺗﺎن ﺑﻮد؟

    طاهری: از ﺧﺮداد ١۴٠١ ﺗﺎﮐﻨﻮن ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ ١١٠ اﺟﺮا در تئاترشهر داﺷـﺘﻪ‌اﯾﻢ، ﻗﻄﻌﺎً ﺗﻌﺪادی از اﯾﻨﻬﺎ اﯾﺪه‌آل ﻧﯿﺴـﺖ، آﺳـﯿﺐ ﺷـﻨﺎﺳـﯽ آن ﺑﻪ ﻋﻬﺪه ﻣﻦ ﻧﯿﺴـﺖ وﻟﯽ ﺗﻤﺎﺷـﺎﮔﺮی ﮐﻪ ﺳﻠﯿﻘﻪاش ﺑﻪ ﺳﻄﺢ رﺳﯿﺪه اﺳﺖ و ﻣﯽﺧﻮاﻫﺪ تئاتری را روی ﺻﺤﻨﻪ ﺑﺒﯿﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﺳـﻄﺤﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﯽﭘﺮدازد و ﻧﻤﯽﺧﻮاﻫﺪ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﺪ اﯾﻦ آﺳـﯿﺐ ﺑﻪ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪان ﺟﻮان ﻫﻢ ﺳـﺮاﯾت ﮐﺮده اﺳﺖ و اﯾﻦ ﺳﻄﺤﯽ ﻧﮕﺮی در تئاتر ﻫﻢ ﺑﻪ وﺟﻮد آﻣﺪه اﺳﺖ.

    آنا: ﺷﻤﺎ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﯿﺪ ﮐﻪ در اﯾﻦ ﯾک ﺴﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ در تئاتر شهر تئاتر ﻓﺮﻣﺎﯾﺸﯽ ﻧﺪاﺷﺘﯿﺪ؟

    طاهری: اﻧﺼـﺎف را در ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ، ﺳـﻔﺎرش ﺷـﺪه اﺳـﺖ وﻟﯽ اﺻـﺮار ﺑﺮ اﻧﺠﺎم ﻧﺒﻮد، ﻣﻦ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﮐﺮده‌ام و ﻫﻤﮑﺎری ﻫﻢ ﺷـﺪه اﺳـﺖ، ﻣﺨﺼـﻮﺻﺎً اﯾﻦ ﻫﻤﮑﺎری از ﺳـﻮی ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﻫﻨﺮی، دﮐﺘﺮ ﺳـﺎﻻری انجام شده، ﭼﻮن ﻣﻌﺘﻘﺪم تئاترشهر ﻣﺤﻞ اﺟﺮای ﺣﺮﻓﻪای ﮐﺸـﻮر اﺳــﺖ و ﺣﺮﻓﻪایﺗﺮﯾﻦ اﻓﺮاد ﺑﺎﯾﺪ ﺑﯿﺎﯾﻨﺪ. وﻟﯽ اﯾﻦ روزﻫﺎ ﺷـﺎﻫﺪ ﮔﺴـﺴـﺖﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴـﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﻣﺠﺎﻟﯽ ﺑﺮای اﻓﺮادی ﮐﻪ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺣﺮﻓﻪای ﺷﺪن ﻫﻢ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ، اﯾﺠﺎد ﻣﯽﮐﻨﺪ.

    آنا: اﻣﺎ ﺷﻤﺎ در ﻫﻤﯿﻦ ﻓﻀﺎی ﻏﯿﺮﺣﺮﻓﻪای ﺟﺸﻨﻮاره ﻫﻢآﻏﺎز را ﺑﺮﭘﺎ ﮐﺮده‌اﯾﺪ.

    طاهری: ﻣﺎ اﮔﺮ ﻧﮕﺮان آﯾﻨﺪه تئاتر ﺑﺎﺷــﯿﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﻓﻀــﺎﯾﯽ را اﯾﺠﺎد ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﺟﻮاﻧ‌‌‌‌ﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ اﺳــﺘﻌﺪاد دارﻧﺪ، ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺧﻮدﺷﺎن را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺣﺮﻓﻪای روی ﺻـــﺤﻨﻪ ﺑﺒﺮﻧﺪ وﻟﯽ اﯾﻦ ﻧﮕﺮاﻧﯽ ﺑﺮای آن اﺳـــﺖ ﮐﻪ ﮐﺎرﮔﺮداﻧﺎﻧﯽ ﺧﻮش آﺗﯿﻪ ﺑﺮای ﻓﺮدای تئاتر ﮐﺸـــﻮر ﺳـــﺎﺧﺘﻪ ﺷـــﻮﻧﺪ ﭘﺲ از ﻣﯿﺎن ١٨٠ ﻃﺮح ﭘﯿﺸـــﻨﻬﺎدی ۵۵ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ ﻣﯽرﺳـﺪ و ٢٠ اﺛﺮ ﺑﻪ ﺟﺸـﻨﻮاره راه ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﺪ و ١۴ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﺑﺮای اﺟﺮا در ﻧﯿﻤﺴـﺎل اول در تئاترشهر اﺟﺮای ﻣﺤﺪود ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷـﺖ، ﺷـﺎﯾﺪ از اﯾﻦ ﮔﺮوه دو ﯾﺎ ﺳـﻪ ﮐﺎرﮔﺮدان ﺑﺮای آﯾﻨﺪه تئاتر ﮐﺸـﻮر ﮐﺸـﻒ ﺷـﻮﻧﺪ. اﯾﻦ ﻓﺮصت ﺑﺎﯾﺪ داده ﺷـﻮد و ﺟﺸـﻨﻮاره ﻫﻢ آﻏﺎز ﭼﻨﯿﻦ ﻓﺮﺻﺘﯽ ﺑﻮد.

    آنا: اﮔﺮ ﺟﺸﻨﻮاره داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺮﮔﺰار ﻣﯽﺷﺪ ، ﻧﯿﺎزی ﺑﻪ ﺟﺸﻨﻮاره ﻫﻢ آﻏﺎز ﺑﻮد؟

    طاهری: ﺑﻪ ﻧﻈﺮم ﻧﯿﺎز ﻧﺒﻮد، ﺟﺸﻨﻮاره داﻧﺸﺠﻮﯾﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺗﻌﻄﯿﻞ ﺷﺪ و ﺑﺎﯾﺪ اﻓﺴﻮس ﺧﻮرد و اﯾﻦ ﺑﺎر ﺷـﺎﯾﺪ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﻪ دوش ﻣﺎ ﻣﯽاﻓﺘﺎد وﻟﯽ اﺣﺴــﺎس ﺧﻼﯾﯽ ﮐﻪ ﮐﺮدﯾﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﭘﺮ ﻣﯽﺷـﺪ و اﻣﯿﺪوارم فرصت ﺑﻪ اﯾﻦ ﺟﻮاﻧﺎن داده شود تا این خلا کمی پر شود.

    آنا: ﻣﻮﺿـﻮع ﻣﻬﻢ دﯾﮕﺮ، ﻣﺴـﺌﻠﻪ ﺣﺮﯾﻢ تئاترشهر اﺳـﺖ ﮐﻪ ﻣﻨﺘﻘﺪان زﯾﺎدی دارد، ﺧﯿﻠﯽ از ﻧﻘﺪﻫﺎ ﭘﯿﺮاﻣﻮن اﯾﻦ ﻣﻮﺿـﻮع اﺳـﺖ ﮐﻪ از ورود ﻫﻨﺮﻣﻨﺪان ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﺧﻮاﻫﺪ ﺷـﺪ و ﯾﺎ ﻓﺎﺻـﻠﻪای ﺑﯿﻦ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪان و ﻣﺨﺎﻃﺒﯿﻦ و تئاتر شهر اﯾﺠﺎد ﺷـﻮد، ﮔﺮوﻫﯽ دﯾﮕﺮ ﮔﻤﺎن ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ اﻣﺮی ﺳـﯿﺎﺳـﯽ اﺳـﺖ، ﺣﺎﻻ ﺑﺎ وﺟﻮد اﯾﻦ ﺳـﺎزه ﮐﺎرﮔﺎﻫﯽ ﮐﻪ ﻫﻢ رﻓﺖ و آﻣﺪ ﺳـﺨﺖ ﺷـﺪه اﺳـﺖ و ﺗﻨﻬﺎ ﯾﮏ ورودی ﺑﺮای ﺻﺤﻦ تئاترشهر ﺗﻌﺒﯿﻪ ﺷﺪه و از ﺳﻮﯾﯽ دﯾﮕﺮ ﻗﺴﻤﺘﯽ از ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن را ﭘﺸﺖ ﺧﻮد ﭘﻨﻬﺎن ﮐﺮده اﺳﺖ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺷﻔﺎف ﺳﺎزی اﺳﺖ.

    طاهری:‌ﻫﯿﭻ ﻣﺤﺪودﯾﺘﯽ ﺑﺮای ﺣﻀــﻮر ﻫﻨﺮﻣﻨﺪان در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ تئاترشهر ﻧﯿﺴــﺖ، در ﻃﺮح ﻧﻬﺎﯾﯽ ﭘﻨﺞ ورودی ﻃﺮاﺣﯽ ﺷــﺪه اﺳـﺖ ﮐـﻪ ﻣﺤـﺪودﯾﺘﯽ ﺑﺮای ورود و ﺧﺮوج اﻓﺮاد ﻧﯿﺴـﺖ، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﻃﺮح در ﺣﯿﺎط تئاترشهر ﻓﻀـﺎی ﭘﺎﺗﻮﻗﯽ درﺳـﺖ دﯾﺪه‌اﯾﻢ و اﻓﺮاد ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﻋﻀـﻮﯾﺖ در ﺑﺎﺷـﮕﺎه تئاترشهر از اﯾﻦ ﻓﻀﺎ اﺳـﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ، ﺗﻤﺎﺷـﺎﮔﺮ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺑﻠﯿﺖ و ﻫﻨﺮﻣﻨﺪ ﻫﻢ ﮐﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎﺑﻖ ﮐﻪ وارد ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ وارد ﻣﺤﻮﻃﻪ ﺷﻮﻧﺪ.

    اوﻟﯿﻦ دﺳـﺘﺎورد ﺣﺮﯾﻢ، ﺑﺤﺚ ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ تئاترشهر اﺳـﺖ در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از ﺑﺮداﺷـﺘﻪ ﺷــﺪن ﺣﻔﺎظ تئاترشهر اوﻟﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﮐﻪ ﻣﯿ‌ﺒﯿﻨﯿﻢ اﺣﺪاث ﻣﺘﺮو در ﺣﺮﯾﻢ اﺳــﺖ و ﺑﻪ ﻧﻤﺎی ﺑﺼــﺮی تئاترشهر ﺧﺪﺷــﻪ وارد ﻣﯽﮐﻨﺪ، اﮔﺮ آن ﺣﻔﺎظ ﺑﺮداﺷﺘﻪ ﻧﻤﯽﺷـﺪ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴــﺖ اﺟﺎزه ﻣﯽ‌ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و ﻃﺒﻌﺎً اﺟﺎزه ﻫﻢ ﺻﺎدر ﻧﻤﯽﺷــﺪ، ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ ﭼﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪای داﺷــﺖ، ﺗﺤﺼـﻦ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪان ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از اﺣﺪاث ﻣﺘﺮو و ﻋﺪم ﮐﺎﻣﯿﺎﺑﯽﺷـﺎن، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻗـﺪرت را داﺷــــﺘﻨـﺪ وﻟﯽ آن را واﮔـﺬار ﮐﺮدﻧـﺪ، در ﻫﻤﯿﻦ ﻣـﺪت می‌بینیم ﮐـﻪ ﻫﺮ ارﮔـﺎﻧﯽ ﺑـﺪون ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺑﺎ تئاترشهر ﺑﻪ ﺧﻮدش اﺟﺎزه ﻣﯽداد در ﻧﺰدﯾﮑﺘﺮﯾﻦ ﻣﮑﺎن ﺑﻪ در اصـﻠﯽ تئاترشهر اﺳــﺘﯿﺞ ﺑﺰﻧﺪ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﺟﺮا ﮐﻨﺪ، ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭼﻪ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ دارد ﮐﺎری ﻧﺪارﯾﻢ، ﻣﻬﻢ اﯾﻦ اﺳـﺖ ﮐﻪ در ﺣﺮﯾﻢ تئاترشهر اﻧﺠﺎم ﺷـﺪه اﺳـﺖ.

    اﯾﻦ ﻣﺒﺤﺚ ﺣﻔﻆ ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ تئاترشهر اﺳـﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺨﺎﻟﻔﯿﻦ ﺑﻪ آن ﺗﻮﺟﻪ ﮐﻨﻨﺪ، ﻣﻮﺿـﻮع دوم آﺳـﯿﺐﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳـﺖ، تئاترشهر ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﺗﺠﻤﻊ اﻓﺮاد ﻧﺎﻫﻨﺠﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و اﯾﻦ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ اﻣﻨﯿﺖ این مکان ﻣﺨﺘﻞ ﺷﻮد و ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﯿﻢ اﻧﺘﻈﺎر داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ ﺑﺪون ﻧﮕﺮاﻧﯽ از ﺣﻀﻮر اﻓﺮادی ﮐﻪ اﯾﺠﺎد درﮔﯿﺮی ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و ﻣﺼــﺮف ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر و ﻏﯿﺮه دارﻧﺪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎی تئاتر ﺑﯿﺎﯾﺪ، ﺷــﺎﻫﺪ ﺣﻀـﻮر کارتن‌خواب‌ها و آﺳـﯿﺐ ﺑﻪ ﺳـﺎﺧﺘﻤﺎن تئاترشهر، از آﺗﺶ اﻓﺮوزی ﺗﺎ دزدﯾﺪن ﮐﺎﺷـﯽ و دﺳـﺘﮕﯿﺮه، ﺑﻮدﯾﻢ و ﺣﻀـﻮر دﺳـﺘﻔﺮوﺷـﺎن ﮐﻪ در ﺣﺎل ﭘﯿﺸـﺮوی ﺑﻮدﻧﺪ و ﺣﺘﯽ داﺧﻞ ﺣﯿﺎط ﺗﺄﺗﺮﺷﻬﺮ ﺑﺴﺎط ﻣﯽﮐﺮدﻧﺪ، آﯾﺎ اﯾﻨﻬﺎ را ﻧﺪﯾﺪیم ﮐﻪ ﺣﺎﻻ ﻣﻌﺘﺮﺿﯿﻢ؟ ﻃﺮح ﻫﻢ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘـﻪ از ﻣﻌﻤـﺎری ﺧﻮد ﺑﻨـﺎ و ﻣﻌﻤـﺎری اﯾﺮاﻧﯽ اﺳــــﺖ و ﻓﮑﺮ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻢ ﮐـﻪ ﺑﻌـﺪﻫـﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﻢ از اﯾﻦ ﻃﺮح دﻓﺎع ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ در ﯾﮑﯽ از ﺷــﻠﻮﻏ ﺘﺮﯾﻦ ﭼﻬﺎرراهﻫﺎی ﮐﺸــﻮر ﺗﻮاﻧﺴـﺘﯿﻢ ﯾﮏ ﻣﮑﺎن را ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺣﻔﻆ ﮐﻨﯿﻢ.

    آنا:‌ﺳـﺎل ﮔﺬﺷـﺘﻪ، اﺟﺮاﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﺳـﺎﻟﻦﻫﺎی دﯾﮕﺮ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻮدﻧﺪ ﺑﺮای اﺟﺮای ﻣﺠﺪد ﺑﻪ تئاترشهر آﻣﺪﻧﺪ و اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳــﺖ ﮐﻪ تئاترشهر ﻫﻤﯿﺸــﻪ ﻣﻮﻟﺪ ﺑﻮده و ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ تئاتری در اﯾﻦ ﻣﮑﺎن ﻣﻮﻓﻖ ﻣﯽﺷـﺪ ﺑﺮای اﺟﺮای دوم ﺑﻪ ﺳـﺎﻟﻦﻫﺎی دﯾﮕﺮ ﻣﯽرﻓﺖ، آﯾﺎ اﯾﻦ روﻧﺪ در ﺳـﺎل آﯾﻨﺪه ﻫﻢ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﯾﺎ ﺧﯿﺮ؟

    آنا:‌ اﻣﯿﺪوارم ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﭘﺎرﺳـﺎل روﯾﮑﺮد ﻣﺎ اﯾﻦ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺗﻔﺎﻗﺎت ﻧﯿﻤﺴﺎل ﮔﺬﺷـﺘﻪاش و ﻓﺎﺻـﻠﻪ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﺨﺎﻃﺐ از تئاتر ﺑﺘﻮاﻧﯿﻢ در تئاترشهر ﻣﺨﺎﻃﺐ و ﮔﺮوهﻫﺎی تئاتری را آﺷـﺘﯽ ﺑﺪﻫﯿﻢ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ ﺳـﯿﺎﺳـﺘﻢ ﺑﺮ اﯾﻦ ﺷـﺪ ﮐﻪ آﺛﺎر ﻣﻮﻓﻖ ﮐﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ آن را ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ را دﻋﻮت ﮐﻨﻢ ﺑﺮای اﺟﺮا در تئاترشهر و اﯾﻦ اﺗﻔﺎق اﻓﺘﺎد و ﭼﺮخ تئاتر دوﺑﺎره ﺑﻪ ﮔﺮدش درآﻣﺪ و دوﺑﺎره ﺷـﺎﻫﺪ ﺗﻘﺎﺿـﺎی ﻫﻨﺮﻣﻨﺪان ﺑﺮای اﺟﺮا ﺑﻮدﯾﻢ، از آﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪم تئاتر ﺑﺪون ﺗﻤﺎﺷـﺎﮔﺮ ﻣﻌﻨﯽ ﻧﺪارد، در ﺳـﺎل ﺟﺪﯾﺪ آﺛﺎری ﮐﻪ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷــﺪه‌اﻧﺪ اﮔﺮ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺗﻤﺎﺷــﺎﮔﺮ ﺧﻮدﺷــﺎن را ﺑﻪ ﺳـﺎﻟﻦ ﺑﯿﺎورﻧﺪ اﻣﮑﺎن اداﻣﻪ اﺟﺮا را ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ، در ﺗﻔﺎﻫﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﺟﺪﯾﺪ تئاترشهر ﺑﺎ ﮔﺮوه ١٢ اﺟﺮا در اﺧﺘﯿﺎر ﮔﺮوه ﻣﯽﮔﺬارﯾﻢ و اﮔﺮ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ اﯾﻦ ١٢ اﺟﺮا از ۶٠ درﺻﺪ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺳﺎﻟﻦ ﮐﻤﺘﺮ ﺑﻮد، ﭘﺮﭼﻢ را ﺑﻪ ﮔﺮوه دﯾﮕﺮی واﮔﺬار ﻣﯽﮐﻨیم و در اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺷـﺎﯾﺪ اﺛﺮ آﻣﺎد‌ه‌ای ﮐﻪ در ﺳـــﺎﻟﻦ دﯾﮕﺮی ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻮده‌ اﺳـﺖ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ آن اﺟﺮا ﺑﺸﻮد و ﺗﮑﺮار ﻣﯽﮐﻨﻢ ﺷــﺎﯾﺪ اﯾﻦ روزﻫﺎ ﮐﻪ اﮐﺜﺮ درآﻣﺪ ﮔﺮوهﻫﺎی تئاتر از ﮔﯿﺸﻪ اﺳﺖ ﻧﺒﺎﯾﺪ اﺟﺎزه ﺑﺪﻫﯿﻢ اﯾﻦ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﮔﺴﺴﺘﻪ ﺷﻮد.

    آنا: ﺑﺎ ﺗﺸـﮑﺮ از وﻗﺘﯽ ﮐﻪ در اﺧﺘﯿﺎر ﻣﻦ ﮔﺬاﺷـﺘﯿﺪ ﺑﺮای اﯾﻦ ﺷـﻔﺎفﺳـﺎزی، اﮔﺮ ﺣﺮﻓﯽ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه اﺳﺖ ﺑﻔﺮﻣﺎﯾﯿﺪ.

    طاهری:‌ ﻣﺎ اﻣﺮوز ﮐﻪ دوﺑﺎره اﻗﺒﺎل ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ را ﺣﺘﯽ ﺑﻪ تئاتر ﺑﯿﺸـﺘﺮ از ﺳـﯿﻨﻤﺎ دارﯾﻢ ﻧﯿﺎز دارﯾﻢ دﺳـﺖ ﺑﻪ دﺳــﺖ ﻫﻢ ﺑﺪﻫﯿﻢ و از اﯾﻦ ﻓﺮﺻﺖ اﺳـﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﻢ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﯿﻢ ﺑﻪ ﻫﺪف ﺗﻮﺳــﻌﻪ تئاتر ﺑﯿﺸـﺘﺮ ﻧﺰدﯾﮏ ﺷﻮﯾﻢ.

  • بزرگ‌ترین دغدغه خراسان شمالی آبرسانی است/ تأمین اقلام اساسی نوروز در استان

    اخبار استانی/خراسان شمالی استاندار خراسان شمالی بزرگترین دغدغه خود در استان را بحث آبرسانی و کاهش معضلات مرتبط با آن دانست.

    محمدرضا حسین‌نژاد در جلسه شورای اداری خراسان شمالی که امروز، ۲۶ اسفند ماه برگزار شد، اظهار کرد: امسال اتفاقات بسیار خوبی برای رفع مشکلات استان اتفاق افتاد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به تلاش برای کاهش تنش آبی به ویژه در روستاهای استان اشاره کرد.

    وی افزود: در حوزه زیرساختی به راه، گازرسانی و آبرسانی در شهرستان‌ها و روستاهای مختلف استان پرداخته شد که بخشی از پروژه‌های آبرسانی باقیمانده طی سال آینده کامل می‌شود و قراردادهای جدید نیز در سال جدید منعقد خواهد شد.

    و ادامه داد: در بخش مخابراتی و اینترنتی نیز پروژه‌های فیبر نوری استان با تاکید بسیار در حال انجام است و تا پایان سه ماه نخست سال آینده اینترنت پر سرعت در مراکز شهرستان‌های استان به واسطه فیبر نوری خواهیم داشت.

    استاندار خراسان شمالی همچنین به مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان نیز اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۱ سال از این سفر پر خیر و برکت گذشته است اما برکات آن همچنان شامل حال استان می‌شود و امسال نیز پروژه‌های مختلفی از این محل جان دوباره گرفتند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به سد گلمندره، حوزه‌های علمیه خواهران و برادران، مدارس و غیره اشاره کرد که امسال در مرحله آخر نیز ۱۰۰ میلیارد تومان برای مدارس نیز جزو مصوبات قرار گرفت.

    به گفته حسین نژاد، در سال جدید باید استقرار ادارات در شهرستان‌های جدید و تأسیس و سایر شهرستان‌ها به صورت ویژه پیگیری شود.

    وی بیان کرد: اعتبارات دستگاه‌های اجرایی و اداری خراسان شمالی طی امسال با همکاری دیوان محاسبات به صورت ۱۰۰ درصد تخصیص پیدا کرد و برای سال جدید نیز ضروری است مدیران پیگیری لازم در این خصوص را داشته باشند تا شاهد جذب حداکثر اعتبارات باشیم.

    وی همچنین بر ضرورت تبیین خدمات ارائه شده به مردم توسط دستگاه‌های مختلف تاکید کرد و ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید به صورت مدون اطلاع‌رسانی اقدامات انجام شده را با هدف آگاهی مردم و توجه به جهاد تبیین انجام دهند.

    استاندار خراسان شمالی به برگزاری انتخابات در استان نیز اشاره کرد و افزود: رتبه پنجم کشور در مشارکت انتخابات را به دست آوردیم. البته در تعداد جمعیت حائز شرایط شرکت در انتخابات، با کشور اختلاف آماری داشتیم و اگر این موضوع لحاظ می‌شد، رتبه ما دوم یا سوم کشور می‌شد.

    وی در ادامه به در پیش رو بودن سال جدید اشاره کرد و گفت: ستاد تسهیلات نوروزی باید در ایام نوروز فعال باشد و بازرسی‌ها از بازار نیز ادامه یابد.

    وی بیان کرد: دستگاه‌های خدمات رسان و امدادرسانی نیز باید در کنار ستاد مدیریت بحران در حالت آماده باش قرار داشته باشند و فراجا نیز هوشیاری همیشگی را لحاظ کند.

    حسین نژاد با اشاره به وجود کالاهای اساسی در بازار گفت: در حال حاضر هیچ کمبودی در تأمین اقلام اساسی، میوه و ملزومات مورد نیاز مردم برای شب عید وجود ندارد اما باید بر بازار نظارت شود.

    وی تصریح کرد: دستگاه‌های متولی موجودی انبارهای استان در خصوص اقلام و کالاهای اساسی را بررسی کنند و اگر نیازمند تأمین بود، مجدداً شارژ شود.

    نماینده و منتخب مردم ۶ شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یکی از موضوعاتی که به صورت جدی دنبال می‌کنیم بحث راه بجنورد به جنگل گلستان است و در اولویت‌های ما قرار دارد.

    سیدمحمد پاکمهر افزود: ۴ سال است که از راه باریکه‌ای بین حوزه انتخابیه در استان و مجلس شورای اسلامی در تهران در حال رفت و آمد هستم و پیگیر آن هستیم که راه سمنان به خراسان شمالی به شکل درست متصل شود تا در ادامه مشکلات مرتبط با آن نیز به اتمام برسد.

    به گزارش اخبار استانی، در این جلسه مدیران کل جدید استان از جمله نامور مدیرکل غله، فیروزه مدیرکل حراست استانداری، رمضان‌زاده مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری و همچنین محجوب مدیرکل بازرسی استانداری معرفی شدند.

    انتهای پیام

  • آموزش ۳۵۰ نفر در سال ۱۴۰۲ انجام شد

    به گزارش خبرگزاری اخبار استانی استان سمنان، سمانه سلطانی پور ۱۴۰۲ گفت: برای افزایش سطح دانش فنی و هنری هنرمندان صنایع‌دستی و ارتقاء صنایع‌دستی استان در سال ۱۴۰۲ با آموزش عمومی و آموزش‌های تخصصی ویژه ۳۵۰ نفر از شاغلان و هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان سمنان برگزار شد.

    معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: ازجمله رشته‌های دوره‌های آموزشی عمومی در چرم دست‌دوز سنتی، گلیم‌بافی، نساجی سنتی، آنلاین اصالت ملی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است.

    سمانه سلطانی پور گفت: دوره‌های آموزشی تخصصی در رشته‌های بازاریابی و فروش و بسته‌بندی کالا برگزارشده است.

    او افزود: در دوره‌های آموزش صنایع‌دستی عمومی، متقاضیان بیش‌ازپیش با مهارت‌های صنایع‌دستی آشنا خواهند شد که این اقدام افزون بر اینکه به مهارت افزایی منجر می‌شود، باعث آشنایی آنان با هویت فرهنگی و هنرهای سنتی استان خواهد شد و به تداوم و ماندگاری این هنرها کمک می‌کند.

    معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: دوره‌های تخصصی صنایع‌دستی نیز موجب ارتقا کیفیت تولیدات هنرمندان، آشنایی با نحوه بازاریابی و فروش و چگونگی بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی استان سمنان برای افزایش فروش و توجه به برند سازی محصولات شده است.

    گفت: دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی با استقبال ۲۴۹ نفر خانم و ۱۰۱ نفر آقا به تفکیک ۲۵۴ نفر در رشته‌های عمومی و ۹۶ نفر در رشته‌های تخصصی در شهرستان‌های گرمسار، آرادان، سرخه، مهدی‌شهر، سمنان، دامغان، شاهرود و میامی برگزارشده است.

  • موشکی حزب الله لبنان به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی

    موشکی حزب الله لبنان به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی

    حزب الله لبنان از هدف قرار گرفتن پایگاه‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی واقع در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین توسط رزمندگان خود خبر داد.

    به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، حزب الله لبنان با صدور بیانیه های جداگانه اعلام کرد که رزمندگان این گروه مقاومت در ساعت ۱۶ و ۲۰ دقیقه امروز به وقت محلی، سایت رادار در مزارع اشغالی شبعا را به طور مستقیم مورد اصابت موشک قرار دادند.

    حزب الله همچنین در بیانیه دیگری افزود که رزمندگان این گروه مقاومت لبنان ساعت ۱۶ بعدازظهر امروز محل تجمع نظامیان دشمن صهیونیستی را در مجاورت پایگاه برکه ریشا با موشک برکان هدف قرار دادند.

    در ساعت ۱۴ و ۵۰ دقیقه امروز نیز رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان تجمع نظامیان رژیم اسرائیل را در نزدیکی پایگاه «الراهب» با توپخانه هدف قرار دادند که گلوله های توپ شلیک شده به طور مستقیم به هدف اصابت کرد.

    رزمندگان حزب الله البنان در عملیاتی دیگر که در ساعت ۱۴ و پنج دقیقه امروز انجام شد، پایگاه «المالکیه» رژیم صهیونیستی را با موشک هدف قرار دادند و در ساعت ۱۳ و ۱۵ دقیقه نیز پایگاه ‌المرج رژیم اسرائیل زیر توپخانه حزب الله لبنان قرار گرفت و خساراتی به دشمن صهیونیستی وارد شد.

    حزب‌الله لبنان در پی آغاز جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، مواضع نظامی این رژیم در مناطق شمال فلسطین اشغالی را در راستای حمایت از ملت و مقاومت فلسطین هدف قرار داده است. این امر سبب هراس صهیونیست‌های ساکن شهرک های این مناطق شده و ده‌ها هزار نفر از آنها از ترس حملات مقاومت، از شهرک‌های خود فرار کرده اند.

    ارتش رژیم صهیونیستی نیز در طول این مدت مناطقی از لبنان را هدف حملات توپخانه‌ای و هوایی قرار داده است.

    هلاکت یک نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه

    در این پیوند، همچنین گردان های «القسام» شاخه نظامی حماس از به هلاکت رسیدن یک نظامی ارتش رژیم صهیونیستی توسط رزمندگان این گردان ها خبر داد و افزود: در جریان عملیات گردان های القسام در شهر الزهرا واقع در شمال غزه تعداد پنج دستگاه تانک دشمن صهیونیستی هدف گلوله رزمندگان این گروه مقاومت فلسطینی قرار گرفت.

    رسانه های فلسطینی همچنین گزارش دادند که گردان های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین از هدف قرار دادن محل تجمعات نظامیان ارتش رژیم اشغالگر در شرق این منطقه خبر دادند.

  • ضوابط تشویقی ساخت‌وساز در بافت فرسوده غیرتاریخی شهر اصفهان

    اخبار استانی/اصفهان معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: پلاک‌هایی که مساحت آنان ۱۳۰ مترمربع و بالاتر است و در بافت فرسوده غیر تاریخی شهر اصفهان قرار دارند، می‌توانند یک طبقه مازاد بر کد مصوب احداث کنند.

    وحید مهدویان در گفت‌وگو با اخبار استانی، درباره ضوابط بومی تشویقی بافت فرسوده، اظهار کرد: پیرو ابلاغ مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری در مهرماه ۱۴۰۱ به‌کل کشور، ضوابط بومی شهر اصفهان توسط شهرداری تدوین و به کمسیون ماده ۵ ارسال شد به‌نحوی‌که بر مبنای این مصوبه و در چهارچوب ضوابطی در شهر اصفهان که در اقلیم این شهر ملاک عمل است و باید ضوابط بومی تشویقی بافت فرسوده تدوین و ملاک عمل قرار می‌گرفت.

    وی افزود: در خردادماه سال جاری ضوابط کمیسیون ماده ۵ ارسال شد و طی چندین جلسه کارشناسی موضوع توسط، کارشناسان و مسئولین مربوطه در کمیته‌های فنی که متشکل از نهادهایی همچون استادنداری، اداره کل راه و شهرسازی و سایر دستگاه ذی‌ربط بود، موردبررسی و اصلاح قرار گرفت و در آبان‌ماه ۱۴۰۲ مورد تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید و پس از طی مراحل قانونی و ارسال آن به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در آذرماه امسال به استانداری این مصوبه ارسال و در ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ به شهرداری اصفهان ابلاغ شد.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: کلیات مصوبه بر این مبنا است که تمامی پلاک‌هایی که عرصه اولیه آن یا همان مساحت سندی پلاک‌های آنها بالای ۱۳۰ مترمربع و بالاتر است و در بافت فرسوده غیر تاریخی قرار دارند، می‌توانند یک طبقه مازاد بر کد مصوب بسازند همچنین اگر مساحت سند مالکیت از ۲۰۰ متر تا ۴۰۰ متر مربع بود علاوه بر استفاده مازاد بر کد مصوب، می‌توانند سطح اشغالشان را تا ۷۰ درصد احداث کنند.

    مهدویان تصریح کرد: اگر پلاک‌ها از ۴۰۰ مترمربع بیشتر بود، می‌توانند دوطبقه مازاد بر کد مصوب احداث کنند به‌شرط اینکه مساحت زیر بنایی کلشان  زیر پنج هزار مترمربع باشد  و اگر مساحت زیربنا بالای پنج هزار مترمربع بود، شرط استفاده از دوطبقه مازاد ارسال به کمسیون ماده ۵ و اخذ مصوبه این کمیسیون است.

    وی در پایان عنوان کرد: بسته تشویقی جدید، ابلاغی کمیسیون ماده ۵ در واقع فرصت طلایی برای سازندگان و مالکان واحدهای فرسوده به‌شمار می‌رود و ظرفیت خوبی را برای نوسازی بافت های فرسوده غیر تاریخی در نظر گرفته که با استفاده از آن ساکنان این بافت‌ها می‌توانند جهت برخورداری از این فرصت به مناطق پانزده گانه شهرداری اصفهان مراجعه نمایند. همچنین شایان ذکر است معاونت شهرسازی و معماری جهت تسهیل و تسریع در صدور پروانه های تشویقی در بافت‌های ناکارآمد شهری اقدام به راه اندازی کمیته رفع موانع صدور پروانه‌های بافت ناکارآمد نموده تا شهروندان بتوانند در اسرع وقت از این مزایا بهره مند شوند.

    انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا