حواله ارزی صرافی چیست

همیشه نقل و انتقال ارزی در سیستم بانکداری بین المللی، یکی از بزرگترین دردسر های مشتریان بانک ها به هنگام سفر و معاملات و مبادلات تجاری به حساب می آید. در این مقاله به بررسی کامل و دقیق انواع حواله ارزی پرداخته ایم.

مشتریان به چهار روش زیر می توانند ارز خود را جابجا کنند.

۱. اسکناس و تراول چک
۲. چک ارزی 
۳. حواله ارزی 
۴.

حواله ارزی چیست؟

واژه ‌ی عربی حواله از ریشه فعل “حول” است و به معنای “جابه‌جا شدن و تغییر یافتن” می باشد.

به زبان ساده تر، حواله ارزی چه کار می‌کند؟

حواله ارزی یک نوع دستور پرداخت می باشد که بر اساس آن، به یک بانک یا موسسه مالی بنابر خواسته مشتری یا صاحب یک حساب بانکی باید از طریق یکی از بانک‌های کارگزار خود در خارج از کشور، حواله را صادر کند و از آن بانک کارگزار خود بخواهد تا این مبلغ حواله را فرد مورد نظر در خارج از کشور، پرداخت کند.

1) انواع حواله‌ ارزی در حالت کلی 

وقتی که بخواهیم به وسیله بانک یا برای فردی ارز ارسال کنیم، از حواله ارزی صادره استفاده می کنیم.

در این روش ابتدا باید به بانک یا صرافی مورد نظر خود مراجعه کنید، سپس باید مشخصات فرد گیرنده ارز، شماره حساب و واحد پولی که می‌خواهید ارسال کنید را باید مشخص کنید، پس از آن، ارز شما را به ارز موردنظرتان برای مقصد، بر اساس نرخ روز ارز تبدیل می کنند و به این ترتیب مبلغ مورد نظر شما برای آن فرد یا شرکت ارسال می شود.

لازم به ذکر است که در این روش برای جلوگیری از پولشویی باید فرم اظهارنامه گمرکی تکمیل گردد.

همه بانکهایی که سرویس حواله ارزی دارند، باید پس از دریافت پیام تایید ارسال حواله ارزی، در کمترین زمان ممکن، ارز ارسالی را به حساب مشتری واریز کنند.
فرد مورد نظر در خارج از کشور باید پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر خود را ارائه دهند تا بتواند وجه واریزی به حساب خود را دریافت کند. همچنین او می‌تواند این وجه را به حساب ارزی فردی دیگر واریز کند و یا اینکه آن را به بانک بفروشد.
وی حتی می‌تواند تمام ارز خود را به ارز دیگر تبدیل کند.

2) انواع حواله ارزی براساس سرعت و زمان انتقال

حواله ارزی مستقیم یا همان حواله ارزی T/T، با نام “حواله ارزی سوئیفتشناخته می‌شود و یکی از امن ترین روش‌های جابه جایی ارز می باشد. با استفاده از این روش میتوانید هر میزان ارزی را به ۱۳۰ ارز مختلف تبدیل کنید و به حساب هر شخص حقوقی و یا حقیقی در کل دنیا منتقل کنید.

از مزایای حواله ارزی سوئیفت می توان به سرعت بالا در انتقال، ایمن، بدون محدودیت در میزان مبلغ ارسالی و انتقال مستقیم پول به حساب شخص حقیقی و یا حقوقی اشاره کرد.

نکاتی مهم در مورد ارسال حواله ارزی T/T :

در این روش ارسال حواله ارزی، داشتن کد سوئیفت (Swift Code) الزامی است.

اگر بانک مقصد در کشور آمریکا باشد، باید حتماً کد Routing Number تهیه شود.

اگر بانک مقصد در کشور هند باشد، باید کد IFSC داشته باشید.

مدت زمان ارسال مبلغ به وسیله‌ی این نوع حواله ارزی، ۲ الی ۳ روز می باشد.

حواله ارزی غیر مستقیم یا همان حواله ارزی D/D، روندی مانند حواله ارزی T/T می باشد با این تفاوت که مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا ارز به حساب فرد مورد نظر واریز شود؛ مدت زمان ارسال بین ۴ تا ۷ روز می باشد.

3) انواع حواله یورو به اروپا 

با توجه به افزایش معاملات اقتصادی با کشورهای اروپایی و همچنین افزایش مهاجرت ها به این کشورها، ارسال ارز به کشورهای اروپایی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است که در زیر به معرفی انواع حواله‌ های ارزی برای این کار، پرداخته ایم.

۱. خدمات پی پال ()

سامانه پی پال یک سامانه‌ی تجارت الکترونیکی است که در سال ۱۹۹۸ در کشور آمریکا توسط ایلان ماسک به وجود آمد و در حال حاضر ۱۷۰ میلیون عضو دارد. در این سامانه می توانید تا حداکثر هزار دلار از سایت های خارجی و فروشگاه های اینترنتی مختلف خرید کنید و مبلغ آن را اینترنتی و از طریق این سامانه‌ی مطمئن، پرداخت کنید.

متاسفانه به خاطر تحریم‌، نمی‌توانیم از این سرویس برای نقل و انتقالات داخلی استفاده کنیم و فقط از این درگاه برای فروشگاه های خارجی می توان استفاده کرد.

وب گرام یا همان وب مانی، به مانند سیستم پی پال می باشد و یک تجارت آنلاین بین المللی به حساب می آید و ۳۲ میلیون عضو دارد. در این سیستم کاربر نیاز به افتتاح حساب در هیچ بانکی نداشته و به راحتی می تواند علاوه بر کنش های مالی و همه واریزهای خود را مشاهده و پیگیری کند. این سرویس برای اعضای خود کیف پول دیجیتال و پاسپورت وب مانی ایجاد می‌کند تا به وسیله آن بتوانند به راحتی نقل و انتقالات مالی خود را انجام بدهند.

یکی از محبوب ترین و بهترین سرویس های نقل و انتقال ارز در سطح بین الملل می باشد که فعالیت خود را از سال ۱۸۵۶ در کشور آمریکا شروع کرد و در حال حاضر ۱۸۵ شعبه در سراسر دنیا دارد.
از مزایای این روش می توان به عدم نیاز به حساب بانکی در مقصد اشاره کرد.

در این روش پس از آنکه ارز خود را به به نرخ ارز کشور مقصد تبدیل کردید، یک کد ۱۰ رقمی به شما داده می شود که با ارسال این کد، گیرندۀ ارز می تواند مبلغ واریزی شما را برداشت کند.
لازم به ذکر است که این روش در تحریم‌ها به صورت مستقیم انجام نمی گیرد.

این روش دقیقا مانند روش وسترن یونیون می باشد، با این تفاوت که کارمزد کمتری نسبت به وسترن یونیون پرداخت می شود.

کارمزد حواله ارزی چقدر است؟

در روش هایی که عنوان شده است، روش سوئیفت بر اساس مبلغ نوع ارز از کشور دریافت کننده ارز کارمزد حواله ارزی، متغیر است و بین ۲۵ تا ۶۰ دلار می باشد.
کارمزد حواله ارزی وسترن یونیون و مانی گرام، بر اساس ارز واریزی، بین ۴۵ تا ۱۶۰ دلار متفاوت است

مدارک لازم برای حواله ارزی چیست؟

بانک ها یا موسسات مالی برای اینکه بتوانند میزان امنیت روند نقل و انتقال حواله های ارزی را افزایش دهند، قوانین سفت و سختی را در نظر گرفتند که یکی از آنها دریافت مدارک شناسایی معتبر از اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است.

اشخاص حقیقی باید مدارک مانند شناسنامه کارت ملی اصل و کپی یک قطعه عکس سه در چهار به همراه خود داشته باشند، اما اشخاص حقوقی (شرکت) برای دریافت حواله ارزی باید مدارکی مانند آگهی تاسیس، پروانه کسب، مجوز فعالیت اقتصادی شرکت، کارت بازرگانی (برابر اصل شده)، کپی اساسنامه، کارت ملی و شناسنامه مدیران و صاحبان امضای شرکت را به همراه داشته باشند.

امیدواریم این مطالب مورد توجه شما دوستان عزیز قرار گرفته باشد، در صورتی که تمایل دارید انواع حواله های ارزی و مسافرتی و…. در کمترین زمان ممکن را تحواله ارزی به پولهایی گفته می شود که به طرف حساب ارسال یا منتقل می شوند. این اصطلاح از کلمه   remit گرفته شده است ، که به معنی برگشت است. حواله ها را می توان از طریق سیستم پرداخت الکترونیکی ، پست الکترونیکی ، پیش نویس یا چک ارسال کرد. حواله را می توان برای هر نوع پرداخت از جمله فاکتورها یا تعهدات دیگر استفاده کرد. اما این اصطلاح معمولاً برای اشاره به پولهای ارسال شده به اعضای خانواده در کشور خود شخص به کار می رود. یک مطالعه سال 2019 که توسط بخش جمعیت وزارت اقتصاد و امور اجتماعی سازمان ملل انجام شد ، نشان داد که جمعیت جهانی مهاجران به 272 میلیون  رسیده است. همچنین پیش بینی می شود طی سالهای آینده رشد بیشتری پیدا کند. بدیهی است ، جهان در هر دقیقه کوچکتر می شود. این روزها افراد زیادی به دنبال حقوق بهتر ، بهبود سطح زندگی ، رشد شغلی یا دلایل شخصی دیگر به کشورهای دیگر می روند. افزایش مهاجرت همچنین منجر به افزایش انتقال پول بین کشورها می شود و این بیشتر بر عملکرد اقتصاد جهانی تأثیر می گذارد.

حواله چگونه کار می کند؟


اکنون که می دانیم حواله به چه معنی است ، زمان آن رسیده است که نحوه عملکرد آن را بفهمیم. نقل و انتقالات، منبع اصلی ورود پول در هر کشور است. انتقال وجوه عمدتا به سود کشورهای در حال توسعه است. این روند ساده است ، در نتیجه مهاجران بخشی از حقوق خود را ذخیره می کنند و آن را برای خانواده هایشان که در کشور دیگر زندگی می کنند ارسال می کنند. نقل و انتقالات از طریق یک کانال قانونی اتفاق می افتد. نامه ، انتقال بانکی ، سفارش پول یا یک اپراتور انتقال پول مجاز . سرمایه گذار یا مهاجران وجوه را از کشور محل سکونت فعلی به خانواده خود در شهر یا کشور دیگر منتقل می کنند. وجوه به طور خودکار مطابق نرخ ارز غالب محاسبه و تبدیل می شوند و به حساب گیرنده به ارز کشورش واریز می گردند.

انواع حواله


حواله می تواند یکی از دو نوع زیر باشد:


1-
حواله خارج از کشور

هنگامی که مهاجران پول به کشور خود می فرستند ، این فرایند به عنوان حواله خارجی گفته می شود.

  1.  نقل و انتقال وجه داخلی

به روند دریافت این پول توسط خانواده مهاجران ، حواله داخلی گفته می شود.

چگونه حواله به اقتصاد کمک می کند؟


حواله های داخلی بخش بزرگی از اقتصاد و تولید ناخالص داخلی یک کشور است. مسلما پول ارسال شده به کسانی از خانواده که در خارج از کشور هستند به بهبود استاندارد زندگی شان کمک خواهد کرد و قدرت خرید آنها را افزایش می دهد. به طور حتم وقتی مردم پول بیشتری داشته باشند، تقاضاهای آنها نیز به همین ترتیب افزایش می یابد. تقاضا باعث افزایش عرضه می شود که به نوبه خود بازار ، اقتصاد و در نهایت تولید ناخالص داخلی کشور را تحریک می کند.


مزایای حواله چیست؟

1- نقل و انتقالات بیشتر سبب افزایش قدرت خرید و مصرف یک خانواده می شود. این امر منجر به دسترسی به مواد غذایی بهتر ، آموزش ، مراقبت های بهداشتی ، مسکن و سبک زندگی و موارد دیگر می شود.
2-  
حواله به طور مستقیم به نفع گیرندگان است. هیچ واسطه ای درگیر این روند نیست. در حقیقت ، دولت ها در سراسر جهان حساب های مختلف مالیاتی و مشوق های دیگری را برای تشویق حواله های خارجی از طریق مجاری قانونی معرفی کرده اند.
3- 
درآمد سرانه کشور و تولید ناخالص داخلی را بهبود می بخشد.
4- 
انتقال حواله به داخل در هنگام بروز بلایای طبیعی از جمله سیل ، زلزله ، سونامی و غیره کمک بزرگی را شامل می شود.

 جمع بندی

حواله پول پولی است که به یک طرف دیگر ، معمولاً در یک کشور دیگر ارسال می شود. فرستنده به طور معمول یک مهاجر است. براساس اعلام بانک جهانی ، حواله ها در سال 2018 به رکورد بالایی رسیده اند. حواله ها یکی از بزرگترین منابع درآمدی افراد در کشورهای کم درآمد و در حال توسعه است که غالباً بیش از میزان سرمایه گذاری مستقیم و کمک های رسمی برای توسعه است.در بیشتر موارد می توان افزایش و کاهش نقل و انتقالات پول را به بحران اقتصادی کشور نسبت داد. یکی دیگر از عواملی که می توان به افزایش حواله پرداخت، داشتن آرامش در قوانین سختگیرانه مهاجرت است. امروزه مهاجرت افراد از بخشی از جهان به بخش دیگر آسانتر و مقرون به صرفه تر شده است. از طرف دیگر ، از حواله نیز برای کمک به کسانی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند سبب می گردد که به پیشرفت اقتصادی کمک کند.

صرافی ایزدی٬ ارائه دهنده انواع خدمات ارزی و حواله دلار کانادا از ایران به ایرانیان در سراسر دنیا٬ بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال، با صرافی ایزدی٬ دریافت اطلاعات بیشتر با ما ارتباط تماس بگیرید

 

دکمه بازگشت به بالا