اخبار استانی

آخرین وضعیت مبارزه با آفات کشاورزی در مزارع گلستان

اخبار استانی/گلستان مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه تمامی مزارع استان درگیر بیماری و آفت شده اند، گفت: میزان بروز آفات در مزارع گلستان در ۱۲ سال اخیر بی سابقه بود که با اقدامات انجام شده خسارت چندانی به محصولات وارد نشد.

کیانوش حق‌نما در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار استانی اظهار کرد: سطح کنترل بیماری‌های مزارع گندم استان به ۵۷۰ هزار هکتار رسیده و طبق پیش بینی خسارات جدی فقط مربوط به کمتر از ۲ درصد از این مزارع می‌شود. امسال مزارع گندم گلستان به غیر از علف‌های هرز، درگیر ۱۰ نوع آفت و بیماری از جمله فوزاریوم خوشه، سپتوریوز برگی، زنگ زرد، زنگ قهوه‌ای، سفیدک‌های سطحی و لکه خرمایی و… شدند که در ۱۲ سال اخیر در تاریخ کشاورزی استان بی سابقه بود.

وی گفت: کشاورزان برای پیشگیری از خسارات اقتصادی، حداقل یک نوبت و برخی تا چهار نوبت عملیات سم پاشی به طور کلی در سطح ۵۷۰ هزار هکتار انجام دادند که بیشترین آن با ۲۸۰ هزار هکتار مربوط به زنگ زرد و ۱۴۰ هزار هکتار فوزاریوم خوشه است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: سم پاشی‌ها به موقع از بروز خسارت سنگین جلوگیری کرد. در نتیجه سم پاشی بیماری‌ها در ۳۵ درصد هیچ گونه آلودگی در آنها دیده نمی‌شود و در ۴۵ درصد مزارع بیماری در حد خفیف وجود دارد که خسارت اقتصادی وارد نشده است.

این مقام مسئول یک نوع قارچ را عامل به وجود آمدن بیماری بادزدگی فوزاریومی سنبله دانست و افزود: علائم بیماری به‌صورت سوختگی و سفید شدن سنبلچه‌ها بعد از مرحله گلدهی، نارنجی شدن فضای بین سنبلچه‌ها در هوای مرطوب یا بعد از بارندگی، چروکیده، نارنجی و یا صورتی شدن دانه‌های تولیدشده در سنبله‌های بیمار است.

حق نما در مورد میزان خسارت واد به اراضی کشاورزی گلستان گفت: درگیری بیماری در ۱۸ درصد از مزارع گندم گلستان در حد متوسط است و برای کمتر از دو درصد احتمال خسارت پیش بینی می‌شود که ارزش اقتصادی آن نیاز به کل گیری در زمان برداشت دارد.

وی در مورد علت بروز آفات در مزارع استان  توضیح داد: نقش تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی، عدم همکاری برخی کشاورزان در اقدام به موقع، عدم امکان تردد تراکتورهای سمپاش به علت نبود راهروهای ثابت، عدم امکان مالی کشاورز برای خرید سم در چند نوبت به علت خشکسالی های سال های قبل و شکستن مقاومت ارقام به بیماری ها با توجه به شرایط جوی از دلایل برخی خسارت های موردی در استان بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا