عمومیکسب و کار استانها

آشنایی با 5 مزیت دستگاه برک خم

پرس برک NC چیست؟

مدل‌های پرس برک NC عمدتاً برای خم‌های ظریف و مطمئن مناسب هستند. اگر می‌خواهید یک ورق بلند و ضخیم را خم کنید، می‌توانید این نوع پرس برک را انتخاب کنید. با کنترل‌های بصری، ساختار مستحکم، ابزارهای کارآمد و استانداردهای بالای ایمنی و استانداردهای CE ، به یک پیشرو در این رده تبدیل شده است. پرس برک NC برای خم‌کردن قطعه کار کم‌هزینه و با کارکرد آسان بسیار مناسب است؛ اما برای تولید بادقت و حجم بالا مناسب نیست.

پرس برک‌های پنوماتیک چیست؟

پرس برک پنوماتیک در حین کار بسیار سریع و بی‌نقص است. توان ارائه شده توسط پرس برک پنوماتیک را نمی‌توان با پرس برک هیدرولیک مقایسه کرد. آنها معمولاً کوچک‌تر و سبک‌تر از پرس برک‌های هیدرولیک هستند و حرکت آنها را راحت‌تر می‌کند. آنها همچنین معمولاً ارزان‌تر از پرس برک‌های هیدرولیک هستند. بااین‌حال ممکن است در پروژه‌هایی به بزرگی یا پیچیده بودن پروژه‌های هیدرولیک خود به کمک و پشتیبانی نیاز داشته باشند.

پرس برک سروو چیست؟

نیرو پرس برک سروو عمدتاً از دو موتور سروو تامین می‌شود. پرس برک سروو سمبه را به سمت موتور سروو حرکت می‌دهد. پرس برک برقی سروو دقت، سرعت و انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد. حرکت و سرعت سمبه به طور دقیق توسط موتورهای سروو کنترل می‌شود. علاوه بر این، تناژهایی که پرس برک سروو می‌تواند حمل کند نیز نسبتاً کم است و برای خم‌کردن مقدار کمی از قطعات کار سفارشی مناسب است. صدای کار پرس برک سروو بسیار کم است و در حین کار صدایی تولید نخواهد کرد. هنگامی که فرایند خمکاری شروع می‌شود، سروو موتورها کار می‌کنند، در غیر این صورت، بسته می‌شوند. این امر ممکن است باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های تولید شود. علاوه بر این، پرس برک سروو مجهز به سیلندر روغن نیست، بنابراین نیازی به بررسی مشکلات نشت روغن و تمیز کردن نیست.

کراونینگ (Crowning) چیست؟

در پرس برک های هیدرولیک رایج در بازار به دلیل تمرکز تنش در وسط میز پایین و فک بالا، معمولاً خم انجام شده در قسمت وسط زاویه بازتری خواهد داشت لذا جهت رفع این مشکل دستگاه پیشنهادی شرکت مگاماشین دارای سیستم (جبران پذیری) کرونینگ اتوماتیک می باشد که در دست یافتن به خم دقیق در ابتدا، وسط و انتهای ورق کاربر مؤثرتری دارد.

پرس برک فینگر چیست؟

پرس برک فینگر معمولاً برای خم‌کردن قطعات کار با شکل خاص یا قطعات نیمه‌کاره استفاده می‌شود. همان‌طور که از نام آن مشخص است، از پرس برک فینگر برای ساخت ظرف‌وظروف، جعبه و سایر اقلام استفاده می‌شود. در صورت نیاز به ساخت اشکال مختلف قطعه کار، فقط باید فین گرها را بر اساس نیاز خمشی جدا یا جایگزین کرد. قبل از انجام خمکاری حتماً بررسی کنید که قطعات روی تیر توسط پیچ در جای خود ثابت شده باشند. هنگام خمکاری یک قطعه ورق فلزی، خم‌شدن با عرض و اشکال مختلف را می‌توان با تنظیم اندازه قالب بالایی به‌سادگی انجام داد.

مشخصات ساختاری پرس برک چگونه است؟

  • بکارگیری ساختار تمام فولادی جوش داده شده با مقاومت و استحکام کافی
  • گیربکس هیدرولیک، سیلندرها در هر دو انتهای ماشین‌ابزار بر روی لغزنده قرار می‌گیرند تا مستقیماً کار لغزش را هدایت کنند.
  • مکانیسم تقارن لغزنده محور پیچشی را برای تحمیل تقارن بکار می‌گیرد.
  • اتخاذ ساختار بلوک مکانیکی که پایدار و قابل‌اعتماد است.
  • حرکت لغزنده با استفاده از موتور است و به‌صورت دستی تنظیم دقیق می‌شود و شمارنده نمایش داده می‌شود.

محورهای روی پرس برک چیست؟

محورهای پرس برک به روند خم‌شدن کمک می‌کند. هر پرس برک دارای یک محور X و R است. محور X به حرکت در امتداد عمق دستگاه گیج عقب اشاره دارد. محور R به حرکت عمودی اشاره دارد و در مواقعی که نیاز به خم‌های متعدد باشد استفاده می‌شود.

اپراتور پرس برک کیست؟

پرس برک‌ها ابزارهای ماشینی و خودکار هستند؛ اما همچنان برای اداره‌کردن و اجرا به اپراتور نیاز دارند. این اپراتور اطمینان حاصل می‌کند که پرس برک با مشخصات مناسب تولید می‌کند، خواه قطعاتی از فلز، پلاستیک یا مواد دیگر باشد. این شامل مطالعه نقشه‌های یک محصول نهایی، انجام تعمیر و نگهداری و بررسی‌های دوره‌ای کیفیت محصول، تنظیم سرعت کنترل دستگاه و غیره است. همه اینها برای اطمینان از این است که در هر مرحله، محصول برای مرحله بعدی تولید آماده است.

انواع حالات پرس برک چیست؟

یک پرس برک را می‌توان با پارامترهای اصلی مانند نیرو یا تناژ و طول کار توصیف کرد. پارامترهای دیگر شامل طول حرکت، فاصله بین پایه‌های بدنه یا محفظه‌های جانبی، فاصله تا گیج عقب و ارتفاع کار است. میله بالایی معمولاً با سرعتی بین 1 تا 15 میلی‌متر بر ثانیه کار می‌کند.

باتوجه‌به روش‌های مختلف اعمال نیرو، هشت نوع اصلی پرس برک وجود دارد: دستی، مکانیکی، هیدرولیک، پنوماتیک، سروو الکتریک، کراونینگ، فینگر و افقی. در اینجا یک تفکیک سریع از هرکدام آورده شده است:

پرس برک‌های دستی:

پرس برک دستی با دست‌کار می‌کند. آنها معمولاً کوچک‌تر و ارزان‌تر از پرس برک‌های هیدرولیک یا پنوماتیک هستند. بااین‌حال، آنها دقت کمتری دارند و می‌تواند کارکردن با آنها پرمخاطره باشد. اگر به پرس برک دستی علاقه دارید، توصیه می‌کنیم قبل از خرید با یک متخصص مشورت کنید.

پرس برک مکانیکی:

پرس برک‌های مکانیکی از نظر اجزاء نسبتاً ساده هستند، بنابراین در تعمیر و نگهداری و بهره‌برداری نسبتاً آسان هستند. علاوه بر این، دقت و سرعت دو مزیت پرس مکانیکی است و قادر است با تناژهای بزرگ حتی دو تا سه برابر بیشتر از مقدار مجاز کار کنید. پرس برک‌های مکانیکی چندان دقیق نیستند. زیرا زمانی که عملیات خمکاری شروع می‌شود، سمبه باید کل چرخه را کامل کند. سرعت سمبه هم قابل‌کنترل نیست. این می‌تواند برای اپراتور خطرناک باشد و بر دقت خمش و ضایعات قطعات کار تأثیر بگذارد.

پرس برک‌های هیدرولیک چیست؟

آنها گران‌تر از پرس برک‌های دستی هستند؛ اما دقیق‌تر هستند و می‌توانند پروژه‌های بزرگ‌تر را انجام دهند و برای خمکاری با تناژ بالا مناسب هستند. از دیگر مزایای پرس برک‌های هیدرولیک سرعت بالا و دقت بالا آنها هستند. به دلیل دقت و ایمنی بالا پرس برک‌های هیدرولیک، سابقه طولانی دارند و به طور گسترده در تولیدات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر به پرس برک‌های هیدرولیک فکر می‌کنید، مطمئن شوید که هزینه مایع هیدرولیک را در بودجه خود لحاظ می‌کنید. اکثر سیستم‌های دستگاه خم کن هیدرولیک مدرن دارای یک مکانیزم داخلی برای صرفه‌جویی در انرژی و پمپ هستند که به ماشین‌های خم کن هیدرولیک اجازه می‌دهد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند و توان بالا را به‌خوبی تحمل کنند. صنایعی که از ماشین‌های خم کن برای عملیات های بزرگ ورق فلزی که به بیش از 250 تن فشار خمشی نیاز دارند، اغلب به انرژی قابل‌توجهی نیاز دارند. در چنین مواقعی معمولاً پرس‌های هیدرولیک انتخاب بهتری برای آن‌ها هستند. تنها عیب آن این است که تناژ خمکاری محدود است.

دستگاه های خم و فرمدهی مگاماشین : دستگاه پرس برک چیست ؟

در این مقاله به معرفی دستگاه پرس برک می پردازیم .هر چه بیشتر به اطراف خود نگاه می‌کنیم به انحنای وسایل فلزی و حتی دیگر وسایل پی می‌بریم. در صنعت این انحنا و خم‌کاری‌های به‌وسیله دستگاه انجام می‌شود، امروزه با پیشرفت جهان اشیا و تکنولوژی‌های جدیدی پدید آمدند که در آن‌ها فلز کاربرد بسیاری دارد اما فلزهای به‌کاربرده شده در برج‌ها، آسمان‌خراش‌ها، آسانسورها، لولای درب، هود آشپزخانه، اجاق‌گاز‌و … همه به‌واسطه‌ی فرایند خم‌کاری پدید آمده‌اند.

در صنعت، اکثر خم‌کاری‌های فلزات به‌وسیله دستگاهی به نام دستگاه برس پرک صورت می‌گیرد، رایج‌ترین دستگاهی که برای خم کردن ورق‌های فلزی مورداستفاده قرار می‌گیرد دستگاه پرس برک است این دستگاه به کمک اجزای هیدرولیکی و مکانیکی خود را از طریق یک نیروی بسیار زیاد شکل‌دهی می‌کند. کار با دستگاه پرس برک نیازمند ملاحظات ایمنی و دقت بالایی است.

دستگاه پرس برک برای تولید قطعات با شکل‌های مختلف، انواع و اقسام قالب‌ها، پانچ‌های V شکل و همچنین کانال شکل در صنعت موجود است، با استفاده از دستگاه پرس برک و قالب های آن می‌توان قطعات مختلفی را به شکل‌های مربع‌، مستطیل و گرد و همچنین شکل‌های پیچیده پیاده‌سازی نمود.

نحوه کار دستگاه پرس برک

برای خم‌کاری توسط دستگاه پرس برک،‌ورق فلزی به روی قطعه‌ای توخالی نام سمبه قرار می‌گیرد و به‌وسیله اعمال فشار صفحات سنگینی ثابت نگه‌داشته می‌شود.‌معمولاً مقدار فشار روی این صفحات و پانچ جداگانه کنترل می‌شود، پس از اعمال فشار ابزار فولادی و سنگین به نام پانچ با اعمال فشار از بالا، ورق را خم می‌کند. تنظیم میزان فشار پانچ پرس برک باید با دقت انجام گردد زیرا زاویه خم شدن ورق بستگی به میزان فشار وارد شده توسط پانچو دارد. شکل نهایی ورق خم‌شده بستگی به شکل سنبه و پانچ  دارد. سمبه و پانچ در یک دستگاه پرس برک طبق شکل قطعه مورد نیاز تغییر می‌کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا