اقتصادی

آخرین وضعیت پیشرفت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اعلام شد

سازمان فناوری اطلاعات ایران به تازگی به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر آخرین وضعیت پیشرفت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را اعلام کرد.

به گزارش اخبار استانی، خدمت هوشمند بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت است که مورد آخر کار دشواری است و نیازمند اتصال بانک‌های اطلاعاتی همه دستگاه‌های دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم ارائه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که اکنون در مسیر آماده‌سازی و بهره‌برداری قرار دارد.

دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه‌های اجرایی به “پنجره واحد خدمات هوشمند دولت” شامل اولویت‌ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارایه شد.

همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اولویت اتصال و راه‌اندازی این پنجره را با دستگاه‌های دولتی دانسته و گفته بود وزارتخانه‌های مختلف و سازمان‌های ذیل این دستگاه‌ها باید در گام نخست، پنجره واحد خود را راه‌اندازی کنند. بر این اساس به منظور تحقق دولت یکپارچه هوشمند در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت ارتباطات، اقداماتی برای اجرایی شدن این مسئله پیشنهاد شد که با مساعدت مجلس تبدیل به قانون شد. طبق «بند و تبصره هفت قانون بودجه» تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی مکلف شده‌اند تا پایان شهریورماه سال جاری به راه‌اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند خود اقدام کنند و حداقل ۳۰ درصد از خدمات پرکاربرد خود را به‌صورت کاملا غیرحضوری و برخط به مردم ارائه دهند.

در همین رابطه سازمان فناوری اطلاعات ایران به تازگی اعلام کرد به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر، آخرین وضعیت پیشرفت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند منتشر شد. مجید فولادیان- مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی- با اشاره به این که پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به عنوان یک پلتفرم ملی یکپارچه، بسیاری از خدمات دولتی و عمومی کشور را با یک بار احراز هویت به مردم ارائه می‌دهد، به تبیین آخرین وضعیت ارائه خدمات توسط این درگاه پرداخت.

وی، به معرفی پنج سامانه برتر ملی و استانی از منظر میزان داشتن مخاطب پرداخت و اظهار کرد : پنجره واحد خدمات هوشمند وزارت راه و شهرسازی، سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، درگاه ملی مجوزهای کشور و پنجره واحد خدمات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران  جزو سامانه‌های برتر ملی و استانی هستند که بالاترین میزان ورود مردم برای دریافت خدمات را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی در ادامه معرفی «ترین» ‌های پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، پرتقاضاترین خدمات استعلامی این درگاه را معرفی کرد و افزود: سرویس‌های رهگیری مرسوله پستی، استعلام بیمه نامه، اعتبار دفترچه بیمه درمانی، استعلام وضعیت کووید و دریافت گواهی واکسیناسیون داخلی، عنوان پرمخاطب‌ترین سرویس‌های استعلامی را به همراه دارند.

فولادیان در زمینه وضعیت اتصال دستگاه‌های دولتی و اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: تاکنون ۱۲۳ دستگاه به این پلتفرم ملی متصل شده‌اند که از این میزان، اتصال ۱۱۸ دستگاه از طریق سامانه‌های ملی و استانی بوده است و پنج دستگاه نیز از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور به پنجره ملی اتصال یافته‌اند. در حال حاضر، سامانه ثبت من سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامانه ثبت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، پورتال آموزش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، پنجره واحد سازمان پژوهش های علمی و صنعتی و شهرداری خرم آباد جزو آخرین دستگاه‌هایی هستند که به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند.

همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی به ماموریت تحقق دولت هوشمند به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های وزارت ارتباطات و دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: گام نخست این طرح راه‌اندازی پنجره خدمات دولت هوشمند بود که انجام شد و هم اکنون ۹۲ درصد دستگاه‌های دولتی و دیگر قوا با بیش از ۲۰۰۰ خدمت در این پنجره حضور دارند و مردم می توانند با یک بار مراجعه از تمام خدمات دولتی استفاده کنند.

زارع پور افزود: در برنامه داریم در سال آینده صددرصد خدمات دولت در این پنجره ارائه شود و ۲۰ درصد خدمات نیز به صورت هوشمند به مردم ارائه شود.

وی هوشمندسازی خدمات دولت را اینگونه توضیح داد که در این سامانه بر اساس اطلاعات موجود دستگاه‌ها بدون درخواست و نیاز به حضور و دریافت مدارک، به مردم خدمات مورد نیازشان ارائه شود.

گفتنی است پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، هم اکنون آماده ارائه خدمات استعلامی به صورت غیرحضوری و الکترونیکی به مردم است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا