آیا تقارن در نورپردازی اتاق خواب مهم است؟

در میان تمام فضاها و اتاق های خانه، اتاق خواب شما احتمالاً تنها جایی است که بیشتر وقت خود را در آن سپری می کنید. بنابراین، طراحی نورپردازی و روشنایی این اتاق به منظور ایجاد محلی آرام و راحت برای استراحت در شب هنگام، بیدار شدن در صبح و گذراندن یک روز عالی  و انجام فعالیت های روزمره در آن ضروری است. در این مطلب که در مورد نورپردازی اتاق خواب است درباره روش های صحیح برای طراحی و اجرای آن صحبت می شود.  ابتدا به نکات اساسی در مورد روشنایی اتاق خواب و چگونگی لایه بندی لامپ ها پرداخته و سپس انتخاب مناسب لامپ ها و انطباق آن ها با روشنایی و رنگ اتاق خواب بررسی می شود.

ضرورت نورپردازی اتاق خواب

نورپردازی های اتاق خواب از جمله نورپردازی هایی است که اگر چه در معرض دید افراد دیگر مثل مهمان ها نیست اما تاثیر بسیار زیادی بر کسانی که از اتاق استفاده می کنند می گذارد. نورپردازی اتاق خواب زیبایی فضای اتاق را چند برابر می کند و نقش آرامش بخشی آن غیرقابل انکار است. شب ها که خسته از تمام استرس ها و مشغله های یک روز سخت به اتاق خواب می روید تا استراحت کنید در فضای نورپردازی شده ی اتاق می توان حس آرامش و روشنای مطلوبی را دریافت کرد که بر روح و روان اثر گذار است. به طور قطع، نورپردازی اتاق خواب کیفیت خواب افراد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. تناسب شدت نور در زمان خواب بسیار مهم است به همین دلیل نور مخفی سقف اتاق خواب با ایجاد نور ملایم گزینه ی مناسبی برای نورپردازی در این اتاق است.

نکات و سوال های اساسی در هنگام طراحی نورپردازی اتاق خواب

برای شروع طراحی یک اتاق خواب بهتر است به یک سری موارد مهم که در ادامه ذکر می شود توجه شود، از جمله:

  • اصول اولیه و اساسی نورپردازی اتاق خواب
  • چگونگی لایه بندی منابع روشنایی و لامپ ها
  • چگونگی انتخاب نوع منابع روشنایی و لامپ ها

لوستر فلزی مدرن سقفی سبز رنگ اتاق خواب

اصول اولیه و اساسی نورپردازی یک اتاق خواب

لایه بندی چراغ ها در اتاق خواب شما

دانستن این که چگونه می توانید نورپردازی را به صورت لایه بندی اجرا کنید، کلید ایجاد بهترین نور اتاق خواب شماست. این به معنای یافتن تعادل مناسب بین استفاده از نور محیطی، نور وظیفه ای و نور تاکیدی و به ویژه استفاده از نور مخفی سقف اتاق خواب است. با ایجاد این تعادل، قادر خواهید بود نورپردازی مناسبی برای هر حالت و هر فعالیتی ایجاد کنید.

استفاده از نور محیطی در نورپردازی اتاق خواب

به طور کلی، بسته به کاری که پیش بینی می شود به طور معمول در یک اتاق خواب انجام شود، باید لایه بندی را انجام داد. برای شروع ابتدا باید مقدار روشنایی اتاق با نور محیطی یا همان نورپردازی کلی را بررسی کرد. نورپردازی محیطی شامل استفاده از نور طبیعی خورشید است که از طریق پنجره ها و نورگیرها قابل دسترسی است و نور مصنوعی حاصل از منابع روشنایی مختلف و نور مخفی سقف اتاق خواب است. نور محیطی در واقع یک میزان مناسبی روشنایی کلی را برای اتاق فراهم می کند تا فرد قادر به انجام کارهای کلی و فعالیت های روزمره در اتاق خواب مانند تمیز کردن اتاق، تاکردن لباس ها، مطالعه کردن و … باشد. برای استفاده از نور های مصنوعی در نور محیطی اتاق خواب می توان از منابعی مثل چراغ های سقفی، لوسترها، چراغ های آویز و نورهای مخفی نیز استفاده کرد.

نورپردازی وظیفه ای در اتاق خواب

نورپردازی وظیفه ای زمانی استفاده می شود که فرد در اتاق خواب کارهایی مثل مطالعه و کارهای تخصصی انجام می دهد و به تمرکز و نور بیشتری احتیاج دارد. با استفاده از نورپردازی های وظیفه ای دیگر نیازی به میز کارهای سنتی و استفاده از روش های قدیمی برای تمرکز نور نیست. لامپ های کناره های تخت، لامپ های آویزان در اطراف تخت یا میز کار و انواع منابع روشنایی ثابت یا متحرک که روی سقف یا دیوار به کار می روند می توانند به عنوان نورپردازی وظیفه ای و در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند.

نورپردازی تاکیدی در اتاق خواب

نورپردازی تاکیدی معمولاً به منظور جلب توجه و برجسته سازی ویژگی هایی مانند کارهای هنری در یک فضای مشخص استفاده می شود. برای اتاق خواب، نور تاکیدی می تواند در جهت ایجاد نور محیطی نیز عمل کند، زیرا درخشش دلپذیرتری را به وجود آورده و یک فضای دنج  ایجاد می کند. استفاده از روشنایی های نور مخفی سقف اتاق خواب در ترکیب با منابع روشنایی دیگر می تواند نورهای تاکیدی زیبایی در اتاق پدید آورد.

شدت نور منابع روشنایی مورد استفاده در نورپردازی اتاق خواب

همانطور که نور اتاق خواب خود را لایه بندی می کنید، در نظر گرفتن نوع لامپ مورد استفاده برای هر هدف نیز مهم است. شدت نور لامپ و رنگی که از آن ساطع می شود، می تواند بر عملکرد شما در حین و بعد از یک فعالیت معین تأثیر مثبت یا منفی بگذارد. اگر چه شدت روشنایی های پیشنهادی برای اتاق خواب بین 2000 تا 4000 است اما این یک تصمیم تا حدودی سلیقه ای است و شدت نور منابع روشنایی می تواند متغیر باشد. گاهی نیز از منابع نوری می توان استفاده کرد که شدت نور آن ها قابل تنظیم و تغییر بر حسب نوع و شرایط استفاده باشد.

رنگ منابع روشنایی مورد استفاده در نورپردازی اتاق خواب

لامپ های کم مصرف CFL و لامپ های LED با رنگ های سفید و زرد کاربرد زیادی در  اتاق خواب دارند. تحقیقات نشان داده است رنگ های سفید و آبی باعث افزایش هوشیاری می شوند و تولید ملاتونین (یا هورمون هایی که باعث خواب می شوند) را سرکوب می کنند، پس اگر می خواهید بعد از یک روز طولانی در اتاق خواب استراحت کنید، استفاده از نورهای سفید و آبی ایده آل نیستند. بنابراین بهترین استفاده از این رنگ ها در راستای نور وظیفه ای برای انجام فعالیت های روزمره است. از طرف دیگر، نوری که باعث پخش شدن رنگ های گرم تر می شود (مانند زرد) در تولید ملاتونین اختلال ایجاد نمی کند. بنابراین استفاده از نورهای با رنگ های گرم در نور مخفی سقف اتاق خواب برای فعالیت هایی مانند مطالعه، تماشای تلویزیون یا آرامش بخشیدن در این اتاق، بهترین گزینه هستند.

تدوین یک طرح روشنایی اتاق خواب مدرن

در طراحی های نورپردازی اتاق خواب به سبک مدرن، در صورتی که یک اثر هنری روی دیوار وجود دارد، با استفاده از نورهای مخفی تلاش می شود تا نور روی آن منعکس شده و بهتر نمایش داده شود. نور های مخفی دورتادور اتاق نیز استفاده می شوند و می توانند رنگی باشند. اگر سقف بلند باشد معمولا منابع و المان های روشنایی در فاصله ی بیشتری از دیوار ها در سقف نصب می شوند. گاهی با استفاده از لوسترهای اتاق خواب و آویزهای مدرن مورد توجه قرار می گیرد.  اگر از این آویزها استفاده می شود، معمولاً بهتر است در مرکز اتاق، و یا بالای تخت نصب شود و نباید ارتفاع آن زیاد باشد تا مزاحمتی ایجاد نکند. گاهی نیز از آویزهای بلند در دو طرف تخت به عنوان چراغ خواب استفاده می شود.

اگرچه ایجاد تعادل و لایه بندی در نور بسیار مهم است اما تقارن شاید در نورپردازی اتاق خواب مسئله ی چندان مهمی به نظر نرسد و برحسب سلیقه بتوان انواع لامپ ها و منابع روشنایی را به صورت ترکیبی در کنار یکدیگر در کل فضای اتاق به کار گرفت. نصب نور در گوشه های مختلف باعث می شود یک فضا بزرگتر و متعادل شود. هدف یک اتاق با نور یکنواخت نیست، بلکه یک اتاق با نور جالب است. استفاده از نور مخفی سقف اتاق خواب که همراه با ایجاد سایه روشن است سبب می شود تا یک درخشش گرم در فضای اتاق ایجاد گردد. یکی از مهم ترین نقاط اتاق خواب اطراف تخت است که معمولا سعی می شود تقارن حفظ شود. منابع روشنایی به صورت آشکار و یا با ایجاد طرح های معماری هنری به صورت مخفی می تواند روی دیوار دو طرف تخت به صورت متقارن نصب شود.

انواع مدل های مختلف نورپردازی در سقف اتاق خواب

نورپردازی اتاق خواب با کناف

برای نورپردازی در سقف اتاق خواب مدل های مختلفی وجود دارد. امروزه استفاده از کناف ها و به کار بردن نور مخفی در آن ها در طراحی و به ویژه نور پردازی اتاق خواب بسیار پرکاربرد و رایج است. طرح ها و مدل های مختلفی را می توان با استفاده از کناف ها روی سقف اتاق خواب پیاده سازی کرده و انواع لامپ ها را در رنگ های مختلف در آن ها نصب کرد. ایجاد سقف های کاذب و نصب لامپ های مخفی نقطه ای یا ریسه های نواری بسیار متداول است.

نورپردازی اتاق خواب با سقف های کشسان

یکی دیگر از انواع نورپردازی در سقف اتاق خواب استفاده از سقف های کشسان است که باز هم می توان با کار گذاشتن نور مخفی زیبایی آن را چند برابر کرد و تنوع زیادی داشت. برای ایجاد سقف های رویایی کهکشانی از سقف های کشسان استفاده می شود که به ویژه برای کودکان و نوجوانان جذابیت زیادی دارد و آرامش زیادی در اتاق ایجاد می کند.

نکات مهم دیگر در نورپردازی اتاق خواب

در اتاق خواب های کوچک معمولا از نورهای نواری و نورهای مخفی استفاده می شود زیرا باعث خلوت نشان دادن فضای اتاق می گردد. در صورتی که هدف استفاده از منابع آشکار باشد بهتر است از لوسترهای ساده و کوچک تر استفاده شود. در حالی که در اتاق خواب های بزرگ معمولا در بخش های مختلف آن از منابع متنوع استفاده می شود. آمیختن نورپردازی با معماری های مختلف اعم از سقف های چوبی و یا طرح های سنگی یکی دیگر از ایده های جذاب برای افزایش زیبایی آن است. از وسایل و کمد های اتاق نیز برای نورپردازی می توان استفاده کرد یکی از این روش ها نصب نور مخفی در دورتادور کمد دیواری ها است روش دیگر که شاید زیاد در اتاق خواب استفاده نشده باشد به کارگیری لامپ های زمینی و دفنی است که بهتر است در گوشه ها استفاده شده تا چشمها را اذیت نکند.

نورپردازی اتاق خواب به شیوه ای انعطاف پذیر

امروزه، بسیاری از اتاق خواب ها چیزی فراتر از مکان های خواب هستند آن ها همچنین مکان هایی برای کار، مطالعه و گذران وقت خانوادگی هستند. چگونه روشنایی می تواند به همه این فعالیت ها در یک اتاق واحد کمک کند؟ ایجاد انعطاف پذیری و توانایی کنترل سطح نور راه حل آن است، بنابراین اگر کسی بخواهد بخوابد و کسی بخواهد کار کند، می تواند به راحتی نور را تنظیم کند. بهتر است به جای یک چراغ بزرگ، از نورپردازی های جداگانه در هر قسمت از اتاق استفاده شود. استفاده از نور مخفی سقف اتاق خواب را در طراحی نورپردازی نباید به هیچ وجه فراموش کرد. علاوه بر این بهتر است کلیدهای مجزا و جداگانه جهت تنظیم و خاموش و روشن کردن هرکدام در نظر گرفته شود. برای طراحی و اجرای یک نورپردازی عالی در سقف اتاق خواب منزل خود می توانید با گروه مجرب مینفری ارتباط برقرار کنید.

دکمه بازگشت به بالا