مقایسه انواع مختلف دنا پلاس، دنا پلاس دندهای، دنا پلاس اتوماتیک

کدام مدل از دنا را بخریم؟ با بزرگ‌تر شدن خانواده دنا، خیلی‌ها سرگردانند و نمی‌دانند کدام‌یک از انواع تیپ‌های دنا را بخرند. بنابراین، در این قصد داریم انواع دنا را با یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که تیپ‌های مختلف آن چه فرقی با یکدیگر دارند.

قبل از اینکه تولید پژو ۴۰۵ بعد از کش‌وقوس‌های زیاد و پس از حدود ۳۰ سال سرانجام با رضایت گروه ایرانی سازنده‌اش متوقف شود، اتفاقات زیادی برای آن افتاد. البته همچنان این مدل ماشین در بازار به‌صورت صفر و به‌خاطر تولیدات قبلی قابل‌خرید است، اما موفقیت سال‌های گذشته این محصول باعث طراحی و ساخت چندین مدل داخلی بر روی پلتفرم آن شد که تقریباً هرکدام قبل از ارائه، به‌عنوان خودروی ملی تبلیغ شد.

ایران خودرو یکی از این ماشین‌های مشابه را با کلی سروصدا و در سال ۱۳۹۳ با نام دنا معرفی کرد؛ سدانی که برخلاف تفاوت ظاهری محسوس با پژو ۴۰۵، شباهت‌های مشخصی با سمند و ۲۰۶ صندوقدار دارد. دو سال بعد از مدل معمولی آن، نسخه پلاس و سال بعد یعنی ۱۳۹۶، مدل پلاس توربو رونمایی شد. امروز در بازار ماشین‌های نو، ۴ مدل از این ماشین را می‌توان خرید.

در مطلب امروز به معرفی مدل‌ها و بیان تفاوت انواع دنا و دنا پلاس و دنا پلاس توربو (دنده‌ای و اتوماتیک) خواهیم پرداخت.

معرفی انواع دنا و مشخصات آن‌ها

در طی این سال‌ها، دنا شاید تغییرات جزئی و کلی بسیاری را تجربه کرده است؛ خودرویی که عنوان لوکس‌ترین و را یدک می‌کشد. همین موضوع باعث شده که طی این سال‌ها تنوع مدل‌های دنا با امکانات و تجهیزات مختلف افزایش یابد و در نتیجه، بسیاری از افراد در زمان خرید این خودرو، دچار شک و تردید شوند و این سوال برایشان پیش بیاید که کدام مدل دنا را باید بخرند؟

در هر صورت در این راهنمای خرید دنا قصد داریم به معرفی انواع مدل‌های دنا بپردازیم و تیپ‌های آن را با یکدیگر مقایسه کنیم.

۱دنا معمولی

برای پرداختن به تفاوت تیپ‌ها و انواع دنا از مدل معمولی آن شروع می‌کنیم. اولین عضو این خانواده درست در سال‌هایی به بازار آمد که بازار پژو ۴۰۵، سمند و البته ۲۰۶ صندوقدار به‌طور کامل رو به ناامیدی می‌رفت؛ خریداران دیگر تمایل زیادی به خرید این ماشین‌ها با چهره‌های تکراری نداشتند و به همین دلیل دنای ایران خودرو برای اینکه عرصه را به محصولات جدید و جذاب چینی نبازد، پا به صحنه گذاشت.

با وجود تمام تبلیغات گسترده قبل از ورود این خودرو، نتیجه کار اما چندان موفقیت‌آمیز نبود. دنا باز هم بر روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شد و برخلاف چهره جدید، مورد محبوبی در تاریخ فروش اقساطی دنا پلاس توربو محسوب نمی‌شود. نکته قابل‌توجه که باعث شد لقب خودروی کاملاً داخلی بر روی آن گذاشته شود، این است که فرایند طراحی دنا کاملاً در داخل صورت گرفته است و اگر انصاف را در نظر بگیریم، چهره بهتری از سمند و ۴۰۵ دارد.

نسخه پایه این ماشین با موتور آشنای EF7 و گنجایش ۱۶۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر ساخته شده که دارای سطح یورو ۴ در آلایندگی است. این ماشین با سقف سرعت حدود ۱۹۰ کیلومتر، شتاب اولیه بسیار کم ۱۳٫۵ ثانیه دارد و در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

دنا معمولی همان طور که پیش‌بینی می‌شود، دارای امکانات چندان زیادی در بخش جانبی و ایمنی نیست و معمولی‌ترین نسخه از انواع دنا است، اما وجود ۲ عدد کیسه هوا، سیستم ضدسرقت، سنسور عقب، مه‌شکن جلو و عقب، نمایشگر ۷ اینچی و تهویه اتومات از نکات قابل‌توجه در این محصول است. دنا معمولی تعلیق ایدئالی ندارد و سطح کیفی ساخت و عایق‌بندی آن خیلی خوب نیست.

بر اساس داده‌های موجود از آگهی‌های دیوار، قیمت یک دستگاه دنا معمولی تیپ ۱ (به صورت صفر) حدود ۳۵۶ میلیون تومان است.

۲دنا پلاس ساده

در ادامه بررسی انواع دنا به دومین نسخه از این خانواده می‌رسیم. سال ۱۳۹۵ مدل پلاس معرفی شد و خریداران امیدوار بودند که اتفاقات خوبی نسبت به نسل قبل افتاده باشد. ظاهر و کلیت رخ ماشین تغییری نکرده بود، اما جزئیات کوچکی مثل چراغ‌های جلو و عقب دچار تفاوت‌های ریز شده بود؛ جلوپنجره اسپرت و بزرگ‌تر و خطوط منحنی به نمای جانبی اضافه شده بود. درنهایت پلاس خیلی کم نسبت به نسخه پایه جذاب‌تر و دلنشین‌تر شده بود.

در این راهنمای خرید دنا باید اشاره کنیم که در طراحی داخلی نیز با دیدن تریم رنگ و اتاقک یک‌شکل و همچنین فرمان، متوجه شباهت دقیق هر ۲ نسخه می‌شویم و تفاوت زیادی در این قسمت دیده نمی‌شود. درمورد امکانات هم پلاس با حفظ آپشن‌های قبلی، به سیستم قطع خودکار بنزین مجهز شده است که از آتش‌سوزی این ماشین در موقع تصادف جلوگیری می‌کند. همچنین سیستم تعلیق عقب از مستقل به اکسل تغییر کرده است که کمی کیفیت رانندگی را بهبود می‌دهد.

در باقی موارد هم می‌توان به اضافه شدن ۲ کیسه هوای جانبی، سیستم کنترل بخار بنزین، سیستم هشدار ورود غیر مجاز، تنظیم برقی ۸ حالته صندلی‌های جلو، طراحی جدید آینه‌ها با امکان تنظیم برقی به همراه راهنما، چراغ روشنایی پایین کابین و دوربین و هشداردهنده موانع عقب در پلاس اشاره کرد.

در تولیدات اولیه این نسخه، مانیتوری بزرگ‌تر از نسل قبل و سانروف ۲ حالته نیز وجود داشت که این دو مورد به‌همراه ۲ عدد کیسه هوای جانبی و سیستم مسیریاب و البته کروزکنترل بعدها توسط گروه سازنده از روی امکانات کارخانه‌ای این نسخه برداشته شد و نصب آن‌ها منوط به سفارش و دادن هزینه اضافه توسط مشتری شد. در راندمان و عملکرد موتور و گیربکس پلاس نسبت به مدل پایه نیز هیچ تفاوتی وجود ندارد و میزان سرعت و مصرف سوخت یک اندازه است.

۳دنا پلاس توربو دنده‌ای

یکی دیگر از انواع دنا که در این راهنمای خرید به معرفی آن می‌پردازیم، دنا پلاس توربو دنده‌ای است. تقریباً دو سال بعد از معرفی دنا پلاس ساده، در سال ۱۳۹۷ مدل توربو به بازار رسید.

در ادامه مقایسه انواع دنا باید گفت که در نسخه‌های توربو فرم شاسی و چهره ماشین هیچ تغییری نکرده است. اگر از کنار به ماشین نگاه کنید، رینگ‌ها با تغییر سایز، دارای طرحی جدید و آلومینیومی شده‌اند و چند تفاوت بسیار ریز در داخل اتاقک مثل سردنده جدید، روکش چرم قرمزرنگ فرمان نیز دیده می‌شود.

بی‌شک فرآیند توربو شدن یک ماشین بزرگ‌ترین به‌روزرسانی در مشخصات فنی آن خواهد بود، اما در مورد دنا این موضوع چندان حرکت بزرگی نیست، چراکه در این مدل نیز همان موتور EF7 قرار گرفته و گروه خودروساز ایرانی فقط به این موتور تکنولوژی توربوشارژ را اضافه کرده‌اند. با وجود اینکه جعبه‌دنده تغییر نکرده است، اما همین بهبود موتور باعث شده شتاب اولیه ماشین حدود ۳ ثانیه بهتر شود و به عدد ۱۰ برسد. سقف سرعت آن هم به ۲۰۰ کیلومتر میل کرده، اما متأسفانه مصرف سوخت این نسخه حدود ۲ دهم لیتر نسبت به دو مدل قبلی بیشتر شده است.

در مورد امکانات رفاهی هم ضمن حفظ آپشن‌های گذشته، سانروف دوباره به این مدل دنا برگشته و سیستم تهویه در عقب اتاقک نیز مجهز به دریچه است. بلندگوها به ۶ عدد افزایش پیدا کرده و سیستم رهیاب و کروزکنترل اضافه شده است. اکنون صندلی‌های جلو را می‌توان در ۸ حالت تنظیم کرد. با وجود این تغییرات، کیفیت پایین ساخت و مونتاژ و همچنین مواد به‌کاررفته در داشبورد و اتاقک نکته‌ای منفی محسوب می‌شود

در ادامه این راهنمای خرید دنا به سراغ نسخه کامل این خودرو، یعنی دنا پلاس توربو اتوماتیک می‌رویم.

۴دنا پلاس اتوماتیک توربو

آخرین گزینه‌ای که در این راهنمای خرید دنا به معرفی آن می‌پردازیم، دنا پلاس توربو اتوماتیک است که شاید کامل‌ترین نسخه از انواع دنا باشد. در کنار نسخه توربو دنده‌ای، نوع اتوماتیک آن هم معرفی شد که البته تحویل آن به بازار تا حدود سال ۱۳۹۹ طول کشید. این مدل هم به‌لحاظ چهره شبیه به نوع دنده‌ای است و تغییر خاصی نکرده است. در مورد تفاوت تیپ‌های دنا هنگام صحبت از پلاس توربو اتوماتیک، می‌توان گفت که اکنون در اتاقک به‌جای یک فرمان هیدرولیکی، یک فرمان برقی قرار دارد.

چند آپشن کوچک مثل نمایشگر دمای محیط، مانیتور بزرگ‌تر با GPS و نویگیشن، شیشه‌های جانبی مجهز به گرمکن با قابلیت آنتی ترپ، شیشه دودی عقب، دی‌لایت، قابلیت تنظیم ارتفاع نور از داخل کابین و فناوری روشنایی موقت برای مکان‌های تاریک به این نسخه اضافه شده است.

پلاس توربو اتوماتیک به‌جای گیربکس دستی، نوع اتومات ۶ سرعته دارد که با هماهنگی موتور می‌توان از ۲ حالت رانندگی اضافه یعنی اسپرت و برف، در این ماشین استفاده کرد. این جعبه‌دنده البته وزن خودرو را زیاد کرده، اما بیشینه سرعت ماشین و شتاب اولیه آن حدود ۰٫۵ ثانیه کم شده است. مصرف سوخت دنا پلاس توربو اتومات از حدود ۸ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر فراتر رفته که این مورد درباره ماشین‌های اتوماتیک چندان غیرطبیعی نیست.

جمع‌بندی راهنمای خرید دنا

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که بنا به انتخاب مدل، تجربه و احساس رضایت در رانندگی با انواع دنا فرق می‌کند. هرچند که بسیاری معتقدند که این ماشین تفاوت چشمگیری با سمند و مدل‌های مشابه ندارد؛ چراکه هدف از تولید آن ایجاد تحول و پیشرفتی بنیادین نبوده است. شاید به همین دلیل است که دنا هیچ‌وقت به محصولی پرفروش و موفق در ایران تبدیل نشد و هرگز نتوانست خود را از زیر سایه سنگین رقبای داخلی و خارجی‌اش بیرون بکشد.

تیزترین انتقاد صاحب‌نظران و فروشندگان به دنا نیز در بحث قیمتی و به‌صرفه بودن خودروست؛ اینکه چرا باید برای چنین کیفیتی و چنین امکاناتی به‌خصوص در مدل توربو این مقدار هزینه کرد؟

نکته پایانی اینکه در آخرین نمایشگاهی که ایران‌خودرو مدلی جدید از دنا معرفی کرده بود، تیپ پلاس اتوماتیک هیبریدی این سری هم معرفی شد. عنوان شده است که این مدل جدید می‌تواند با برق شهری هم شارژ شود و درصورت شارژ کامل باتری‌ها، بدون کمک موتور بنزینی می‌تواند تا ۹۰ کیلومتر مسافت را طی کند. بدون مشاهده تغییرات مشخصی در ظاهر و طراحی، این تمام نکاتی است که فعلا از دنا هیبریدی دیده شده و این محصول هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

ما در این مطلب سعی کردیم که انواع دنا را به شما معرفی کنیم و به تفاوت‌های مدل‌های مختلف این خودرو اشاره کنیم. امیدواریم که مطالعه این راهنمای خرید دنا برایتان مفید بوده باشد.

نظر شما درباره تفاوت دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو اتوماتیک چیست؟ به نظر شما کدام یک ازدر این مقاله از کیان باتری به مقایسه دنا و دنا پلاس و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم.  دنا پلاس بهتره یا دنا کدام را بخریم؟

بنابراین اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد خرید دنا، دنا پلاس یا دنا پلاس توربوشارژ را دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مقایسه کامل دنا و دنا پلاس از همه لحاظ

مقایسه کلی دنا و دنا پلاس

ایران‌خودرو در سال 1393 دنا را به عنوان محصول لوکس خود و سومین خودروی ملی  بر پایه پلتفرم سمند ارتقا داد. دنا پلاس نیز نسخه ی ارتقا یافته و کاملتر دنا محسوب می شود. اگر به بدنه دنا یا دنا پلاس توجه کنید شکل کلی بدنه و قسمت هایی از جمله ستون ها، شکل درب ها، شیشه ها و سقف تشابهات فراوانی با سمند دارند و اینکه دنا یک فیس لیفت از سمند محسوب می شود، با نگاهی کلی به بدنه این دو خودرو مشهود است.

دنا پلاس توربو نیز مدتی بعد از دنا پلاس، به عنوان نسخه قوی تر به لحاظ مشخصات فنی، با ظاهر مشابه اما اعمال تغییرات فنی در دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک عرضه شد.

تفاوت دنا و دنا پلاس

دنا پلاس در حقیقت نسخه پرآپشن تر دنا معمولی است. دنا پلاس از نظر موتور و گیربکس با دنا معمولی یکی است و از نظر تجهیزات به سانروف، ۴ کیسه هوا، کروز کنترل و … مجهز است. دنا پلاس همچنین از نظر ظاهری کمی بروزتر شده و چهره متفاوت‌تری نیز دارد.

تفاوت دنا پلاس معمولی با دنا پلاس توربوشارژ

دنا پلاس توربوشارژ نسبت به دنا پلاس معمولی تغییرات قابل توجهی داشته نظیر تغییراتی در ظاهر خودرو که به زیبایی آن کمک کرده، ایمنی و تجهیزات بالا، همچنین برخورداری از موتور پرقدرت مجهز به توربوشارژ که باعث شده دنا پلاس توربوشارژ به عنوان محصولی متفاوت، مورد توجه مشتریان قرار بگیرد.

همچنین بخوانید:

فیلم مقایسه انواع دنا

ویدئوی زیر انواع خودروهای دنا شامل دنا پلاس و دنا پلاس توربو دستی و اتومات و دنا معمولی را باهم مقایسه کرده و برنده این رقابت را اعلام می کند. که به خریداران این خودرو ها کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی دنا و دنا پلاس

در این بخش از مقاله «مقایسه دنا و دنا پلاس» به سراغ مشخصات فنی این دو برادر رفته‌ایم. دنا و دنا پلاس از لحاظ مشخصات فنی مشابه بوده و هیچ‌کدام برتری خاصی نسبت به دیگری ندارد. درواقع دنا و دنا پلاس هر دو مجهز به موتور EF7 هستند که قبلا روی بسیاری از محصولات ایران خودرو جواب خود را پس داده است.

بنابر اطلاعات ثبت شده در سایت رسمی ایران خودرو، دنا پلاس از لحاظ وزنی نیز تفاوتی با دنا معمولی ندارد؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که این دو خودرو از لحاظ چالاکی و مصرف سوخت هم با یکدیگر برابر باشند. همانند دنا معمولی، دنا پلاس نیز برای این که بتواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست‌یابد به زمانی در حدود 13.5 ثانیه نیاز دارد و حداکثر سرعت آن نیز برابر با 189 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

مشخات فنی برابر در موتور دنا و دنا پلاس

موتور EF7 دنا پلاس با حجم 1646 سی‌سی، 4 سیلندر و 16 سوپاپ قادر به تولید حداکثر 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 157 نیوتن‌متر گشتاور در 4500 دور در دقیقه است.

جدول مشخصات فنی دنا و دنا پلاس
مشخصات فنی دنا دنا پلاس
حجم موتور 1645 سی سی 1645 سی سی
نوع موتور EF7 EF7
تعداد سوپاپ 16 16
ظرفیت باک 60 لیتر 60 لیتر
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی 7.43 لیتر در 100 کیلومتر 7.43 لیتر در 100 کیلومتر
شتاب 0 تا 100 12.03 ثانیه 12.03 ثانیه
سانروف ندارد سانروف دو حالته
کیسه هوا 2 ایربگ راننده و سرنشین جلو 4 ایربگ راننده و سرنشین جلو + ایربگ جانبی

و  در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

جدول مشخصات فنی دنا پلاس توربو شارژ
مشخصات فنی  دنا پلاس توربوشارژ
پیشرانه  EF7 TC
حجم موتور 1645 سی‌سی
حداکثر قدرت 150 اسب بخار در 5500 دور در دقيقه
حداکثر گشتاور 215 نیوتن متر در 4800 دور در دقیقه
گیربکس 5 سرعته دستی
مصرف سوخت (ترکیبی) 7.94
شتاب صفرتا 100 10 ثانیه
حداکثر سرعت 205 کیلومتر در ساعت

 

جدول مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی دنا و دنا پلاس
مشخصات دنا معمولی دنا پلاس
ترمز ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو دیسکی خنک شونده
ترمز عقب دیسکی

ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو دیسکی خنک شونده
ترمز عقب دیسکی

کیسه هوای ایمنیراننده و سرنشین جلو

4 عدد (راننده و سرنشین جلو و جانبی)

فرمان-هیدرولیک
– مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث موبایل و کروز کنترل

-هیدرولیک
دارای روکش چرمی با دوخت قرمز مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث موبایل و کروز کنترل

سیستم تهویه-تنظیم اتوماتیک
– کانال تهویه برای‌ سرنشینان عقب

-تنظیم اتوماتیک
– کانال تهویه برای سرنشینان عقب

سیستم صوتی-دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب  (GPS)و بلوتوث موبایل
– بلندگوهای جلو و عقب
-تیوتر

-دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS)و بلوتوث موبایل
– بلندگوهای جلو و عقب
– تیوتر

چراغ‌ها-دارای چراغ‌های LED جلو و عقب
– چراغ مه شکن جلو و عقب – چراغ نقشه‌خوان – چراغ خطر سوم
– چراغ‌های سقفی جلو و عقب
– چراغ داخل داشبورد
– تنظیم زاویه نور چراغ‏های جلو از داخل

-چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون و چراغ‌ روز -چراغ جلو و عقب جدید – چراغ مه شکن جلو و عقب
– چراغ نقشه‌خوان – چراغ خطر سوم
– چراغ داخل داشبورد – چراغ‏های سقفی جلو و عقب – چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام سوار و پیاده شدن – تنظیم زاویه نور چراغ‏های جلو از داخل

آینه‌هاآینه‌های جانبی برقی، ، کنترل با ریموت دزدگیر راهنما دار و تاشونده اتوماتیک – آینه چراغ‌دار روی آفتاب‌گیر سمت شاگرد

طرح جدید آینه‏ های جانبی – آینه‌های جانبی برقی، راهنما دار و تاشونده اتوماتیک – آینه چراغ دار روی آفتاب‌گیر سمت شاگرد

شیشه‌هاشیشه بالابرهای جلو و عقب برقی – شیشه‌های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)

شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی – شیشه‌های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)

تزئیناتتریم تک رنگ (مشکی)دستگیره‌های هم رنگ بدنه – تودوزی مخمل – قطعات دکوراتیو طرح چوب

تریم تک رنگ (مشکی)قطعات دکوراتیو طرح چوب – دستگیره های درب‌ها به رنگ کروم – نوار کرومی دور شیشه درب‌ها – تودوزی مخمل – کف‌پوش موکتی با نوار قرمز رنگ و آرم توربو – دسته دنده طرح جدید با گردگیر با دوخت قرمز

تجهیزات ایمنیسیستم ضد سرقت – سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز – هشداردهنده موانع عقب با نمایش گرافیکی – سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس)-قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی – کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع

سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز – دوربین دید عقب – هشداردهنده موانع عقب – سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس) -قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی – کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع

 

سایر تجهیزاتکروز کنترل، ستون فرمان جمع شونده(تلسکوپی)-سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک- بلندگوهای جلو و عقب، نمایشگر دمای محیط- آنتن اکتیو به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب- بازکن قفل در صندوق عقب از داخل-کارت طلایی کامل چهار ستارهسان روف، کروز کنترل- ستون فرمان تلسکوپی(جمع شونده)-سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک-نمایشگر دمای محیط، آنتن سقفی جدید(Shark fin)به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب- جا عینکی، تغییر استایل جانبی خودرو(درب‌ها به همراه شیشه لچکی عقب)-دستگیره‌ها، گلگیرها و آینه‌‏های جانبی-بازکن قفل در صندوق عقب از داخل-سیستم قطع سوخت خودکار- سیستم کنترل بخار بنزین

مقایسه طراحی ظاهری دنا و دنا پلاس

با مقایسه دنا معمولی و دنا پلاس در می‌یابیم که بیشترین تفاوت این خودرو در مشخصات ظاهری و طراحی خارجی آن‌ها است. شرکت ایران‌خودرو تمام سعی خود را کرد تا دنا پلاس شبیه به ماشین‌های مدرن و نزدیک به استانداردهای امروزی باشد.

تفاوت نمای بیرون دنا و دنا پلاس

سپر جلو، کاپوت و قسمت فوقانی گلگیرها که در نمای جلو دیده می شوند شامل تغییر خاصی نشده اند و تنها تفاوتی که در نگاه از روبرو به این دو تیپ متوجه خواهید شد، تفاوت طراحی آیینه ها است که در مقایسه طراحی جانبی به آن می پردازیم.

شاید بیشترین تفاوت های ظاهری دنا و دنا پلاس را بتوان در نمای جانبی این دو نسخه یافت. خطوط بدنه دستخوش تغییرات شدند و در نمای جانبی دنا پلاس، یک خط از کنار دهانه چرخ بر روی گلگیر تا گوشه ی چراغ عقب اضافه شده است. دستگیره درب ها از حالت قدیمی درآمده و به شکلی که ایران خودرو آن را “آسان باز شو” نامگذاری می کند طراحی شده است. طراحی شیشه و لچکی درب عقب دستخوش تغییرات شده است و حالا دنا پلاس در نگاه اول به نمای جانبی، شاید تشابهات کمتری با سمند از خود به نمایش بگذارد.

رینگ های 5 پره قدیمی دنا، جای خود را به رینگ های صلیبی داده اند و البته سایز آنها همچنان 15 اینچ است. ایران خودرو اما از رینگ های 16 اینچی جدید بر روی دنا پلاس توربو در هر 2 نسخه دنده دستی و اتوماتیک استفاده می کند. همچنین رینگ 15 اینچی دنا در مدل های تولید جدید جای خود را به رینگ های آهنی به همراه قالپاق داده اند!

آنتن سقف دنای ساده در دنا پلاس به شکل آنتن کوسه ای درآمده و در انتهای سقف قرار گرفته است. آینه های جانبی نیز در دنا پلاس بازطراحی شده اند و با طراحی جدید همچنان به راهنما مجهز هستند.

در مقایسه نمای عقب دنا و دنا پلاس چراغ های جدید تنها المان هایی هستند که شامل تغییرات شده اند. چراغ های جدید با LED و نئون تزیین شده اند و شکل جدیدی به خود گرفته اند. در طراحی چراغ های جدید سعی شده است تا مشکل نور بیش از حد چراغ ترمز که در دنا های قدیمی وجود داشت برطرف شود. طراحی سپر و صندوق همانند قبل است و تنها با دقت بیشتر، متوجه وجود زه کرومی بالای پلاک در دنا پلاس خواهید شد که در دنا این زه همرنگ بدنه رنگ آمیزی شده است.

مقایسه کابین دنا و دنا پلاس

با مقایسه کابین دنا و دنا پلاس متوجه تفاوت خاصی نخواهید شد. در کابین هردو داشبورد با طراحی مشابه قرار گرفته است و تودوزی صندلی ها از جنس مخمل است. تریم مشکی و دو رنگ مشکی-کرم و همچنین قطعات دکوراتیو طرح چوب در کلاس های مختلف عرضه می شود.

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با کانال مجزا برای سرنشینان عقب، کلید های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم مالتی مدیا، آینه های جانبی برقی با راهنما، شیشه بالابر های برقی ردیف جلو و عقب و سنسور دنده عقب از امکانات رفاهی مشترک در دنا، دنا پلاس، دنا پلاس توربو و دنا پلاس توربو اتوماتیک هستند.

اما دنا پلاس امکاناتی از جمله دوربین دنده عقب، سانروف و تنظیم برقی راننده و سرنشین در 8 جهت را فراتر دارد. تنظیم برقی صندلی های دنا در 6 جهت به صورت برقی تنظیم می شود.

فرمان با روکش چرمی و دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمز و تغییر طرح دسته دنده نیز از موارد متفاوت در پلاس توربو و توربو اتوماتیک نسبت به دنا پلاس هستند.

تجربه رانندگی در دنا بهتر است یا دنا پلاس؟

هندلینگ ماشین دنا نسبت به سمند تا حد زیادی بهتر شده است و خوب ارزیابی می‌شود و برای دنا پلاس هم همینطور است. سواری دنا و دنا پلاس هم مشابه هم هستند و با کمی چاشنی اسپرت به راننده ماشین سواری خوبی می‌دهند. سواری دنا از نظر نرمی کمی به علت اسپرت بودن فرم سواری خشک احساس می‌شود که البته در حرکت نرمی خاصی هم احساس می‌شود که تجربه سواری با دنا و دنا پلاس را نسبت به دیگر ماشین های تولید داخل متفاوت می‌کند.

فرمان ماشین دنا و دنا پلاس نرمی خوبی دارد و دقتش قابل قبول است و از سطح مسیر هم حس خوب و اطلاعات دقیقی به دستان راننده منتقل می‌کند و تقسیم وزن ماشین هم با توجه به بالا بودن وزن ماشین مناسب است. قدرت ترمزگیری در ماشین دنا خوب است و حس اعتماد به نفس در ذهن راننده به وجود میاورد.

مقایسه ایمنی دنا و دنا پلاس

در ابتدای عرضه دنا پلاس، ایران خودرو 4 کیسه هوا برای این خودرو در نظر گرفت. پس از اجرای تحریم ها، دو کیسه هوای جانبی دنا پلاس حذف شدند و بعد تر تنها در بعضی کلاس های این خودرو عرضه شدند

کدام مدل دنا بهتر است؟

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که بنا به انتخاب مدل، تجربه و احساس رضایت در رانندگی با انواع دنا فرق می‌کند. هرچند که بسیاری معتقدند که این ماشین تفاوت چشمگیری با سمند و مدل‌های مشابه ندارد؛ چراکه هدف از تولید آن ایجاد تحول و پیشرفتی بنیادین نبوده است. شاید به همین دلیل است که دنا هیچ‌وقت به محصولی پرفروش و موفق در ایران تبدیل نشد و هرگز نتوانست خود را از زیر سایه سنگین رقبای داخلی و خارجی‌اش بیرون بکشد.

دکمه بازگشت به بالا