رشته زبان فرانسه – بازار کار و گرایش های رشته فرانسه

در درجه اول باید گفت اگر علاقه مند و کنجکاو برای آشنایی فرهنگ ها و کشورها و دیدگاه ها ی گوناگون جهان هستید، یادگیری زبان فرانسه از بهترین گزینه های روی میز برای شما است. در همین جهت علاقه مندان به صنعت توریسم و گردشگری و روابط بین المللی به خصوص در راستای رشته حقوق و در نهایت علاقه مندان به تدریس و ترجمه نیز می توانند به یادگیری زبان فرانسه بپردازند.

گرایش‌های رشته زبان و ادبیات فرانسه برای ادامه تحصیل

از آنجایی که بیشتر دانشجویان این رشته در بدو ورود آشنایی با این زبان ندارند، در دانشگاه از ابتدا و پایه تدریس می‌شود. گاهی به اشتباه تصور می‌شود که ادامه تحصیل در این رشته نیازمند تسلط کامل بر زبان انگلیسی است، در صورتی که به هیچ وجه این‌چنین نیست.

زبان و ادبیات فرانسه سه گرایش دارد:

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ ، زبان فرانسه رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان فرانسه رو مثل بلبل حرف بزن!

  • زبان و ادبیات فرانسه
  • آموزش زبان فرانسه
  • مترجمی زبان فرانسه

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته زبان و ادبیات فرانسه چه هستند؟

در مقطع لیسانس در ابتدا تمرکز بیشتر برای یادگیری زبان فرانسه از پایه است و پس از آن در ترم‌های بالاتر به صورت تخصصی‌تر دروس مربوط به ادبیات فرانسه و مکتب‌های ادبی، نقد، نوشتن انواع تفسیر و همچنین نگارش ساده و پیشرفته تدریس می‌شود، یادگیری این رشته ذوق ادبی و علاقه و قوه تفکرتان را نیز می طلبد، در اینجا چارت درس زبان فرانسه بر اساس وزارت علوم را می بینیم:

ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات فرانسه در داخل ایران چگونه است؟

در مقطع کارشناسی ارشد امکان ادامه تحصیل برای گرایش ادبیات در دانشگاه‌های تهران (دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی)، دانشگاه اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تبریز و دانشگاه شهید چمران اهواز وجود دارد. همچنین، برای گرایش آموزش در دانشگاه‌های تهران (دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران)، دانشگاه اصفهان و دانشگاه تبریز امکان ادامه تحصیل وجود دارد. همچنین، امکان تحصیل گرایش مترجمی در دانشگاه‌های تهران (دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه الزهرا)، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه بوعلی سینای همدان وجود دارد.

اما در مقطع دکتری فقط در دو گرایش آموزش زبان فرانسه در دانشگاه تربیت مدرس و زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و شهید چمران اهواز امکان ادامه تحصیل وجود دارد. البته دانشگاه‌های آزاد تهران، خوراسگان و اراک نیز امکان ادامه تحصیل را فراهم کرده‌اند.

خالی از لطف نیست که نگاهی اجمالی به رتبه بندی دانشگاه های ایران در زمینه رشته زبان فرانسه داشته باشیم:

دانشگاه شهید بهشتی در رده ی اول در حوزه معرفی زبان فرانسه قرار دارد. در رده دوم دانشگاه الزهرا بسیار خوب عمل و فعالیت چشمگیری دارد. و در رتبه سوم دانشگاه علامه طباطبایی بخاطر جذب نیرو های جوان و خوب در کادرشان خیلی خوب عمل میکند.

در مورد رشته ترجمه ـ زبان فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد خیلی تخصصی و خوب عمل می کند.دانشگاه تربیت مدرس نیز روی قسمت آموزش زبان فرانسه خیلی خوب کار میکند.

ما در جلسات مشاوره کنکور تجربی خود به این موضوع بر می خوریم که داوطلبان و یا دانش آموزان نمی توانند از تکنیک های تست زنی به درستی استفاده نمایید و داوطلبان این موضوع را عنوان می‌کنند که ما تکنیک های تست زنی را به صورت کامل می‌دانیم اما در استفاده از آنها دچار مشکل می‌شوند و دلیل این امر این است که هنوز تسلط لازم را بر استفاده آنها ندارند بنابراین تنها دانستن این تکنیک ها نیست که اهمیت دارد. بلکه عمل کردن به آن ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

چه مهارت هایی برای پیشرفت در این رشته باید کسب گردد؟

در بحث ترجمه باید سرعت تایپ بالا و نحوه استفاده از نرم افزار های دیکشنری و ماشین های ترجمه ای رو داشته باشید لیکن داشتن خلاقیت اصلی ترین و مهم ترین مهارتی است که فرد باید داشته باشد، پیشنهاد ما این است که در زمان تحصیل به کسب مهارت های فوق بپردازید تا روند پیشرفت شما پس از فارغ التحصیلی تسریع یابد.

بازار کار رشته زبان و ادبیات فرانسه به چه صورت است؟

یک‌ فارغ‌التحصیل‌ توانمند مترجمی‌ زبان‌ فرانسه‌ می‌تواند در مطبوعات‌، صدا و سیما، صنعت‌ توریسم‌ یا شرکت‌هایی‌ که‌ نیاز به‌ مترجم‌ یا منشی‌ زبان‌ فرانسه‌ دارند، مشغول‌ به‌ کار گردد و در صورت‌ تبحر کافی‌ نیز می‌تواند به‌ صورت‌ آزاد به‌ کار ترجمه‌ بپردازد. البته، لازم به ذکر است که در زمینه ترجمه نیز پیشرفت بهتری نسبت به سال‌های گذشته داشته‌ایم.

زبان فرانسه که نسبت به زبان انگلیسی بازار کار متفاوت‌تری دارد. لیکن در سال‌های اخیر به علت استقبال دانشجویان برای ادامه تحصیل در کشورهای خارجی از جمله فرانسه، کانادا و سوئیس، پیشرفت شایانی برای مدرسین در زمینه آموزش فراهم شده است. همچنین امکان برگزاری کلاس‌های آنلاین برای دانشجویان خارج از کشور از جمله مزایایی است که به این بازار کار اضافه شده است. یک‌ فارغ‌التحصیل‌ زبان‌ و ادبیات‌ فرانسه‌ نیز علاوه‌ بر فرصت‌های‌ شغلی‌ فوق‌ می‌تواند در آموزشگاه‌های‌ آزاد زبان‌ نیز تدریس‌ کند.

مهم‌تر از همه‌ این‌ که‌ یک‌ فارغ‌التحصیل‌ زبان‌ می‌تواند از تحصیلات‌ خود در زندگی‌ شخصی‌اش‌ بسیار بهره ببرد چون‌ آشنایی‌ با یک‌ زبان‌ خارجی‌، دریچه‌ای‌ را بر روی‌ انسان‌ می‌گشاید که‌ به‌ یاری‌ آن‌ می‌توان‌ تازه‌ترین‌ اطلاعات‌ را به‌ دست‌ آورد و از میان‌ کتب‌ و رسانه‌های‌ گروهی‌ امکان‌ انتخاب‌ داشت.

پیش تر که رونق اقتصادی در ایران جریان داشت، خیلی از مترجم های شفاهی و کتبی میتونستن در شرکت های صادر کننده و یا وارد کننده اجناس از فرانسه فعالیت داشته باشند اما در این زمینه کمی کار کردن محدود شده است، امید است با بهبود شرایط فعالیت دانش آموختگان این حوزه در این زمینه پررنگ شود.

چشم انداز کارآفرینی و ایجاد کسب و کار در رشته زبان فرانسه چگونه است؟

کار آفرینی و ایجاد کسب و کار در حوزه زبان فرانسه، به سه صورت تاسیس آموزشگاه زبان و کسب جواز نشریات و تاسیس دارالترجمه امکان پذیر هست. تاسیس اموزشگـاه زبان نیاز به سرمایه ی اولیه زیادی دارد ولی اگر در شهر های کوچک این اموزشگاه رو تاسیس کنند جای رشد بیشتری دلرند.

با کسب جواز نشریه می توانند به طور تخصصی وارد حوزه ترجمه کتاب شوند و کسب درآمد داشته باشند.

تاسیس دارالترجمه کمی دشوار هست، ابتدا باید آزمون ورودی بدن و پروانه مترجم دادگستری راکسب کنند، البته که این کار هم به سرمایه اول هنگفتی نیاز دارد.

همان طور که پیشتر گفتیم با افزودن کمی خلاقیت می توان یک سامانه ی انلاین تدریس یا ترجمه راه اندازی نمود و هم می توان درآمد قابل توجه ایی را کسب کنند، هم روندصعودی رشد در این زمینه داشته باشند.

چقدر امکان مهاجرت در رشته زبان فرانسه وجود داره؟

دانشجویان رشته زبان و ادبیات فرانسه معمولاً فرانسه و کانادا را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند و حتی در صورت داشتن رزومه مناسب می‌توانند از شرایط بورسیه استفاده کنند. علاوه بر این، سفارت فرانسه هر ساله تعداد معینی بورسیه برای تحصیل در مقطع ارشد و دکتری ارائه می‌کند.

ویدیویی عالی درباره رشته زبان فرانسه

در پایان

بی شک دروس دانشگاهی کمک شایانی می‌کنند، اما پیشنهاد ما این است که برای داشتن تسلط و مهارت کافی در یک زبان، علاوه بر مطالعه دروس دانشگاهی به مطالعه آزاد نیز بپردازد و از کتب و کلاس های متفرقه کمک بگیرید تا دانش آموخته ای حرفه ایی و مسلط شوید و پیرو آن در زمینه شغل و کسبزبان فرانسوی پس از زبان انگلیسی یکی از پرطرفدارترین زبان‌های رایج در دنیا است. برخی از دانش‌آموزان علاقه‌مند به این زبان زیبا، ترجیح می‌دهند به جای شرکت در کلاس‌های آزاد، در این رشته تحصیلات آکادمیک کسب کنند تا بتوانند به صورت علمی‌تر به مطالعه مفصل زبان فرانسوی بپردازند و وارد بازار کار این رشته شوند. اما آیا بازار کافی و وضعیت شغلی مناسبی برای رشته زبان و ادبیات فرانسه وجود دارد؟ برای ورود به دوره کارشناسی زبان فرانسه باید در چه رشته‌ای درس خواند و در کدام گروه آزمایشی کنکور شرکت کرد؟ می‌توان بدون شرکت در کنکور وارد رشته زبان فرانسه شد؟ آینده تحصیلی این رشته چگونه است و دانشجویان چه دروسی را مطالعه می‌کنند؟ در این مطلب به تمام این سوالات پاسخ داده‌ایم.

معرفی رشته زبان فرانسه

رشته زبان فرانسه یکی از رشته‌های زیر مجموعه زبان‌های خارجی است و محبوبیت خاصی بین داوطلبان این گروه آزمایشی دارد. هدف از ارائه رشته زبان فرانسه در مقطع کارشناسی تربیت دانشجویانی است که بر ادبیات تاریخی زبان فرانسه، درک متون فرانسوی، توانایی نوشتن و خواندن به زبان فرانسه، ترجمه زبان فرانسه به زبان فارسی و برعکس، اصول و قواعد زبان فرانسه و واژه‌های آن تسلط کامل داشته باشند.

زبان فرانسه با کنکور و بدون کنکور

برای انتخاب این رشته فرقی نمی‌کند که در چه رشته‌ای درس خوانده باشید. شما مجاز هستید که در یک رشته به عنوان کنکور اصلی شرکت کرده و کنکور زبان های خارجی را هم به عنوان کنکور شناور انتخاب کنید. در کنکور زبان‌های خارجی نیز باید به سوالات دفترچه زبان فرانسه پاسخ دهید. همچنین امکان ثبت نام در دوره بدون کنکور زبان فرانسه وجود دارد که پذیرش آن فقط از طریق سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) انجام می‌شود و باید برای تحصیل شهریه پرداخت کنید. دوره‌های بدون کنکور این رشته مربوط به دانشگاه دولتی (روزانه و شبانه برخی از دانشگاه‌ها)، دانشگاه آزاد، دانشگاه علمی کاربردی، پردیس خودگردان و دانشگاه پیام نور است. البته ممکن است در برخی از این مراکز فقط یک گرایش خاص پذیرش داشته باشد. از آن‌جایی که این کنکور شناور است و دانش‌آموزان رشته‌های نظری در آن شرکت می‌کنند توصیه می‌کنیم با مطالعه مطالب ، ، و با شرایط رشته تحصیلی اصلی خود هم آشنا شوید.

ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات فرانسه

امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای زبان فرانسه در سه گرایش وجود دارد. ادامه تحصیل در زبان فرانسه، با افزایش سطح علمی دانشجویان باعث بهبود موقعیت شغلی و گسترش بازار کار شما به عنوان مدرس و محقق دانشگاه را فراهم می‌کند. گرایش‌ های زبان فرانسه شامل زبان و ادبیات، مترجمی و آموزش زبان فرانسه هستند. در مقطع کارشناسی دانشجویان می‌توانند پس از یک سال تحصیلی یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

گرایش زبان و ادبیات فرانسه

در این گرایش دانشجویان با مفاهیم ادبیات زبان فرانسه، تاریخ ادبیات، نقد ادبی، انواع شعر نو و کلاسیک، رمان و نمایش‌نامه‌های فرانسوی به صورت جامع و گسترده آشنا می‌شوند.

گرایش مترجمی زبان فرانسه

می‌توان گفت محبوب‌ترین گرایش زبان فرانسه مترجمی است. در این گرایش دانشجویان با متون حوزه‌های مختلف سر و کار دارند و نحوه ترجمه و اصول و قواعد آن را برای ترجمه جملات ساده تا پیچیده و در نهایت متون ادبی، به صورت حرفه‌ای یاد می‌گیرند.

گرایش آموزش زبان فرانسه

دانشجویان گرایش آموزش زبان فرانسه مباحث و توانمندی‌هایی را فرا می‌گیرند که بر روش‌های آموزش و انتقال مفاهیم زبان فرانسه تمرکز دارد. هدف از این گرایش تربیت مدرسان زبان فرانسه است.

درس های‌ رشته زبان فرانسه

رشته زبان فرانسه ۱۳۵ واحد درسی دارد که با احتساب ۱۶ واحد مقدماتی، دانشجویان در مقطع کارشناسی باید ۱۵۱واحد درسی را طی ۸ ترم تحصیلی (۴ سال) بگذرانند. برخی از دروس بین گرایش‌های مختلف مشترک است و برخی دروس به صورت اختصاصی در هر گرایش تدریس می‌شود که در جدول زیر لیست آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ مترجمی‌ زبان فرانسه درآمدی‌ بر ادبیات‌ فرانسه‌، مکتب‌های‌ ادبی‌، تاریخچه‌ ترجمه‌، خواندن‌ و درک‌ مفهوم‌ متون‌ گوناگون‌، اصول‌ فن‌ ترجمه‌ ، مقاله‌ و بررسی‌ آثار ترجمه‌ شده‌، تفسیر متون‌ ادبی‌، ترجمه‌ متون‌ مطبوعاتی‌ فرانسه‌ به‌ فارسی‌، ترجمه‌ متون‌ مطبوعاتی‌ فارسی‌ به‌ فرانسه‌، ترجمه‌ گروهی‌ (کارگاه‌ ترجمه‌)، ترجمه‌ شفاهی‌، ترجمه‌ متون‌ علمی‌ و فنی‌، ترجمه‌ متون‌ اقتصادی‌، سیاسی‌ و اداری‌، خواندن‌ و درک‌ متون‌ علوم‌ انسانی‌ و اجتماعی‌، خواندن‌ و درک‌ متون‌ علوم‌ پایه‌ انسانی‌ و اجتماعی‌، ترجمه‌ انفرادی‌ یا پایان‌ نامه‌
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ ادبیات زبان فرانسه خواندن‌ متون‌ مطبوعاتی‌، نگارش‌ پیشرفته‌، نظری‌ اجمالی‌ بر ادبیات‌ قرون‌ ۱۸ و ۱۷، تفسیر متون‌ قرون‌ ۱۸ و ۱۷، انواع‌ شعر فرانسه‌، تاریخ‌ ادبیات‌ قرن‌ ۱۹، یادداشت‌برداری‌ و روش‌ تحقیق‌، مطالعه‌ نمایشنامه‌ و ساختمان‌ آن‌، تاریخ‌ ادبیات‌ قرن‌ ۲۰، تفسیر متون‌ قرن‌ ۲۰
درس‌ های‌ مشترک گرایش های مختلف زبان فرانسه دوره‌ مقدماتی‌ زبان‌ فرانسه‌ (پیش‌نیاز)، زبان‌ اختصاصی‌ فرانسه، خواندن‌ متون‌ ساده‌، مکالمه‌، خواندن‌ و درک‌ مفهوم‌ متون‌ ساده‌،زبان‌شناسی‌ عمومی‌، ترجمه‌ ساده‌، گرامر و دیکته‌، انشاء ساده‌ ، خواندن‌ متون‌ اسلامی‌، آواشناسی‌ و فرانسه‌، واژه‌شناسی‌ و ترکیبات‌ زبان‌ فرانسه‌، وقایع‌نگاری‌، ترجمه‌ متون‌ اسلامی‌، امثال‌ و تعبیرات‌ فرانسه‌ به‌ زبان‌ فارسی‌ و برعکس‌، زبان‌شناسی‌ فرانسه‌، نقد ادبی‌، ترجمه‌ متون‌ گوناگون‌ فرانسه‌ به‌ فارسی‌ و فارسی‌ به‌ فرانسه‌، ترجمه‌ متون‌ نظم‌

موقعیت‌ شغلی‌ رشته زبان فرانسه

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با چهار عنوان شغلی مترجم، نویسنده، محقق و مدرس در مراکز مختلف مشغول به کار شوند. ترجمه و ویراستاری کتاب، تولید محتوای فرانسوی، سفارت‌خانه‌ها، شرکت‌های تجاری، وزارت‌خانه‌ها، مطبوعات، صدا و سیما، آژانس‌های هواپیمایی، شرکت‌های گردشگری، آموزشگاه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها از جمله موقعیت های شغلی زبان فرانسه هستند. برای افرادی که مهارت و تلاش کافی داشته باشند بازار کار رشته زبان فرانسه مساعد است و با تحصیل در این رشته می‌توان به درآمد نسبتا خوبی رسید. اما آموزش‌های دانشگاه به تنهایی برای وورد به بازار کار به هیچ عنوان کافی نیستند. توانمندی‌های فردی مانند مهارت‌های نرم، قدرت بیان، توانایی تدریس، تسلط بر زبان فرانسه، کیفیت کاری بالا، مهارت در زبان و ادبیات فارسی، توانایی انتقال مفاهیم، روابط اجتماعی بالا و داشتن دانش در زمینه بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی به فارغ‌التحصیلان کمک می‌کنند که موقعیت شغلی بهتری به دست بیاورند.

تفاوت های رشته زبان فرانسه و زبان انگلیسی

زبان فرانسه، زبان اصلی هنر و فرهنگ و شعر محسوب می‌شود. از طرفی به دلیل ماهیت و ساختار تحلیلی آن، زبان فیلسوفان و دانشمندان بسیاری مانند سارتر، دکارت، پاستور و ماری کوری بوده است. بنابراین وقتی به این زبان تسلط آکادمیک پیدا کنید، دسترسی شما به بسیاری از منابع علم، هنرهای نمایشی مانند تئاتر، شعر، ادبیات، آشپزی، موسیقی، مد، معماری و فلسفه گسترش پیدا می‌کند. زبان فرانسه بعد از زبان انگلیسی دومین زبان مهم دنیا است که بیشترین تعداد افراد با آن صحبت می‌کنند. در واقع زبان اصلی یا زبان دوم بسیاری از کشورهای دنیا فرانسه است. هرچند شاید یادگیری آن کمی پیچیده‌تر از زبان انگلیسی باشد. از طرفی در دانشگاه زبان فرانسه از پایه‌ای‌ترین مباحث آموزش داده می‌شود در حالی که برای ورود به رشته زبان انگلیسی، باید حتما در زبان انگلیسی سطح متوسط باشید.

دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش رشته زبان فرانسه

این رشته در دانشگاه‌های دولتی دوره روزانه و شبانه، دانشگاه آزاد و پردیس‌های خودگردان ارائه می‌شود. ظرفیت حدودی زبان فرانسه در دانشگاه دولتی (روزانه و شبانه) مجموعا ۲۰۰ نفر است که ممکن است هر سال تغییراتی داشته باشد. بین دانشگاه‌های برتر رشته زبان فرانسه می‌توان از موارد زیر نام برد که بار علمی، تخصصی و آموزشی بالایی در زمینه زبان فرانسه دارند:

  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه الزهرا
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه تربیت مدرس

سخن پایانی

رشته‌های زبان خارجی از جذاب‌ترین و البته کاربردی‌ترین رشته‌های دانشگاهی شناور هستند که هر سال دانش‌آموزان بسیاری با شرکت در کنکور زبان‌های خارجی یا از طریق کنکور اختصاصی رشته خود، آن‌ها راا نتخاب می‌کنند. از طرفی زبان فرانسه جزو زبان‌های بین‌المللی است و کشورهای زیادی به این زبان صحبت می‌کنند. به همین دلیل زبان فرانسه بعد از انگلیسی مهمترین زبان است و زبان اول شعر و فرهنگ و ادبیات محسوب می‌شود. گرایش های زبان فرانسه شامل زبان و ادبیات، آموزش و مترجمی هستند. می‌توانید تا مقطع دکترا در این رشته ادامه تحصیل بدهید و از مزایای تحصیلات آکادمیک مانند تدریس در دانشگاه بهره‌مند شوید. موقعیت شغلی نسبتا خوبی نیز در انتظار فارغ‌التحصیلان زبان فرانسه است و می‌توانند به عنوان مترجم، نویسنده یا مدرس در مراکز مختلف مشغول به کار شوند. با تجه به شناور بودن رشته زبان فرانسه درباره انتخاب رشته نهم رشته‌های مختلف، مطالب ، ، هم به شما کمک می‌کنند.

سوالات متداول

  1. یادگیری زبان فرانسه سخت است؟
    هرچند در مقایسه با زبان انگلیسی، زبان فرانسه قواعد پیچیده‌تری دارد و به دلیل آشنایی اولیه ما با زبان انگلیسی، برای فارسی زبانان یادگیری انگلیسی آسان‌تر است. اما به خاطر زیبایی ساختار این زبان و ملودیک بودن آن، یادگیری زبان فرانسه برای اغلب افراد بسیار لذت‌بخش است و این مسئله آموزش آن را هم تسهیل می‌کند. از طرفی در دانشگاه این زبان بر اساس اصول و قواعد آموزشی و آکادمیک تدریس می‌شود که به یادگیری کمک می‌کند.

آیا زبان فرانسه در دانشگاه نیاز به پیش نیاز دارد؟
هرچند داشتن دانش زبان فرانسه در دانشگاه و پیشرفت درسی به شما کمک فراوانی می‌کند، اما پیش‌نیزا نیست و ضرورتی ندارد. چون آموزش زبان فرانسه در دانشگاه از پایه‌ای‌ترین موارد انجامآخرین به‌روزرسانی: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

در این مطلب از مجموعه مطالب مجله فرادرس، به رشته زبان و ادبیات فرانسه پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته باید در آن‌ها پایه‌ای قوی‌تر داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

رشته زبان و ادبیات فرانسه مناسب چه کسانی است؟

رشته زبان و ادبیات فرانسه به کسانی که به زبان‌های خارجی و صنعت توریسم و گردشگری و مترجمی علاقه دارند توصیه می‌شود. البته یادگیری این زبان به دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته حقوق و روابط بین‌الملل دارند، کمک شایانی می‌کند.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته زبان و ادبیات فرانسه بیشتر کاربرد دارند؟

از آنجایی که بیشتر دانشجویان این رشته در بدو ورود آشنایی با این زبان ندارند، در دانشگاه از ابتدا و پایه تدریس می‌شود. گاهی به اشتباه تصور می‌شود که ادامه تحصیل در این رشته نیازمند تسلط کامل بر زبان انگلیسی است، در صورتی که به هیچ وجه این‌چنین نیست.

گرایش‌های رشته زبان و ادبیات فرانسه برای ادامه تحصیل چه هستند؟

زبان و ادبیات فرانسه سه گرایش دارد:

  • زبان و ادبیات فرانسه
  • آموزش زبان فرانسه
  • مترجمی زبان فرانسه

قابل ذکر است که نوع سوالات کنکور برای ادبیات فرانسه و آموزش فرانسه مشابه و یکسان است، لذا دانشجو بعد از گذراندن کنکور و کسب رتبه مشخص می‌کند که مایل به ادامه تحصیل در کدام یک از گرایش‌ها است.
اما گرایش مترجمی دارای سوال های جدا در بخش اختصاصی می باشد.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته زبان و ادبیات فرانسه چه هستند؟

در مقطع لیسانس در ابتدا تمرکز بیشتر برای یادگیری زبان فرانسه از پایه است و دروسی مانند زبان فرانسه مقدماتی، گفت و شنود، نگارش، گرامر، درک مفهوم متن، ترجمه ساده، واژه شناسی، آواشناسی و زبان‌شناسی عمومی در بخش ابتدایی تحصیل در رشته زبان و ادبیات فرانسه تدریس می‌شوند.

پس از آن در ترم‌های بالاتر به صورت تخصصی‌تر دروس مربوط به ادبیات فرانسه و مکتب‌های ادبی، نقد، نوشتن انواع تفسیر و همچنین نگارش ساده و پیشرفته تدریس می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با زبان و ادبیات فرانسه و دروس دانشگاهی آن، مشاهده فیلم‌های آموزشی زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فرانسه در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در آموزشگاه‌های آزاد زبان، دانشگاه‌ها و مدارس غیرانتفاعی تدریس کنند و همچنین توانایی برگزاری کلاس‌های آنلاین برای دانشجویان خارج از کشور را دارند. همچنین، علاوه بر آموزش می‌توانند در صنعت توریسم، صدا و سیما، وزارت‌خانه و مطبوعات کار کنند و در صورت‌ داشتن مهارت کافی‌ نیز می‌تواند به‌ صورت‌ آزاد به‌ کار ترجمه‌ بپردازند.

بازار کار رشته زبان و ادبیات فرانسه به چه صورت است؟

بدیهی است زبان فرانسه که نسبت به زبان انگلیسی بازار کار متفاوت‌تری دارد. البته در سال‌های اخیر به علت استقبال دانشجویان برای ادامه تحصیل در کشورهای خارجی از جمله فرانسه، کانادا و سوئیس، پیشرفت شایانی برای مدرسین در زمینه آموزش فراهم شده است. همچنین امکان برگزاری کلاس‌های آنلاین برای دانشجویان خارج از کشور از جمله مزایایی است که به این بازار کار اضافه شده است.

البته، لازم به ذکر است که در زمینه ترجمه نیز پیشرفت بهتری نسبت به سال‌های گذشته داشته‌ایم.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات فرانسه در داخل ایران چگونه است؟

در مقطع کارشناسی ارشد امکان ادامه تحصیل برای گرایش ادبیات در دانشگاه‌های تهران (دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی)، دانشگاه اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تبریز و دانشگاه شهید چمران اهواز وجود دارد. همچنین، برای گرایش آموزش در دانشگاه‌های تهران (دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران)، دانشگاه اصفهان و دانشگاه تبریز امکان ادامه تحصیل وجود دارد. همچنین، امکان تحصیل گرایش مترجمی در دانشگاه‌های تهران (دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاهعلامه طباطبایی و دانشگاه الزهرا)، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه بوعلی سینای همدان وجود دارد.

اما در مقطع دکتری فقط در دو گرایش آموزش زبان فرانسه در دانشگاه تربیت مدرس و زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و شهید چمران اهواز امکان ادامه تحصیل وجود دارد. البته دانشگاه‌های آزاد تهران، خوراسگان و اراک نیز امکان ادامه تحصیل را فراهم کرده‌اند.

امکان ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات فرانسه در خارج از کشور به چه صورت است؟

دانشجویان رشته زبان و ادبیات فرانسه معمولاً فرانسه و کانادا را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند و حتی در صورت داشتن رزومه مناسب می‌توانند از شرایط بورسیه استفاده کنند. علاوه بر این، سفارت فرانسه هر ساله تعداد معینی بورسیه برای تحصیل در مقطع ارشد و دکتری ارائه می‌کند.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند ،  و  نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

دروس دانشگاهی رشته زبان و ادبیات فرانسه تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

دروس دانشگاهی قطعاً کمک شایانی می‌کنند، اما همان‌طور که می‌دانید برای داشتن تسلط و مهارت کافی در یک زبان، علاوه بر مطالعه دروس دانشگاهی نیاز است به مطالعه آزاد نیز بپردازد تا بتوانید موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنید.

در زمینه ترجمه نیز تمرین فراوان در کنار دروس توصیه می‌شود.

  1.  می‌شود و حتی دانشجویان یک سری دروس پیش‌نیاز را می‌گذرانند.
  2. چه توانایی های برای تحصیل در رشته زبان فرانسه نیاز است؟
    به طور کلی دانشجویان این رشته باید علاقه و پشتکار خوبی در یادگیری مفاهیم ادبی، اصول و قواعد نگارش زبان فارسی، قدرت بیان و توانایی تکلم خوب، علاقه و توانایی در دروس حفظی، توانایی تجزیه و تحلیل داشته باشند.

درآمد موفق شوید.

 

دکمه بازگشت به بالا