اقتصادی

رایزنان بازرگانی برای بازاریابی و تقویت تجارت کشور تلاش کنند

رئیس اتاق ایران در نشست سفارت ایران در پاریس، نقش رایزنان بازرگانی در تقویت مناسبات تجاری با کشورهای هدف را مهم و ارزشمند ارزیابی کرد و همکاری و تلاش آنها برای تقویت تجارت و توسعه بازار ایران در جهان را خواستار شد.

به گزارش اخبار استانی، صمد حسن زاده – رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران – که با همراهی حسین پیرموذن، نایب رئیس اتاق ایران و محمد خزایی، دبیرکل کمیته ایرانی ICC برای حضور در اجلاس سالانه اتاق بازرگانی بین الملل (ICC) عازم فرانسه شده است، در جریان این سفر در نشست سفارت ایران در پاریس نیز حضور پیدا کرد و به ویژه در بحث استفاده از ظرفیت های دیپلماسی برای توسعه و تقویت تجارت خارجی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

او در این نشست به ظرفیت های تجاری ایران و فرانسه اشاره کرد و گفت: دو کشور امکانات و توانمندی های قابل توجهی دارند که می توان از آنها برای تقویت سطح تعاملات تجاری و سرمایه گذاری استفاده کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر لزوم بهره مندی از ظرفیت رایزنان بازرگانی در تقویت سطح مناسبات تجاری با دیگر کشورها، گفت: رایزنان بازرگانی می توانند در شناسایی بازار هدف و معرفی آن به فعالان اقتصادی کشور، نقش مهمی ایفا کنند.

حسن زاده، همچنین دستاوردهای حاصل از برگزاری اجلاس سالانه ICC را قابل توجه ارزیابی کرد.

در ادامه این نشست موضوع نقل و انتقالات بانکی به عنوان اصلی ترین مانع در برابر همکاری های مشترک تجاری بین ایران و دیگر کشورها از جمله فرانسه مطرح شد. بر اساس اظهارات نمایندگان بانک های صادرات، ملی، سپه و تجارت که در این نشست حضور داشتند، با وجود آماده بودن زیرساخت های بانکی به دلیل تحریم ها، امکان بهره برداری از آنها وجود ندارد.

حسین پیرموذن – نایب رئیس اتاق ایران – با تاکید بر اهمیت و نقش مبادلات مالی در تقویت روابط تجاری، گفت: تحریم های ظالمانه مانع بزرگی برای نقل و انتقال مالی است؛ اما بخش خصوصی همواره تلاش کرده است  مسیرهای مالی مورد قبول طرفین برای انجام مبادلات مالی با دیگر کشورها طراحی و عملیاتی کند.

پیرموذن تصریح کرد: تجارت بازرگانان بخش خصوصی در شرایط فعلی و با وجود تحریم ها، نتیجه تلاش های طاقت فرسا و زحماتی است که سالیان متمادی متحمل شده اند و با وجود اینکه به دلیل تحریم و هزینه ها آن، مزیت های رقابتی خود را از دست می دهند، هرگز عقب نشینی نکرده اند.

در بخش دیگری از این نشست، علی فرهاد، دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه اطلاعاتی درباره قدمت فعالیت این اتاق مشترک و مجموعه اقداماتی که در این مدت در راستای افزایش سطح روابط بین دو کشور انجام داده است، ارائه داد.

او اظهار کرد: اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه سعی دارد شرکای تجاری مناسب را برای فعالان اقتصادی ایرانی که قصد ورود به بازار فرانسه را دارند، پیدا کرده و به آنها معرفی کند. از طرفی تسهیل در شرایط صدور روادید و ارائه اطلاعات به روز از وضعیت اقتصادی فرانسه و بیان نکاتی که می تواند بسترساز فعالیت قوی تر ایرانیان در این بازار شود، از دیگر اقداماتی هستند که توسط اتاق مشترک دنبال می شود.

این فعال اقتصادی همچنین ارتباط مستمر و موثر بین اتاق مشترک ایران و فرانسه و اتاق بازرگانی فرانسه را در این مسیر مهم و ضروری خواند که در اولویت کاری اتاق مشترک قرار دارد.

فعالان اقتصادی ایرانی مقیم پاریس دیگر مهمانان این نشست بودند که به بیان دغدغه ها و انتظارات خود پرداختند و در عین حال پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت روابط تجاری بین دو کشور ارائه دادند.

مهم ترین خواسته آنها پیدا کردن راهکاری برای ایجاد روابط مستمر و پایدار بین ایران و فرانسه بود. به باور آنها باید راهی را پیدا کرد که تجار و بازرگانان ایرانی و فرانسوی بدون نگرانی بابت احتمال قطع روابط برای آینده مناسبات خود برنامه ریزی کنند.

آن ها همچنین پیشنهاد دادند که مرکز فعالان اقتصادی مقیم اروپا در پاریس با همکاری بین اتاق ایران، سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه شکل بگیرد تا با کمک آن بتوان انسجام لازم را در روابط تجاری بین ایران و اروپا ایجاد کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا