معرفی رشته فوریتهای پزشکی

رشته‌های پیراپزشکی اهمیت خاصی در عملکرد سلامت جامعه دارند. فوریتهای پزشکی، یکی از رشته‌های تحصیلی در دانشکده علوم پزشکی است و رشته‌ای عملی مبتنی بر دانش و مهارت‌ است. دانش آموختگان این رشته، خدمات درمانی و امدادرسانی پیش بیمارستانی، به بیماران و مصدومین در حداقل زمان ممکن ارائه می‌دهند. مشابه با این گرایش تحصیلی، رشته Emergency Medical Technician  در دانشگاه های خارج از کشور تدریس می‌شود. افرادی که موفق به پذیرش صندلی پزشکی نمی‌شوند، می‌توانند در رشته هایی مانند فوریت های پزشکی که به جهت بازارکار نیز وضعیت خوبی دارند، تحصیل کنند.

شرایط پذیرش و دروس رشته فوریتهای پزشکی

در کلیه دانشکده‌های علوم پزشکی كشور، شرایط پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی فوریتهای پزشکی شامل موارد زیر است:

حداقل قد برای دانشجویان خانم 165 سانتی متر و حداقل قد برای دانشجویان آقا  170 سانتی متر در نظر گرفته شده است. می‌بایست حداکثر سن متقاضیان 24 سال و با مدت خدمت وظیفه عمومی 26 سال باشد. دانشجویان باید آمادگی کامل برای کسب مهارت‌های فیزیکی به منظور امدادرسانی سریع را داشته باشند.

داشتن سلامت کامل جسمانی، داشتن قدرت تکلم، بینایی و شنوایی کامل و همچنین عدم ابتلا به بیماری‌های مزمن و صعب العلاج (مانند دیابت، آسم، فشار خون، نارسایی کلیه و …) از دیگر شرایط مهم برای پذیرش در این رشته است. عدم ابتلا به بیماریهای روانی و صرع، عدم ابتلا به بیماری‌های جسمانی بصورت مادرزادی یا اکتسابی و عدم استفاده از اعضای مصنوعی برای پذیرش در این رشته در نظر گرفته می‌شوند.

عدم اعتیاد به سیگار و سایر مواد مخدر یا روانگردان نیز اهمیت زیادی در قبولی در این رشته دارد. پس از قبولی در آزمون و در زمان ثبت نام تاييد سلامت جسمانی و روانی توسط دانشکده پزشکی الزامی است.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود: همه چیز درباره دندانپزشکی

دانشگاه های ارائه دهنده رشته فوریت های پزشکی

پذیرش در رشته فوریتهای پزشکی از طریق کنکور سراسری به صورت نیمه متمرکز صورت می‌گیرد. داوطلبان پس از قبولی در کنکور می‌بایست در مصاحبه و آزمون حضوری این رشته نیز شرکت کنند. قبولی در مصاحبه و تایید پذیرش توسط دانشگاه شرط لازم برای قبولی نهایی در این رشته تحصیلی است.

مدت زمان تحصیلات آکادمیک این رشته 4 سال می‌باشد. به عبارتی دانشجویان باید دروس پایه، اصلی و تخصصی مربوط به رشته خود را طی 8 نیمسال ‌بگذرانند. بیش از 30 دانشگاه‌ دولتی ایران برنامه های آموزشی مقطع کارشناسی این رشته را ارائه می‌دهند. علاوه بر دانشگاه های دولتی، دانشکده‌های پزشکی دانشگاه‌های آزاد نیز در مقاطع کاردانی و کارشناسی فوریتهای پزشکی دانشجو می‌پذیرند. فارغ التحصیلان این رشته تا مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند ادامه تحصیل دهند.

دروس ارائه شده رشته فوریت های پزشکی

دروس ارائه شده در برنامه‌ های آموزشی این رشته به سه بخش دروس پایه، دروس تخصصی و دروس اصلی طبقه‌بندی می‌شوند. بهداشت عمومی، تشریح و فیزیولوژی بدن، میکروب شناسی و زبان تخصصی دروس پایه این رشته تحصیلی هستند. دروس اصلی شامل کلیات پزشکی، داروشناسی، فرایند عملیات و حمل بیمار، فوریت‌های پزشکی در بلایا، بهداشت روانی و فوریت‌های روانپزشکی و آشنایی با سازمان‌های امدادی است. دروس تخصصی این رشته شامل احیای قلبی، اختلالات سیستم قلبی و عروقی، فوریت‌های پزشکی، کاهش سطح هوشیاری، مسمومیت‌ها، گزیدگی‌ها، شکستگی‌ها، سوختگی، سرمازدگی و گرمازدگی است.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود: جزئیات رشته داروسازی

بازار کار فوریت های پزشکی

فارغ التحصیلان رشته فوریتهای پزشکی مهارت‌های شغلی لازم را برای کار در سازمان‌هایی مانند مراکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی دارند. اقدامات فوریت‌های پزشکی در شرایط اورژانسی به منظور کنترل علایم حیاتی و حفظ جان بیماران انجام می‌شود. این اقدامات شامل تجویز داروهای اورژانسی مانند آدرنالین، آتروپین، هیدروکورتیزون، انسولین و سایر داروهای دیگر و همچنین استفاده از تجهیزات ضروری ICU مانند دستگاه‌های اکسیژن‌گذاری، دستگاه‌های آریتمی قلبی و غیره  است.

ارزیابی اولیه بیماران و مصدومان در شرایط اورژانسی، تشخیص و درمان سریع بیماری، ارائه کمک‌های اولیه پزشکی و انجام اقدامات پایه، برقراری ارتباط با مراکز اورژانس و هماهنگی بین پزشکان، رانندگی وسیله نقلیه جهت رسیدن سریع به محل ماموریت و حمل بیمار از جمله وظایف حرفه‌ای کارکنان فوریتهای پزشکی است. در خارج از کشور به طور متوسط حقوق ماهانه یک امدادگر اورژانس 36000 دلار است. در حال حاضر در ایران، کارشناس فوریتهای پزشکی 6 تا 7 میلیون تومان ماهانه دریافت می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا