روش انجام آبکاری طلا و نقره

نحوه آبکاری طلا چگونه است؟

نحوه آبکاری طلا روی جواهرات یک فرایند ساده است اما به چند مرحله نیاز دارد:

تمیز کردن فلز پایه

ابتدا باید جواهرات یا فلزات پایه به خوبی تمیز شوند تا هیچ آلاینده خارجی روی آن قرار نداشته باشد. این مرحله بسیار مهم است چراکه وجود کثیفی و روغن می‌تواند از چسبندگی طلا روی فلز پایه جلوگیری کند. روش‌های تمیز کردن با انرژی مافوق صوت و تمیز کردن الکتریکی بهترین نتایج را دارند.

آبکاری نیکل

شاید برایتان جالب باشد که پیش از آبکاری طلا، باید روی فلز پایه آبکاری نیکل انجام شود. وجود نیکل روی فلز پایه سبب می‌شود که مقاومت طلا به مرور زمان حفظ شده و آسیبی نبیند. همچنین نیکل باعث بالا رفتن چسبندگی طلا به فلز پایه می‌شود.

روش انجام آبکاری نقره چگونه است؟

 

آبکاری قطعات و سطوح مورد نیاز بسته به موارد کاربرد با عناصر مختلفی از جمله عنصر نقره انجام میگیرد. آبکاری نقره میتواند تنها با خود این فلز و یا با ترکیب با چند فلز دیگر اتفاق بیفتد؛ که در ترکیب با عناصر دیگر، ترکیبی بنام آلیاژ را به وجود می آورد.

آبکاری نقره، به فرایند پوشش یک سطح رسانا با فلز زیبای نقره گفته می شود. یکی از موارد استفاده از فلز گرانبهای نقره آبکاری نقره می باشد. آلیاژهایی که در ترکیب فلز نقره با فلزات دیگر ایجاد میشود معمولا آلیاژهای مفیدی هستند که در جواهرسازی، لوازم آشپزخانه، سکه و کنتاکت های الکتریکی استفاده میشود.

از آنجایی که نقره رسانای بسیار کارآمدی برای گرما و الکتریسیته است از این رو این ویژگی آن را به گزینه مناسبی برای آبکاری ایجاد کرده است؛ و با همین ویژگی فلز نقره، میتوان ارزش افزوده آبکاری  نقره را بالا برد. رایج ترین آبکاری در حوزه نقره، آبکاری الکتریکی یا الکترولیتی است که با استفاده از تجهیزات لازم و استفاده از جریان الکتریکی، جسم مورد نظر آبکاری میشود. جهت توضیح دادن راجب آبکاری نقره ابتدا باید شناخت کاملی راجب عنصر نقره داشته باشید. انگشتر کارتیه طلا زنانه را در مدل‌ها و سایزهای مختلف با تضمین کیفیت، اصالت و زیبایی و ارسال رایگان به سراسر کشور عرضه می‌کند

نقره:

نقره یک عنصر شیمیایی با نشانه Ag ، که در گروه یک فرعی جدول تناوبی قرار گرفته است. این فلز رنگی سفید مایل به خاکستری و براق دارد. نقره جز عناصر نسبتا کمیاب بوده و از نظر فراوانی در قشر جامد زمین در مرتبه شصت و سومین عنصر قرار دارد. نقره گاهی به صورت آزاد و گاهی نیز به صورت آلیاژ با سایر فلزات ملاحظه می شود. این فلز از نظر شیمیایی یکی از فلزات سنگین تلقی میگردد.

نقره در ترکیباتش اکثرا به صورت یک ظرفیتی است ؛ اما ترکیبات دو ظرفیتی نقره نیز مشاهده شده است که شامل فلوئورید و سولفید و اکسید میباشد.ترکیبات مهم نقره عبارتند از : نیترات نقره، هیدروکسید دی آمین نقره، سیانید نقره، کلرید نقره، برمید نقره و سولفید نقره. رسانایی عالی نقره موجب کاربرد هر چه بیشتر آن در صنایع مختلف شده است.

نقره از نظر خصوصیات فلزی براق و نسبتا نرم است که سخت تر از طلا می باشد. زمانی که این فلز پرداخته می شود دارای درخشندگی بسیار بالایی می باشد.این عنصر در میان کلیه فلزات، مقام بهترین رسانا در زمینه گرما و الکتریسیته را دارا می باشد. همه خصوصیاتی که راجب نقره نوشته شد ارتباط مستقیمی با آبکاری توسط این فلز دارد.

اگرچه نقره در میان فلزات، فلزی بسیار واکنش پذیر تلقی می شود اما باید توجه داشت که در مقایسه با برخی از عناصر از واکنش پذیری کمتری برخوردار است. به طور مثال اینکه این عنصر به آسانی اکسیده شدن آهن، اکسید نمیشود و با گوگرد و هیدروژن سولفید واکنش میدهد و باعث تیرگی در نقره هایتان میشود که برای رفع این تیرگی میتوان آبکاری نقره را با روش های لازم انجام داد.

شاید برایتان جالب باشد که قبل از آبکاری طلا ابتدا لایه ای از نیکل روی فلز پایه کشیده می شود.این امر به دلیل چسبندگی بسیار بهتر طلا به این فلز است چرا که استیل سطحی صاف و صیقلی دارد و عملا آبکاری طلا روی سطح این فلزات ناممکن است. همچنین وجود نیکل در لایه زیرین طلا ، موجب می شود در گذر زمان مقاومت طلا بالاتر برود و کمتر کدر شود. از این رو جواهر پایه ، داخل پودر نیکل قرار گرفته و حرارت داده می شود تا نیکل ذوب شده تمامی سطح فلز پایه را پوشش دهد.

خرید اینترنتی طلا و جواهر با طلای 18 عیار در مدل‌های متنوع و خاص از سایت طلافروشی حقانی با طرح دلخواه شما ، جهت سفارش کلیک کنید

دکمه بازگشت به بالا